Rondreis door Thailand Laos Cambodja
Re: thailand-laos-cambodja
Je geeft zelf al aan dat je tijd beperkt is. Waarom concentreer je je niet óf op Laos, óf op Cambodja?
De meeste mensen kiezen voor het noorden van Laos. Als je daarvandaan naar Cambodja wilt reizen dan heb je al 2-3 weken nodig. Die tijd heb je niet, tenzij je gaat vliegen. En dat kost weer geld...
De meeste mensen kiezen voor het noorden van Laos. Als je daarvandaan naar Cambodja wilt reizen dan heb je al 2-3 weken nodig. Die tijd heb je niet, tenzij je gaat vliegen. En dat kost weer geld...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
In drie weken Laos en Cambodja is echt te veel. Hooguit zou je een heel klein stukje zuid-laos mee kunnen nemen. Je zou dan een route krijgen zoiets als bus van bangkok naar grens bij Pakse (1dg met bus), dan een week door Laos reizen met openbaar vervoer stops in champasak en 4thousands island. Je kunt dan ook weer met de bus naar cambodja via kratie, pnohm phen en siem reap met de bus weer terug naar bangkok.
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld cambodja en dan combineren met een klein stukje thailand, je hebt dan minder reistijd en kunt ook nog een strand ofzo meepakken bijv ko chang (ten oosten van bangkok). Wij hebben deze route zelf een paar jaar terug gedaan.
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld cambodja en dan combineren met een klein stukje thailand, je hebt dan minder reistijd en kunt ook nog een strand ofzo meepakken bijv ko chang (ten oosten van bangkok). Wij hebben deze route zelf een paar jaar terug gedaan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
3 weken voor beide landen is wel erg kort. Ik zou me inderdaad ook concentreren op Cambodja of Laos.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Cambodja, ik vond dat echt een prachtig land. Vanuit Bangkok kan je ook gemakkelijk doorreizen naar Cambodja (eerst een stuk met de trein, tuktuk naar de grens en eenmaal over de grens met de bus richting Siem Reap).
De treinreis tussen Bangkok en de grens was prachtig, zeker rond 7u 's ochtends
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Cambodja, ik vond dat echt een prachtig land. Vanuit Bangkok kan je ook gemakkelijk doorreizen naar Cambodja (eerst een stuk met de trein, tuktuk naar de grens en eenmaal over de grens met de bus richting Siem Reap).
De treinreis tussen Bangkok en de grens was prachtig, zeker rond 7u 's ochtends
-
- Reiziger
Re: Rondreis Thailand, Laos en Cambodja
Less is more is inderdaad erg belangrijk. Je moet er ook rekening mee houden dat het reizen ook al wat tijd wegvreet, zeker in Laos. De bootreis van Thailand naar Luang Prabang bijvoorbeeld duurt al twee dagen. Kong Lor cave in Laos is daar trouwens wel echt een aanrader, een van de gaafste dingen in het land samen met Luang Prabang.
En om dan ook nog Cambodja te doen. Ik ben zelf een week in Siem Reap en Angkor wat geweest, je zou in mijn ogen minimaal een pass van drie dagen moeten doen om Angkor Wat een beetje op de juiste waarde te schatten. Je kan overigens wel vanuit het zuiden van Laos rechtstreeks naar Siem Reap komen..
En om dan ook nog Cambodja te doen. Ik ben zelf een week in Siem Reap en Angkor wat geweest, je zou in mijn ogen minimaal een pass van drie dagen moeten doen om Angkor Wat een beetje op de juiste waarde te schatten. Je kan overigens wel vanuit het zuiden van Laos rechtstreeks naar Siem Reap komen..
Heb de volgende planning gemaakt.. Het enige wat echt vast staat is de gibbon experience die ik al gereserveerd heb. Misschien verstandig om Sukothai toch over te slaan voor een dag extra Chiang Mai of een dag bijkomen in Bangkok?
