Van Perth naar Broome
Re: Perth-Broome
Hoi Kims,
Ook wij zijn geinteresseerd in een 4WD camping rondreis in WA/NT. Wij zijn ook nogal geschrokken van de huurprijzen, zeker in vergelijking tot andere landen is de prijs voor een 4wd niet mals. Dat is niet mis in de periode juni/begin juli en bij Broome is er daarnaast ook de extra 'broome' charge. Je geeft aan dat dit niet altijd van toepassing is als je vanuit Broome vertrekt. Is dit ook het geval bij de grote bekende verhuurbedrijven, op de sites die ik bekijk staat dit er vrijwel altijd in of is dit meer bij de kleine verhuurbedrijven?
Daarnaast nog een andere vraag, wij overwegen om via Broome naar Darwin te reizen via de GRR in +/- 3 weken, incl. kakadu/bungle bungles (of andersom). Wij twijfelen echter of er op een gegeven moment niet een overkill ontstaat aan gorges/watervallen (in afrika stop je bijv. de 1ste keer voor een impala, maar na 2/3 dagen en 100 impala's rij je er langs). Litchfield, Katherine en de verschillende gorges/watervallen langs de GRR zien er allemaal mooi uit, maar hebben ook allemaal een hoop van elkaar weg. De meeste pakketreizen met deze route zitten tussen de 9 en 13 dagen (wel vaak met wat lange reisdagen). Zijn deze NP/gebieden genoeg onderscheidend om er bijv. een dag te verblijven of is het verstandiger om wat langer in 1 gebied te verblijven en een gebied/park over te slaan (bijv. Litchfield)?
Ook wij zijn geinteresseerd in een 4WD camping rondreis in WA/NT. Wij zijn ook nogal geschrokken van de huurprijzen, zeker in vergelijking tot andere landen is de prijs voor een 4wd niet mals. Dat is niet mis in de periode juni/begin juli en bij Broome is er daarnaast ook de extra 'broome' charge. Je geeft aan dat dit niet altijd van toepassing is als je vanuit Broome vertrekt. Is dit ook het geval bij de grote bekende verhuurbedrijven, op de sites die ik bekijk staat dit er vrijwel altijd in of is dit meer bij de kleine verhuurbedrijven?
Daarnaast nog een andere vraag, wij overwegen om via Broome naar Darwin te reizen via de GRR in +/- 3 weken, incl. kakadu/bungle bungles (of andersom). Wij twijfelen echter of er op een gegeven moment niet een overkill ontstaat aan gorges/watervallen (in afrika stop je bijv. de 1ste keer voor een impala, maar na 2/3 dagen en 100 impala's rij je er langs). Litchfield, Katherine en de verschillende gorges/watervallen langs de GRR zien er allemaal mooi uit, maar hebben ook allemaal een hoop van elkaar weg. De meeste pakketreizen met deze route zitten tussen de 9 en 13 dagen (wel vaak met wat lange reisdagen). Zijn deze NP/gebieden genoeg onderscheidend om er bijv. een dag te verblijven of is het verstandiger om wat langer in 1 gebied te verblijven en een gebied/park over te slaan (bijv. Litchfield)?
Beste Sprout,
Perth-Darwin is best een eind, maar dan Kakadu nog is best veel voor 3 weken denk ik.
Ik ben 2 keer in Australië geweest. Een keer in 4 dagen naar Monkey Mia en ik heb in een andere reis Alice Springs-Darwin area mee gepakt.
Ik vond Litchfield erg mooi (nadeel zijn de bloedzuigers) Kakadu is schitterend maar Katherine vond ik wat tegenvallen. Misschien kan je de laatste overslaan.
Ik was in de maand april in Kakadu en de watervallen waren geweldig, een vliegtuig tour zou ik zeker aanraden als er nog genoeg water staat in de rivieren. Anders zijn het waarschijnlijk wat minimale straaltjes.
