Backpacken door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
MdeKraker
Wereldreiziger

Re: Backpacken in Europa

Bericht door MdeKraker »

Ik dacht bij goedkoop reizen aan interrail en camping :) heb ik afgelopen July gaan en heb me echt heerlijk vermaakt. Ook weet ik dat het netwerk in spanje en italie echt goed loopt en dus kan je zeker van je reis op aan.
Verder is het belangrijk een goede. Stevige, Lekker zittende backpack aan te schaffen en die vooral niet te zwaar te maken.
Klein tentje en slaapzak onderop en gaan met die banaan!
Ow, trouwens, op www.anwb.nl kan je doorklikken maar een mee reis website. Kijk eventjes of daar niet al iemand aanbiedt je mee te nemen naar bijv. Frankrijk of spanje.
Scheelt in kosten.
Succes!
-- You only live once. You better enjoy it --
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Voor Frankrijk en Duitsland bestaan er online liftcentrales.
Heb van beide al een paar keer gebruik gemaakt en het werkt echt hartstikke goed.
Even aanmelden, zoeken, bellen en schoon is uw kunstgebit : )
Wellicht (vermoedelijk) bestaat zoiets ook wel in Italië en Spanje.
Kan nu even niet voor je zoeken, maar misschien kun je zelf even kijken of weet iemand waar ik het over heb?

De website voor Frankrijk (alleen in het Frans):
http://www.covoiturage.fr/

De website voor Duitsland ((zowaar) ook in het Engels):
http://www.mitfahrzentrale.de/index.php ... =D&lang=GB

Heel veel plezier met de voorbereidingen!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
backpackert
Vakantieganger

Bericht door backpackert »

Goed idee om te backpacken in Europa! ^O^ Veel mensen slaan Europa over en gaan meteen naar de andere kant van de wereld terwijl er in Europa zo veel te zien is. Tijdje geleden sprak ik een paar Amerikanen die verschrikkelijk jaloers waren omdat Parijs maar 4 uurtjes rijden is voor ons en Berlijn op 6 uurtjes rijden ligt.

Spanje en Italie dus... Over de landen zelf is meer dan genoeg te lezen op dit forum, dus daar ga ik je niet teveel mee vermoeien. Voor het reizen zelf zou je kunnen denken aan één van de passen van Interrail. Hiervoor betaal je een vast bedrag om onbeperkt (of een aantal dagen) te kunnen reizen binnen één of meerdere landen. Je betaalt alleen reserveringskosten, maar als je ervoor kiezen om regionale treinen te nemen hoef je vaak niet te reserveren.

Voor wat betreft je tas: ik heb zelf een tas van 65 liter en die is tot nu toe altijd groot genoeg gebleken. Die van mij heeft aan de voorkant ook een rits, zodat je 'm als een weekendtas kunt openen. Is erg makkelijk. Een tip die je hier vaak hoort is dat je de hoeveelheid spullen die je meeneemt moet laten afhangen van de grootte van je tas en niet andersom. Je neemt bijna altijd teveel kleding mee, zeker als je ergens onderweg een keer een wasje kan draaien.

Daarnaast zorg ik dat ik altijd een verlengsnoertje/stekkerdoos bij me heb. Vaak heb je maar één stopcontact voorhanden en wil je je telefoons, ipod en fototoestel opladen. Er staat ook een paklijst op ATG, weet niet precies waar, maar ook daar heb ik veel aan gehad.

Weet niet of je hier veel aan hebt, maar veel plezier in ieder geval! ^O^
Not all those who wander are lost
Lukas321

Backpack routes europa

Bericht door Lukas321 »

Hallo allemaal:)
Ik wil volgend jaar gaan reizen door Europa. Ik wil (zo ongeveer) van Maastricht naar Parijs, dan via de Franse kust, door de Pyreneeën (misschien volgens Camino de Santiago) dan door Spanje of Portugal naar het zuiden van Spanje. Daarna terug via Barcelona en Genève. Ik neem een jaar pauze van mijn studie dus tijd is geen probleem. Geld ook niet zo heel erg, ik neem een tentje mee want in Frankrijk mag je bivakkeren had ik gelezen en voor de rest hostels, verder zie ik het wel:)
Maar mijn vraag is of er iets van vaste routes zijn die veel backpackers volgen? Ik ga namelijk alleen en zou het wel leuk vinden om onderweg mensen te ontmoeten, in hostels gebeurd dat wel snel maar toch.
Alvast bedankt:)
ubiytsa
Reisexpert

Re: Backpack routes europa

Bericht door ubiytsa »

Volgens mij mag je in Frankrijk alleen 'bivakkeren' (ik neem aan dat je wildkamperen bedoelt) met toestemming van de eigenaar van het stuk grond.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Wellicht niet de juiste plek, maar ben ik de enige die het vreemd vind om met zo'n tijd en een goed budget in europa te blijven? Je woont in europa, verder is europa het beste te zien met de auto \ motor. Tevens kun je op latere leeftijd (vaste baan, huis etc) vaak minder lang reizen en dan doe je europa in de vakanties die je dan hebt.

