Goed idee om te backpacken in Europa!

Veel mensen slaan Europa over en gaan meteen naar de andere kant van de wereld terwijl er in Europa zo veel te zien is. Tijdje geleden sprak ik een paar Amerikanen die verschrikkelijk jaloers waren omdat Parijs maar 4 uurtjes rijden is voor ons en Berlijn op 6 uurtjes rijden ligt.
Spanje en Italie dus... Over de landen zelf is meer dan genoeg te lezen op dit forum, dus daar ga ik je niet teveel mee vermoeien. Voor het reizen zelf zou je kunnen denken aan één van de passen van Interrail. Hiervoor betaal je een vast bedrag om onbeperkt (of een aantal dagen) te kunnen reizen binnen één of meerdere landen. Je betaalt alleen reserveringskosten, maar als je ervoor kiezen om regionale treinen te nemen hoef je vaak niet te reserveren.
Voor wat betreft je tas: ik heb zelf een tas van 65 liter en die is tot nu toe altijd groot genoeg gebleken. Die van mij heeft aan de voorkant ook een rits, zodat je 'm als een weekendtas kunt openen. Is erg makkelijk. Een tip die je hier vaak hoort is dat je de hoeveelheid spullen die je meeneemt moet laten afhangen van de grootte van je tas en niet andersom. Je neemt bijna altijd teveel kleding mee, zeker als je ergens onderweg een keer een wasje kan draaien.
Daarnaast zorg ik dat ik altijd een verlengsnoertje/stekkerdoos bij me heb. Vaak heb je maar één stopcontact voorhanden en wil je je telefoons, ipod en fototoestel opladen. Er staat ook een paklijst op ATG, weet niet precies waar, maar ook daar heb ik veel aan gehad.
Weet niet of je hier veel aan hebt, maar veel plezier in ieder geval!