Geldigheid Internationaal rijbewijs

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Elrosso
Reisexpert
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 aug 2012 23:03

Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Elrosso »

Ik zag dat in Duitsland en Belgie (bijvoorbeeld) een internationaal rijbewijs 3 jaar geldig is. In Nederland maar 1 jaar. Wat is hier de reden van? Nu wordt er in Europa veel onzinnige dingen bepaald zoals de kromming van een komkommer. Waarom dit niet gelijk trekken en dan een keer in het voordeel van de burger?

Is er een manier om de 1 jaar geldigheid te omzeilen?
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Travelator »

Ik heb dit vorig jaar nagevraagd.
Voor zover ik weet is het niet te omzeilen en je kunt je internationale rijbewijs zelfs niet in het buitenland laten verlengen.
Ook niet door een gemachtigde in Nederland trouwens.
Dit is mij tenminste vorig jaar door de ANWB verteld.
Als je na een jaar dus nog in het buitenland bent, houdt het gewoon op...
Inderdaad slecht. Vond/vind ik ook.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Jenny »

Ahum, is de verlenging van een internationaal rijbewijs niet gewoon een datumstempel en een krabbel. Overal in Azië te regelen.... En aangezien het toch geen officieel document is?

(Tip die ik ooit van de ANWB kreeg. Nooit gedaan overigens.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Travelator »

Jenny schreef:Ahum, is de verlenging van een internationaal rijbewijs niet gewoon een datumstempel en een krabbel. Overal in Azië te regelen.... En aangezien het toch geen officieel document is?

(Tip die ik ooit van de ANWB kreeg. Nooit gedaan overigens.)
ANWB toch nog ergens goed voor ; )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Gebruikersavatar
Ron
Reisexpert
Berichten: 1120
Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
Locatie: cala d 'or, mallorca
Contacteer:

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Ron »

misschien dat het veranderd is maar 5 jaar terug ben ik hier ook eens achter aan gegaan en kon hem toen gewoon in het buitenland aanvragen, is wel een heel werk en er moet ook iemand voor je in nederland naar de anwb om hem op te halen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
bayofislandscampers
Reiziger
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 04:29

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door bayofislandscampers »

Voor de meeste verhuurbedrijven in Nieuw Zeeland heb je geen inernationaal rijbewijs nodig! Voor andere landen weet ik het niet
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Jenny »

bayofislandscampers schreef:Voor de meeste verhuurbedrijven in Nieuw Zeeland heb je geen inernationaal rijbewijs nodig! Voor andere landen weet ik het niet
Een internationaal rijbewijs kan handig zijn in sommige landen (met name wanneer de politie corrupt is). Wanneer men voor een (verzonnen) overtreding je rijbewijs afpakt, dan kun je je internationale rijbewijs afgeven en heb je je echte rijbewijs nog.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Daan
Wereldreiziger
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 okt 2011 13:12

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Daan »

In Australië hebben wij ons wel eens afgevraagd wat het nut was van het internationaal rijbewijs. Op basis van aanraden hebben wij ze wel aangeschaft bij de ANWB, maar uiteindelijk nooit nodig gehad. Zelfs bij het ophalen van de camper en de auto werd hier niet om gevraagd. Wellicht dat dit toeval was en kan het gebeuren dat je het wel nodig hebt als je bv. wordt aangehouden. Maar bij ons hebben ze i.i.g. 5 weken onderop in de koffer gelegen.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Kims »

Klaas&Daan schreef:In Australië hebben wij ons wel eens afgevraagd wat het nut was van het internationaal rijbewijs. Op basis van aanraden hebben wij ze wel aangeschaft bij de ANWB, maar uiteindelijk nooit nodig gehad. Zelfs bij het ophalen van de camper en de auto werd hier niet om gevraagd. Wellicht dat dit toeval was en kan het gebeuren dat je het wel nodig hebt als je bv. wordt aangehouden. Maar bij ons hebben ze i.i.g. 5 weken onderop in de koffer gelegen.
Ik heb jaren in Australie rondgereden zonder internationaal rijbewijs (ook in government auto's voor mijn werk) en ben onder andere aangehouden door de politie, totaal geen problemen. Het schijnt dat verhuurbedrijven er naar kunnen vragen, maar je hebt het inderdaad zeker niet nodig als legale vertaling of iets dergelijks hier.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
emiels
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 02 jan 2011 22:44
Contacteer:

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door emiels »

Internationaal rijbewijs is niets anders dan een vertaling. Dat dat ding maar 1 jaar geldig is slaat helemaal nergens op, ze zouden 'm net zo lang geldig moeten maken als tot je rijbewijs zelf verloopt (10 jaar is 't niet?)
Heb in Arabie weleens mijn internationaal rijbewijs laten zien, daar gingen ze niet meer akkoord maar met mijn papieren votje in 't Nederlands was wel goed genoeg... En volgens mij als je zelf voorop die stempel vervaagd is er niemand die gaat checken of de datum misschien al voorbij is. Wel altijd je normale rijbewijs ook bij hebben dat als er echt stront aan de knikker is je kunt laten zien dat die sowiso wel geldig is.
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
tom317
Reiziger
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:15

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door tom317 »

Ook ik heb voor onze reis naar Azie en NZ een IRB meegenomen van de ANWB. Deze netjes aangevraagd in de winkel, netjes betaald inderdaad maar 1 jaar geldig.
Aangezien onze reis 1,5 jaar gaat duren en we inmmiddels 5 maanden onderweg zijn de ANWB een mailtje gestuurd met de vraag wat ik kan doen met het IRB of te verlengen of een nieuwe, dit was het antwoord
Een IRB kan niet verlengd worden.
Een IRB is tot één jaar na datum van afgifte geldig. Het is niet van belang hoe lang het nationale rijbewijs nog geldig is.
In Nederland verstrekt de ANWB het internationaal rijbewijs (IRB). Als u zelf niet in staat bent in een winkel van de ANWB het IRB aan te vragen geldt de volgende procedure. U moet bij de Nederlandse Ambassade/Consulaat in een door deze Ambassade/Consulaat gelegaliseerde kopie van uw geldige Nederlandse rijbewijs laten maken. Deze kopie stuurt u samen met het IRB-aanvraagformulier en een pasfoto naar een familielid/kennis in Nederland. Het formulier treft u als bijlage aan. Tevens is het verstandig een schriftelijke verklaring mee te sturen waaruit blijkt dat deze persoon uw toestemming heeft om het IRB voor u aan te schaffen. Deze persoon kan het IRB dan in een ANWB winkel voor u aanschaffen en vervolgens naar u sturen.

Lijkt met een heeeeeeeeeel lastige procedure aangezien je als backpacker niet echt lang op een plek blijft oa.
Nog even gegoogeld en daar kwam ik op de site van de ANWB dit tegen

http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_54

Het Nederlandse rijbewijs wordt erkend, mits dit is voorzien van een officieel (door ambassade, consulaat, notaris) gelegaliseerde vertaling in het Engels. Informatie over legaliseren: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... documenten

Dus ik vroeg me af of de ANWB fijn zijn zakken aan het vullen is door ons aan te smeren dat we IRB hebben.
En dat blijkt, ook na de voorgaande berichtjes op dit forum.

Heb die beste meneer of mevrouw van de ANWB ook maar even gemaild met deze info dus eens kijken wat die gaan zeggen.
Iemand anders hier nog ervaringen mee??
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Jenny »

Je rijbewijs ís al in het Engels en hoef je dus niet te laten vertalen.

Zoals ik in mijn vorige post zei: het is handig om je internationale rijbewijs af te geven bij een controle of een verhuurbedrijf zodat je echte rijbewijs 'veilig' is. Niet meer en niet minder.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door stevenl »

Jenny schreef:Je rijbewijs ís al in het Engels en hoef je dus niet te laten vertalen.

Zoals ik in mijn vorige post zei: het is handig om je internationale rijbewijs af te geven bij een controle of een verhuurbedrijf zodat je echte rijbewijs 'veilig' is. Niet meer en niet minder.
Ben ik op beide punten helemaal met je eens Jenny.

Er staat op het internet veel onzin, en sites van de overheid en ook een ANWB zijn helaas geen uitzonderingen.
Elrosso
Reisexpert
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 aug 2012 23:03

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door Elrosso »

Dit jaar naar Ecuador geweest en rond gereden met een huurauto. Wij hadden nog een internationaal rijbewijs welke een paar maanden verlopen was. Ons rijbewijs werd door de verhuurmaatschappij gewoon geaccepteerd.

Onderweg zijn wij gecontroleerd door de politie. Hun hebben wij ons verlopen internationaal rijbewijs gegeven en deze werd zonder problemen ingezien en terug gegeven. Vervolgens konden we doorrijden. Met de geldigheid loopt het dus ook wat los *O*
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs

Bericht door stevenl »

Elrosso schreef:Dit jaar naar Ecuador geweest en rond gereden met een huurauto. Wij hadden nog een internationaal rijbewijs welke een paar maanden verlopen was. Ons rijbewijs werd door de verhuurmaatschappij gewoon geaccepteerd.

Onderweg zijn wij gecontroleerd door de politie. Hun hebben wij ons verlopen internationaal rijbewijs gegeven en deze werd zonder problemen ingezien en terug gegeven. Vervolgens konden we doorrijden. Met de geldigheid loopt het dus ook wat los *O*
Ik ken de vereisten in Ecuador niet, en weet dus niet of een internationaal rijbewijs wettelijk vereist is. Indien dat het geval is, had je waarschijnlijk wel een groot probleem gehad in geval van een ongeval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast