Hoe te reizen in Marokko?

Stel hier je vragen over Marokko
tom
Reisexpert

Re: Hoe te reizen in Marokko?

Bericht door tom »

Marokko '08 216.jpg
Marokko '08 216.jpg (57.8 KiB) 1438 keer bekeken
Marokko '08 262.jpg
Marokko '08 262.jpg (55.39 KiB) 1438 keer bekeken
Marokko '08 269.jpg
Marokko '08 269.jpg (66.17 KiB) 1436 keer bekeken
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

mooi!!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Valerie

Bericht door Valerie »

Marokko is een heel erg gematigd land. Veel moslims zijn extremer in Europa dan in de Maghreb-landen.

Een volledig georganiseerde reis is wellicht geen optie, maar om naar de woestijn of het Zuiden te gaan kan je best wel een gids gebruiken. Die mensen kennen het land, loodsen je mee naar de mooiste en meest authentieke plekjes, als je het niet zo doet ga je erg veel zoeken.

Ga even naar www.marhba-au-sahara.com voor goeie tips en ideeën
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Check ook even mijn eerdere bericht voor tips, op de tweede pagina: slaapplekken-marokko-t2098-15.html

Vliegen: heen Weeze-Fez, terug Marrakech - Weeze. Voor 10 dagen betaal je 60 euro lang parkeren. Tickets in totaal 250 euro pp (incl bagage etc, etc.). Ik vond dat ideaal, hoef je niet rond te reizen, maar van punt naar punt. Ik vond de omgeving rondom Marrakech vooral erg leuk. En Ait Ben Haddou, daar ga je voor je lol niet slapen, tenzij je graag massa's nieuwe vrienden uit de toerbus naast je op wil doen. Het dorp is mooi, beetje toeristisch, maar te doen. Mooi uitzicht. De valleien onder Marrakech zijn geweldig, wil ik nog een keer meer van zien, net als de plaatselijke markten (jeetje wat een hoop mensen!). Oh, en wandelen rondom de Todra Kloof en de Dades Kloof. De Kloven zelf stellen niet gek veel voor, hoge heuvels en een nauwe doorgang. Maar de gebieden zijn prachtig, weinig mensen nemen de tijd om hier te gaan wandelen, zonde, want het is PRACHTIG. En nee, geen theehuisjes boven op de berg, niet elke 5 min mensen waar je over struikelt als je de kloof bent uitgelopen, maar meer zoals je jaren geleden ook in Nepal en de Alpen deed: vroeg op, lunch inpakken en 's avonds terug voor een warme douche en in Marokko een Tajine op het terras of aan de rand van het zwembad :)

Marokko is me heel erg meegevallen! Ja, ik kleed me wat conservatiever, dus geen blote schouders of iets korter dan mijn knieen. Onder een rokje of jurkje een legging en erover heen een sjaal (nee, niet over mijn hoofd, dat vind ik te ver gaan, behalve dan tegen zand in de woestijn of tegen de zon). Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, een beetje respect geven is dat vaak ook terugkrijgen. Fluiten van afkeur heb ik vooral opgemerkt bij werkelijk schaars geklede dames (ook van oudere leeftijd). En ja, als vrouw had ik makkelijk contact met de vrouwen, iets wat mijn vriend toch niet zo lukte.
De mensen zijn buiten Marrakech aardig en behulpzaam, het binnenland is prima te doen met wat Frans. Veel mensen, zeker in het toerisme, spreken Frans of wat Engels zelfs. Ik ben als vrouw niet een keer betast, dat was in India wel anders. Had ook wel een man mee, dat moet ik zeggen. Afzetters, oplichters, zeker, een hele hoop. Maar ja, dat ken je van die landen: ik breng je wel even weg, leuk restaurant... blablabla, oftewel, voor je gaat zitten in de taxi, bij het hotel of restaurant, eerst de prijs bespreken. En ja, gewoon vasthouden aan wat jij wilt betalen, niet meer gaan geven omdat het zielig is (wel fairr natuurlijk), gewoon weglopen. Zeker in Marrakech. En ja, ook de buitenwijken, de plaatselijke markten zijn veilig en juist hardstikke leuk om te doen! Geen mensen die je aanklampen daar, gewoon eerlijke prijzen, geen gekijk en gewijs, gewoon relaxt. Juist de kleine dorpen, het binnenland en de buitenwijken van de steden vond ik zo leuk, gewoon mensen die je vriendelijk de weg wijzen (en niet zoals in Marrakech van die kleine jochies die met 5 dirham niet tevreden zijn als ze je even een restaurant laten zien in de steeg (?!)).
Agressie heb ik alleen in Nederland af en toe last van. Ik woon middenin een multi-culti buurt zullen we maar zeggen, contact maken met mijn buren blijkt toch lastig. Maar agressie heb ik in NL ook alleen van de jongeren soms, en vaak is dat ook meer baldadigheid gelukkig dan iets anders. Heb me nooit onveilig gevoeld in Marokko, ook niet alleen. Natuurlijk ben je alert op waar je je spullen stopt op grote pleinen, maar dat ben ik ook in andere steden, en ja ook in mijn eigen stad.

