Tours Java

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Daan
Wereldreiziger

Tours Java

Bericht door Daan »

Beste mensen,

Wij zijn er zo goed als uit dat we volgend jaar een maand gaan backpacken in Indonesië. We overwogen om misschien toch terug te gaan naar Australië, maar de bankrekening laat een reis naar Indonesië iets beter toe :) . En aangezien dit land al een tijdje op onze verlanglijst staat, kijken we ook hier heel erg naar uit. De planning is om in april - mei te gaan reizen. Volgende maand willen we bij TunaFish een offerte opvragen voor de tickets. Zij adviseren zo vroeg mogelijk voor de meest voordelig tickets, dus ik ben benieuwd!

Wellicht herkenbaar voor de 'reisverslaafden' onder ons: het ene tripje staat nog voor de boeg en de andere is alweer 'in de maak'. Uiteraard ligt de lonely planet ook al klaar, maar daar nemen we rustig de tijd voor, want het is pas volgend jaar.

Voor de globale kostenraming ven verkennen van mogelijkheden, ben ik wel alvast benieuwd naar de kosten van tours e.d.. Twee tours die we op Java zeker willen doen en waar ik uit de lonely planet en internet niet helemaal wegwijs uit wordt, wil ik daarom even voorleggen aan de kenners op dit forum.

Vanuit Bogor willen we de natuur in, naar bv. gunung halimun np voor een dag of drie en vanuit daar richting Bandung reizen. Ik kan echter geen informatie vinden over de kosten van een dergelijke tour. Ook willen we een tour doen naar Bromo, Kawah Ijen en door naar Bali. Dit willen we alleen opsplitsen in twee delen, waarbij we tussen Bromo en Kawah Ijen nog een dag of twee relaxen in bv. Kalibaru. Suggesties zijn welkom!
Jenny
Reisexpert

Re: Tours Java

Bericht door Jenny »

Ik kan je niet helpen met de tour in het westen. Kawah Ijen heb ik echter wel bezocht.

Ik weet niet wanneer jullie gaan reizen, maar betaalbare accommodatie is in ieder geval in de zomer schaars in het oosten. In Kalibaru kon ik bv. niks onder de 50 euro vinden toen ik er wilde logeren (eind juli 2011), en dat vond ik écht te duur. Zeker omdat je dan nog niet bij de vulkaan bent en een jeep oet huren.

Om het betaalbaar te houden:
Er zijn veel tours van Yogya naar de Bromo naar Ijen naar Bali. Deze duren 3 dagen, en kosten ter plekke ongeveer 600.000 rp. Daar komt nog een smak aan entreegelden enzo bij, dus reken op zeker 800.000 rp per persoon. Ik wilde zelf niet met 20 man in een bus, dus ik heb met mijn reisgenoot vanuit Probolinggo een priveauto gehuurd voor 800.000 rp per persoon. Dit was overigens inclusief entreegelden en alles, dus geen slechte deal.

Als je langer bij de vulkanen wilt blijven, is de pos GHBA (of heette dat ding anders? zie LP) aan de voet van de LP een meer betaalbare optie. Je kan echter niet reserveren... Ook moet je qua vervoer iets regelen, maar dan is het een kwestie van aanhaken bij de volgende groep. Deze accommodatie had echter geen elektriciteit en er was toen ik er was ook geen eten 's avonds.

Ik heb zelf geprobeerd langer te blijven in een koffieplantage (Arabia) bij Ijen, maar dat was niet mogelijk. Die zat vol....

Als je georganiseerd reist/met een tourtje vind je trouwens wel kamers, de bureautjes pikken ze gewoon allemaal in....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Bedankt voor je reactie Jenny. De prijzen voor een tour vallen mee. Op internet zie ik soms prijzen tussen de 1.000.000 en 2.000.000 rp. Wellicht is een privé auto makkelijker, omdat wij de trip het liefst willen splitsen. 2x achter elkaar vroeg opstaan overleven wij wel, maar we vinden het prettig om wat meer tijd te hebben voor de minder toeristische gebieden in Oost-Java.

Ik hoop nog op ervaren mede-reizigers op dit forum in West-Java (Gunung Halimun NP). Ik kan (nog) niet goed terugvinden of deze alleen vanuit Bogor is of dat er mogelijkheden zijn om door te reizen. Wat betreft prijzen kan ik hier helemaal niets over vinden. Ik geloof dat Erik deze tour heeft gedaan, dus misschien kan hij nog wat zinvols hierover melden :) .
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben met een prive tour Gunung National Park bezocht. De reden dat er geen prijs in het artikel staat is omdat de man die in het artikel staat anders zijn prijs niet kan aanpassen op basis van het aanbod.

