Rondreis Sumatra, Padang naar Banda Aceh
-
Rondreis Sumatra, Padang naar Banda Aceh
Beste Indonesie-kenners,
Ik heb het plan om in totaal met 3 andere vrienden van rond de 20 jaar in de zomer van 2013 4-5 weken te gaan rondtrekken in Indonesie. Mijn oog is gevallen op Sumatra. De maand Augustus willen we hier voor gaan gebruiken. Ramadan is 7 augustus afgelopen dus daar hebben we niet heel van 'last' van lijkt me, ook wel speciaal om mee te maken die paar dagen misschien. Het makkelijkst leek mij om vanuit Amsterdam naar Kuala Lumpur te vliegen (proberen een retour-ticket via de werelddeal weken van KLM op de kop te tikken). Vanuit Kuala Lumpur dan een vliegticket te nemen naar Padang. Vervolgens (visum gaan we in nederland regelen) over land en misschien via de zee naar Banda Aceh te reizen. We willen op dit traject geen gebruik maken van het vliegtuig eigelijk. Vanuit Banda Aceh dan weer een vliegticket naar Kuala Lumpur te nemen.
De bezienswaardigheden die ik tot nu toe op het lijstje heb staan zijn:
- Maninjau meer
- Toba meer
- Bukkitingi
- Ketambe/Bakit Lawang (oerang oetans)
- Tanghakan (gunung leuser national park
- Pulau Weh, hier willen we aan het eind van de reis nog 3 of 4 dagen relaxen op het strand, waarna we weer terug reizen richting Banda Aceh.
Maar hier gaat ongetwijfeld nog een hoop aan toegevoegd worden.
Mijn vraag aan jullie is, zijn er mensen die deze track ook een keer gedaan hebben?
We willen ongeveer 30-32 dagen rondbrengen op Indonesie, is dit traject goed te doen?
Ik heb het forum al flink doorgespit, maar kon niet echt informatie vinden over dit specifieke traject.
Mensen nog tips over dingen die we echt moeten zien daar?
ik hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet
Ik heb het plan om in totaal met 3 andere vrienden van rond de 20 jaar in de zomer van 2013 4-5 weken te gaan rondtrekken in Indonesie. Mijn oog is gevallen op Sumatra. De maand Augustus willen we hier voor gaan gebruiken. Ramadan is 7 augustus afgelopen dus daar hebben we niet heel van 'last' van lijkt me, ook wel speciaal om mee te maken die paar dagen misschien. Het makkelijkst leek mij om vanuit Amsterdam naar Kuala Lumpur te vliegen (proberen een retour-ticket via de werelddeal weken van KLM op de kop te tikken). Vanuit Kuala Lumpur dan een vliegticket te nemen naar Padang. Vervolgens (visum gaan we in nederland regelen) over land en misschien via de zee naar Banda Aceh te reizen. We willen op dit traject geen gebruik maken van het vliegtuig eigelijk. Vanuit Banda Aceh dan weer een vliegticket naar Kuala Lumpur te nemen.
De bezienswaardigheden die ik tot nu toe op het lijstje heb staan zijn:
- Maninjau meer
- Toba meer
- Bukkitingi
- Ketambe/Bakit Lawang (oerang oetans)
- Tanghakan (gunung leuser national park
- Pulau Weh, hier willen we aan het eind van de reis nog 3 of 4 dagen relaxen op het strand, waarna we weer terug reizen richting Banda Aceh.
Maar hier gaat ongetwijfeld nog een hoop aan toegevoegd worden.
Mijn vraag aan jullie is, zijn er mensen die deze track ook een keer gedaan hebben?
We willen ongeveer 30-32 dagen rondbrengen op Indonesie, is dit traject goed te doen?
Ik heb het forum al flink doorgespit, maar kon niet echt informatie vinden over dit specifieke traject.
Mensen nog tips over dingen die we echt moeten zien daar?
ik hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet
Re: Rondreis Sumatra, Padang naar Banda Aceh
Bolletjeom is net terug uit Sumatra, ik heb vorig jaar het traject Bandah Aceh - Medan (incl. Lake Toba) afgelegd. Mijn reisverslag is hier te vinden: http://www.ikreis.net/main.php?cid=403.
Als het in de planning past, zou ik pas na de Ramadan aankomen. Vooral in Aceh wordt geleefd volgens de Sharia, veel dingen zijn dan gesloten. Rond Idul Fitri (het suikerfeest) gaat iedereen naar zijn geboorteplek, en is het chaos op de weg. Ik was zelf dit jaar met Idul Fitri in KL, en ook daat was het echt drukker dan anders.
Het traject is op zich prima te doen in 30 dagen. Als je wilt kun je overwegen om van Ketambe niet via Medan naar Banda Aceh te gaan (wel om, maar sneller) maar over Takengon en Bireue. Verwacht echter geen andere toeristen en/of enige luxe op dit traject.
Als het in de planning past, zou ik pas na de Ramadan aankomen. Vooral in Aceh wordt geleefd volgens de Sharia, veel dingen zijn dan gesloten. Rond Idul Fitri (het suikerfeest) gaat iedereen naar zijn geboorteplek, en is het chaos op de weg. Ik was zelf dit jaar met Idul Fitri in KL, en ook daat was het echt drukker dan anders.
Het traject is op zich prima te doen in 30 dagen. Als je wilt kun je overwegen om van Ketambe niet via Medan naar Banda Aceh te gaan (wel om, maar sneller) maar over Takengon en Bireue. Verwacht echter geen andere toeristen en/of enige luxe op dit traject.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
qua tijd moet het wel lukken.
Ik ben in sneltrein vaart van Medan via Bukit Lawang naar Padang gegaan. Gestopt in Berastagi, Toba meer, Sipirok ( om de afstand te breken), Bukittingi, Pedang.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of het de moeite waard is om naar Padang te gaan. Met name omdat de rit tussen Bukittingi en toba meer vreselijk is. De nachtbus hebben wij niet gedaan. Dat is 17 uur over slingerweggetjes met heel veel kuilen. Wij hebben besloten flink wat geld neer te leggen om het traject met de auto overdag te doen. En dat waren al 2 hele lange en niet al te plezierige reisdagen. Hoewel de uitzichten wel echt prachtig waren!
Ik ben in sneltrein vaart van Medan via Bukit Lawang naar Padang gegaan. Gestopt in Berastagi, Toba meer, Sipirok ( om de afstand te breken), Bukittingi, Pedang.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of het de moeite waard is om naar Padang te gaan. Met name omdat de rit tussen Bukittingi en toba meer vreselijk is. De nachtbus hebben wij niet gedaan. Dat is 17 uur over slingerweggetjes met heel veel kuilen. Wij hebben besloten flink wat geld neer te leggen om het traject met de auto overdag te doen. En dat waren al 2 hele lange en niet al te plezierige reisdagen. Hoewel de uitzichten wel echt prachtig waren!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Vanuit Banda Aceh stad de ferry genomen naar Pulau Weh.
Mooi eiland mooie stranden en super om te duiken of te snorkelen.
Hier kun je wel een dag of 3/4 vermaken.
In Banda Aceh ook de stad rondgereden met een taxichauffeur. Een aanrader!
Orang Oetan in Bukit Lawang , 3/4 deagen
Olifanten in Tangkahan , 2 dagen
Toba lake/TukTuk in een woord GEWELDIG!!!
Een paar dagen een motor gehuurd en heerlijk rondrijden op dit hele rustige zeer goedkope mooie eiland.
Hier zijn we een week gebleven. plaining was 3 dagen.
Maar dat is het leuke van niks regelen en gewoon genieten
Bukittinggi en omgeving mag je eigenlijk ook niet missen.
Schitterende natuur, watervallen en valleien.
Schitterende sawa's en leuke oude dorpjes met typische minangkabau huizen.
En Padang is inderdaad niet heel bijzonder.
Maar de eilanden voor de kust zijn zeker de moeite waard..
Net buiten Padang zijn er ook redelijk mooie stranden zoals Bungus Bay.
Wij zijn ook 2 dagen op een schitterend paradijselijk onbewoond eiland geweest. Pagang Island!
Heerlijke afsluiting van de vakantie.
Zie bijlage
Wij hebben de basic optie gedaan, maar er zijn ook eilanden met hele luxe resorts.
Wij hebben de rit van Toba Lake/Parapat naar Bukittinggi met een nacht taxiauto gedaan. (14 uur)
DAT DOE IK NOOIT MEER!!!!
We zijn bijna een ravijn ingereden en hebben een aanrijding gehad. Heel de voorkant van de auto in elkaar, en zijn de uitlaat verloren, en gewoon weer lekker met een noodgang door de bergen op onverharde en onverlichte wegen doorrijden.
Ik ben niet snel bang, maar dit doe ik nooit meer.
Ik had gewoon weer terug met de bus moeten gaan naar Medan
en voor een paar tientje het vliegtuig moeten nemen.
Maar al met al was het weer een superreis die we in een rustig tempo in 4 weken hebben gedaan.
- Bijlagen
-
- aangepast_MG_4783.jpg (81.24 KiB) 2576 keer bekeken
-
- aangepast_MG_4784A.jpg (97.33 KiB) 2576 keer bekeken
-
- aangepast_MG_4784.jpg (98.32 KiB) 2576 keer bekeken
-
- aangepast_MG_4836.jpg (196.39 KiB) 2576 keer bekeken
Bedenk wel dat je voor 32 dagen een visum moet aanvragen.
Je mag maar 30 dagen in Indonesie blijven op een visum arrival 25 US
Je mag maar 30 dagen in Indonesie blijven op een visum arrival 25 US
Prachtige fotos
-
- Reiziger
- Contacteer:
Bepaald ook geen pretje. Ben zelf dit voorjaar van Lake Toba(Tuk-Tuk) met de bus naar Bukit-Tinggi gegaan. Ook dat was een helse reis. Er werd verteld dat dit 18-20 uur zou duren met de bus, maar uiteindelijk heeft het 38 uur geduurd. Had ik dat destijds geweten, was ik ook zeker van Medan naar Padang gevlogen. Zonde van 2 vakantie dagen... Bukit-Tinggi is overigens wel een leuke omgeving, en heb er zeker ondanks de lange reis erna toe geen spijt van gehad.sannie23 schreef: Wij hebben de rit van Toba Lake/Parapat naar Bukittinggi met een nacht taxiauto gedaan. (14 uur)
DAT DOE IK NOOIT MEER!!!!
We zijn bijna een ravijn ingereden en hebben een aanrijding gehad. Heel de voorkant van de auto in elkaar, en zijn de uitlaat verloren, en gewoon weer lekker met een noodgang door de bergen op onverharde en onverlichte wegen doorrijden.
-
Haha wat herkenbaar!
Ik heb zelf het tripje andersom gedaan, vanaf Padang, bus naar Bukittingi en daarna de (nacht!) bus naar het Toba meer. Opzich was dit best ok. Enige is dat er geschat werd dat de bus er 17 uur over zou doen... maar redde dit in 14 uur. Midden in de nacht in een verlaten oord. Als ik de eerdere verhalen lees, zijn de bustijden gewoon niet zo betrouwbaar .
Toch: Bukittingi is echt de moeite waard. De omgeving, maar ook de mensen en de gastvrijheid. Let er wel op dat als je hier in het weekend aankomt, het handig kan zijn te hebben gereserveerd: vaak zit veel vol, doordat het een vakantie-oordje is voor mensen van Sumatra.
En inderdaad. Het toba-meer, genieten!!
Veel plezier, ik wil er zeker weer naar terug.
Ik heb zelf het tripje andersom gedaan, vanaf Padang, bus naar Bukittingi en daarna de (nacht!) bus naar het Toba meer. Opzich was dit best ok. Enige is dat er geschat werd dat de bus er 17 uur over zou doen... maar redde dit in 14 uur. Midden in de nacht in een verlaten oord. Als ik de eerdere verhalen lees, zijn de bustijden gewoon niet zo betrouwbaar .
Toch: Bukittingi is echt de moeite waard. De omgeving, maar ook de mensen en de gastvrijheid. Let er wel op dat als je hier in het weekend aankomt, het handig kan zijn te hebben gereserveerd: vaak zit veel vol, doordat het een vakantie-oordje is voor mensen van Sumatra.
