Australië in 3 maanden

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Jarnoz

Re: 3 maanden australie voorbereiding

Bericht door Jarnoz »

Hey,

wat super behulpzaam om mee te denken met onze reis.

Zoals ik nu denk gaat het toch zo worden:

Amsterdam - Darwin

Aangezien we naar cairns gaan vliegen gaan we darwin met een tour bezichtigen dan kunnen we ook even acclimatiseren voordat we zelf alles gaan ondernemen.
hoe lang we hier precies zijn durf ik niet te zeggen maar ik neem even een week.

Darwin - Cairns :Vliegen

in cairns gaan we dan een camper huren/kopen om de kust te volgen met uitstapjes naar de nationale parken.
Meteen een vraag: Zijn vanuit cairns de NP met een camper te bereiken of is het daar ook wel handig om een 4wd jeep/camper te hebben?

Cairns - Brisane - Sydney - Melbourne - Adelaide - Alice Springs

Natuurlijk met de nodig uitstapjes welke precies ben ik nog niet uit er is zoveel te zien daar haha.
Nu denk je mmmm toch adelaide idd ik ben gek op autosport en in februari - maart is daar de v8 supercar serie en mocht onze reis zo uitpakken dat we daar dan nog zijn wil ik dit meemaken.
research is nog niet echt gedaan en de kalender van 2014 staat nog niet vast.

Alice Springs - Amsterdam

mochten we daar de camper/jeep achter kunnen laten vliegen we vanaf alice springs naar amsterdam of eventueel NZ.

voor de duidelijkheid wij hebben tot eind februari half maart de tijd om te reizen!
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Heb je nu van oktober t/m maart de tijd of ergens in die periode drie maanden? Ik vind persoonlijk drie maanden om de D-route (Adelaide-Darwin-Cairns-Sydney-Adelaide) niet erg lang. Je zegt dat je zoveel mogelijk wilt zien, maar soms is het beter om een paar plekken goed te zien dan heel veel plekken een beetje...Daarnaast is de vlucht een van de duurste dingen, dus dan langer daar verblijven kost relatief minder, maar goed, aan jou de keuze.

Als je in oktober begint, zou ik inderdaad starten in Darwin ivm het regenseizoen. Het gaat hier dan niet alleen om warm, maar ook zeer, zeer vochtig/klam en dag en nacht dezelfde temperatuur. Alsof je in een zeer warme, tropische kas verblijft. Wel goed om te weten, want sommige mensen kunnen daar echt niet goed tegen.
Om tijd te besparen kun je inderdaad binnenlandse vluchten nemen. De outback-ervaring mis je dan, dat is wel jammer, maar als je niet zoveel tijd hebt, kan een vlucht je zeker helpen. Darwin-Cairns is dan inderdaad de route die de meeste mensen vliegen. Tussen Cairns en Brisbane zou ik (wat Danielle al zegt) zeker niet doen! Dat is juist een prachtig stuk!
Voor de oostkust (zeg maar Cairns-Sydney) kun je makkelijk een week of vijf, zes de tijd nemen. Er is veel te zien. Zorg dat je niet te snel naar het zuiden toe afzakt, want het noorden, met prachtige regenwouden, is erg mooi. Neem ook de tijd om naar Cape Tribulation (ten noorden van Cairns) te gaan.

Tussen Sydney en Melbourne is er een mooie kustroute, maar ook de route door het binnenland, over de Australische alpen, is prachtig!

Is Alice Springs een 'must' voor je, dan zou ik kiezen voor bijvoorbeeld een vlucht/trein/bus heen of terug vanaf Adelaide en ook een tour heen of terug. Met zo'n tour betaal je wel wat meer, maar beleef je de outback ook nog een beetje. Veel touroperators laten je slapen in swags en je kunt bijvoorbeeld ook de prachtige Flinders Ranges nog aandoen. Dus een tour heen en een snelle manier terug (of andersom). Rechtstreekse vluchten naar Amsterdam v.a. Alice zijn er niet, dus je zult altijd weer terugmoeten naar een grotere plaats.

