Subsidies vrijwilligerswerk

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
Plaats reactie
Robinj
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2013 16:53

Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Robinj »

Hoi,

Ik zou me graag inzetten in de wereld door bijvoorbeeld naar Africa of Azie te gaan. Ik droom ervan om er de mensen daar te helpen maar jammergenoeg zijn de meeste reizen te duur.

Weet iemand hoe je goedkoper vrijwilligerswerk kan gaan doen of waar je subsidies kan krijgen.

Ik hoop op vele eerlijke antwoorden zodat ik binnenkort toch op stap kan

mvg
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door ubiytsa »

Als je subsidies nodig hebt om vrijwilligerswerk te willen doen dan denk ik dat je het meer doet uit eigen belang dan het belang van anderen.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Robinj
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2013 16:53

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Robinj »

ubiytsa schreef:Als je subsidies nodig hebt om vrijwilligerswerk te willen doen dan denk ik dat je het meer doet uit eigen belang dan het belang van anderen.
Ik zou het volledig willen doen om anderen te helpen maar heb niet genoeg geld om mijn vliegtuigtickets en zo te betalen. 'k wil er geen plezier reisje van maken
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Jenny »

Robinj schreef:
ubiytsa schreef:Als je subsidies nodig hebt om vrijwilligerswerk te willen doen dan denk ik dat je het meer doet uit eigen belang dan het belang van anderen.
Ik zou het volledig willen doen om anderen te helpen maar heb niet genoeg geld om mijn vliegtuigtickets en zo te betalen. 'k wil er geen plezier reisje van maken
Als je jonger dan 25 bent kun je via Xplore proberen. Ben je ouder dan zul je toch in NL moeten werken en sparen.

Ik snap het bericht van de vorige poster helaas wel. Ik heb zelf in verschillende landen vrijwilligerswerk gedaan, en ik heb mensen ontmoet voor wie het meer een goedkope vakantie was dan wat anders. Ze werkten af en toe wel, maar vooral niet te veel en niet te hard. En daarnaast wilden ze geen eerlijke prijs betalen voor de locals waarvan ze producten afnamen (bv. continu gratis vervoer willen en niet willen compenseren voor de gemaakte benzinekosten). Ter plekke ben je namelijk ook geld kwijt!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Robinj
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2013 16:53

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Robinj »

Jenny schreef:
Robinj schreef:
ubiytsa schreef:Als je subsidies nodig hebt om vrijwilligerswerk te willen doen dan denk ik dat je het meer doet uit eigen belang dan het belang van anderen.
Ik zou het volledig willen doen om anderen te helpen maar heb niet genoeg geld om mijn vliegtuigtickets en zo te betalen. 'k wil er geen plezier reisje van maken
Als je jonger dan 25 bent kun je via Xplore proberen. Ben je ouder dan zul je toch in NL moeten werken en sparen.

Ik snap het bericht van de vorige poster helaas wel. Ik heb zelf in verschillende landen vrijwilligerswerk gedaan, en ik heb mensen ontmoet voor wie het meer een goedkope vakantie was dan wat anders. Ze werkten af en toe wel, maar vooral niet te veel en niet te hard. En daarnaast wilden ze geen eerlijke prijs betalen voor de locals waarvan ze producten afnamen (bv. continu gratis vervoer willen en niet willen compenseren voor de gemaakte benzinekosten). Ter plekke ben je namelijk ook geld kwijt!
Jammer dat jullie zo over me denken dat was zeker mijn bedoeling niet, ik zou graag in weeshuizen kunnen terechtkomen of waar vrouwen op de vlucht het toevluchtsoord toe zoeken. Ik vond gewoon de gevonden informatie die ik tot nu toe gevonden heb nogal duur zeker als je er rekening meehoud dat het geen plezierreisje is en dat je je 24/7 moet inzitten
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door ubiytsa »

Het was geen persoonlijke aanval hoor, maar ik ben nogal tegen dit soort vrijwilligerswerk. Ik heb dan liever dat van die subsidies lokale mensen betaald worden om exact hetzelfde werk te doen, maar dan gemotiveerder. Als ik zelf ooit vrijwilligerswerk ga doen wil ik het volledig zelf bekostigen en zolang ik dat dus niet kan, doe ik het ook niet.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Robinj
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2013 16:53

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Robinj »

ubiytsa schreef:Het was geen persoonlijke aanval hoor, maar ik ben nogal tegen dit soort vrijwilligerswerk. Ik heb dan liever dat van die subsidies lokale mensen betaald worden om exact hetzelfde werk te doen, maar dan gemotiveerder. Als ik zelf ooit vrijwilligerswerk ga doen wil ik het volledig zelf bekostigen en zolang ik dat dus niet kan, doe ik het ook niet.
:@ Ik heb dus geen geld en zou dolgraag willen vertrekken naar het buitenland en kom uit belgie. Dus zijn hier nog belgen die meer weten over subsidies voor vrijwilligerswerk
Robinj
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2013 16:53

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Robinj »

Gemeentelijke en provinciale subsidies
Infomeer in je eigen stad of gemeente naar de mogelijkheden om centen te krijgen. Afhankelijk van de activiteit klop je bij een andere dienst aan. Voor een project in het Zuiden kan je vragen naar de Noord-Zuid dienst, of dienst ontwikkelingssamenwerking. Ga ook eens langs bij de plaatselijke jeugddienst van je stad/gemeente.
Ook bij jouw provincie zijn misschien subsidies zijn waarvoor jouw project in aanmerking komt.

