Om met de makkelijkste vraag te beginnen:
zaratoestra schreef:Is Japan überhaupt een gemakkelijk land om te bereizen?
Ja, ik kan me haast niet voorstellen dat er in Azië een makkelijker te bereizen land is. OV is uitgebreid, op de belangrijke lijnen zeer frequent, en bovenal extreem punctueel. En zeker bij de treinen en metro's is praktisch alles ook goed in het Engels aangeduid. Zogauw je overgaat op lokale bussen wordt het vaak wel wat lastiger, maar met een beetje handigheid is er nog steeds wel uit te komen. Komt nog bij dat er volop informatie op internet te vinden is. Enige nadeel: vervoer over langere afstanden is bepaald niet goedkoop, zeker niet als het ook nog een beetje snel gaan.
zaratoestra schreef:Ik vraag mij nu echter af of het nodig is om treinen/bussen op voorhand te boeken - heb niet speciaal een bepaalde periode in mijn hoofd - want dat vond ik in China soms wel lastig.
Treinen in principe niet, als je een railpass hebt kan je wel gratis reserveringen maken
(gewoon op het station, desnoods enkele minuten voor vertrek), dat doe ik zelf meestal meer uit gemak dan uit noodzaak. Ik heb pas één keer meegemaakt dat ik geen meer reservering kon krijgen, trein zou vol zitten. Dan kan ze altijd nog proberen een plekje te krijgen in een van de unreserved rijtuigen, maar ervan uitgaand dat dat dan ook wel druk zou zijn heb ik toen maar een reservering voor een praktisch lege trein een half uurtje later genomen.
Wel zal je als je flinke afstanden gaat afleggen moeten inschatten of een Japan Rail Pass lonend is, die kan je uitsluitend vanuit het buitenland bestellen. Richtlijn is dat een pas voor 7 dagen ongeveer even duur is als een retourtje Tokyo - Kyoto per shinkansen, alles wat je meer reist in die periode is winst.
Een uitstekend hulpmiddel is de online reisplanner
Hyperdia, met alle treinen, metro's, trams, de nodige bussen (geen stadsbussen helaas) en zelfs enkele veerboten. Er zijn een paar eigenaardigheden die je even moet weten, maar daarmee kan je eenvoudig routes plannen en ook berekenen of de JRP lonend is.
Met highway bussen heb ik nog geen ervaring, er schijnt wel een behoorlijk voordelige
Japan Bus Pass te zijn die je ook kan gebruiken voor nachtbussen, dat is sowieso een stuk goedkoper dan de treinen. Maar wellicht kan Ubiytsa inderdaad meer vertellen over het reizen per bus.
zaratoestra schreef:Vanuit China dit doen lijkt me wel wat. Zie het echter niet zitten om 44u op de ferry van Shanghai naar Osaka te zitten maar nu net gezien dat vliegtickets vanuit Hong Kong beduidend goedkoper zijn dan vanaf Mainland China. Dus dat opent perspectieven.
Wellicht een andere optie: er gaan vanuit diverse plaatsen in China ook
veerboten naar Zuid-Korea (Incheon), dan zou je per trein door kunnen reizen naar Busan, en van daaruit een korte overtocht naar Japan (Fukuoka) kunnen maken.
zaratoestra schreef:Je hoeft blijkbaar geen visum voor Japan en da's ook een voordeel.
Klopt. Voor de andere landen die je noemt ook niet trouwens, even ervan uitgaand dat je op Zuid-Korea doelt uiteraard.
zaratoestra schreef:Waarom zijn sommigen hier op het forum zo gek van Japan en zijn jullie dan ook op andere plekken geweest in de +- buurt???
Moeilijk uit te leggen wat er nu precies zo geweldig is aan Japan, het is vooral de combinatie van modern/comfortabel en toch ontzettend veel traditie. Een heel eigen cultuur die weliswaar raakvlakken heeft met andere Aziatische landen, maar door de geïsoleerde ligging toch volkomen uniek is. Japan is druk maar zelden chaotisch. En waar veel landen bij toenemende welvaart ook steeds meer verwesteren en daarbij hun eigen cultuur wat lijken te vergeten wordt het in Japan eerder een onderdeeltje van de grote mix, westers met toch weer een Japanse draai eraan. En dan is er uiteraard nog de keuken, veel milder en subtieler dan van de rest van Azië, maar zeker niet saai.
Wat betreft de andere landen in die hoek, Zuid-Korea kent zeker overeenkomsten met Japan, maar heeft desondanks toch weer een heel eigen karakter. Veel minder gepolijst sowieso, een land wat zich in relatief korte tijd vanuit een tamelijk armoedige positie
(tot in de jaren '70 was Noord-Korea welvarender dan Zuid-Korea!) heeft weten op te werken tot een economisch grootmacht, maar nog lang niet alle sporen van dat verleden zijn weggepoetst. Gelukkig maar, want het verwesteren gaat in Korea naar mijn gevoel wel meer ten koste van de eigen cultuur. Korea is ook een stukje goedkoper dan Japan, dat zal al snel zo'n 30-40% schelen, misschien nog wel meer. Wel is het een stuk minder ingesteld op westers toerisme, dat kan soms wat lastig zijn, maar zeker niet onoverkomelijk. Qua keuken is de Koreaanse overigens misschien nog wel mijn favoriet, zeer gevarieerd, soms heel mild, soms extreem pittig, maar altijd met kimchi. Verslavend spul...
In Taiwan ben ik alleen in Taipei geweest, dus over rondreizen door het land kan ik weinig zinnigs zeggen. Qua karakter deed het me ergens wel aan Zuid-Korea denken, ook een welvarend en modern land met een wat minder florissant recent verleden wat nog doorschemert. Wat me daarnaast vooral opviel was het prijsniveau, weliswaar was m'n hotel niet bijzonder goedkoop
(maar dan ook vooral op locatie uitgekozen), maar afgezien daarvan ben ik er een kleine week rondgekomen van omgerekend nog geen 125 euro, inclusief toch ook de nodige souvenirs. Vooral het eten op de night markets was geweldig en meestal spotgoedkoop. Zit er overigens aan te denken om er tegen het einde van het jaar alsnog twee weekjes rond te gaan reizen, maar dat is nog heel prematuur.
Noord-Korea is er dan uiteraard ook nog, maar dat is toch een dusdanig verhaal apart (en ook kostbaar) dat dat waarschijnlijk niet relevant zal zijn. Toch?
(al is een dagtrip naar Sinuiju vanuit China nu wel relatief goedkoop mogelijk...)
zaratoestra schreef:Ik heb het forum afgekeken en ook op reisinfo gezocht maar merk toch wel dat de reisbudgetten waarvan sprake serieus verschillen. Wat was jullie reisbudget en hoe reisden jullie?
Om dat even tot Japan te beperken: beschouw het als een westers land, dan zullen de prijzen eerder mee dan tegenvallen. Zoals ik laatst al had uitgerekend kwam ik bij m'n laatste reis op iets over de 100 euro per dag uit
(exclusief de vlucht), maar dat kan makkelijk nog een flink stuk omlaag. Al is het maar door minder souvenirs te kopen, maar ook accommodatie kan nog wel wat goedkoper, en het eten ook zeker. Maximaal genieten
(uiteraard binnen alle redelijkheid) stond bij mij echter hoger op de prioriteitenlijst dan op de centen letten...
Tot slot nog een linkje: op
http://www.japan-guide.com/ is erg veel informatie over Japan te vinden, in de praktijk gebruik ik die site stukken meer dan de reisgidsen of bijvoorbeeld ook Wikitravel
(terwijl de Engelse versie daarvan ook prima is).