Voor de oostkust en de weg naar Alice heb je beslist geen 4WD/jeep nodig. Dat is onnodig duur. Rondom Darwin kun je overwegen een 4WD te nemen, maar het is niet noodzakelijk. Er zijn ook genoeg plekken te bereiken zonder 4WD. Bedenk ook of je kunt rijden in een 4WD. Weet je wat je moet doen met mul zand/grote rotsblokken/erg schuin rijden: 4WD moet op sommige plekken écht!

Verder vooral niet te veel willen vastleggen. Laat het lekker op je afkomen, daar is Australie een land bij uitstek voor!
Veel plezier met de voorbereidingen!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Hier heb ik nu niet veel meer aan toe te voegen. Dank Francine voor je uitgebreide aanvulling. Als ware Australië expert zal jouw ervaring Jarno denk ik toch nog beter helpen bij zijn route. Al kan ik me ook inleven in het gevoel zo veel mogelijk te willen zien. Dat was ook onze valkuil en wellicht helpen onze beiden ideeën om daar een middenweg in te vinden.

Jarno, ik ben het ook met Francine eens om vooral niet voor té veel binnenlandse vluchten te kiezen (alleen indien noodzaak). Wij hadden er drie, omdat we vijf weken hadden en dus veel wilden doen in deze vijf weken. Als je drie maanden gaat reizen, kun je dit echt beperken! Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik ook advies gevraagd op dit forum voor onze reis. Onder andere Francine heeft mij toen al geadviseerd om niet te veel in één reis te doen. Daarnaast was tevens het advies op onze voorlopige planning om vooral niet te lang in de steden te blijven hangen. Dat advies hebben wij ter harte genomen en daar ben ik nu nog dankbaar voor! O-)

En ondanks dat wij een prachtige tijd hebben gehad in Australië en er echt van hebben genoten, heb ik soms een klein beetje spijt dat we niet meer tijd hadden voor de Oostkust. Vijf á zes weken zou ik dan ook zeker aanhouden. Wij hadden bijvoorbeeld geen tijd meer om zelf richting Daintree en Cape Tribulation te rijden. Wij zijn hier wel geweest met een dagtour, maar onderweg realiseerden wij ons hoe leuk het was geweest om hier zelf naartoe te rijden en de omgeving te ontdekken (pijnlijk genoeg hadden we toen net 1 dag ons campertje ingeleverd).

Wat betreft een tour door de outback kan ik deze ook echt aanraden. Wij hebben een korte tour gedaan van Alice via Kings Canyon naar Uluru en terug naar Alice. Vaak zijn er ook grotere/ langere tours te doen van Alice via bovengenoemde naar Adelaide of Darwin. Wellicht kun je heen vliegen naar Alice en vanuit daar een tour terug naar een grotere bestemming voor je terugvlucht. Wij hebben een ongelofelijk goede ervaring met zo'n tour (al moet je ook geluk hebben met de groep denk ik). Maar het slapen in een swag onder de sterren vonden wij echt geweldig. Eindeloos lange kilometers door de Outback, een BBQ op een bushcamping en in slaap vallen aan het kampvuur. Echt een aanrader!
Jarnoz

Bericht door Jarnoz »

Nogmaals bedankt!!!

voor alle duidelijkheid wij hebben niet perse 3 maanden maar vanaf 30 september tot half maart kan ik weg.
dus eigenlijk hebben we in het geheel 4 en een halve maand.

wil dus ook gaan kijken voor een ticket zonder terugdatum als dat er is zodat we zelf kunnen bepalen wanneer we precies teruggaan.
Moet dat nog even gaan bedenken/uitzoeken, neem ik een open ticket plannen we de exacte datum van te voren enz enz..
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Het klinkt in ieder geval super. Ik zou zo weer op het vliegtuig stappen die kant op ^O^ .
Geniet ook van de voorbereidingen. Wat een heerlijk idee om alles nog in het verschiet te hebben.

