6 weken Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Nanniek
Vakantieganger

6 weken Indonesië

Bericht door Nanniek »

Hoi lezers,

Ik ga met een vriendin van mij 6 weken backpacken om Indonesië. Hierbij willen wij de eilanden Java, Sumatra en Bali bezoeken, als dit haalbaar is. We landen in Jakarta en precies 6 weken later vliegen vanaf Jakarta weer naar Nederland.

Tijdens de vakantie willen we graag low-budget leven en we willen proberen zo veel mogelijk mooie natuur en bezienswaardigheden te bekijken.

Heeft iemand tips over een route die wij kunnen volgen? En of het plan wel haalbaar is?

Groetjes, Nanniek
Jenny
Reisexpert

Re: 6 weken Indonesië

Bericht door Jenny »

Welke periode ga je? De route maakt in principe niet veel uit, al zou ik bij het plannen rekening houden met vluchtprijzen, evt het regenseizoen en de ramadan.

In principe is 6 weken een redelijke tijd, maar ik zou niet heel Sumatra, Java en heel Bali in die weken willen proppen. Je kan bijvoorbeeld van Medan naar Padang reizen in een week of 2,5, dan 2,5 week Java en dan een week Bali.

Persoonlijk zou ik echter net iets minder afstand overbruggen. Bijvoorbeeld alleen het noorden van Sumatra, wat minder haasten op Java en lekker relaxen op Bali.

Zie m'n website voor tips qua bezienswaardigheden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Nanniek
Vakantieganger

Bericht door Nanniek »

Bedankt voor je reactie. Ik ga van eind juli tot begin september, vliegtickets zijn al geboekt. Ik dacht zelf aan reizen over land van Jakarta naar Denpasar, om vervolgens naar Medan te vliegen en te reizen over land Padang, om daarna weer te vliegen van Padang naar Jakarta en naar huis te gaan. Denk je dat dat te doen is? Of moeten we ons dan heel erg haasten?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

28 juli is het suikerfeest, ofwel het eind van de ramadan. Het is lastig op Java om dan vervoer te krijgen en accommodatie is duurder dan normaal.

Zoals ik in m'n vorige post al aan gaf, zou ik niet in 6 weken van Jakarta naar Denpasar willen reizen, én dan ook nog van Medan naar Padang. Ter indicatie: ik heb meer dan 4 weken over Jakarta - boot naar Bali gedaan. Op Sumatra heb ik 2,5 week over ds afstand Banda Aceh - Medan gedaan (inclusief Lake Toba) en alles bij elkaar ben ik meer dan 5 maanden op Bali geweest.

Kijk even in een Lonely Planet wat de reistijden zijn, of kijk naar Google maps. Reken op een gemiddelde snelheid van 30-40 km per uur, en vraag je dan af of je zo lang in bussen wilt zitten. Dat is iets wat je alleen zelf kan beslissen.
Ananass
Reiziger

Bericht door Ananass »

Ik heb vorig jaar gedaan wat jij hebt gedaan, alleen dan iets anders!

Ik ben begonnen in Medan, vanuit hier naar Bukit Lawang, Lake Toba, Bukittingi (2 weken). Vervolgens van Padang naar Yogjakarta gevlogen. Toen van yogjakarta over land via Bromo en Ijen naar Bali (1.5 week). Dus toen had ik nog 2.5 week over om te relaxen in bali!
Gelukkig is vliegen met air asia en lion air goed betaalbaar.

Mijn tip is wel; probeer niet heel sumatra, java en bali in 3 weken te stoppen maar kies voor 2 eilanden of 3 eilanden en dan hiervan maar kleine stukjes te doen.

Veel plezier!!
Nanniek
Vakantieganger

Bericht door Nanniek »

Nee was ook niet van plan het in 3 weken te stoppen maar in 6! Dus dat is alweer het dubbele :)
Ananass
Reiziger

Bericht door Ananass »

Oeps, die 3 moest een 6 zijn!
Nanniek
Vakantieganger

Bericht door Nanniek »

Hoeveel weken zouden jullie dan uittrekken voor de route zoals ik hierboven heb beschreven? Zonder teveel haast, maar niet overal te lang blijven.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nanniek schreef:Hoeveel weken zouden jullie dan uittrekken voor de route zoals ik hierboven heb beschreven? Zonder teveel haast, maar niet overal te lang blijven.
Van Jakarta naar Denpasar zou ik zeker 4 weken uittrekken. Van Medan naar Padang (zonder Ketambe en Berastagi) een week of 3. Persoonlijk vond ik Berastagi en Ketambe echter heel gaaf, en zou ik dus een week extra inplannen en die twee plaatsen (en omgeving) te bezoeken.
Nanniek
Vakantieganger

Bericht door Nanniek »

Misschien is het dan een optie om Bali niet te doen, dus dan bijvoorbeeld 3 weken Java en 3 weken Sumatra. Of is Bali echt de moeite waard ten opzichte van Sumatra? Verschilt Bali qua natuur veel van Java?
Doortje
Vakantieganger

Bericht door Doortje »

Hoi!