En inderdaad. Het toba-meer, genieten!!
Veel plezier, ik wil er zeker weer naar terug.
- bolletjeom
- Reisexpert
Wat ons tegenviel was dat er eigenlijk geen mogelijkheid is om het stuk tussen bukittingi en tobao te breken. We dachten wel even een serie lokale bussen te nemen en onderweg te overnachten. Maar dit lijkt echt niet mogelijk.
Ik ben blij dat we een auto hebben geregeld en dat we zijn gestopt voor een nacht. Ik denk wel dat terug naar medan en vliegen goedkoper was geweest.
Bungus bay vind ik niet in de categorie leuk strand vallen. Het is ok. Maar je hebt letterlijk maar 2 opties om te overnachten en maar 1 daarvan heeft iets te eten. Uiteindelijk was het er wel leuk en het eilandje voor de kust is geweldig.
Maar we waren de enige gasten dus hij vroeg veel geld voor het tripje.
Ik ben blij dat we een auto hebben geregeld en dat we zijn gestopt voor een nacht. Ik denk wel dat terug naar medan en vliegen goedkoper was geweest.
Bungus bay vind ik niet in de categorie leuk strand vallen. Het is ok. Maar je hebt letterlijk maar 2 opties om te overnachten en maar 1 daarvan heeft iets te eten. Uiteindelijk was het er wel leuk en het eilandje voor de kust is geweldig.
Maar we waren de enige gasten dus hij vroeg veel geld voor het tripje.
Dit restaurantje "Yangi beach cafe" (zie bijlage) op een mooi stukje strand was net nieuw op Bungus,
super leuk en goed eten.
Wij sliepen 100 meter verderop bij Carlos, daar ben ik goed ziek geweest van de rendang.
Maar verder is er op en om Bungus niet echt veel te beleven.
super leuk en goed eten.
Wij sliepen 100 meter verderop bij Carlos, daar ben ik goed ziek geweest van de rendang.
Maar verder is er op en om Bungus niet echt veel te beleven.
- Bijlagen
-
- _MG_4734 klein.jpg (69.68 KiB) 2537 keer bekeken
-
- _MG_4736 klein.jpg (96.12 KiB) 2537 keer bekeken
- bolletjeom
- Reisexpert
haha....noem je precies de twee opties op in Bungus bay.
Wij hebben bij Carlos overigens geen problemen gehad met het eten dus je hebt misschien pech gehad.
Het water voor de deur van Carlos zat nogal vol met kwallen. kan ook gewoon pech geweest zijn.
Wij hadden ook niet zulk mooi weer dus misschien dat ik het strand daarom ook niet erg bijzonder vond. Het strand bij Carlos is ook een openbaar strand. Wat juist wel weer leuk is want zo leg je leuke contacten. Ik voelde me als enige westerling daar alleen niet op mijn gemak in een bikini of badpak. Ik ben dus netjes gekleed gebleven.
Wij hebben bij Carlos overigens geen problemen gehad met het eten dus je hebt misschien pech gehad.
Het water voor de deur van Carlos zat nogal vol met kwallen. kan ook gewoon pech geweest zijn.
Wij hadden ook niet zulk mooi weer dus misschien dat ik het strand daarom ook niet erg bijzonder vond. Het strand bij Carlos is ook een openbaar strand. Wat juist wel weer leuk is want zo leg je leuke contacten. Ik voelde me als enige westerling daar alleen niet op mijn gemak in een bikini of badpak. Ik ben dus netjes gekleed gebleven.
Helemaal mee eens, ik heb ook mijn kleding netjes aangehouden.bolletjeom schreef:Ik voelde me als enige westerling daar alleen niet op mijn gemak in een bikini of badpak. Ik ben dus netjes gekleed gebleven.
Voelde me ook een beetje opgelaten om daar in mijn bikini te gaan liggen.
Ha beste reizigers,
Mijn naam is Lena en ben hier via Google terecht gekomen (sorry als ik in dit topic val, kan ook een nieuwe maken). Eind augustus vertrek ik naar Indonesië. Omdat ik geen visum in Nederland wil regelen, blijven we daar max. 30 dagen. Het plan was om naar Lombok (Gili) en Sumatra te gaan, maar ik heb inmiddels veel negatieve berichten gehoord over de Gili eilanden (bijv. van Jenny, dank daarvoor!), dus nu wil ik graag 30 dagen op Sumatra blijven. Sanne, jouw foto's en verhalen klinken heel erg mooi. Hoe lang heb jij over die reis gedaan?
Ik zou graag het noorden van Sumatra willen verkennen en allereerst starten op een paradijselijk strand om bij te komen (vandaar dat we eerst aan de Gili eilanden dachten). Daarom dacht ik aan een eiland bij Padang en vanuit daaruit door te reizen naar Bukkittingi en Lake Toba, vanuit daar naar Ketumba/Bukit Lawang en Berestagi en dan naar Medan. Of zeggen jullie: maak een rondje vanaf Medan-Pula Weh (voor het strand) en vanuit daaruit naar Ketumba, Bukit Lawang e.d? Dan slaan we dus Bukkittingi en Padang over, maar hoeven we ook de (naar jullie zeggen) vreselijke rit niet te maken van Lake Toba naar Padang.
Is +/- 30 dagen genoeg voor een reis door het noorden van Sumatra? Heeft iemand van jullie nog een mooi reisschema? Ik kan niet kiezen en vind het heel lastig om in te schatten hoeveel tijd alles kost.
Alvast veel dank!
Lena
Mijn naam is Lena en ben hier via Google terecht gekomen (sorry als ik in dit topic val, kan ook een nieuwe maken). Eind augustus vertrek ik naar Indonesië. Omdat ik geen visum in Nederland wil regelen, blijven we daar max. 30 dagen. Het plan was om naar Lombok (Gili) en Sumatra te gaan, maar ik heb inmiddels veel negatieve berichten gehoord over de Gili eilanden (bijv. van Jenny, dank daarvoor!), dus nu wil ik graag 30 dagen op Sumatra blijven. Sanne, jouw foto's en verhalen klinken heel erg mooi. Hoe lang heb jij over die reis gedaan?
Ik zou graag het noorden van Sumatra willen verkennen en allereerst starten op een paradijselijk strand om bij te komen (vandaar dat we eerst aan de Gili eilanden dachten). Daarom dacht ik aan een eiland bij Padang en vanuit daaruit door te reizen naar Bukkittingi en Lake Toba, vanuit daar naar Ketumba/Bukit Lawang en Berestagi en dan naar Medan. Of zeggen jullie: maak een rondje vanaf Medan-Pula Weh (voor het strand) en vanuit daaruit naar Ketumba, Bukit Lawang e.d? Dan slaan we dus Bukkittingi en Padang over, maar hoeven we ook de (naar jullie zeggen) vreselijke rit niet te maken van Lake Toba naar Padang.
Is +/- 30 dagen genoeg voor een reis door het noorden van Sumatra? Heeft iemand van jullie nog een mooi reisschema? Ik kan niet kiezen en vind het heel lastig om in te schatten hoeveel tijd alles kost.
Alvast veel dank!
Lena
Padang ligt niet in het noorden van Sumtra, maar meer op het midden van het eiland. Van Padang naar Lake Toba is meer dan 20 uur per dus.... Vervoer op Sumatra is niet echt goed geregeld, veel wegen zijn erg slecht en bussen zijn traag.
Dat was voor mij een reden om de omgeving van Padang en Bukittinggi te laten liggen voor een volgende keer, en me te focussen op het noorden. (Aceh, Lake Toba.)
Een fijn eiland om te relaxen is Pulau Weh.
Zie mijn reisverslag in één van mijn eerdere posts is dit draadje.
Dat was voor mij een reden om de omgeving van Padang en Bukittinggi te laten liggen voor een volgende keer, en me te focussen op het noorden. (Aceh, Lake Toba.)
Een fijn eiland om te relaxen is Pulau Weh.
Zie mijn reisverslag in één van mijn eerdere posts is dit draadje.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik heb ze allemaal (nou ja die van Indonesië) gelezen. Super handig!