Nog één tip m.b.t. je visa. Een standaard toeristenvisum is 3 maanden geldig. Dus als je langer gaat, is je enige optie volgens mij een work and holiday visa (indien je jonger dan 30 bent). Ik weet persoonlijk niet hoe het werkt met een open ticket, maar wellicht dat hier eisen aan worden gesteld als je voor een toeristenvisum kiest.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Klaas&Daan schreef:Nog één tip m.b.t. je visa. Een standaard toeristenvisum is 3 maanden geldig. Dus als je langer gaat, is je enige optie volgens mij een work and holiday visa (indien je jonger dan 30 bent).
Het is net zo makkelijk om een 6 of 12 maanden toeristenvisum aan te vragen, dat visum heet een 676 visum. Zie: http://www.immi.gov.au/visitors/tourist/676/

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Jarnoz schreef: voor alle duidelijkheid wij hebben niet perse 3 maanden maar vanaf 30 september tot half maart kan ik weg.
dus eigenlijk hebben we in het geheel 4 en een halve maand.
Dan zou ik zeggen: neem die tijd ook! Dan kun je dat D-rondje mooi maken en heb je de tijd om wat langer op plekken te blijven en veel te zien. Het is ook geweldig om op veel plekken de tijd te hebben om bijvoorbeeld eens een flinke wandeling te maken. Op die manier beleef je het (regen)woud en/of de 'bush' nog veel meer!
Klaas&Daan schreef: Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik ook advies gevraagd op dit forum voor onze reis. Onder andere Francine heeft mij toen al geadviseerd om niet te veel in één reis te doen. Daarnaast was tevens het advies op onze voorlopige planning om vooral niet te lang in de steden te blijven hangen. Dat advies hebben wij ter harte genomen en daar ben ik nu nog dankbaar voor! O-)
Leuk om te horen dat je iets aan de adviezen hebt gehad :) Meestal hoor je niet zoveel terug.
Yvon

Tips voor 3 maanden Australië

Bericht door Yvon »

Hallo allemaal,

2 januari 2014 vertrek ik voor 3 maanden naar Australië. Ik zou deze reis samen met iemand anders maken, maar dit gaat door omstandigheden niet meer door. Ik vind het ontzettend spannend, maar ik wil deze reis in mijn eentje toch gaan doorzetten!

Ik land in Melbourne, en zou graag naar de Great Ocean Road willen.. Daarna zou ik langs de oostkust willen reizen naar Sydney en Brisbane. Als ik hier tenminste genoeg tijd voor heb? Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken? Het lijkt me leuker en fijner om met andere mensen samen te reizen. Is het dan verstandiger om tours te boeken? En is het goedkoper als ik dit in Nederland boek of in Australië? Ik heb gehoord dat de hop on hop off bussen heel handig zijn voor backpackers, en je bent dan niet alleen. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken, en wat dan de beste route zou zijn voor mij?

Ik wil het liefste er niet alleen voor staan als ik in Melbourne land, daarom heb ik met Kilroy World gemaild over een transfer vanaf het vliegveld naar een hostel + 4 nachten in een hostel. Dus ik denk dat ik dat in ieder geval wel al ga boeken..

Ik heb een enkel ticket gekocht, dus de terug vlucht moet ik nog boeken. Ik weet namelijk nog niet wanneer ik precies wil terug vliegen. Ik heb verschillende vliegmaatschappijen gemaild over een terug ticket met wijzigbare datum. Die bestaan.. Ik kan hier in Nederland al een terug ticket boeken maar dan moet ik al weten waarvandaan ik in Australië terug naar Amsterdam wil vliegen, ik was zelf al aan Sydney aan het denken. Hebben jullie hier ook misschien tips over? Of is het verstandiger om in Australië pas een terug ticket te boeken? Ik heb gehoord dat er dan een kans bestaat dat je Australië niet binnenkomt zonder terug ticket..?