Ik heb deze twee reizen met een tour gedaan. Dit waren soms erg lange reis dagen. Je kunt hier natuurlijk voor kiezen omdat je dan veel ziet in korte tijd. Of je kunt een kleiner stukje zien maar wel intensiever. Het is een keuze.
Wat auto/4WD of camper betreft het is erg duur. Zeker omdat er vaak nog verzekeringen bij komen drop free en GPS mocht je dit willen.
Via Kilroy kreeg ik een offerte voor een britz hi top camper 23 dgn 2300 euro. Een vriendin van mij heeft voor 1800 euro 3 weken door Thailand gereisd. Tja.....het is geen goedkoop land maar wel erg mooi.
Flink sparen dus.
Succes met plannen en surfen!
Groetjes José
Perth-Darwin is best een eind, maar dan Kakadu nog is best veel voor 3 weken denk ik.
Ik ben 2 keer in Australië geweest. Een keer in 4 dagen naar Monkey Mia en ik heb in een andere reis Alice Springs-Darwin area mee gepakt.
Ik vond Litchfield erg mooi (nadeel zijn de bloedzuigers) Kakadu is schitterend maar Katherine vond ik wat tegenvallen. Misschien kan je de laatste overslaan.
Ik was in de maand april in Kakadu en de watervallen waren geweldig, een vliegtuig tour zou ik zeker aanraden als er nog genoeg water staat in de rivieren. Anders zijn het waarschijnlijk wat minimale straaltjes.
Ik heb deze twee reizen met een tour gedaan. Dit waren soms erg lange reis dagen. Je kunt hier natuurlijk voor kiezen omdat je dan veel ziet in korte tijd. Of je kunt een kleiner stukje zien maar wel intensiever. Het is een keuze.
Wat auto/4WD of camper betreft het is erg duur. Zeker omdat er vaak nog verzekeringen bij komen drop free en GPS mocht je dit willen.
Via Kilroy kreeg ik een offerte voor een britz hi top camper 23 dgn 2300 euro. Een vriendin van mij heeft voor 1800 euro 3 weken door Thailand gereisd. Tja.....het is geen goedkoop land maar wel erg mooi.
Flink sparen dus.
Succes met plannen en surfen!
Groetjes José
- Kims
- Reisexpert
Hi Sprout,Sprout schreef:Hoi Kims,
Het is in juni - augustus het hoogseizoen in de Australische tropen, dus dan betaal je helaas de volle mep.
Mbt je vraag dat is inderdaad zo met grote verhuurbedrijven omdat ze vaak liever hun wagens/campers hier niet in Broome "vast" willen hebben. Misschien als je direkt contact met ze opneemt, dat ze je duidelijkheid kunnen geven. Er is ook nog zoiets als "relocation" waarbij je dan een auto of camper terugbrengt naar een grote stad. Dan krijg je bijvoorbeeld 5 dagen om van Broome naar Perth te rijden komen ze je tegemoet met $250. Soms is het zo mogelijk om de auto/camper een paar dagen extra te huren voor extra kosten, maar dat ligt erg aan het seizoen.
Drie weken is een goede tijd om van Broome naar Darwin te reizen. Wij vinden de gebieden/gorges en watervallen alles behalve hetzelfde. Het is enorm divers en daarnaast leg je een grote afstand af dus gaat van meer woestijngebied (Broome en omgeving) via de schitterende Kimberley de natte tropen in bij Katherine. Daar heb je meer bossen, wet lands en is het weer totaal anders. Wij hebben een tijd in Darwin gewoond en wonen nu dus in Broome en blijven maar zeggen hoe anders het is.Sprout schreef:Daarnaast nog een andere vraag, wij overwegen om via Broome naar Darwin te reizen via de GRR in +/- 3 weken, incl. kakadu/bungle bungles (of andersom). Wij twijfelen echter of er op een gegeven moment niet een overkill ontstaat aan gorges/watervallen (in afrika stop je bijv. de 1ste keer voor een impala, maar na 2/3 dagen en 100 impala's rij je er langs). Litchfield, Katherine en de verschillende gorges/watervallen langs de GRR zien er allemaal mooi uit, maar hebben ook allemaal een hoop van elkaar weg. De meeste pakketreizen met deze route zitten tussen de 9 en 13 dagen (wel vaak met wat lange reisdagen). Zijn deze NP/gebieden genoeg onderscheidend om er bijv. een dag te verblijven of is het verstandiger om wat langer in 1 gebied te verblijven en een gebied/park over te slaan (bijv. Litchfield)?
