Ik kwam aan in Auckland en heb daar eerst het rondje naar Cape Reinga geboekt met Stray. Mijn ervaring hierna was zó goed, dat ik uiteindelijk heel NZ met Stray besloot te doen.
Pluspunten:
- je zit in een groep met hele verschillende mensen en hebt enorm veel lol
- je gaat daadwerkelijk 'off the beaten track'
- de buschauffers zijn hele toffe mensen die met plezier hun werk doen en zelfs meefeesten waar het kan
- veilig gevoel, vond ik zelf
- je hoeft geen eigen hostel en activiteiten te zoeken
- veel vrijheid (passen zijn 12 maanden geldig en je kan dus heel lang ergens blijven om evt. zelf ergens rond te reizen)
Minpunten:
- relatief inderdaad duur vergeleken met openbaar vervoer, maar je betaalt niet alleen voor vervoer (zie hierboven!)
- je raast soms te snel door plaatsen heen, tenzij je van de bus zou off hoppen
- als je off hoppt van de bus, moet je gedag zeggen tegen mensen waar je het heel goed mee kan vinden
- toch een beetje het idee dat je 'vastzit' en niet zelf je reis bepaalt
- vroeg opstaan! (meestal vertrekt de bus rond 8u, dus uitslapen is er niet bij)
- altijd maar die bus;
Daarmee bedoel ik: ik ging na NZ naar AUS en was de bus echt zat (en elke keer je tas inpakken, soms ochtenden achter elkaar). Dus toen ging ik maar een campervan huren.
Wat ik met 100% zekerheid kan zeggen, is dat Kiwi Experience een busorganisatie is die zich richt op met name 18-jarigen die willen feesten. De mensen bij die bus waren écht allemaal heel jong als we ze langs zagen komen of op een zelfde plek waren als wij. Ook kwam voor minstens 50% uit Engeland. En Engelsen kunnen héél goed zuipen..
Anyway, het zag er eerlijk gezegd als een stelletjes viespeuken uit als ik die groep zag. Sorry als ik iemand beledig!

Magic leek mij de rustigste bus met wat oudere mensen (28+). Hoewel ik enkelingen ben tegengekomen die een tour bij Magic hadden gedaan, leek het een weinig populaire bus die trouwens ook de duurste was.
Stray heeft de grootste diversiteit aan busgangers denk ik, ook qua leeftijden (maar het gros is denk ik 20-28). Ze hebben trouwens regelmatig aanbiedingen op passen! Belangrijkste is toch dat ze interessante routes doen.
Als je voor Stray kiest, zou ik zeker niet overslaan:
- Cape Reinga
- Rotorura, al is het maar om de rotte eierengeur

- Tongariro Crossing, ook al ben je geen sporter, doe 'm! (ik had zelf astma maar het ging best)
- Milford Sound
- Kaikoura (zwemmen met dusky dokphins)
Ten slotte denk ik dat het vooral erg aan te raden is om met een bus te reizen als het je eerste verre reis is. Voor mij was dit het geval, en ik ben enorm blij dat ik op deze manier kennis heb gemaakt met backpacken rond de wereld.
Nu zou ik niet zo snel meer met een busorganisatie gaan, maar dat komt omdat ik ondertussen iets ouder ben geworden en meer reiservaring heb.