Ik hoop dat ik alles zo duidelijk mogelijk heb uitgelegd!
Groetjes, Yvon
ketting
Reisexpert

Re: Tips voor 3 maanden Australië

Bericht door ketting »

3 maanden is normaalgesproken ruim voldoende voor de route die je beschrijft. Tours zijn naar mijn idee vrij duur, zeker voor langere perioden. Je zou een hop-on-hop-off buspas van Greyhoud kunnen aanschaffen. Er bestaat een pas voor de route die jij zou willen, deze is 90 dagen geldig en kost 283 AUSD. Hier wordt door backpackers veel gebruik van gemaakt. In Melbourne op Southern Cross Station zit een kantoortje van Greyhound waar je dergelijke passen kunt aanschaffen en waar informatie te krijgen is. Je kunt ook op de website kijken. Wanneer je met zo'n bus reist en in hostels verblijft heb je veel contact met andere reizigers en als het klikt zou je een poosje met anderen kunnen optrekken of samen reizen. Veel backpackers beginnen alleen en het werkt allemaal heel vrijblijvend. Als het niet (meer) klikt of je hebt andere reisplannen dan ontmoet je zo weer nieuwe mensen.

Via Killroy is een mogelijkheid. Je kunt ook zelf een hostel boeken en gewoon de trein pakken naar de stad. Het werkt allemaal even simpel als in Nederland, er vanuit gaande dat je Engels spreekt. Bij veel hostels kun je allerlei activiteiten en dagtochten in de buurt boeken zoals (in de buurt van) Melbourne bijvoorbeeld naar de Great Ocean Road of Grampians NP.

Wat heb je voor visum? Het lijkt me dat je daar rekening mee moet houden i.v.m. je terugvlucht. Ik zou gewoon een retourtje Melbourne of Sydney boeken en dan kan je altijd nog een binnenlandse vlucht boeken vanuit bijvoorbeeld Brisbane naar Melbourne/Sydney vanwaar je terugvliegt.
Yvon

Re: Tips voor 3 maanden Australië

Bericht door Yvon »

Bedankt voor je nuttige informatie!

Ik heb een holiday visum voor 3 maanden. Ik kan mijn huidige ticket niet annuleren, anders had ik een retourtje gekocht. Maar dan denk ik dat het beter is om hier in Nederland het terug ticket te boeken met wijzigbare datum. Dat ik vanuit Sydney naar Nederland ga..
Aussie
Vakantieganger

Reisplanning 2,5 maand

Bericht door Aussie »

Hallo allemaal,

Na 6 geweldige maanden ben ik mijn stage in Sydney aan het afronden en wordt het tijd om mij te concentreren op het reizen. Over 3 weken verlaat ik Sydney, maar ik heb nog geen concreet plan hoe of wat. Hieronder leg ik allereerst even mijn situatie uit.

In verband met mijn studie heb ik 2,5 maand de tijd om te reizen in en rondom Australie. Hierbij hoop ik ook Nieuw Zealand te kunnen bezoeken. Na de 2,5 maand was het plan om terug te vliegen naar Nederland om mijn studie te vervolgen. Ik ben nu aan het overwegen studievertraging voor lief te nemen en langer in Australie (of rondom) te blijven. De studievertraging komt neer op 1 studieperiode, zonder langstudeerboete.
  • Optie 1 (huidige planning): +/- 9 Februari Sydney verlaten, eind april 2014 terug in Nederland (2,5 maand reistijd)
    Optie 2: +/- 9 Februari Sydney verlaten, begin september 2014 terug in Nederland (6 maand reistijd)
Bij optie 2 kan ik natuurlijk altijd beslissen om eerder naar Nederland terug te keren. Andere opties zijn; werken in Australie (in een stad) of doorreizen naar andere landen.

Allereerst wil ik mij concentreren op wat ik in de eerste 2,5 maanden wil gaan doen. Persoonlijk lijkt mij de East Coast naar boven afreizen erg vet! Locaties als Byron Bay, Fraser Island, Whitsunday Island en Great Barrier Reef lijken mij erg mooi. Activiteiten als leren surfen, duiken, zwemmen, snorkelen, boatcruise, kayakken spreken mij allemaal erg aan. Voor mij is het moeilijk in te schatten hoeveel tijd dit allemaal vereist. Ik ben niet van plan lang ergens te blijven hangen, maar door te reizen langs de kust per auto.
  • Hoeveel tijd heb ik nodig om deze reis te maken? En wat is naar jullie mening het minimum aantal weken dat je de East Coast kan afreizen om het overgrote deel te hebben gezien?
    Ik las dat deze periode niet de meest geschikte periode is, in hoeverre beïnvloedt dat mijn reis en vanaf waar kan ik slecht weer verwachten?
    Welke plekken bij de East Coast raden jullie aan om te bezoeken? Adviseren jullie mij om langs de kust te blijven rijden, of moet ik ook een stukje binnenland in?
Mochten jullie over Nieuw Zeeland ook tips hebben van locatie's of leuke routes, dan hoor ik dat graag. In Google Maps ben ik bezig met het invullen van locaties die ik graag zou willen bezoeken. Deze vul ik graag aan met jullie tips, zodat ik een beter overzicht heb van alle leuke locatie's.

Alvast bedankt!
Francine
Reisexpert

Re: Reisplanning 2,5 maand

Bericht door Francine »

Het is nu inderdaad niet de beste tijd om naar het noorden de reizen. Het regenseizoen gaat door tot maart/april. Daarnaast is er nu het cyclonenseizoen. Ook niet erg aangenaam. Niet alleen is regen en wind niet altijd leuk ook kan hebt gevaarlijk zijn en kunnen nationale parken gesloten zijn.
Ik zou dan eerder kiezen voor een reis naar het zuiden. Daar is het nu mooi weer. In je 2,5 maand misschien onder andere naar tasmanie (hoef je ook niet meer naar nieuw zeeland:-). De zuidoostkust is mooi en de australische alpen zijn ook prachtig. The great ocean road natuurlijk en the grampians is ook mooi. Reisje richting de outback, flinder ranges, broken hill. Genoeg mooie plekken!

Als je voor je langere reis gaat (en waarom niet? Zo'n reis maak je meestal niet heel snel nog een keer en de reis ernaartoe is altijd een flinke hap uit het budget dus blijven is dan net zo handig!) zou je eerst naar het zuiden kunnen reizen, via alice springs en uluru naar darwin. Zorg dat je daar ergens in april uitkomt, dan naar het prachtige kakadu np en vervolgens door naar cairns en langs de oostkust weer afzakken naar brisbane of sydney. Dan kun jeje laatste maanden surfen, snorkelen e.d.
Tussendoor naar nieuw zeeland kan. Neem minimaal vier tot zes weken voor beide eilanden. Ik vond persoonlijk new zealand veel minder mooi. Mooie landschappen, maar ik vond australie mooier, woester en voller met gave beesten. Als je naar NZ gaat, doe dat wel in de zomermaanden!
Werken kan, wwoofen kan bijvoorbeeld ook.
Aussie
Vakantieganger

Bericht door Aussie »

