DTP upgraden
DTP upgraden
Ik weet niet of het bij iedereen bekend is maar bij mij en vele anderen in mijn omgeving niet.
Je DTP inenting, die veel mensen tijdens hun kindertijd krijgen, is tegenwoordig maar voor 10 jaar geldig en moet dus elke 10 jaar geupgrade worden. Ik wist het ook niet , dus mijn DTP is 3 jaar geleden in principe ook verlopen en ik ben daarna naar Marokko, Turkije en Thailand geweest en er is niks gebeurd, maar toen ik er vorige week achter kwam gelijk voor de komende Thailand vakantie een vaccinatie gehaald. Mochten meer mensen dit niet weten is het misschien handig om een de GGD te bellen, zij kunnen direct in de PC voor je kijken.
Je DTP inenting, die veel mensen tijdens hun kindertijd krijgen, is tegenwoordig maar voor 10 jaar geldig en moet dus elke 10 jaar geupgrade worden. Ik wist het ook niet , dus mijn DTP is 3 jaar geleden in principe ook verlopen en ik ben daarna naar Marokko, Turkije en Thailand geweest en er is niks gebeurd, maar toen ik er vorige week achter kwam gelijk voor de komende Thailand vakantie een vaccinatie gehaald. Mochten meer mensen dit niet weten is het misschien handig om een de GGD te bellen, zij kunnen direct in de PC voor je kijken.
Re: DTP upgraden
De DTP die je bij je geboorte krijgt loopt tot ongeveer je 20-25 levensjaar. Daarna moet je deze verniewen. Volgens mij gaat deze wel langer dan 10 jaar mee? Maar ook dat zou ik moeten checken.
Bij mijn inenting zei ze dat het tot je 19e geldig was en daarna na elke upgrade 10 jaar. De antistoffen zitten nog wel in je lichaam maar zijn niet meer actief, dus door de intenting worden ze weer geactiveerd... Ik dacht ook dat het langer dan tot je 19e geldig was maar ik loop dus ook al met een paar jaar verlopen inenting rond...Erik schreef:De DTP die je bij je geboorte krijgt loopt tot ongeveer je 20-25 levensjaar. Daarna moet je deze verniewen. Volgens mij gaat deze wel langer dan 10 jaar mee? Maar ook dat zou ik moeten checken.
Toen ik op mijn 17e (2001) naar Australië vertrok, moest ik inderdaad de DTP laten zetten. Toen we vorig jaar naar Australië gingen was het nog niet nodig, maar er werd toen wel gezegd dat ik 'm volgend jaar -dit jaar dus- wel weer moest halen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Omdat de incidentie van polio de afgelopen jaren fors is toegenomen, is de DTP-prik voor reizigers geen 15 jaar meer geldig, maar nog slechts 10 jaar.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hij was daarvoor volgens mij zelfs 25 jaar kan dat?
Ik wist ook niet beter inderdaad dan 25 tot ik het van iemand hoorde die de DTP Booster had gekregen.Erik schreef:Hij was daarvoor volgens mij zelfs 25 jaar kan dat?
Geen idee, ik kan het zo snel op Google ook niet vinden. Vroeger was het de DKTP, de K is er inmiddels uitgehaald. Misschien was die wel 25 jaar?
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik heb het net even in mijn vaccinatie paspoort gekeken en daar staat voor DTP 10 jaar in. Ik heb in 2007 een upgrade gehad zeg maar. Dus ik zit tot 2017 nog goed.
In 2000 was hij 15 jaar. Verder gaat mijn geheugen niet terugErik schreef:Hij was daarvoor volgens mij zelfs 25 jaar kan dat?

En zoals Moira zegt, ergens rond 2007 ofzo is de geldigheidsduur teruggebracht. Bij andere vaccinaties is de geldigheidsduur juist verlengd, bijvoorbeeld voor Hepatitis A en B.
Hele slechte zaak wel dat dat niet algemeen bekend is (gemaakt?), zelfs bij de apotheek waren ze niet op de hoogte, die zeiden levenslange dekking in principe.....Jenny schreef:In 2000 was hij 15 jaar. Verder gaat mijn geheugen niet terugErik schreef:Hij was daarvoor volgens mij zelfs 25 jaar kan dat?![]()
En zoals Moira zegt, ergens rond 2007 ofzo is de geldigheidsduur teruggebracht. Bij andere vaccinaties is de geldigheidsduur juist verlengd, bijvoorbeeld voor Hepatitis A en B.
Het is een slechte zaak dat mensen zich niet laten voorlichten door de GG&GD of door een travel clinic of tropenarts. Vooral die laatste twee weten echt wel waarover ze spreken.JeroenB schreef: Hele slechte zaak wel dat dat niet algemeen bekend is (gemaakt?), zelfs bij de apotheek waren ze niet op de hoogte, die zeiden levenslange dekking in principe.....
Maar nee, mensen zoeken liever informatie op internet en nemen dat voor waar aan. Bang om een paar tientjes aan een consult uit te geven. Of ze gaan naar de huisarts, die inderdaad geen deskundige is. (Mijn huisarts verwijst je door.) Een apotheek verwerkt bijna geen vaccinaties.
Hier kun je een overzicht krijgen van de duur van vaccinaties. Maar nogmaals, ga voor persoonlijk advies áltijd naar een DESKUNDIG arts: http://www.sgzopreis.nl/algemeen/besche ... accinaties
Maar in principe zou de apotheek up-to-date informatie moeten hebben toch? Lijkt me dat het ook voor hen toch wel van belang is zulke essentiële informatie over een inenting uit je 'basis-preventie' te hebben?Jenny schreef:Het is een slechte zaak dat mensen zich niet laten voorlichten door de GG&GD of door een travel clinic of tropenarts. Vooral die laatste twee weten echt wel waarover ze spreken.JeroenB schreef: Hele slechte zaak wel dat dat niet algemeen bekend is (gemaakt?), zelfs bij de apotheek waren ze niet op de hoogte, die zeiden levenslange dekking in principe.....
Maar nee, mensen zoeken liever informatie op internet en nemen dat voor waar aan. Bang om een paar tientjes aan een consult uit te geven. Of ze gaan naar de huisarts, die inderdaad geen deskundige is. (Mijn huisarts verwijst je door.) Een apotheek verwerkt bijna geen vaccinaties.
Hier kun je een overzicht krijgen van de duur van vaccinaties. Maar nogmaals, ga voor persoonlijk advies áltijd naar een DESKUNDIG arts: http://www.sgzopreis.nl/algemeen/besche ... accinaties
Een apotheker geeft alleen maar geneesmiddelen uit die de arts heeft voorgeschreven. De apotheker dient op de hoogte te zijn van de wisselwerking van geneesmiddelen (maar daarvan is bin vaccinaties eigenlijk geen spraken.) Dus nee, de verantwoordelijkheid ligt niet bij de apotheker, maar bij diegene die de vaccinaties voorschrijft en toedient.JeroenB schreef:Maar in principe zou de apotheek up-to-date informatie moeten hebben toch? Lijkt me dat het ook voor hen toch wel van belang is zulke essentiële informatie over een inenting uit je 'basis-preventie' te hebben?Jenny schreef:Het is een slechte zaak dat mensen zich niet laten voorlichten door de GG&GD of door een travel clinic of tropenarts. Vooral die laatste twee weten echt wel waarover ze spreken.JeroenB schreef: Hele slechte zaak wel dat dat niet algemeen bekend is (gemaakt?), zelfs bij de apotheek waren ze niet op de hoogte, die zeiden levenslange dekking in principe.....
[/quote]
Een apotheker geeft alleen maar geneesmiddelen uit die de arts heeft voorgeschreven. De apotheker dient op de hoogte te zijn van de wisselwerking van geneesmiddelen (maar daarvan is bin vaccinaties eigenlijk geen spraken.) Dus nee, de verantwoordelijkheid ligt niet bij de apotheker, maar bij diegene die de vaccinaties voorschrijft en toedient.[/quote]
Oke mooi, is dat me ook weer duidelijk. Weer wat geleerd op de maandagmorgen! Hopelijk hebben anderen er iets aan waarbij dit niet bekend was.
Een apotheker geeft alleen maar geneesmiddelen uit die de arts heeft voorgeschreven. De apotheker dient op de hoogte te zijn van de wisselwerking van geneesmiddelen (maar daarvan is bin vaccinaties eigenlijk geen spraken.) Dus nee, de verantwoordelijkheid ligt niet bij de apotheker, maar bij diegene die de vaccinaties voorschrijft en toedient.[/quote]
Oke mooi, is dat me ook weer duidelijk. Weer wat geleerd op de maandagmorgen! Hopelijk hebben anderen er iets aan waarbij dit niet bekend was.