Bron: www.gostrange.be
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Kims »

Hi,

Als je al een opleiding hebt en/of nuttige werkervaringen voor in ontwikkelingslanden is VSO misschien iets voor je. Deze organisatie gaat uit van het principe dat ze hulp geven door nuttige kennis over te brengen zodat mensen daarna zelf dingen kunnen doen en ontwikkelen. De projekten zijn wel langdurig dus niet voor 2 weken oid, het gaat eerder om een jaar of 2 zodat het ook echt impact en nut heeft. Je krijgt een introductie, ze helpen je om daar te komen en je krijgt een kleine vergoeding vergelijkbaar met lokale lonen. Het selectieproces is streng omdat het er om gaat dat mensen echt iets toe te voegen hebben en niet zoals bovengenoemd op zoek zijn naar een betaalde vakantie. Daarnaast onderschatten mensen vaak hoe het is om in een andere cultuur te wonen en zijn idealistisch ingesteld zo van 'wij gaan die mensen daar wel even helpen' terwijl in de realiteit die mensen daar soms niet op zitten te wachten en/of jouw ideeen van helpen niet overeenkomen met wat mensen nodig hebben of willen.

Dit is hun website: http://www.vso.nl/

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door Jenny »

Bij voldoende opleiding en werkervaring is de stichting artsen zonder grenzen wellicht ook een optie. Een kennis van me is via de Belgische tak vorig jaar naar Congo, Afganistan en Pakistan geweest. Dat waren projecten van een paar maanden elk. Zij is overigens anesthesist.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ThomasKarsdorp

Qreply

Bericht door ThomasKarsdorp »

Hoi Robin,
Leuk om te horen dat je wat wilt gaan bijdragen aan de wereld om je heen dmv vrijwilligerswerk in een ontwikkelingsland. Als je vrijwlligerswerk gaat doen zijn jouw ervaringen daar zijn heel waardevol voor anderen!
Als je vrijwilligerswerk wilt gaan doen via een van de aangesloten organisaties, daarna betrokken wilt blijven en je ervaringen wilt delen dan is daarvoor een subsidiemogelijkheid via het World Supporter Fund.
Kijk eens op [verwijderd] hoe je in aanmerking kunt komen voor deze vrijwilligerssubsidie.
Vriendelijke groet,
Thomas Karsdorp
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door Erik op 09 apr 2013 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Gebruikersavatar
zomersproetjes
Reiziger
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jun 2010 11:38

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door zomersproetjes »

Hej!

Je zou kunnen overwegen een EVS project te doen (european voluntary service). Dat is een door de Europese Commissie gesubsidieerd vrijwilligersproject. Als jongere tussen de 18 (in bep. gevallen 16) en 30 jaar kun je dan met subsidie van de Europese Commissie 3 mnd tot een jaar naar het buitenland. Reis, verblijfskosten en taalcursus worden voor je vergoed, je volgt een aantal trainingen in eigen land en gastland en je krijgt wat zakgeld. Er zijn heel veel verschillende projecten in Europa, je zou eens kunnen kijken in de database of er een project bij is dat je aanspreekt (zoek op EVS database in google..).

EVS vindt meestal in Europa plaats, maar kan in principe ook daarbuiten (dat laatste is overigens wel een stuk lastiger te organiseren omdat je daarvoor een aanvraag in Brussel moet doen). Het doel is in principe interculturele uitwisseling en Europese samenwerking.
EVS is een onderdeel van "Youth in Action" waarmee je ook aan kortere jongerenuitwisselingen en trainingen kunt meedoen in Europa (www.youthinaction.nl, in België gaat het geloof ik via JINT) en deze zelfs zelf kunt opzetten.

Voor korte projecten binnen en buiten Europa heb ik daarnaast goede ervaringen met Bouworde, daar is zowel een Nederlandse als Vlaamse tak van.. Succes ;)

PS. Hierboven refereerde iemand aan het programma Xplore, maar dat bestaat helaas al een aantal jaar niet meer.
Gebruikersavatar
zomersproetjes
Reiziger
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jun 2010 11:38

Re: Subsidies vrijwilligerswerk

Bericht door zomersproetjes »

En oja, als je besluit te gaan, doe het dan snel. Het Youth in Action programma loopt in 2013/2014 af en gaat dan op in het nieuwe "Erasmus for all". Het is nog onduidelijk in hoeverre EVS daar een onderdeel van blijft...

Als EVS-er ben je overigens altijd "extra" kracht, dwz dat je nooit een reguliere locale werknemer mag vervangen én nooit de eindverantwoordelijkheid hebt. Je zou het kunnen vergelijken met een buitenlandse stage. Wat niet betekent dat je niet waardevol bent voor je organisatie, maar wel dat je vaak veel vrijheid hebt om je eigen werk in te richten (dat kan een voor- en nadeel zijn, eigen initiatief en een flinke dosis assertiviteit zijn belangrijk..).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten