5 weken Australie, route tips

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Hoess

Re: Graag advies 5 weken Oostkust

Bericht door Hoess »

Hee.. Las net je berichtje in de forum en klinkt wel een supertraject... Ben net klaar met de oostkust en ben nog in sydney. Heb ongeveer dezelfde gedaan, alleen dan van Cairns uit.. Als ik een kleine tip kan geven wat de moeite is, dan moet je proberen in townsville zeker een bezoekje te brengen aan magnetic island. Daar kun je namelijk leuk snorkelen en ook zeer mooie wandelingen maken in de bergen. Ook zie je veel rock- wallabies op een klein gebied op het eiland :)

Hopelijk heb je er iets aan.. Groetjes en geniet van je trip want het is super?
Fryslan89
Vakantieganger

Bericht door Fryslan89 »

Hey!

Bedankt voor je reactie :) Ik zal je advies onthouden ;)
Mooi om te horen dat je een mooie tijd hebt gehad. Hoe lang was jouw trip aan de Oostkust?
Zou je misschien ook nog antwoord weten op de steden waar ik vraagtekens heb gezet? ZIjn dat plekken waar jij zelf ook bent geweest of?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Ik zou je niet zo vasthouden aan de stadjes waar je langskomt, die zijn over het algemeen weinig bijzonder. Het gaat meer om de schitterende natuurgebieden die daar liggen, de mooie afgelegen stranden, de koraalriffen, de bijzondere (tropische) bossen, eilanden etc.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Klinkt als een fantastisch mooie route. Wij zijn september/ oktober vorig jaar van Brisbane naar Cairns gereisd in 2,5 á 3 weken en dat was natuurlijk veel te kort :{ . Dus in 5 weken moet je al veel meer moois kunnen zien.

Een aanrader is inderdaad Magnetic Island. Ik zou je echter aanraden om daar meer dan 1 dag te besteden. Wij zijn er maar één dag geweest en hebben gebruik gemaakt van het OV op het eiland. Heel onhandig want de bus reed 's middags nog maar één keer per uur en we waren daardoor veel tijd kwijt. We hadden nog zoveel willen zien, vooral de verlaten strandjes waar het eiland om bekend staat. Achteraf gezien hadden we liever 2 dagen gehad en/of een scoortertje gehuurd.

Heel cliche misschien, maar de Whitsundays vanuit Airlie Beach zijn ook fantastisch mooi! Gewoon een dag op de boot en een duik in de zee van whitheaven beach was voor ons een fantastische ervaring! Het koraal is hier overigens ook erg mooi. Voor ons kwam dit mede, omdat het de eerste keer is dat wij ooit gesnorkeld hebben, dus we waren overweldigend door deze eerste ervaring.

Hopelijk kun je hier wat mee. En natuurlijk heel veel plezier in Australië. Het land heeft ons hart i.i.g. gestolen.

Groet,
Danielle
Isjav

5 weken oost Australië

Bericht door Isjav »

Hoihoi!

In juni/juli heb ik ongeveer 5 weken tijd om iets van Australië te zien. Waarschijnlijk reis ik per bus, misschien met auto/camper als ik met anderen ga. Is Cairns - Melbourne haalbaar? (Cairns, Whitsundays, Fraser island, Noosa, Brisbane, Byron Bay, Sydney & Melbourne wil ik sowieso gezien hebben. Verder nog tips?) Ik weet dat het eind juli in het zuiden koud is, maar dat maakt me niet vee uit.
Alvast bedankt!
Erik
Site Admin

Re: 5 weken oost Australië

Bericht door Erik »

Vijf weken is erg kort voor zo'n grote afstand. Ik denk dat als je alleen de highlights zou doen van Sydney naar Cairns dat je al bijna tijd te kort komt. De truuk is nu om de juiste keuzes te maken. Alle dingen die je noemt liggen op de route maar je zal heel selectief moeten zijn in welke bezienswaardigheden je kunt bezoeken en welke niet (gezien de tijd).
AnoukR

Bericht door AnoukR »

Hey!