Mail hem anders gewoon eens en kijk wat voor prijs hij opgeeft? Mail adres staat in het Bogor artikel. Wij hebben met hem van Bogor, Gunung National Park naar de vulkaan en vervolgens ergens ons laten afzetten op een treinstation. We hebben ons eigen programma samengesteld dus meer of minder bezoeken is altijd mogelijk.
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Op een rustige zondagmiddag ben ik het forum wat aan het afstruinen om alvast weg te dromen bij de reis naar Indonesië. Jenny, ik ben nog wel benieuwd naar de privé tour naar Bromo en verder?

Omdat de gewone tours vrij standaard zijn, biedt dit ons waarschijnlijk wat meer flexibiliteit. Wij willen vanuit Yogya naar Bromo en vervolgens nog een paar dagen in Oost-Java vertoeven voordat we naar Bali gaan. Kawah Ijen staat hoog op het verlanglijstje en we willen een dag of 2 genieten van de natuur in de omgeving van Kalibaru. Wij reizen overigens eind april t/m eind mei. Ik veronderstel dat we een privé tour dan op kunnen splitsen: 1. vanuit Yogya naar Bromo en afzetten in bv. Kalibaru. 2. vanuit Kalibaru naar Kawah Ijen en doorreizen naar Bali. Ik weet alleen niet of dit een logische mogelijkheid is.

Je zegt dat een kamer vinden via een tour niet moeilijk is, maar hoe zit dit als je een privé auto huurt? Ik ben benieuwd of je dit erbij afspreekt met de chauffeur of dat je alsnog zelf wat moet zien te vinden.

Ben benieuwd.
Thanks alvast!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je een chauffeur boekt dan boek je een chauffeur, en verder niks. Daar zit die kamer dus niet bij in. Maar eigenlijk ben ik in oost Java niemand tegengekomen die zich als chauffeur aanbood.

Ik raad je aan gewoon een tourtje te boeken voor het aantal dagen dat je weg wilt. Dat kan beslist een privétour zijn voor 1-2 personen, dat heb ik zelf ook gedaan. Je hostel kan je helpen. Het is geen probleem een degelijke tour aan te passen aan jouw wensen.

Als me perse in een bepaald hostel wilt, dan zou ik dat echter vastleggen. Hostel en hotels hebben contracten met de tourbureaus, en zitten daarom snel vol voor individuele reizigers. Nadeel is wel dat dit dus ten kosten gaat van je flexibiliteit.

Zelf til ik nooit zo zwaar aan accommodatie, ik vind flexibiliteit belangrijker.
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Hoi Jenny,
Dank voor je reactie. Waar we overnachten is eigenlijk niet zo belangrijk. Voor de eerste 2 nachten na aankomst willen we wat boeken, maar voor de rest ligt er niets vast. Ik hoop dat ik goed begrijp dat het boeken van een tourtjes (privé) ter plaatse kan of moet ik er rekening mee houden dat deze tours snel vol zitten?

Ook vraag ik me nog even af of een prive tour vanuit elk willekeurig guesthouse/ hostel geboekt kan worden. In dat geval weet ik waar we moeten zoeken en zien we het van daaruit weer verder :).
zita

Bericht door zita »

Hoi Klaas en Daan,

Van de zomer was ik in oost java en wilde net als jullie bromo, ijen en kalibaru doen. Helaas zijn we nooit in Kalibaru aangekomen omdat we met een tour geboekt hadden met bus waar zo'n 12 man mee gingen. we hadden netjes afgesproken en betaald voor een drop in Kalibaru maar ipv ons af te zetten in Kalibaru werden we met de rest afgezet in Katapang. Dit was tegen de afspraken in en wat ons verteld was. In Katapang moesten we zelf maar uitzoeken hoe we in Kalibaru zouden komen. Ik kan je vertellen dat je geen zin meer hebt om uren op de trein te wachten na 2 nachten midden in de nacht de vulkanen te hebben bezocht.

Mijn tip boek voor iets meer geld een prive tour. Dan heb je de flexibiliteit en weet je zeker dat je naar de plekken gaat die jij graag wilt bezoeken.
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Dank voor de duidelijke aanbeveling van meerdere kanten. Die privé tour zijn we van overtuigd. Wij zijn niet bepaald luxe paardjes, maar we willen wel zoveel mogelijk genieten van de reis.

Vanuit welke plaats kunnen wij een privé tour het beste boeken? Is het handig dit al vanuit Yogya te doen of is het beter eerst naar Malang of Probolinggo (of een andere plaats) te reizen en van daaruit een tour te boeken? Wat betreft Bromo is het onze voorkeur om te overnachten in Cemoro Lawang. Dan zijn we net iets langer in de omgeving van Bromo dan alleen de tour en weer door. En wellicht kunnen we er dan nog een nachtje aan vast plakken om de omgeving rustig te verkennen.

Ben benieuwd naar jullie aanbevelingen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het stuk van Yogya naar het oosten (Malang of Probolinggo) is prima per bus of travel af te leggen. Ik zou op dat traject geen geld steken in een privétour, tenzij je perse verschillende stops wilt maken.

Ik heb twee jaar geleden de tour vanuit Probolinggo gedaan. In 2001 heb ik de Bromo vanuit Malang bezocht, dat was geen goede uitvalsbasis omdat Malang mijns inziens net wat te ver weg is van de Bromo (= lange rit in het midden van de nacht).
gerardo

Bericht door gerardo »

Ik ben net terug van Indonesië. In yogyakarta heb ik een tour geboekt om de Bromo en de Ijen te bezoeken. Dit heeft mij 730 000 IDR gekost (alle vervoer en 2 overnachtingen incl.) Voor ik vertrok dacht ik ook alles op mezelf te doen maar na 14 dagen was het wel aangenaam om gewoon eens niet te moeten nadenken over een slaapplaats en transport voor de volgende dag. Op het einde van de tour word je afgezet in Ketapang. Andere mogelijkheden zijn uiteraard ook mogelijk.
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Nu onze reis dichterbij komt, hebben wij ons wat meer verdiept in de prijzen van tours. We hebben ons voorgenomen om straks meer tijd uit te trekken voor Oost-java. Daarbij zullen we ook een deel van het traject zelf afleggen.

Het idee is om zelf naar Malang te reizen vanuit Yoya. Daar willen we nog 1-2 dagen de omgeving verkennen. Vanuit Malang willen we een prive tour boeken naar de Bromo (met een overnachting in Cemora Lawang) en af laten zetten in Kalibaru. Daar kijken we vervolgens verder voor een tour naar Kawah Ijen en door naar Bali. We kunnen ter plekke nog bekijken hoe lang we in Kalibaru willen blijven. Maar voor ons geldt dat het een prettig idee is om niet gelijk door te moeten op een tour.

Wat betreft de tour vanuit Malang naar Bromo naar Kalibaru hebben wij een aantal hotels gevonden in Malang die een dergelijke tour aanbieden. Bij een privé tour voor 2 personen, komen wij prijzen tegen van rond de 2.000.000 rp per persoon. Dit is aanzienlijk duurder dan de prijzen die jullie hebben betaald. De vraag is eigenlijk of de prijzen nu zo gigantisch duurder zijn geworden of dat de onderhandelingskunsten zoveel verschil op kunnen leveren ;) .
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ter plekke boeken is altijd goedkoper. Gewoon daar boeken dus en een beetje afdingen. Prijzen stijgen wel iets (m.n. brandstofprijzen) maar zoveel zal het beslist niet zijn.
gerardo

Bericht door gerardo »

Waarschijnlijk is het zoveel duurder omdat je een privé tour zou boeken. Ik heb het voor 730.000 IDR gedaan vanuit Yogyakarta. De prijzen in de verschillende bureautjes waren ongeveer dezelfde. Ik heb geboekt via mijn overnachtingsplaats (Setian Kawan losmen - Sosrowijayan/gang II). In het slechtste geval zit je met 11 in het busje. Wij waren met 9. De naam van mijn slaapplaats voor de Bromo vind ik niet onmiddellijk terug maar voor de Ijen heb ik in "Catimor homestay - Bondowoso" geslapen. Dat ligt in een natuurpark.
Je hoeft zeker niets op voorhand te boeken. In ben van 07/10 tot 07/11/13 alleen gaan backpacken (Java (14d) - Bali (10d) - Lombok (2d) - Gili Air (5d/duiken)). Ik had niets op voorhand geboekt. Op 1 keer na (2e was wel ok) had ik bij m'n eerste guesthouse een kamer. Tours zijn momenteel zeker niet volboekt. De speedboat vanaf Bali naar Lombok en de Gili's zijn momenteel aan halve prijs wegens laagseizoen. (300.000 IDR i.p.v. 650.000)
Plaats reactie