Wat betreft transport: je kunt redelijk goedkoop rijden in Marokko en het is leuk om te doen, weg vinden is relatief makkelijk, behalve in de steden dan. Kleine taxi's hebben een meter (contour), gewoon naar wijzen en vragen. Gebruiken ze die niet, dan is de helft van wat ze vragen al teveel. Vraag even in de buurt, het restaurant waar je eet of je hotel wat je zou moeten betalen, over het geheel genomen zijn mensen erg behulpzaam.
Uiteindelijk geen gebruik gemaakt van treinen of bussen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Enne, wil je iets weten, stuur me dan gerust een berichtje hoor!

Veel plezier in Marokko, een prachtig land, we gaan zeker nog eens terug, om te wandelen (en je kunt er ook geweldig klimmen, zeker rondom de Todra Kloof!)
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
JellevB

Bericht door JellevB »

Sinds kort zijn er ook Ryanair vluchten vanuit Eindhoven en deze zijn vaak nog goedkoper dan die vanuit Dusseldorf (Weeze) en Brussel (Charleroi). Je kunt met een beetje geluk voor 80 euro een retourtje vinden rechtstreeks naar Marrakech. Wel gewoon lowbudget maarja het is maar een vlucht van max 3.5 uur.
Vief

Qreply

Bericht door Vief »

Het is heel makkelijk om met de trein te reizen. Echter verstaan ze daar helemaal geen engels, dus soms is het wel lastig maar maakt het ook erg leuk! Ik ben vorig jaar in de herfstvakantie in 8 dagen tijd met de trein door Marokko gereisd. Ik ben gestart in Marrakech, wat ik overigens veel te toeristisch vind (toen waren we bijna de enige toeristen op dat moment, dat maakte het wel weer wat leuker) en we hebben Casablanca, rabat, meknes en Fezz bezocht! Echt een vakantie om nooit meer te vergeten. Ik zou het je zeker aanraden. mocht je meer info willen, hoor ik het graag! Groetjes
Charlot Smits

Bericht door Charlot Smits »

Ik ben vorig jaar Juni in Marokko geweest het was snik heet, maar echt prachtig! Het is zo anders daar! We vonden het heel fijn om vrij te reizen maar wel met een soort van personal assistent, omdat we toch wel merkten dat je makkelijk wordt gehosselt (hoefde me daar niet druk om te maken dus kon ik lekker genieten) en het is ook leuker om met een lokal mee te reizen want die weet de kleine leuke plekjes. We zijn uiteindelijk terechtgekomen bij: Youssef en Khalid zijn twee broers en die hebben mij (en 4 vrienden) echt overal mee naar toe gesleept voor 2 weken, en zoals nederlanders dat toch leuk vinden: echt voor heel weinig geld. Dus als ik je wat mag aanraden dan is het om even contact met hun op te nemen, dan krijg je ook meteen een goed gevoel! Ik wil teruugg! :)
Laatst gewijzigd door Tikva op 08 jun 2012 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame link verwijderd
Plaats reactie