Je gewicht bepaalt prijs van het vliegticket

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Erik
Site Admin

Re: Je gewicht bepaalt prijs van het vliegticket

Bericht door Erik »

Ik geloof niet dat luchtvaartmaatschappijen de gemiddelde persoon bedoelt met het probleem. Maar wel hele groepen die veel te zwaar zijn. Neem een gemiddelde Amerikaan uit de staat Texas. Het gewicht van één persoon daar kan gemakkelijk twee of meer personen in Nederland zijn.

Je kunt nu ook geen invloed uitoefenen op de prijs? Je krijgt namelijk de prijs en dan kun je er voor kiezen om dit wel of niet te betalen. Die keuze krijg je straks nog steeds lijkt mij? Iedereen vind het normaal om voor beenruimte bij te betalen, wanneer je dus lang bent heb je ook geen keuze anders dan gewoon bijbetalen? Aan je lengte kun je écht niets doen aan je gewicht nog wel (gemiddeld genomen). Dat is dan toch precies hetzelfde? Nu het over het gewicht gaat, waar blijkbaar meer mensen "last" van hebben gaat het opeens te ver.

Ook verwacht ik niet dat iedere luchtvaartmaatschappij zal overstappen op dit model, dus heb altijd ook nog de keuze (net als nu) om niet met dergelijke maatschappij te vliegen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Het gaat erom dat iedereen voor producten of diensten (m.u.v. sociale systemen als in Nederland) een gelijke prijs moet KUNNEN betalen. Sommigen betalen minder doordat ze goed kunnen onderhandelen of doordat ze gewoon beter zoeken naar lage prijzen. De mogelijkheid moet er in ieder geval zijn en die is er met een prijs op basis van gewicht niet.

Wat betreft lengte betaal je voor dezelfde dienst evenveel geld (een bepaalde ruimte die je 'huurt' in het vliegtuig). Als jij je daar dat niet prettig bij voelt is dat natuurlijk niet het probleem van de aanbieder. Dan kan je dus een grotere ruimte huren voor logischerwijs een hogere prijs.

En dat het maar één maatschappij is. Tjah, met die manier van redeneren kan je bijna alles moreel verantwoorden. Een bizar voorbeeld: maatschappij A vraagt lagere prijzen aan reizigers die dikke mensen in het vliegtuig terroriseren. Maatschappij B, C, D, etc. hanteren die regel niet, dus omdat er een keuze is is er geen probleem. :P
Laatst gewijzigd door ubiytsa op 04 apr 2013 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Sorry maar bij betalen voor beenruimte is er ook altijd nog een keuze of je wel of geen extra beenruimte wil. Als je bijbetaald voor je eigen gewicht, krijg je toch geen extra stoel? Of extra ruimte om je stoel heen gecreeerd :? Wat Jenny zegt, er staat dan niets tegenover. Het is een andere soort discussie.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

menasil schreef:Sorry maar bij betalen voor beenruimte is er ook altijd nog een keuze of je wel of geen extra beenruimte wil.
Voor jou misschien wel voor iemand die erg lang is kan misschien wel niet vliegen zonder bij te betalen voor de ruimte en is dus door zijn lengte altijd duurder uit. Dit is (voor deze mensen) ook geen keuze. Zwart wit gesteld betalen zij dus extra voor de ruimte die de gemiddelde mens niet nodig heeft.
menasil schreef:Als je bijbetaald voor je eigen gewicht, krijg je toch geen extra stoel? Of extra ruimte om je stoel heen gecreeerd :? Wat Jenny zegt, er staat dan niets tegenover.
Je krijgt geen extra ruimte of extra stoel bij een lager gewicht maar je krijgt een betere prijs. Dus staat er wel wat tegenover. Niet voor mensen die zwaarder zijn nee, dat wat de luchtvaartmaatschappij niet wil gaan ze niet belonen. Er wordt nu ook gedaan alsof er (voor de meerderheid van de mensen) niets tegen (zeer veel) overgewicht gedaan kan worden?

Dezelfde discussie heb je met mensen die ongezond leven of zij een hogere zorgpremie moeten betalen. Waarom niet? Je moet toch ook meer aan je reisverzekering betalen wanneer je extreme sporten gaat doen of wanneer je meer risico loopt?

Los van het persoonlijke gewicht, mag het gewicht van de bagage ook best meetellen in de prijs. Hoe minder je meeneemt hoe goedkoper de vlucht. Wanneer je als je licht reist ook nog de betere plekken of upgrades krijgt is het helemaal mooi.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Dezelfde discussie heb je met mensen die ongezond leven of zij een hogere zorgpremie moeten betalen. Waarom niet? Je moet toch ook meer aan je reisverzekering betalen wanneer je extreme sporten gaat doen of wanneer je meer risico loopt?
Dat heeft toch weer te maken met dat wanneer het algemene gezondheidsniveau daalt, dat de premies dan hoger worden. Doordat mensen dus ongezond leven, betaalt de gezonde burger een belachelijke premie. Het geval is anders doordat dit vanuit de overheid komt. Bedrijven mogen dit onderscheid naar mijn mening niet maken.

Al ben ik het wat dat betreft heel erg met je eens hoor. Mensen die roken, overmatig alcohol gebruiken, niet sporten, alleen maar vet eten mogen van mij een stuk meer betalen. Het probleem is alleen dat het lastig is om een grens te stellen en om het te controleren ;) Maar nogmaals, de overheid mag daar meer macht in hebben dan bedrijven.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

ubiytsa schreef:En dat het maar één maatschappij is. Tjah, met die manier van redeneren kan je bijna alles moreel verantwoorden. Een bizar voorbeeld: maatschappij A vraagt lagere prijzen aan reizigers die dikke mensen in het vliegtuig terroriseren. Maatschappij B, C, D, etc. hanteren die regel niet, dus omdat er een keuze is is er geen probleem.
Het is dan wel weer vreemd dat je het moreel verantwoord zou vinden als het door de overheid zou worden opgelegd? :) Wanneer het één maatschappij is heb je in de huidige situatie nog de keuze om niet met die maatschappij te vliegen maar voor de andere te gaan. Marktwerking. Dan zie je meteen of het kans heeft. Flink overgewicht (dat geen medische oorzaak heeft) is een levensstijl waar je keuzes in kunt maken?

Het is ook niet eerlijk wanneer iemand (70kg) voor zijn handbagage (30kg) bij moet betalen terwijl de volgende persoon in de rij (150kg) met een klein handtasje (5kg) dat niet hoeft. Het totaal gewicht is nog altijd veel lager van de eerste. Alles wat je verstuurd (pakketjes / post) wordt ook gedaan op basis van gewicht omdat dit de prijs voor het vervoeren bepaald.

Zolang er redelijke marges gehanteerd worden waarbij iedereen met een normaal postuur / gewicht voor een soortgelijke prijs kan vliegen is het zo onredelijk toch niet? Afhankelijk van de bestemming kun je ook altijd nog met een ander vervoersmiddel gaan.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Erik schreef:
ubiytsa schreef:En dat het maar één maatschappij is. Tjah, met die manier van redeneren kan je bijna alles moreel verantwoorden. Een bizar voorbeeld: maatschappij A vraagt lagere prijzen aan reizigers die dikke mensen in het vliegtuig terroriseren. Maatschappij B, C, D, etc. hanteren die regel niet, dus omdat er een keuze is is er geen probleem.
Het is dan wel weer vreemd dat je het moreel verantwoord zou vinden als het door de overheid zou worden opgelegd? :) Wanneer het één maatschappij is heb je in de huidige situatie nog de keuze om niet met die maatschappij te vliegen maar voor de andere te gaan. Marktwerking. Dan zie je meteen of het kans heeft. Flink overgewicht (dat geen medische oorzaak heeft) is een levensstijl waar je keuzes in kunt maken?
Ik heb ook niet gezegd dat de overheid moreel verantwoord bezig is of moet zijn ;)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Leuke discussie :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik denk dat er dan héél veel meer gezinnen met kleine kinderen het zich kunnen veroorloven om te reizen. De kleintjes kosten dan geen drol meer. Ik voorzie gouden tijden voor het ver-weg-toerisme 8-)
Hele kisten vol jengelende koters..... dan ga ik bij betalen om in een kindloze ruimte te zitten ( wanneer gaan ze die invoeren ? ;) )
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Erik schreef: Flink overgewicht (dat geen medische oorzaak heeft) is een levensstijl waar je keuzes in kunt maken?
En hoe weten ze het of het een medische oorzaak heeft? en moeten die mensen dan ontzien worden?

Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen zin heeft om een doktersverklaring te overleggen om aan te tonen dat ze niets aan hun overgewicht kunnen doen?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Globeskater schreef: En hoe weten ze het of het een medische oorzaak heeft? en moeten die mensen dan ontzien worden?

Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen zin heeft om een doktersverklaring te overleggen om aan te tonen dat ze niets aan hun overgewicht kunnen doen?
Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op de vraag :) Waarom zou je de dokters verklaring niet gewoon kunnen uploaden tijdens je boeking. Iemand checkt het en daarmee is de kous af. Je weet toch niet wat iemand betaalt heeft wanneer je eenmaal aan boord gaat?
bolletjeom schreef:Ik denk dat er dan héél veel meer gezinnen met kleine kinderen het zich kunnen veroorloven om te reizen. De kleintjes kosten dan geen drol meer. Ik voorzie gouden tijden voor het ver-weg-toerisme 8-)
Hele kisten vol jengelende koters..... dan ga ik bij betalen om in een kindloze ruimte te zitten ( wanneer gaan ze die invoeren ? ;) )
Leeftijd moet ongetwijfeld meegenomen worden in de formule. Net als of je een man of vrouw bent om het eerlijk te houden. Volgens mij zijn er al dergelijke standaarden per land voor het gewicht.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:
Globeskater schreef: En hoe weten ze het of het een medische oorzaak heeft? en moeten die mensen dan ontzien worden?

Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op de vraag :) Waarom zou je de dokters verklaring niet gewoon kunnen uploaden tijdens je boeking. Iemand checkt het en daarmee is de kous af. Je weet toch niet wat iemand betaalt heeft wanneer je eenmaal aan boord gaat?
Ik vind dat écht een inbreuk op iemands privacy! En dan heeft het een medische oorzaak, of juist niet, en dan is iemand om een andere reden weer een risico voor weet/ik/wat.
Laatst gewijzigd door Erik op 05 apr 2013 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmaak aangepast
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Erik schreef: Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op de vraag :) Waarom zou je de dokters verklaring niet gewoon kunnen uploaden tijdens je boeking. Iemand checkt het en daarmee is de kous af. Je weet toch niet wat iemand betaalt heeft wanneer je eenmaal aan boord gaat?
Volgens mij een denkfout.. Liegen over je gewicht heeft volgens Samoa Airline geen zin. Net als in de oude situatie, behoudt de luchtvaartmaatschappij het recht om je bij te laten betalen wanneer het gewicht zwaarder is dan je tijdens het boeken hebt aangegeven. .... Dit impliceert dat de luchtvaartmaatschappij toch gaat controleren of je wel betaald hebt wat bij je past... en dat impliceert dat er wel degelijk iemand is die dus weet wat je hebt betaald...

En ja, ik ben het verder met Jenny eens.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik bedoelde eigenlijk dat andere passagiers niet weten wat je hebt betaalt en dat ze je gewicht ook niet weten. Alleen het personeel weet dat. Ook voor ziektes zijn doktersverklaringen nodig, dan weten de mensen het toch ook?
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

En als een vrouw nou een flinke voorgevel heeft? Hoe gaan ze daar dan mee om? Valt dat dan onder het tarief van de dikkerds? Vragen die maar onbeantwoord blijven...
Plaats reactie