In je eentje naar Tibet...

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Rick.
Reiziger

In je eentje naar Tibet...

Bericht door Rick. »

Hebben mensen ervaring met het in je eentje reizen in Tibet? Officieel krijg je dan geen visum, maar ik lees af en toe dat als je in je visum zeg dat je naar Peking ed. wilt, dat je dan alsnog wordt toegelaten...?
zaratoestra
Reisexpert

Re: In je eentje naar Tibet...

Bericht door zaratoestra »

sowieso mag je bij je visum aanvraag hier in nederland nooit vermelden dat je naar tibet gaat...dan krijg je geen visum meer
dus wanneer je visum vraagt moet je gewoon een globale reisroute opschrijven. Dan zijn die ook tevreden. vermeldt ook geen tibetaanse gebieden buiten tibet, zijnde: danba, songpan, tagong...echter wel heel mooi en je kan er goed de tibetaanse cultuur opsnuiven. OOk prachtige natuur!

Naar wat ik begrepen heb, heb je voor tibet ook een permit nodig. deze kunnen veel hostels in chengdu - wat een goede uitvalsbasis is voor een excursie naar tibet is.
Je kan tibet niet alleen bezoeken, je moet dit met een groepje doen. Ofwel alleen- of met twee - maar dan als onderdeel van een begeleide excursie voor jou alleen.
zaratoestra
Reisexpert

aangezien er nu een tibet draadje geopend is....maar even een vraag van mijzelf.
Er vanuit gaande dat de grens open is:
In chengdu kan je in een hostel een permit regelen en een treinticket voor lhasa. Jenny, dacht ik, vermeldt dat Lhasa de enige plek is waar je op je eentje mag rondlopen...
en alle excuries die van lhasa naar de grens van nepal gaan duren zoooo kort - 7 a 8 dagen.
Zou dan ook de mogelijkheid bestaan om in chengdu je permit te regelen of enkel je treinticket en dan lhasa op jezelf te bezoeken???
vervolgens in lhasa zelf een uitgebreide trip te boeken die je een stukje van tibet laat zien - maar wel niet in een rush - en je vervolgens dropt op de nepalese grens??

Wanneer ik nu bv; kijk op de site van mix hostel dan zien alle trips er heel heel kort uit.
Wie weet mail ik de uitbater van Mix, later zelf nog eens. een prima kerel die ons al heel veel info heeft gegeven over Tibetaanse gebieden buiten Tibet - wat trouwens prachtig was.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In 2010 was het mogelijk om in Lhasa trips door Tibet te boeken, o.a. naar de Tibetaanse grens. Maar.... Wat je ook boekt, volgens de regels van het permit moet je met minimaal 5 personen van de zelfde nationaliteit zijn om te mogen reizen.

Ik denk dat het heel lastig wordt om in Lhasa 5 man van jouw nationaliteit te vinden om mee verder te reizen. Dat zou kunnen betekenen dat je niet verder komt dan Lhasa. Want ja, je permit wordt echt gecontroleerd. Vaak door je hotel, bij de belangrijkste tempels, maar ook regelmatig langs de kant van de weg.

Ik zou mijn trip niet pas in Lhasa regelen, maar vooraf. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Asian Heritage Treks in Kathmandu. Je kunt online boeken bij hen. (En betalen naar een Nederlandse ING-rekening, geen moeilijk gedoe met overschrijven.) Misschien staan ze deze week ook wel weer op de vakantiebeurs?

@Rik: een visum voor China is makkelijk te regelen. Maakt niet uit of je alleen bent of niet. Dit visum kun je aanvragen bij de Chinese ambassade in bv den Haag. Probleem is dus het permit voor Tibet. Dit kun je niet regelen in NL, maar wel in Kathmandu of Chengdu.
Laatst gewijzigd door Jenny op 06 jan 2013 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Toen wij verleden jaar in China waren, spraken we een aantal mensen die naar Tibet waren geweest en daar erg teleurgesteld over waren. De Chinese regering reguleert de toeristenstroom nu enorm, je bent inderdaad beperkt in waar je heen mag en met wie. In Lhasa is enorm veel militaire aanwezigheid en kun je bij wijze van spreke niet eens een tasje op de grond zetten op een toeristische plek of je wordt al aangesproken door politie in burger of je dat even snel op wil rapen. Er staan militairen op daken in het centrum om alles in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat er toch vooral geen onrust uit zal breken. Wij hebben er toen bewust voor gekozen om er niet heen te gaan.

Als alternatief, kun je ook de Tibetaanse regio in Sichuan en Yunnan bezoeken wat veel minder onderdrukt en gereguleerd is. Hier kun je wel echte Tibetaanse dorpjes bezoeken die niet zijn overgenomen door Han Chinezen en kun je met Tibetanen spreken. Daarnaast is ook erg mooi omdat je ook daar in de Himalaya's zit.

Tibet klinkt veel mensen romantisch in de oren, maar de realiteit is helaas alles behalve dat. Het is er inderdaad schitterend, maar de Tibetanen hebben het zwaar en als toerist ben je dus beperkt in je doen en laten.

Als je meer achtergrond over Tibet zou willen weten, raad ik je aan om de docu movie "Tibet; Cry of a Snow Lion" te bekijken. Erg indrukwekkend!

Mensen regelden verleden jaar hun permit voor Tibet inderdaad voornamelijk in Chengdu bij hostels of bureautjes.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het is zeker waar dat er in Lhasa militairen op de daken staan. Maar alleen in Lhasa, en niet in andere steden. Wel wordt er veel gecontroleerd.

In 2006 heb ik Tibet buiten Tibet bezocht. Dali, Zhongdian, Litang, en zo door naar Chengdu. Prachtig! De bevolking leeft meer in vrijheid, je ziet vaker gebedsvlaggetjes, en bij belangrijke passen strooien mensen gebedsbriefjes uit hun auto. Het landschap is prachtig.

In Tibet zelf zijn er tempels die gekenmerkt worden door de niet te stoppen stroom van pelgrims. Dat heb ik buiten Tibet niet gezien. Het landschap is grilliger.

Nadeel van Tibet is natuurlijk de prijs (veel duurder dan Yunnan) en dat je in een groep wordt geduwd en maar moet volgen. Ik miste mijn vrijheid daar wel. Veel foto's maken, zodat je thuis dingen terug kan zien en een plaatsje kan geven.
zaratoestra
Reisexpert

Wij deden in 2012 ook de volgende dorpen aan: vanuit Chengdu naar Songpan en Juizhaigou. Ook van Chengdu naar Danba, Tagong, Litang, nog enkele waar ik de naam niet meer van weet. Vervolgens naar Shangri-La en dan naar Lijang.
Is ons heel goed bevallen.
Nu willen we overland via de stan-landen China binnenkomen en de doorgang Chengdu-Tibet 'gebruiken' om naar Nepal te gaan.

@Jenny: ik heb gekeken op de website met wie jij de tour hebt gedaan. Die vertrekken echter vanuit kathmandu. Wij zoeken, een als het kan, langere trip vanuit Chengdu doorheen Tibet - drop off aan de nepalese grens.

Ter plekke zijn er dozijnen bureautjes, maar 7 dagen Tibet lijkt me zoooo kort. Dus vandoor dat ik hier alvast mijn licht even op steek
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mail even naar Asian Heritage Treks. Zij kunnen ook begeleiden vanuit Chengdu!

7-8 dagen Tibet is inderdaad kort. Ik ben er 12 dagen geweest. Ik had op sommige plekken best langer willen blijven, maar mijn budget was niet oneindig.... Ik was nu ruim 1400 euro kwijt, en dat is al een hoop geld. (Noot: we reisden met zijn tweetjes, dat kon toen nog. Met zijn 20en is het goedkoper, maar dat wilde ik absoluut niet!)
zaratoestra
Reisexpert

Bedankt Jenny voor de tip.
Ik ben nu gewoon een beetje aan het rondhoppen om een globale route in mijn hoofd te hebben en ook om te kijken welk budget we nodig hebben. Eenmaal het dichterbij komt dan zit alles netjes in mijn hoofd en zien we wel weer wat we gaan doen.
Maar ik mail de organisatie wel eens.
Wij nemen groepen van 6 a 8 personen altijd als maximum. Als het kan dan betalen wij iets meer om het met ons 2 of max. 3 tot 4 personen te kunnen doen. Moet budgetair natuurlijk lukken he
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het grote probleem voor jullie zal worden om 5 mensen met dezelfde nationaliteit te vinden om een groepje mee te vormen met wie je de hele route kan afleggen. Maar wie weet!

Jullie hebben in ieder geval nog de tijd, en regels kunnen zo maar weer veranderen.

Misschien kun je ook een kijkje nemen bij Nederlandse organisaties die (bv) wandelreizen aanbieden in Tibet en dan een landarrangement nemen?
Plaats reactie