Ik heb de oostkust in ongeveer 5/6 weken gedaan, dus het is wel mogelijk :)! En ik ben bijna overal gestopt. Ik twijfelde vooraf ook of het haalbaar was, maar door een goede planning lukt het wel. Op sommige plekken ben ik maar hooguit 3 dagen gebleven (zoals Mission Beach, Surfers Paradise, Noosa en Coffs Harbour). Hier deed ik vaak iets van een activiteit zoals een skydive of het was een opstapplaats naar de Whitsundays (stap op vanuit Airlie Beach, toffe plek!) of Fraser Island en op andere plekken (zoals Cairns, Airlie Beach, Byron Bay, Sydney en Melbourne) ben ik juist wat langer gebleven omdat de omgeving meer de moeite waard was, mooiere stad/natuur, leuker om uit te gaan etc.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@AnoukR goed om te horen dat het wel zeker mogelijk is. Het leek mij namelijk wat aan de korte kant. Maar zoals je zegt, met goede planning kom je een heel eind.
Mrieke

5 weken Australie in Feb/Mrt. Wat te doen en niet?

Bericht door Mrieke »

Hallo,

Mijn vriend en ik willen altijd al een camper reis maken in Australie. Door geval 'in between jobs' doet zich de kans nu voor. We kunnen half februari weg voor 5 weken. Planning is vooralsnog vertrekken 12 feb en terug op 18 maart. Lekker kortdag natuurlijk. Uit alle mooie verhalen van vrienden leek ons in eerste instantie een camper reis langs de oostkust van Sydney naar Cairns (of andersom)te gek. Nu lees ik echter dat het dan regenseizoen is en men die trip afraadt. Mijn vraag aan jullie -doorgewinterde Australië reizigers :)- wat raden jullie ons af en aan voor die periode voor 5 weken. Mijn vriend is een auto freak en vindt het sowieso al super om een campertje te rijden. Is Sydney naar Adelaide een goede keuze of van Brisbane naar Adelaide. Lijkt mij persoonlijk ook leuk om toch nog ergens iets van een eilandje mee te pakken (mits het niet verregend uiteraard). Zou Fraser island nog te doen zijn rond die periode? Of gewoon wel de Oostkust pakken? Zuidkust met binnenlandse vlucht naar Cairns? Combinatie met Nieuw - Zeeland of Tasmanie? Kortom, we hebben werkelijk geen idee wat te doen. Hopelijk kunnen jullie adviseren? Veel dank vast
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Re: 5 weken Australie in Feb/Mrt. Wat te doen en niet?

Bericht door Rebec »

Ik weet natuurlijk niet wat jullie budget is, maar ik zou de great ocean road doen van melbourne naar adelaide. Genoeg te doen daar. Denk aan kangaroo island, wat heel tof schijnt te zijn. Verder zijn er vele mooie stranden aan de great ocean road en rond adelaide. Je kunt nog een weekje Tasmanie doen. Daar heb ik 8 dagen met een auto rondgereisd en was super mooi! Veel opties. Ik denk dat jullie zelf goed moeten afwegen wat je echt wilt zien.
Mrieke

Bericht door Mrieke »

Dank voor je reactie Rebecca. Fijn! Ons totale budget is 5000,- per persoon. Dat is dus inclusief vluchten, camper, brandstof, campings, eten, drinken etc etc. Zuid Kust lijkt me ook erg mooi. het is even de knop omzetten nu aangezien we Oostkust in gedachte hadden en een paar van die bounty eilanden ertussen leek ons ook zeker wat. Maar mooie natuur spreekt ons ook zeker aan. Liefst hebben we een combinatie van alles. Alice Springs en stukje outback lijkt ons ook super, maar geen idee hoe dat het beste te combineren. Tasmania zijn we ook aan het bekijken idd. Lijkt me ook mooi. Raad je aan om de Oostkust in die periode dus echt te laten schieten of zou Brisbane en daar in omgeving nog te doen zijn denk je?
Bertje

Bericht door Bertje »

Hey Mrieke,

Great Ocean Road is inderdaad erg leuk. Nieuw-Zeeland is mooi, maar met 5 weken wordt het misschien wat veel om ook nog daar heen te gaan.

Zelf vind ik het zuidwesten erg leuk, en heb ik een keer een 9 daagse tour gedaan van Perth naar Adelaide wat ik ook erg leuk vond. Misschien is het iets om inderdaad vanuit Melbourne de Great Ocean Road te doen. Met Lonely Planet natuurlijk zodat je weet wat leuk is om te zien en waar campings zijn. Dan kun je besluiten hoe het gaat en de oversteek wagen naar het westen. In de hoek Esperance, Albany, Margret River, Bussleton en Bunbury, zijn veel dingen te zien en te doen. Zoals Tree top walk, diverse grotten, een 60 hoge boomhut die vroeger werd gebruikt om bosbranden te signaleren. Even een paar dingen uit mijn hoofd.

Tis maar een idee. Hopelijk iets voor inspiratie. Meer vragen, laat maar weten.

O ja, een goede tip: Neem een nederlandse stekkerdoos mee. Dan kun je met één australische omvormstekker meerdere apparaten aansluiten. Met al die laptops/ telefoons en cameras tegenwoordig :)
Mrieke

Bericht door Mrieke »

Goede tip Bert, dank!! Ik sprak zojuist een vriendin en zij adviseerde me ook om eens naar Westkust te kijken idd. Hebben we nog helemaal net over nagedacht aangezien Oostkust eigenlijk als eerste naar voren kwam. Hoe meer ik daar over lees hoe enthousiaster ik wordt. Oostkust is waarschijnlijk ook stuk jonger en drukker en Westkust volgens haar wat rustiger en ongerepter. Ze had het over Perth naar Broome rijden met camper. Great Ocean Road lijkt ons ook erg mooi.dus even kijken wat te doen en voorkeur naar uit gaat. Denk je dat deze planning in vijf weken te doen is?
- vliegen op Perth en vanuit daar met Camper naar Broome
- vanuit Broome vliegen naar Alice Springs (mocht dat kunnen) en daar stuk outback meepakken
- doorvliegen naar Sydney en daar paar laatste dagen en dan terug.

Daarmee vervalt dan alleen de Great Ocean Road, hmmmm.. geen idee hoe we die hier in kunnen verwerken en alles nog binnen vijf weken gaat lukken. Jij wellicht advies in watt te schrappen en te behouden?
Bertje

Bericht door Bertje »

Hey Mrieke,

Klinkt als een mooi reisschema. Die ervaring over de oostkust heb ik ook, dat die wat drukker en jonger is. Geef niet natuurlijk, Juist leuk dat er voor ieder wat wils is. De Westkust is relaxter. Je vindt er wat meer de reizigers en wat minder de party crowd. Ik heb aan het westen vooral onder Perth gereisd. Boven Perth ben ik tot aan Monky Mia in Shark Bay geweest. Heel mooi daar!

Een vlugge check: Quantas heeft vluchten van Broome naar Alice Springs, maar zijn wel prijzig.
http://www.cheapflights.com.au/search/f ... 016-02-13/

Ik weet niet precies hoe de wegen zijn vanaf Broome, maar misschien kun je wel naar Alice springs rijden. Of naar Darwin en dan met "the Ghan" (Een hele lange trein naar Alice springs. Ik vond die trein erg leuk om mee te maken.

Ter inspiratie: Dennis Storm heeft de road trip Broome -> Darwin gedaan voor 3 op reis:
http://3opreis.bnn.nl/bestemming/australi%C3%AB

The Ghan (Darwin <-> Alice Springs <-> Adelaide)
http://www.greatsouthernrail.com.au/trains/the_ghan/

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr,
Bart
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Mrieke schreef:Goede tip Bert, dank!! IDenk je dat deze planning in vijf weken te doen is?
- vliegen op Perth en vanuit daar met Camper naar Broome
- vanuit Broome vliegen naar Alice Springs (mocht dat kunnen) en daar stuk outback meepakken
- doorvliegen naar Sydney en daar paar laatste dagen en dan terug.
Hi,

Voor het tropische Noorden van Western Australia (dus ten noorden van Exmouth) geldt precies hetzelfde als de Oostkust, het is daar het midden van het cyclonen- en regenseizoen in feb/maart. Ik woon in Broome en het is die maanden niet te harden; (bloed)heet, benauwd en regelmatig stormachtig door de cyclonen die langskomen. Ik ben een doorgewinterde kampeerder maar wij kunnen tussen november - april absoluut niet kamperen in het Noorden. Ook zijn wegen regelmatig afgesloten wanneer de moessonregens zeer heftig zijn. Geen goed idee dus!

Ik raad je aan je te richten op inderdaad het Zuiden en niet noorderlijker te gaan dan bijvoorbeeld Shark Bay/Monkey Mia. Alice Springs/Uluru/Olga's zijn ook erg mooi maar ook daar kunnen de moessonregens enorm veel overlast veroorzaken. Zo waren daar een week of 2 geleden nog enorme overstromingen en zaten toeristen op veel plekken vast door de regens die afdaalden vanuit het Noorden.

Eventueel kun je in 5 weken van Perth naar Sydney reizen of Melbourne en als je extra tijd hebt een weekje Tasmanie o.i.d. Je zou vanuit Adelaide richting Uluru etc. kunnen rijden en dezelfde weg terugnemen als je dat in je reisschema op wil nemen.

Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie