Omdat wij ook nogal geworsteld hebben met de vraag of we nu
A) een visum moesten hebben voor Thailand
B) persé een vliegticket het land uit (wat we niet gaan gebruiken!) moesten hebben
zal ik even onze ervaring delen! Het blijft een vaag verhaal.. Maargoed, misschien heeft iemand wat aan onze ervaring!
Onze situatie
Wij vertrekken op 2 februari naar Bangkok, met een enkele reis, om vervolgens zo'n 5,5 á 6 maanden rond te trekken door Zuid-Oost Azië (Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, eventueel door Maleisië en Singapore naar Indonesië) en daarna door te vliegen naar Nieuw-Zeeland.
Omdat wij 3 dagen Bangkok direct naar een Thais kokosnoten-eiland (Koh Kood) voor de Cambodjaanse kust gaan, hebben we besloten na dat bezoek meteen (in de buurt van Trat) de grens over te steken naar Cambodja. We verlaten Thailand dus over land. Vanwege het feit dat we hier en op andere websites hadden gelezen dat je aan moet kunnen tonen dat je Thailand binnen 30 dagen verlaat, hebben we onderzoek gedaan! We vinden het echter stom om een ticket te boeken wat je niet gebruikt, maar willen wel zeker weten dat we onze reis goed beginnen! Dit is wat er in grote lijnen gezegd werd:
Advies
Thaise ambassade: (mondeling)
Ik ken enkel de regels van onze Thaise Overheid, deze staan ook op de website. U mag als u doorreist over land Thailand gewoon in, als u het land maar binnen 30 dagen verlaat. De airlines (met name Malaysia airlines) hanteren hun eigen regels en hier kunnen wij niets aan doen.
Malaysia airlines:(mondeling, per telefoon)
Alleen met een vliegticket waarop staat dat u het land binnen 30 dagen verlaat geeft zekerheid dat u kunt inchecken bij Malaysia Airlines en Thailand in mag.
Ik was niet helemaal content met het antwoord.. dus ik besloot nog even te mailen:
Malaysia airlines:(schriftelijk, per email)
Het klopt idd dat u met een enkele reis geweigerd wordt bij de check in.
Tenzij u iets kan aantonen dat u het land wel verlaat.
( dit kan een ticket zijn, of trein ticket of een hotel reservering in een ander land.)
Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Uiteindelijke actie
Na veel wikken en wegen hebben we besloten op safe te spelen en toch een goedkoop ticket te boeken bij AirAsia. Kost ons nu uiteindelijk zo'n 30 euro pp en we hoeven ons (hopelijk) niet meer druk te maken. Nadat we in bangkok aankomen gaan we de vlucht annuleren en de taxes terug te krijgen (rond de 20 euro pp).
We zullen nadat we op 2 februari gevlogen hebben nog wel even laten weten of ze ons gecheckt hebben op die extra vlucht en jullie horen nog of we Thailand in zijn gekomen.. haha!