Wat neem ik mee naar Zuid-Oost Azie?
Wat neem ik mee naar Zuid-Oost Azie?
Ik ben mijn laatste voorbereidingen aan het treffen voor mijn reis die in December start en vraag me af wat ik qua kleding en gadgets mee moet nemen. Ik weet dat er een apart Forum voor is maar omdat jullie waarschijnlijk allemaal naar Zuid-Oost Azie zijn geweest denk ik dat jullie me wat specifieker kunnen helpen.
Ik ga eerst 6 weken stage lopen in Kuala Lumpur en daarna wil ik Borneo (oa Mount Kinabalu beklimmen), Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand gaan bezoeken. In totaal ben ik ongeveer 4,5 maand weg.
Ik heb gehoord dat je ter plaatse ook veel dingen kunt kopen maar wil graag toch goed voorbereid op reis gaan. Kunnen jullie mij misschien vertellen wat jullie mee hebben genomen en wat juist erg handig of juist totaal niet handig bleek te zijn?
Thanks alvast!
Ik ga eerst 6 weken stage lopen in Kuala Lumpur en daarna wil ik Borneo (oa Mount Kinabalu beklimmen), Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand gaan bezoeken. In totaal ben ik ongeveer 4,5 maand weg.
Ik heb gehoord dat je ter plaatse ook veel dingen kunt kopen maar wil graag toch goed voorbereid op reis gaan. Kunnen jullie mij misschien vertellen wat jullie mee hebben genomen en wat juist erg handig of juist totaal niet handig bleek te zijn?
Thanks alvast!
Re: Wat neem ik mee naar Zuid-Oost Azie?
Het eerste wat in me opkomt om altijd mee te nemen is tampons. Maar aangezien je forumnaam Mark is heb jij die vast niet nodig 
Neem niet teveel mee. Luchtige katoenen kleding, die je goed kan combineren als het wat kouder is (laagjes). Neem ook wat warms mee, met name op bergen en vulkanen kan het frisser zijn. Sneldrogende kleding is handig, evt een poncho.
Ook zonnebrand kun je het best uit nl meenemen. Is te koop in Azië, maar is hier van betere kwaliteit. DEET is in Maleisië niet te krijgen, ook dat moet je meenemen.
Qua gadgets: ik neem behalve m'n camera's altijd een iPhone mee, een goedkoop toestel voor een lokale sim-kaart en een notebook.

Neem niet teveel mee. Luchtige katoenen kleding, die je goed kan combineren als het wat kouder is (laagjes). Neem ook wat warms mee, met name op bergen en vulkanen kan het frisser zijn. Sneldrogende kleding is handig, evt een poncho.
Ook zonnebrand kun je het best uit nl meenemen. Is te koop in Azië, maar is hier van betere kwaliteit. DEET is in Maleisië niet te krijgen, ook dat moet je meenemen.
Qua gadgets: ik neem behalve m'n camera's altijd een iPhone mee, een goedkoop toestel voor een lokale sim-kaart en een notebook.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tampons zal ik niet nodig hebben hoop ik;). Thanks voor de tips! Ik zat er zelf aan te denken mijn Iphone thuis te laten en een cheap toestel mee te nemen omdat ik bang ben dat ik hem anders kwijt raak. Waarom neem jij je Iphone wel mee?
Ik vind een iPhone handig om soms even snel online iets op te zoeken, of een berichtje te versturen via Whatsapp.
Ja, de iPhone kan gestolen worden, en hij kan kapot. Maar aangezien ik ook altijd mijn duikuitrusting meeneem op reis én een kleine 4000 euro aan fotoapparatuur, maak ik me daar meer zorgen over dan om een 3 jaar oude telefoon. Daarbij: je kan je spullen verzekeren.
Ja, de iPhone kan gestolen worden, en hij kan kapot. Maar aangezien ik ook altijd mijn duikuitrusting meeneem op reis én een kleine 4000 euro aan fotoapparatuur, maak ik me daar meer zorgen over dan om een 3 jaar oude telefoon. Daarbij: je kan je spullen verzekeren.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Reisexpert
Een blok lush-shampoo...daar doe je je ganse reis mee. de shampoo is vast, heel klein, weegt niets. je kan hem handig bewaren in een metalen doosje dat je er voor enkele euro's bij kan kopen
wax oordopjes van quies (of gelijkaardige spellingswijze)
als je een camera meeneemt neem je best enkele speciale reinigingsdoekjes mee. Weet niet hoe het in zuid-oost azie zit, toen hadden we ze nog niet nodig, maar in zuid-amerika geraakten we er niet aan
Kledij en andere zaken kan je gemakkelijk overal kopen op je route
vanuit hier kan je misschien als basis outfit 2 sneldrogende t-shirts meenemen
wax oordopjes van quies (of gelijkaardige spellingswijze)
als je een camera meeneemt neem je best enkele speciale reinigingsdoekjes mee. Weet niet hoe het in zuid-oost azie zit, toen hadden we ze nog niet nodig, maar in zuid-amerika geraakten we er niet aan
Kledij en andere zaken kan je gemakkelijk overal kopen op je route
vanuit hier kan je misschien als basis outfit 2 sneldrogende t-shirts meenemen
Ik neem altijd een waslijntje mee en Ariel koud wasmiddel om zelf mn wasjes te kunnen doen. Raar ik m'n kleren niet kwijt en kan ik mezelf de schuld geven als er iets mis gaat... verder een kussensloop en lakenzak.
Verder sluit ik me aan bij de dingen die verder al genoemd zijn.
Verder sluit ik me aan bij de dingen die verder al genoemd zijn.
Goede schoenen of sandalen zijn lastig ter plekke te vinden met de nederlandse maten dus die neem je ook mee. Lakenzak haal je goedkoop bij de xenos, ook handig om mee te hebben. Net als sneldrogende handoek en een fijne (micro)fleece trui. Broeken en shirtjes etc kan je prima ter plekke vinden.
Zonnebrand, deet en dat soort dingen zijn minder goedkoop dan je zou denken en soms lastig te vinden dus neem daar ook een startvoorraadje van mee.
Zonnebrand, deet en dat soort dingen zijn minder goedkoop dan je zou denken en soms lastig te vinden dus neem daar ook een startvoorraadje van mee.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Toen ik daar zelf in de buurt was heb ik 3,5 maand een trui meegezeuld. Meerdere malen overwogen deze weg te gooien i.v.m. de vele ruimte die deze innam. In totaal een keer of 3 gebruikt, maar wel met heel veel plezier. Zeker aan te raden... er zijn weinig dingen zo naar als het koud hebben.
Afhankelijk van wat je van plan bent zou ik ook een paar goede schoenen mee nemen. Zelf kan ik ook prima veel lopen op een paar (goede) sandalen en die nemen ook nog eens een stuk minder ruimte in.
Met een lichtgewicht handdoekje kan je jezelf prima drogen (is mijn ervaring) en neemt ook nog eens weinig ruimte in.
Een portie gezond verstand (indien beschikbaar) komt ook nog weleens van pas.
Veel plezier in ieder geval!
Verder staan hier een aantal goede tips (kijk vooral ook even naar de reacties).
Afhankelijk van wat je van plan bent zou ik ook een paar goede schoenen mee nemen. Zelf kan ik ook prima veel lopen op een paar (goede) sandalen en die nemen ook nog eens een stuk minder ruimte in.
Met een lichtgewicht handdoekje kan je jezelf prima drogen (is mijn ervaring) en neemt ook nog eens weinig ruimte in.
Een portie gezond verstand (indien beschikbaar) komt ook nog weleens van pas.
Veel plezier in ieder geval!
Verder staan hier een aantal goede tips (kijk vooral ook even naar de reacties).
Tijdens mijn laatste trip (2mnd) Het viel me weer eens op hoeveel je ter plekke kan krijgen.
Deet wordt niet verkocht in maleisie, maar er zijn vele alternatieven die prima werkte. Dus maak je daar niet druk om.
Koop ook pas wasmiddel pas daar (in miniverpakking) als je je eerste handwasje wil doen. Vaak kan je het ook voor weinig laten doen.
Ik zou een lichte winddichte fleece doen indd voor Mnt kinabula. Verder wordt het toch wel afzien
In alle acco's waar ik zat waren er handdoeken beschikbaar, gewoon ff om vragen als ze er niet liggen. Dus neem 1 sneldroog handdoek mee. Meer niet.
Less is more. Er is niets irritanters dan iedere keer dat je verder trekt steeds je tas strategisch in te moeten pakken omdat je eigenlijk teveel hebt meegnomen:)
Je kan ook halverwege je trip bij homestays spullen achterlaten. De mensen aan wie ik kleding heb gegeven waren mega blij ermee. Ook goed voor je karma
Deet wordt niet verkocht in maleisie, maar er zijn vele alternatieven die prima werkte. Dus maak je daar niet druk om.
Koop ook pas wasmiddel pas daar (in miniverpakking) als je je eerste handwasje wil doen. Vaak kan je het ook voor weinig laten doen.
Ik zou een lichte winddichte fleece doen indd voor Mnt kinabula. Verder wordt het toch wel afzien

In alle acco's waar ik zat waren er handdoeken beschikbaar, gewoon ff om vragen als ze er niet liggen. Dus neem 1 sneldroog handdoek mee. Meer niet.
Less is more. Er is niets irritanters dan iedere keer dat je verder trekt steeds je tas strategisch in te moeten pakken omdat je eigenlijk teveel hebt meegnomen:)
Je kan ook halverwege je trip bij homestays spullen achterlaten. De mensen aan wie ik kleding heb gegeven waren mega blij ermee. Ook goed voor je karma