Geen idee / zin om naar zuid azie (thailand, laos, cambodia, vietnam) te gaan? Of bv. zuid / centraal amerika?
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ralph, als ik voor mezelf spreek.. Voor mooie natuur en fantastische cultuur hoef je echt niet ver weg hoor ;)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Reismeis schreef:Ralph, als ik voor mezelf spreek.. Voor mooie natuur en fantastische cultuur hoef je echt niet ver weg hoor ;)
Nee natuurlijk niet, maar zoiets kan je ook in die weekjes tussendoor zien.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Niet als je de reis (aaneengesloten dus) an sich wilt ervaren.. Of vliegangst hebt.. Of heel graag meer van bepaalde landen wil zien.. Ik vind niet dat, wanneer iemand een lange reis wil maken, perse ver weg moet.

On topic: Lukas321, ik vind dat je een fantastische reis in het vooruitzicht hebt! Fijn ook dat je lekker de tijd kunt nemen, heerlijk ^O^ Hoe ga je reizen? Met het openbaar of eigen vervoer? Ik denk dat je veel mensen tegen zult komen langs de Camino de Santiago, de pelgrimsroute. En sowieso ook in de steden. Ik kon niet echt iets vinden over 'populaire' backpackroutes in de landen die jij noemt (wel Frankrijk/Italië, bijvoorbeeld), maar misschien heb je iets aan deze info:

The Via Regia is the oldest east-west route in Europe, stretching from Santiago de Compostela in Spain on a diagonal course through France to Belgium, then crossing Germany and Poland. The list of towns on the Via Regia could keep you exploring for months, even with modern transportation. Kings needed to link major cities and pilgrims used the Via Regia in the Middle Ages. A critical trade, pilgrimage, and military highway, it was actually known as the salt road in Germany. Napoleon used it when he invaded Russia.

The Painters’ Trail along the French Cote d’Azur takes you to the vistas that inspired Cezanne, Van Gogh, Léger and Chagall, as well as excellent galleries, museums, and a variety of monuments.

Switzerland offers a salt route, religious routes, and even the route that Thomas Cook, the founder of the gigantic travel company we know today, used for his first group of travelers back in 1863.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Lukas321

Bericht door Lukas321 »

Hallo bedankt voor de reacties:)

Nou ik heb voor europa gekozen omdat het dichtbij is en gewoon makkelijk. Daarnaast gaat het mij niet alleen om de landen maar ook om de ervaring van het alleen op reis gaan en mensen ontmoeten, daarvoor hoef ik niet naar de andere kant van de wereld (alhoewel ik dit wel nog ooit van plan ben).

Ik ga reizen met de bussen, treinen, lopend en fietsend. Net hoe het komt. Ik wil me goed voorbereiden maar ook weer niet teveel want ik wil dat het juist niet volgends allemaal stricte regels gaat. Daarom wil ik de tijd ook nemen. Misschien ben ik 2 maanden weg, misschien wel 6 of meer. Ik zie het wel:)

Ik zal eens doorzoeken op de informatie, heel erg bedankt.

Meer reacties zijn altijd welkom
Timon

3 week backpacken West-Europa

Bericht door Timon »

Hallo reizigers,

Al een lange tijd zit ik met het idee in mijn hoofd om er alleen op uit te trekken. Helaas kan dit niet voor een lange tijd, aangezien ik midden in mijn studie zit. Dit betekent dus dat de zomervakantie het enige goede moment is om een backpack vakantie te houden, aangezien de andere vakanties kort zijn, en er geleerd moet worden.

Mijn plan is om te gaan backpacken in vooral west-Europa. Mijn ouders zien mij liever niet in Oost-Europa.... Op het moment dat ik wil vertrekken ben ik 18 jaar oud.

Ik wil vooral natuur zien. Cultuur opsnuiven is ook mooi, alleen zegt mijn gevoel dat als ik echt een andere cultuur wil ervaren die echt verschilt van het onze dat ik het continent uit moet, wat het budget niet toe laat.

Ik heb nog geen route uitgestippeld, en twijfel ook of ik dit zal gaan doen. Mijn eerste plan is om een vliegtuig te pakken naar bijv. Frankrijk en vanuit daar verder te kijken waar me leuk lijkt om heen te gaan. Is dit een goede strategie of loopt dit vaak op niks uit?

Ik wil vooral gaan liften en af en toe het openbaar vervoer gebruiken, om de kosten zoveel mogelijk te dekken.
Om maar gelijk op de kosten terug te komen: Het budget ligt nog niet vast, maar zal zo rond de 1200-1500 euro komen te liggen. Kan ik hier 3 week mee uit de voeten in het westen van ons continent? Ik hoef geen luxe hotels en ultra comfort, ik kan het best met minder doen. (zeg; tent bijvoorbeeld)

Hoe zijn jullie ervaringen met liften in West-Europese landen? Landen zoals Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Oostenrijk etc.? Ik heb al een groot deel van Frankrijk gezien(zuiden, Normandië, Picardië, champagnestreek) maar Frankrijk is natuurlijk erg groot. Vooral de Alpen trekken mij ook wel.

Verder zit ik natuurlijk ook met het probleem dat je soms moet reserveren bij campings, zeker in het hoogseizoen, wat niet kan als ik geen route heb uitgestippeld. Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen?

Als jullie tips, ideeën, ervaringen etc. hebben dan zou ik deze met open armen ontvangen. Ik zal zelf vast met nog meer vragen komen.

Met vriendelijke groet,

Timon
Melissa2305
Vakantieganger

Re: 3 week backpacken West-Europa

Bericht door Melissa2305 »

Ik heb 1,5 jaar geleden voor het eerst gebackpackt, alleen, in Europa. Ik ben met een Interrail ticket door Europa gaan treinen en dit is zeker goed bevallen.

Ik ben toen begonnen in Berlijn, toen naar Praag, Budapest, Zagreb en door richting Griekenland en van daaruit naar Italië.

Behalve in Noord-Italië heb ik eigenlijk altijd voor 15 euro of minder per nacht kunnen slapen in een hostel(zie hostelworld).

Het voordeel van hostels is naar mijn mening dat je in de buurt zit van het centrum van de stad en dus kosten bespaart mbt reizen. Ik vond interrailen ideaal, maar in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland werkt het misschien minder, maar daar heb ik dus geen ervaring mee ;)

Alvast veel plezier! :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Sorry maar ik denk dat liften en camperen in west-europa een stuk gevaarlijker is dan openbaar vervoer en hostels in oost-europa. Ik zou echt nog eens met je ouders gaan praten. Wat verstaan ze bijvoorbeeld onder oost-europa is dat ook tsjechie en hongarije etc.

Mocht je toch echt naar west-europa moeten dan zou ik denken aan bijvoorbeeld portugal of spanje. Eten en drinken en ook hostels zijn daar nog redelijk betaalbaal. Dit is ook mogelijk binnen je budget.

Je kunt voor echt mooie natuur ook aan de balkan denken bijvoorbeeld slovenie of bosnie herzegovina wellicht in combi met mooi strand in kroatie en natuurlijk plitvice national park. Ook dat kan voor je budget.

West europas zoals scandinavie lijkt me lastig binnen je budget.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Timon

Bericht door Timon »

Bedankt voor jullie reacties!

Interrailen ben ik inderdaad al tegen gekomen, maar kan ik dit in elke willekeurige trein in europa gebruiken, of alleen in sneltreinen o.i.d. Het behoort zeker tot de mogelijkheden, omdat ik dan vrij makkelijk grote afstanden kan overbruggen. Ik ga er verder over zoeken.

Wat betreft Oost-Europa: Ik denk dat dit vooral meer gaat om landen Zoals Polen, Roemenië... Ik ben gaan zoeken op Slovenië, Bosnië en Kroatië en dit ziet er ook erg mooi uit. Het bijkomde voordeel is natuurlijk wel dat de kosten daar lager liggen wat voor een student als ik zeer fijn is. Ik zal m'n lijstje moeten uitbreiden... Maar goed dat 'k op tijd ben begonnen met informeren!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Polen is echt niets mis mee.....ik ben als meisje daar alleen gaan rondreizen (2x zelfs) en kom er nog regelmatig terug. Natuurlijk moet je soms bepaalde buurten vermijden maar dat is in elke grote stad het geval.
Plaats reactie