15 juli Bangkok aankomst
16 juli ochtendtrein - Sukothai
17 juli Sukothai - trein naar Chiang Mai
18 juli Chiang Mai
19 juli Chiang Mai
20 juli reis Chiang Mai - Huay Xai
21 juli Gibbon Experience
22 juli Gibbon Experience
23 juli Slow boat - Luang Prabang
24 juli Slow boat - Luang Prabang
25 juli Luang Prabang
26 juli Luang Prabang
27 juli Luang Prabang
28 juli Luang Prabang
29 juli reis Luang Prabang - Vientiane
30 juli Vientiane
31 juli Vientiane
1 Augustus Vientiane - Tha Khaek
2 Augustus Tha Khaek loop motorrit
3 Augustus Tha Khaek loop motorrit
4 Augustus Tha Khaek loop motorrit
5 Augustus Tha Khaek loop motorrit
6 Augustus Tha Khaek loop motorrit
7 Augustus reis Tha Khaek - Pakse - Don Khong of Don Det
8 Augustus Don Khong of Don Det
9 Augustus Don Khong of Don Det
10 Augustus Don Khong of Don Det
11 Augustus reis Don Khong of Don Det - Siem Reap
12 Augustus Siem Reap
13 Augustus Siem Reap
14 Augustus Siem Reap
15 Augustus Siem Reap
16 Augustus Siem Reap
17 Augustus reis Siem Reap - Bangkok
18 Augustus Bangkok
19 Augustus Bangkok
20 Augustus naar huis
15 juli Bangkok aankomst
16 juli ochtendtrein - Sukothai
17 juli Sukothai - trein naar Chiang Mai
18 juli Chiang Mai
19 juli Chiang Mai
20 juli reis Chiang Mai - Huay Xai
21 juli Gibbon Experience
22 juli Gibbon Experience
23 juli Slow boat - Luang Prabang
24 juli Slow boat - Luang Prabang
25 juli Luang Prabang
26 juli Luang Prabang
27 juli Luang Prabang
28 juli Luang Prabang
29 juli reis Luang Prabang - Vientiane
30 juli Vientiane
31 juli Vientiane
1 Augustus Vientiane - Tha Khaek
2 Augustus Tha Khaek loop motorrit
3 Augustus Tha Khaek loop motorrit
4 Augustus Tha Khaek loop motorrit
5 Augustus Tha Khaek loop motorrit
6 Augustus Tha Khaek loop motorrit
7 Augustus reis Tha Khaek - Pakse - Don Khong of Don Det
8 Augustus Don Khong of Don Det
9 Augustus Don Khong of Don Det
10 Augustus Don Khong of Don Det
11 Augustus reis Don Khong of Don Det - Siem Reap
12 Augustus Siem Reap
13 Augustus Siem Reap
14 Augustus Siem Reap
15 Augustus Siem Reap
16 Augustus Siem Reap
17 Augustus reis Siem Reap - Bangkok
18 Augustus Bangkok
19 Augustus Bangkok
20 Augustus naar huis
Ik zou je eerder ayuthaya aanraden ipv sukathoi. Wil je persee met de slowboat? je kunt ook na de gibbon experience doorreizen met de bus via luang namtha. Zou minder tijd doen in luang prabang, vientianne is 1 dag ook wel genoeg. Vijf dagen ook nogal veel voor siem reap,zou zelf 3 dagen ankor doen.
Met de tijd die je bespaard kan je verschillende extra stops op je route maken, je kunt stoppen in vieng vang of bijv in luang namtha voor bijv bergvolken bezoeken of kanoen etc. Zeker doen een dagje Pnohm Phen voor de killingfields.
Met de tijd die je bespaard kan je verschillende extra stops op je route maken, je kunt stoppen in vieng vang of bijv in luang namtha voor bijv bergvolken bezoeken of kanoen etc. Zeker doen een dagje Pnohm Phen voor de killingfields.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
- Reiziger
Ik ben het met bovenstaande reactie eens, zeker geen drie dagen Vientiane.. Daar is echt niet zo veel te doen, beter ga je dan daar eerder weg. Tevens zou je in Cambodia zeker naar de killing fields en S21 moeten gaan. Dus een dag Phnom Penh moet je er eigenlijk wel bij doen. Vluchten van PP naar Bangkok zijn vaak niet eens zo duur en stuk fijner dan weer zo'n lange busrit.. Ik heb vorig jaar gevlogen voor 65 euro.
Overigens vind ik Siem Reap wel een leuk plekje om gewoon te relaxen, ik ben daar toen 8 dagen gebleven..
Overigens vind ik Siem Reap wel een leuk plekje om gewoon te relaxen, ik ben daar toen 8 dagen gebleven..