De Gibb River Road kun je zoals onder reisinformatie staat in 3 dagen overbruggen maar dan heb je weinig (geen) tijd om al het moois te zien. Als je meer tijd hebt (minimaal 1-2 weken) zoals jullie kun je naar al die mooie plekjes, wandelingen maken, genieten en soms wat langer blijven als het ergens bevalt. Er is echt heel veel te zien. Ik weet niet of je met 3 weken tijd hebt voor de Mitchell Falls, dan wordt het wel erg veel want daar moet je ook minimaal 3 dagen voor uittrekken. En de kans op pech is groot op weg daarnaartoe omdat een deel van de route niet wordt onderhouden...
Voor de Bungle Bungles moet je op z'n minst 2 dagen uittrekken omdat de weg daarnaartoe vaak zeer slecht is en er meerdere mooie wandelingen zijn. Sla dat vooral niet over, is erg bijzonder. Een dagje Lake Argyle is ook heerlijk, de sunset cruise is daar een aanrader. Katherine Gorge vinden velen erg mooi en kost je weer een dag, Litchfield is leuk voor een dag of 1-2 en in Kakadu kun je net zoveel tijd spenderen als je wil maar 2-3 dagen op z'n minst maakt het de moeite waard. En dan heb je natuurlijk nog al je reistijd om de +/- 2000 km af te leggen over deels ruige wegen.
Dus al met al, 3 weken is prima. Geeft je mooi de tijd om dingen goed te zien, niet het gevoel te hebben dat je continue aan het rijden bent en mocht er iets gebeuren zoals autopech (en dat gebeurt nogal eens) dan stress je je niet kapot.
Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Allen bedankt voor de feedback. Vliegtickets inmiddels geboekt. Voor de autohuur heb ik inmiddels aantrekkelijke offertes ontvangen. Nog steeds een hoop centen, maar bijna 1000 EUR minder als vorige week.
Beste sprout,
Mag ik je vragen waar je deze aantrekkelijke offertes hebt gevonden/gekregen?
Groeten José
Mag ik je vragen waar je deze aantrekkelijke offertes hebt gevonden/gekregen?
Groeten José
Cheapa en ook op verschillende NL sites. Er zijn nu wat vakantiebeursacties van alle camperverhuur bedrijven (Britz/Cheapa/Apollo/etc) in australie. Voorheen had ik nog geen mailcontact met de tussenpersonen/bedrijven nu wel en ging ik uit van wat er op internet stond. Dus wellicht zit er sowieso meer ruimte tussen de internet prijzen en wat echt mogelijk is.
De NL tussenpersonen kunnen volgens mij allemaal gebruik maken van deze acties. Daarnaast kunnen zij een unigarant no risk camper verzekering aanbieden voor een beperkter bedrag die meer afdekt dan de standaard extra verzekeringen bij een verhuurbedrijf, voor een camper is dat 7EUR per dag en bijna alles wordt gedekt (incl. ruit/banden). Nu blijkt dat er alleen iets is verandert aan die voorwaarden, alleen weet ik nog niet wat. Dus wellicht is dit ook niet meer zo voordelig als dat het nu lijkt. ;-S
PS. Overigens zijn die prijzen nog steeds erg hoog in vergelijking tot bijv. Namibie, dus aantrekkelijk is misschien een verkeerde woord keuze
De NL tussenpersonen kunnen volgens mij allemaal gebruik maken van deze acties. Daarnaast kunnen zij een unigarant no risk camper verzekering aanbieden voor een beperkter bedrag die meer afdekt dan de standaard extra verzekeringen bij een verhuurbedrijf, voor een camper is dat 7EUR per dag en bijna alles wordt gedekt (incl. ruit/banden). Nu blijkt dat er alleen iets is verandert aan die voorwaarden, alleen weet ik nog niet wat. Dus wellicht is dit ook niet meer zo voordelig als dat het nu lijkt. ;-S
PS. Overigens zijn die prijzen nog steeds erg hoog in vergelijking tot bijv. Namibie, dus aantrekkelijk is misschien een verkeerde woord keuze

Hallo Allen,
Zou ik nog 1x van jullie expertise gebruik kunnen maken? Ik heb inmiddels een reisschema gemaakt en vroeg mij af of er in onderstaand schema gekke zaken staan. Is een reisafstand op een bepaalde dag bijv te veel van het goede? Missen wij een mooie plek of kunnen wij beter een bepaalde plek overslaan, bijv. Katherine.
1 Vertrek AMS (10:25)
2 Aankomst Broome (lokaal 19:15)
3 Broome
4 Broome - Cape Leveque
5 Cape Leveque
6 Cape Leveque - Derby
7 Derby - Widjana Gorge
8 Widjana Gorge - Bell Gorge
9 Bell Gorge - Mornington
10 Mornington
11 Mornington - Mt. Elizabeth
12 Mt. Elizabeth. -Home Valley/El Questro
13 El Questro
14 El Questro - Bungle Bungle
15 Bungle Bungle
16 Bungle Bungle - Kanunurra
17 Kanunurra - Katherine
18 Katherine
19 Katherine - Kakadu
20 Kakadu
21 Kakadu
22 Kakadu - Litchfield
23 Litchfield - Darwin
24 Darwin
25 Vertrek / Singapore
26 Aankomst AMS (lokaal 07:10)
Dit is een schema om aan vast te houden, waarbij alleen de eerste dagen en Darwin vaststaat, de rest is flexibel en kan gedurende de reis aangepast worden. Ik begreep wel dat je bij de Bungle Bungle moet reserveren. Klopt dit?
Alvast bedankt maar weer.
Zou ik nog 1x van jullie expertise gebruik kunnen maken? Ik heb inmiddels een reisschema gemaakt en vroeg mij af of er in onderstaand schema gekke zaken staan. Is een reisafstand op een bepaalde dag bijv te veel van het goede? Missen wij een mooie plek of kunnen wij beter een bepaalde plek overslaan, bijv. Katherine.
1 Vertrek AMS (10:25)
2 Aankomst Broome (lokaal 19:15)
3 Broome
4 Broome - Cape Leveque
5 Cape Leveque
6 Cape Leveque - Derby
7 Derby - Widjana Gorge
8 Widjana Gorge - Bell Gorge
9 Bell Gorge - Mornington
10 Mornington
11 Mornington - Mt. Elizabeth
12 Mt. Elizabeth. -Home Valley/El Questro
13 El Questro
14 El Questro - Bungle Bungle
15 Bungle Bungle
16 Bungle Bungle - Kanunurra
17 Kanunurra - Katherine
18 Katherine
19 Katherine - Kakadu
20 Kakadu
21 Kakadu
22 Kakadu - Litchfield
23 Litchfield - Darwin
24 Darwin
25 Vertrek / Singapore
26 Aankomst AMS (lokaal 07:10)
Dit is een schema om aan vast te houden, waarbij alleen de eerste dagen en Darwin vaststaat, de rest is flexibel en kan gedurende de reis aangepast worden. Ik begreep wel dat je bij de Bungle Bungle moet reserveren. Klopt dit?
Alvast bedankt maar weer.
- Kims
- Reisexpert
Hi,
Ziet er goed uit op zich, alleen mocht er iets gebeuren zoals autopech zul je dingen af moeten laten vallen. Het is erg veel rijden, maar dat is onvermijdelijk en zo zie je toch de hoogtepunten. En zoals je aangeeft ben je flexibel, dus dat scheelt.
Je kunt sinds kort reserveren bij de Bungle Bungles op de national park campground, eerder kon dat niet. Het ligt eraan wanneer je gaat of ik dat zou doen, omdat je er dan aan vast zit. Vanaf half juni - half augustus is het hoogseizoen en de grote tropische schoolvakantie, dus dan zou ik het wel doen.
Dit is de site om op te reserveren:
http://www.dec.wa.gov.au/campgrounds/in ... rty_uid=12
Als alternatief kun je op de commerciele Mabel Downs Station camping gaan staan, zie:
http://bunglebungleexpeditions.com.au/b ... avan-park/
Veel plezier!
Ziet er goed uit op zich, alleen mocht er iets gebeuren zoals autopech zul je dingen af moeten laten vallen. Het is erg veel rijden, maar dat is onvermijdelijk en zo zie je toch de hoogtepunten. En zoals je aangeeft ben je flexibel, dus dat scheelt.
Je kunt sinds kort reserveren bij de Bungle Bungles op de national park campground, eerder kon dat niet. Het ligt eraan wanneer je gaat of ik dat zou doen, omdat je er dan aan vast zit. Vanaf half juni - half augustus is het hoogseizoen en de grote tropische schoolvakantie, dus dan zou ik het wel doen.
Dit is de site om op te reserveren:
http://www.dec.wa.gov.au/campgrounds/in ... rty_uid=12
Als alternatief kun je op de commerciele Mabel Downs Station camping gaan staan, zie:
http://bunglebungleexpeditions.com.au/b ... avan-park/
Veel plezier!

Dank voor je reactie en de links! Erg gewaardeerd
Na al veel info te hebben doorgespit, toch een vraag.Hopelijk willen jullie meedenken! Wij willen in oktober/ nov. Een week of 6 richting australie. We willen in die tijd het zuidwesten bezoeken. Helaas valt het noordwesten af vanwege het weer. Is dit een goede tijd? lees nl. Verschillende dingen op internet... We willen het liefst via de kust richting exmouth en da binnen door terug. We kunnen ook later en/of langer ( hebben 4 mnd. Vrij!) Maar dan wordt het volgens mij heter en drukker. Is dit een beetje haalbaar? Alvast bedankt voor het meedenken.
- Kims
- Reisexpert
Hi,
Dus jullie willen van Perth naar Exmouth en terug? Met het Zuidwesten wordt hier namelijk de regio ten Zuiden van Perth bedoeld. Richting Exmouth is midden West-Australie, maar dat maakt niet uit
Die tijd van het jaar is prima voor die regio. Het kan richting het binnenland wel al flink opwarmen, maar is te doen over het algemeen. De binnenlandse route is niet heel bijzonder, maar wel echt mooi woestijnlandschap. Als jullie een 4WD hebben , zou ik ook de Kennedy Ranges bezoeken, erg mooi vonden wij.
Omdat jullie 6 weken hebben zouden jullie nog aan het einde van de trip een week of 2 richting het Zuidwesten kunnen. Ook erg mooi en weer totaal anders dan ten Noorden van Perth. Het ligt eraan hoe snel/langzaam jullie reizen, wat jullie willen zien etc.
Slim om niet naar het tropische Noorden te gaan in die tijd, erg heet en benauwd!
Veel plezier!
Dus jullie willen van Perth naar Exmouth en terug? Met het Zuidwesten wordt hier namelijk de regio ten Zuiden van Perth bedoeld. Richting Exmouth is midden West-Australie, maar dat maakt niet uit

Die tijd van het jaar is prima voor die regio. Het kan richting het binnenland wel al flink opwarmen, maar is te doen over het algemeen. De binnenlandse route is niet heel bijzonder, maar wel echt mooi woestijnlandschap. Als jullie een 4WD hebben , zou ik ook de Kennedy Ranges bezoeken, erg mooi vonden wij.
Omdat jullie 6 weken hebben zouden jullie nog aan het einde van de trip een week of 2 richting het Zuidwesten kunnen. Ook erg mooi en weer totaal anders dan ten Noorden van Perth. Het ligt eraan hoe snel/langzaam jullie reizen, wat jullie willen zien etc.
Slim om niet naar het tropische Noorden te gaan in die tijd, erg heet en benauwd!
Veel plezier!
Dank je wel voor je reactie Kims! Ik bedoel idd een iets breder gebied dan alleen ten zuidenvan Perth, al gaan we dat zeker niet overslaan. We reizen met ons zoontje van 3, duw willen wel een beetje relaxes reizen. Of we een 4wd zullen h uren, ik denk het helaas niet, loopt wel heel erg in de papieren 

Qreply
Wij zijn in 2009 in West Austrlie geweest en zijn toen met Bacpackers meegewerkt in het Westen van Australië van Perth naar Broom. nu moet je weten dat we alle twe al 68 en 66jaar oud waren. maar we hebben nog nooit zo'n mooie reis gehad toentertijd . het is voor herhaling vatbaar. de reis hebben we in Fremantle geboekt en we hadden een leuke jonge dame die met een klein busje +aanhanger ons het hele gebied heeft laten zien. we sliepen in Hostels, maar wij hadden een keurige 2 persoonskamer. el moesten we mee helpen de afwas doen en koken, maar dat was geen probleem, mijn vrouw kon de jeugd nog een beetje leren en ik was redelijk goed in het barbecuen. Momenteel gaan we op 11 februari a.s. Weer op trip nar Australie. we verheugen ons er zeer op. nu gaan we eerst naar Perth, dan naar Canberra en daarna naar Melbourne, natuurlijk wel met binnenlandse vluchten. bijzonder indrukwekkend land. We hebben in 2005 al een hele rondreis per auto gemaakt en veel gezien.
Beste Henny,
Wat leuk dit te lezen! Ik hoop dat ik op die leeftijd ook nog zulke mooie reizen en ervaringen op mag doen!
Ik weet ook uit eigen ervaring dat het reizen met verschillende leeftijden een bijzonder leuke ervaring is!
Met wie gaan jullie deze keer opreis? Weer met Backpackers?
Ik wens jullie veel plezier en geniet ervan!
Groeten José
Wat leuk dit te lezen! Ik hoop dat ik op die leeftijd ook nog zulke mooie reizen en ervaringen op mag doen!
Ik weet ook uit eigen ervaring dat het reizen met verschillende leeftijden een bijzonder leuke ervaring is!
Met wie gaan jullie deze keer opreis? Weer met Backpackers?
Ik wens jullie veel plezier en geniet ervan!
Groeten José
-
Van Perth naar Broome
Hallo,
Ik wil graag met mijn man 5 weken naar West Australie.
Retourticket Perth.
1 week met auto zuiden.
3 weken camper van Perth naar Broome
Broome vlucht naar Perth.
Terugvlucht vanaf Perth.
We kunnen het hele jaar door op vakantie.
Wat is de beste tijd? Of is het verstandiger om bv het zuiden weg te laten ivm het weer?
Groetjes Nellie
Ik wil graag met mijn man 5 weken naar West Australie.
Retourticket Perth.
1 week met auto zuiden.
3 weken camper van Perth naar Broome
Broome vlucht naar Perth.
Terugvlucht vanaf Perth.
We kunnen het hele jaar door op vakantie.
Wat is de beste tijd? Of is het verstandiger om bv het zuiden weg te laten ivm het weer?
Groetjes Nellie