Afgelopen zomer ben ik voor de eerste keer naar Indonesie geweest.
Ik had ivm studie maar vijf weken de tijd en in deze weken ben ik naar Java, Bali en Lombok (+perama boottocht naar Flores en terug) geweest.
Grove verdeling: 2 weken Java (Jakarta-Bandung-Pangandaran-Yogyakarta-Bromo-Ijen) 1 week Bali (Lovina, Ubud), 1 week Lombok en Gilis en 1 week voor de boottocht.

Ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik te kort op een plek was/ik teveel moest reizen/te weinig tijd had ergens.
Ik ben verliefd geworden op het land en ga zsm terug om Sumatra te zien ;).
Hoogtepunt van de reis was voor mij de boottocht met Perama tour. Jakarta vond ik niks aan, Bali viel mij wat tegen (zo toeristisch..) maar al met al prachtige reis!
Voor wat meer over mijn reis kun je evt mijn reisverslag lezen (http://www.dooropreis.blogspot.com).

Heel veel plezier!!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Doortje schreef:Bali viel mij wat tegen (zo toeristisch..)
Het ligt eraan waar je heen gaat. Juist als je langzaam reist kom je op plekken waar (bijna) geen toeristen komen. Ik ben op verschillende plekken op Bali geweest waar nooit iemand komt.
Doortje
Vakantieganger

Bericht door Doortje »

Jenny schreef:
Doortje schreef:Bali viel mij wat tegen (zo toeristisch..)
Het ligt eraan waar je heen gaat. Juist als je langzaam reist kom je op plekken waar (bijna) geen toeristen komen. Ik ben op verschillende plekken op Bali geweest waar nooit iemand komt.
Zeker waar. Moet zeggen dat ik ook wegging met een dubbel gevoel. Weet zeker dat er meer moois te ontdekken is en ik hoop het ooit nog te vinden!
gerardo

Bericht door gerardo »

Mijn reisschema op Java was:
1 - 2: Jakarta (Sunda Kelapa, Monas)
3 - 4: Panagandaran (Green canyon)
5 - 6: Wonosobo (Dieng plateau)
7 - 8 - 9 - 10: Yogyakarta
11 - 12 -13: Tour vanuit Yogya - Bromo - Ijen
14: Lovina (dolfijnen) > Tegenvaller, veel te toeristisch en weinig te beleven
15 - 16 -17: Kuta Bali > Veel te toeristisch maar moet je eens gezien hebben om het te geloven. Even verstand op nul want je voelt je er geen backpacker.
18 > 23: Ubud > Leuk stadje en ideaal om tempels te bezoeken? Vanaf hier kan je ze allemaal voordelig en eenvoudig bezoeken. Je kan er ook raften, mountainbiken (downhill)
24 - 25: Kuta Lombok > hier is er echt niets. Je kan er een bromfiets huren en een mooie tocht maken. Een verademing na het toeristische Bali maar na 2 dagen wou ik toch weer verder.
26 >29: Gili Air > Zeer leuk eilandje. Geen gemotoriseerd verkeer. Leuk om te duiken. Zeer rustig. Ik heb er in het Gili beach inn geslapen. Het zijn drie huisje die in de tuin van een sasak familie staan. 7.8 euro per nacht. 50 m van het strand en van alle belangrijkste bars en restaurants zonder dat je last hebt van het lawaai. Je hebt er geen wifi maar als je iets gaat drinken op het terras van het resorts ernaast heb je hun code en heb je wifi op je kamer ;)
30: Ubud > van hieruit avondvlucht Denpasar - Brussel.
Achteraf bekeken ben ik iets te snel door Java gegaan maar dit is vooral omdat ik telkens geluk had met busverbindingen en het bezoeken van mijn vooraf uitgestippelde bezienswaardigheden en ook wel omdat ik veel leuke mensen heb ontmoet met wie ik samen heb gereisd of die ik later op m'n reis terug zou ontmoeten.
Java is ok, Bali is enorm toeristisch. Je word er constant lastiggevallen omdat ze je iets willen verkopen. Vooral in Kuta en Lovina. In Ubud is dit minder.
Een weekje - 10 dagen Bali op het einde van je reis is heus wel voldoende voor de hoogtepunten en relaxen.
Nanniek
Vakantieganger

Bericht door Nanniek »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb met veel plezier naar je blog gekeken Doortje!
Plaats reactie