-
schrijf nu vanuit bangkok na mijn eerste twee backpackweken ervaring. hoewel inhet begin erg spannend kwam ik l gauw achter het volgende:
ik zou goed nadenken of je echt de planning nodig hebt ofniet .reizen is voor mij persoonlijk freedom en doen en laten wat en met ewie je wilt. vooraf plannen en boeken kan een hele hoop stress en teleurstelling opleveren. iets wat je natuurlijk niet in jereis wilt.
ik sluit me aan bij de eerder genoemde 'less is more'.di geldt ook voor de planning. maargoed, de vraag is, kun en wil jij dit
trustme, het begin is eng, maar azie zit vol met backpackers die ook graag reisgezelschap willen
ik zou goed nadenken of je echt de planning nodig hebt ofniet .reizen is voor mij persoonlijk freedom en doen en laten wat en met ewie je wilt. vooraf plannen en boeken kan een hele hoop stress en teleurstelling opleveren. iets wat je natuurlijk niet in jereis wilt.
ik sluit me aan bij de eerder genoemde 'less is more'.di geldt ook voor de planning. maargoed, de vraag is, kun en wil jij dit
trustme, het begin is eng, maar azie zit vol met backpackers die ook graag reisgezelschap willen
-
- Reiziger
En trouwens, ik zag dat je naar Pakse gaat. Je kan van daaruit een hele gave scootertrip doen, bv naar het Bolaven Plateu om koffie te drinken, dat is zo'n 50 km verderop en onderweg zijn er vier watervallen waar je kan stoppen, waarvan je er in drie kan zwemmen, echt heel gaaf. Heb het toen met een andere backpacker daar in een dagje gedaan, vroeg weg en laat weer in Pakse terug maar zeker een aanrader.
En wat hierboven al gezegd is, plan niet teveel...
En wat hierboven al gezegd is, plan niet teveel...
ok.. ik ga voor Ayuthaya in plaats van Sukothai en Luang Namtha lijkt me wel interessant om te bezoeken in plaats van die 2 dagen slow boat! Ik denk er over om Vientiane helemaal over te slaan maar is er wel een verbinding van Luang Prabang naar Tha Kaek of moet ik pe se via Vientiane?
Die scootertrip in Pakse lijkt me ook leuk, alleen ga ik Tha Khaek al een scooter/motortrip doen van 4 dagen lang.. Even zien of ik dan nog zin heb in nog zo'n tripje! Over de invulling van Cambodja ga ik nog even nadenken! bedankt voor jullie tips in ieder geval
Die scootertrip in Pakse lijkt me ook leuk, alleen ga ik Tha Khaek al een scooter/motortrip doen van 4 dagen lang.. Even zien of ik dan nog zin heb in nog zo'n tripje! Over de invulling van Cambodja ga ik nog even nadenken! bedankt voor jullie tips in ieder geval
-
- Reiziger
Luang Prabang naar Vientiane is wel een stukkie geloof ik.. Ik weet het niet zeker in Laos ging ik vanuit Luang Prabang naar Phonsavan en van daaruit naar Vientiane... Van daar ban na hin ( wat vlakbij konglor cave is) was het maar een paar uurtjes... Dus denk dat via Vientiane het beste is. Dat is ook wel relax om daar een dagje te chillen, lekkere Franse ontbijttentjes daar, prima stokbrood
En een extra dagje op de motortrip zou ik altijd doen.. ik ben vorig jaar 300 dagen weggeweest en heb op meer dan 100 dagen een motor of scooter gehuurd, ik vind het geweldig. Ik zit zelfs te denken om aankomende zomer toch een paar weken terug te gaan naar Azie omdat het juist zo makkelijk en goedkoop is een scooter te huren. Ondanks dat ik al tig keer in Azie ben geweest.. Dus ach.. Veel plezier in ieder geval
En een extra dagje op de motortrip zou ik altijd doen.. ik ben vorig jaar 300 dagen weggeweest en heb op meer dan 100 dagen een motor of scooter gehuurd, ik vind het geweldig. Ik zit zelfs te denken om aankomende zomer toch een paar weken terug te gaan naar Azie omdat het juist zo makkelijk en goedkoop is een scooter te huren. Ondanks dat ik al tig keer in Azie ben geweest.. Dus ach.. Veel plezier in ieder geval
-
misschien via kilroy travel of visit beyond een startpakket bangkok boeken. transfer airport naar guesthouse, twee overnachtingen, twee keer ontbijt en een zeer goede travelinfo van visit beyond in het hostel. gaf mij erg veel rust na aankomst. lekker bijkomen en even alles op orde krijgen en bijkomen.
-
- Reiziger
Als je niet veel ervaring hebt met reizen is dat wellicht rustgevend, maar aan de andere kant kan je alles wat je wilt weten al vinden op internet. Alles wat je kan doen daar is al eens gedaan en dus is er info over...Je betaalt tenslotte altijd meer als je iets van te voren regelt.. Maar als je zeker wilt weten dat alles goed gaat kan het misschien fijn zijn
ik denk wel dat ik vooraf een hotel boek in bangkok maar niet via een starterspakket.. dat is waarschijnlijk een stuk duurder omdat die organisaties er ook nog aan moeten verdienen.