Francine schreef:Het is nu inderdaad niet de beste tijd om naar het noorden de reizen. Het regenseizoen gaat door tot maart/april. Daarnaast is er nu het cyclonenseizoen. Ook niet erg aangenaam. Niet alleen is regen en wind niet altijd leuk ook kan hebt gevaarlijk zijn en kunnen nationale parken gesloten zijn.
Had daar even geen rekening mee gehouden vanuit Nederland. We zijn gewend om van 'Oh ja johh..' naar 'Lekkah bakkie pleur' te gaan. ;)
Francine schreef:Ik zou dan eerder kiezen voor een reis naar het zuiden. Daar is het nu mooi weer. In je 2,5 maand misschien onder andere naar tasmanie (hoef je ook niet meer naar nieuw zeeland:-).
Zit er zo weinig onderscheid tussen Tasmanie en Nieuw Zeeland dan? Zijn er nog andere punten waar ik een oordeel op kan baseren, goedkopere tickets, goedkopere verblijfplaatsen?
Francine schreef:De zuidoostkust is mooi en de australische alpen zijn ook prachtig. The great ocean road natuurlijk en the grampians is ook mooi. Reisje richting de outback, flinder ranges, broken hill. Genoeg mooie plekken!
Zal me zeker ook nog even verdiepen in die richting.
Francine schreef: Als je voor je langere reis gaat (en waarom niet? Zo'n reis maak je meestal niet heel snel nog een keer en de reis ernaartoe is altijd een flinke hap uit het budget dus blijven is dan net zo handig!) zou je eerst naar het zuiden kunnen reizen, via alice springs en uluru naar darwin. Zorg dat je daar ergens in april uitkomt, dan naar het prachtige kakadu np en vervolgens door naar cairns en langs de oostkust weer afzakken naar brisbane of sydney. Dan kun jeje laatste maanden surfen, snorkelen e.d.
Tussendoor naar nieuw zeeland kan. Neem minimaal vier tot zes weken voor beide eilanden. Ik vond persoonlijk new zealand veel minder mooi. Mooie landschappen, maar ik vond australie mooier, woester en voller met gave beesten. Als je naar NZ gaat, doe dat wel in de zomermaanden!
Werken kan, wwoofen kan bijvoorbeeld ook.
Bedankt voor alle suggesties, ga het in kaart brengen en alles afwegen! Heb wel een groep gevonden die rond februari naar de East Coast vertrekt, waarom besluiten mensen dan toch de East Coast af te reizen. Als ik het zo hoor met Cyclonen, regen en wind kun je beter in de auto blijven zitten. Activiteiten als duiken, zwemmen, surfen, zonnen kun je vergeten daar neem ik aan?

Heb online gezocht naar een duidelijk overzicht van wanneer tot wanneer de Cyclonen aanwezig zijn in de East Coast, maar echt veel duidelijkheid krijg ik niet erover. Heeft iemand een bronnetje waar een lijst staat met voorspellingen, seizoenen e.d?

Groetjes en bedankt! _O_
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Je kunt duiken, zonnen, zwemmen en surfen als het weer het toelaat. Mijn voorkeur had het echter niet toen ik in Cairns woonde. Ik zocht, net als de locals, verkoeling op bij de airco: thuis, in winkelcentra, cafés, de bios. Af en toe gingen we naar 'verscholen' waterpoelen in de bergen waar geen hond (lees: toerist) kwam. 's Avonds, wanneer het -hopelijk- had geregend en het wat afgekoeld was, gingen we naar buiten. Op de veranda zitten.. Het is ontzettend broeierig buiten, de luchtvochtigheid is hoog en je krijgt gegarandeerd een flinke regenbui. Sterker nog: aan het eind van de dag HOOP je op een flinke regenbui. Met een beetje pech regent het de hele dag niet en blijft het ook 's nachts lekker plakkerig, of het regent juist de hele dag door. Het weer valt helaas niet zover vooruit te voorspellen en dat geldt ook voor cyclonen. Het kan ook best zo zijn dat er helemaal geen cyclonen voorbij komen razen. Het is verstandig om het weer nauwlettend in de gaten te houden mocht je besluiten naar Cairns af te reizen.

Waar je ook rekening mee moet houden in de tropische wateren, is het stinger season. Kijk hier voor meer informatie: http://www.health.qld.gov.au/goodhealth ... lyfish.asp

Must-sees langs de oostkust: Cairns, Cape Tribulation, Daintree, North Stradbroke Island, Atherton Tablelands, Great Barrier Reef (te bezoeken vanuit Cairns, Port Douglas, Townsville oid), de eilanden langs de kust bij Townsville/Cairns (Magnetic Island, Great Keppel Island, Green Island, etc), Mission Beach, Bundaberg (bekend van de rum), Brisbane.. En nog véél meer!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Wat ik nog vergeten was om te zeggen: een heel groot voordeel van dit seizoen is dat de natuur volop in bloei staat :)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie