5 maanden Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
pallaver
Reiziger

Re: 5 maanden Australie (Aug-Dec 2013), enkele vragen

Bericht door pallaver »

Francine schreef:
- Ik heb zelf een betaalpakket van ING met een bankpas en een creditcard. Met dit betaalpakket betaal ik geen kosten voor het opnemen van geld. Wel kun je met deze pas (en andere Nederlandse passen) vaak niet gewoon betalen in de supermarkt. Ik pinde gewoon per keer geld bij een pinautomaat en betaalde contant.
.
Het kan wel zo zijn dat je Nederlandse bank je geen kosten in rekening brengt maar de Australische bank doet dat dus wel. Als ik met mijn ANZ pasje pin bij de Westpac brengen ze me dat zeker in rekening dus als jij met je nederlandse pas pint bij een Australische bank gaan ze je zeker kosten in rekening brengen.. Ik ging ook met een Rabobank rekening naar NL en dacht het zelfde als jij maar dat was dus niet zo..

Als ik jouw was zou ik een Australische rekening openen en daar geld op storten. Als je naar de supermarkt gaat kun je gewoon lekker pinnen ipv altijd contant geld te hebben. Daarbij werkt je bank pasje ook als een debit card dus kun je hem ook goed gebruiken als creditcard.

Check sky scanner eens voor vliegreisjes.. Vliegtuigmaatschappijen zoals Air Asia en Jetstar is altijd goedkoop!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Francine schreef:Daarbij werkt je bank pasje ook als een debit card dus kun je hem ook goed gebruiken als creditcard.
Je bankpasje is niet ook een debit card tenminste niet bij de Westpac, maar je kunt wel heel makkelijk een debit card erbij aanvragen of alleen puur je debit card gebruiken als bankpas.

Inderdaad een slim plan om hier een rekening te openen en dan via een site als hifx.com of xe.com je geld over te maken. Krijg je ook een veel betere 'exchange rate', scheelt vaak erg veel!

Succes ermee
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Onderhand ben ik alweer een heel stuk verder. Ticket naar Melbourne geboekt, visum geregeld. nog een paar maandjes werken en dan kan ik eindelijk gaan.

Nog even een vraagje betreffende de banken? is het geen enorm risico om al je geld daar op een rekening te zetten waar een bankpas aan is gekoppeld. Ik doel dan vooral op het risico met skimmen (of is dat in Australië geen issue).

Verder kreeg ik de tip van een collega iets van een survivalgids mee te nemen. Leuk om eens door te lezen en je weet maar nooit of het van pas komt. Weten jullie nog goede gidsen hiervoor?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Jeroens84 schreef:Nog even een vraagje betreffende de banken? is het geen enorm risico om al je geld daar op een rekening te zetten waar een bankpas aan is gekoppeld. Ik doel dan vooral op het risico met skimmen (of is dat in Australië geen issue).
Als je een bankrekening hebt, kun je zowel een rekening hebben met het geld wat je gebruikt als een spaargedeelte. Het overmaken tussen die 2 rekeningen kan heel makkelijk online. Het is slim om op je normale rekening wat geld te hebben zodat je met je pinpas alles kunt betalen etc, maar daarnaast nog slimmer om het merendeel op je spaarrekening te hebben omdat de rente Down Under aanzienlijk hoger is dan in NL. Dus is dat een leuke extraatje. Mocht je bij de Westpac een rekening openen, krijg je een extra hoge rente voor 3 maanden als nieuwe klant en zijn er geen kosten verbonden aan het hebben van een rekening. Skimmen komt wel voor, maar je hoort het niet veel. En als het merendeel van je geld op je spaargedeelte staat, hoef je je uberhaupt nergens zorgen om te maken.
Jeroens84 schreef:Verder kreeg ik de tip van een collega iets van een survivalgids mee te nemen. Leuk om eens door te lezen en je weet maar nooit of het van pas komt. Weten jullie nog goede gidsen hiervoor?
De SAS survival guide is goed, klein in formaat en informatief. Wij hebben er ooit een gekregen, al moet ik zeggen dat zelfs na jaren reizen door de Australische bush we hem nog nooit hebben hoeven gebruiken... Ik weet niet wat voor plannen je hebt, maar het is niet echt iets wat de meeste reizigers nodig hebben 8-)

Have fun!
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Kijk, dat wilde ik horen, hetzelfde systeem heb ik hier in Nederland en nu ik weet dat hetzelfde daar kan ben ik heel blij :). Dank voor de info!

De SAS had ik zelf ook al op het oog. Is die kleine pocketversie een beetje normaal leesbaar (daar hoor ik nog wel eens verschillende meningen over, dat de letters eigenlijk te klein zijn)
Haha, nou ik was inderdaad niet van plan hem te gebruiken. Maar je weet nooit. Een collega van mij heeft dankzij zon boekje ooit zelf een flink gat in zn benzinetank kunnen fixen (met zeep, as en water) zodat ze naar de volgende stad met een garage konden komen. Dus je weet maar nooit waar het goed voor is.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Jeroens84 schreef: Is die kleine pocketversie een beetje normaal leesbaar (daar hoor ik nog wel eens verschillende meningen over, dat de letters eigenlijk te klein zijn)
De pocketversie is ideaal om mee te reizen en je hebt nu ook een app: http://www.sassurvivalguide.com/.
Het is hoe dan ook een leuk en leerzaam boekje om te lezen :Y
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Nou onderhand heb ik hem binnen hoor, erg leuk boekje inderdaad en ondanks het kleine formaat goed leesbaar.

Ik zit nu een beetje te denken over mijn slaapzak. Momenteel gebruik ik een Nomad Cape Sable die tot -1 gaat. Nou kan ik in deze nog een lakenzak doen voor een paar graden meer maar is dit voldoende voor Australie? Gezien ik tussen Augustus en December reis kan het in de outback volgens mij aardig koud worden.
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Nou het komt onderhand erg dichtbij. Nog 2 weken werken en dan ga ik die kant op.

Ik zit alvast een beetje te denken aan wat je nodig hebt aan uitrusting bij een 4x4. Hebben jullie hier ergens een overzicht van waar aan te denken (bovenop een gewone auto zeg maar) dus dingen als sleepkabel, compressor voor de bandenspanning.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Het ligt er aan of je "off road" wil gaan rijden dus treks wil doen als de Gibb River Road of vergelijkbare wegen waar relatief veel mensen zullen zijn of dat je echt wil gaan 4WD-en dus op afgelegen plekken door verschillende soorten terrein. Dat laatste raad ik je aan om niet zomaar te gaan doen omdat het gevaarlijk kan zijn als je niet goed voorbereid bent en alleen zou gaan. Het beste is met minimaal 2 auto's en met een eventuele manier om iemand te kunnen bereiken. Wij hebben bijv. een EPIRB voor het uiterste noodgeval, maar je zou ook kunnen denken aan een UHF radio met groot bereik of eventueel een satelliettelefoon.

Een bandenpomp om je banden weer op te kunnen pompen nadat je ze laag hebt gehad voor "off road" en zeker het echte 4WD-en.

Eventueel iets van planken of de dure Maxtrax zodat je makkelijker uit zand of modder kunt rijden mocht je dat van plan zijn.

Als je echt 4WD-en overweegt is een "winch" geen overbodige luxe, de keuze is een electronische ingebouwd op je bumper of een "hand winch".

En lees je verder goed in over bandenspanningen, condities van wegen, wat te doen als je vast komt te zitten of pech hebt etc.

Wat zijn je reisplannen?

Veel plezier!
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Ik wil vooral off road gaan op dingen als de Gibb river en voor in nationale parken zoals Pilbara. Wat dat betreft dus vooral op plekken waar je redelijk veel andere mensen tegen gaat komen. Echt diep de outback in 4Wden lijkt me wel erg gaaf, maar zoals je al aangeeft niet zonder risico's.
Maar als ik het zo lees zit je voor het off road rijden goed met een compressor/bandenpomp, en de standaard uitrusting als krik ed.

Ik heb om me in te lezen de 4WD Survival guide: Afbeelding

Mijn plan is om in Juli/Augustus van Melbourne via Adelaide naar Darwin te rijden, dan helemaal de westkust afzakken naar Perth en uiteindelijk rond kerst weer terug in Melbourne.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,
Jeroens84 schreef:Ik wil vooral off road gaan op dingen als de Gibb river en voor in nationale parken zoals Pilbara. Wat dat betreft dus vooral op plekken waar je redelijk veel andere mensen tegen gaat komen. Echt diep de outback in 4Wden lijkt me wel erg gaaf, maar zoals je al aangeeft niet zonder risico's.
Maar als ik het zo lees zit je voor het off road rijden goed met een compressor/bandenpomp, en de standaard uitrusting als krik ed.
Ja, dat is waarschijnlijk voldoende. Je zult inderdaad meer andere mensen tegenkomen en het is verplicht om mensen te helpen met pech, dus dat komt wel goed.
Jeroens84 schreef:Mijn plan is om in Juli/Augustus van Melbourne via Adelaide naar Darwin te rijden, dan helemaal de westkust afzakken naar Perth en uiteindelijk rond kerst weer terug in Melbourne.
Dit weet je waarschijnlijk al, maar helaas zit je dan midden in de winter in het Zuiden en zal het koud en waarschijnlijk nat zijn. Als ik jou was, zou ik of als een speer naar het Noorden (via The Red Centre natuurlijk) rijden om daar de tijd te hebben om veel te doen in het juiste seizoen (t/m sept. is het aangenaam en nog niet te heet) of naar Darwin vliegen en daar een auto kopen... De seizoenen maken of breken je trip in Australie en in het Noorden wil je na oktober echt niet rondreizen.

Veel plezier!
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Klopt, ik was inderdaad van plan redelijk snel richting Alice te rijden en dan door naar Darwin eo. Het stuk Adelaide-Melbourne is dan voor de terugweg.

Vliegen naar Darwin heb ik ook aan gedacht. Maar dan zit ik aan het einde met een auto uit wrs Northern Territory in Victoria en dat is denk ik een stuk lastiger verkopen.
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Nog een vraag betreffende bankieren.
Kun je ook met een 6 maanden toeristenvisum (eVisa 676) een rekening openen? De meeste banken geven op de site aan, dat als je uit het buitenland komt je een rekening kan openen als je verhuisd naar Australie of er op een studentenvisum komt. Niks over toeristenvisums.

Ik heb er al een aantal gemaild met deze vraag, maar nog geen reacties. Weten jullie hoe dit zit?
Noec
Contacteer:

Bericht door Noec »

Voor wat betreft auto aanschaffen:
ik heb tijdens mijn reis in Australie een Ozzie uit omgeving Adelaide ontmoet die 1x per jaar zijn broer opzocht in de regio Darwin. Hij kocht altijd een auto in de regio waar hij woonde, reed ermee naar zijn broer, verkocht die daar (via zijn broer) en vloog dan naar huis. Soms bleef de auto bij de broer. Reden:
- de prijzen voor een goede auto liggen in deze relatief lege regio's hoger, er zou minder aanbod zijn;
- de registratie eisen (keuring) in WA zijn aanzienlijk minder strikt/bestaat niet, met als gevolg dat er langer met aftakelende auto's doorgereden wordt (wat daar ook niet direct een probleem hoeft te zijn)

NB:
dit is info die ik van hem heb, ik heb zelf geen auto gekocht/verkocht
We spreken 2008/2009.

Ik ben trouwens van Adelaide omhoog naar Darwin gereden (en vervolgens naar de westkust, omlaag naar Perth) met een rental. Ik vond het een belevenis om nooit te vergeten. je lijkt er bewust voor te kiezen de meer toeristische gedeeltes over te slaan: de rit van Adelaide door het Red Center omhoog zal je zeer zeker bevallen en vormt een mooie voorbereiding op het echte van-de-verharde-weg-af-werk. Dat pleit ook weer voor aanschaf van een auto kort na aankomst in Australie.
Jeroens84
Vakantieganger

Bericht door Jeroens84 »

Nou nog 2 nachtjes slapen en dan is het zover. Op naar Australië (via Rusland, Mongolië en China dan wel).
Kreeg net nog goed nieuws, mijn familie daar heeft wrs een auto kunnen regelen die ik tijdens mijn reis mag lenen/huren (van vrienden) een Nissan Patrol uit 2002! Dat scheelt een hele zoektocht en gedoe met kopen/verkopen

Iedereen nogmaals dank voor alle tips en wie weet tot in Australië!
Plaats reactie