Hop on hop off bus

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Mette88
Reiziger

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Mette88 »

Ik ben zonder iets te hebben geboekt naar NZ gegaan, hoewel ik wel al van die busorganisaties wist. Had al een beetje Magic, Stray en Kiwi Experience vergeleken op internet, maar liet het aan mijn gevoel in NZ over.

Ik kwam aan in Auckland en heb daar eerst het rondje naar Cape Reinga geboekt met Stray. Mijn ervaring hierna was zó goed, dat ik uiteindelijk heel NZ met Stray besloot te doen.

Pluspunten:
- je zit in een groep met hele verschillende mensen en hebt enorm veel lol
- je gaat daadwerkelijk 'off the beaten track'
- de buschauffers zijn hele toffe mensen die met plezier hun werk doen en zelfs meefeesten waar het kan
- veilig gevoel, vond ik zelf
- je hoeft geen eigen hostel en activiteiten te zoeken
- veel vrijheid (passen zijn 12 maanden geldig en je kan dus heel lang ergens blijven om evt. zelf ergens rond te reizen)

Minpunten:
- relatief inderdaad duur vergeleken met openbaar vervoer, maar je betaalt niet alleen voor vervoer (zie hierboven!)
- je raast soms te snel door plaatsen heen, tenzij je van de bus zou off hoppen
- als je off hoppt van de bus, moet je gedag zeggen tegen mensen waar je het heel goed mee kan vinden
- toch een beetje het idee dat je 'vastzit' en niet zelf je reis bepaalt
- vroeg opstaan! (meestal vertrekt de bus rond 8u, dus uitslapen is er niet bij)
- altijd maar die bus;
Daarmee bedoel ik: ik ging na NZ naar AUS en was de bus echt zat (en elke keer je tas inpakken, soms ochtenden achter elkaar). Dus toen ging ik maar een campervan huren.

Wat ik met 100% zekerheid kan zeggen, is dat Kiwi Experience een busorganisatie is die zich richt op met name 18-jarigen die willen feesten. De mensen bij die bus waren écht allemaal heel jong als we ze langs zagen komen of op een zelfde plek waren als wij. Ook kwam voor minstens 50% uit Engeland. En Engelsen kunnen héél goed zuipen..
Anyway, het zag er eerlijk gezegd als een stelletjes viespeuken uit als ik die groep zag. Sorry als ik iemand beledig! :{
Magic leek mij de rustigste bus met wat oudere mensen (28+). Hoewel ik enkelingen ben tegengekomen die een tour bij Magic hadden gedaan, leek het een weinig populaire bus die trouwens ook de duurste was.
Stray heeft de grootste diversiteit aan busgangers denk ik, ook qua leeftijden (maar het gros is denk ik 20-28). Ze hebben trouwens regelmatig aanbiedingen op passen! Belangrijkste is toch dat ze interessante routes doen.

Als je voor Stray kiest, zou ik zeker niet overslaan:
- Cape Reinga
- Rotorura, al is het maar om de rotte eierengeur :P
- Tongariro Crossing, ook al ben je geen sporter, doe 'm! (ik had zelf astma maar het ging best)
- Milford Sound
- Kaikoura (zwemmen met dusky dokphins)

Ten slotte denk ik dat het vooral erg aan te raden is om met een bus te reizen als het je eerste verre reis is. Voor mij was dit het geval, en ik ben enorm blij dat ik op deze manier kennis heb gemaakt met backpacken rond de wereld.
Nu zou ik niet zo snel meer met een busorganisatie gaan, maar dat komt omdat ik ondertussen iets ouder ben geworden en meer reiservaring heb.
Sfoinx
Reiziger

Bericht door Sfoinx »

Ik denk dat Mette88 het goed heeft verwoord. Vooral wanneer je alleen reist is zo'n buspas perfect en ontmoet je erg eenvoudig andere reizigers. Ook kom je zo op bijna elke mooie plek zonder dat je hier veel moeite voor hoeft te doen. Alles wordt verder voor je geregeld en je hebt weinig zorgen.

Ik ben zelf wel met de Kiwi bus gegaan. Ik had ook de verhalen hierover gehoord maar ik heb de bus niet echt als een zuip bus ervaren. Misschien is het over het algemeen wel wat jonger dan stray. Over Stray trouwens ook alleen maar goede verhalen gehoord hoor.

In twee maanden heb je gelukkig wel voldoende tijd voor beide eilanden. Zodoende kan je op leuke plaatsten wat langer blijven hangen en nog wat extra tripjes boeken.
RSMCHLS

Bericht door RSMCHLS »

Ik denk dat de verschillende maatschappijen al goed zijn verwoord in dit topic en ben het er ook mee eens. Ik heb zelf afgelopen feb-apr met Stray het zuidereiland bezocht. Stray heeft een ruim aanbod in passen. Ik heb uiteindelijk voor Stray gekozen omdat die het gewenste begin en eindpunt hadden en de itinerary er erg goed uitzag. Ik heb dus de 'short-willy pass' gekocht. (wie die namen verzint 8)7 )
Deze ging van Picton (ferry niet inbegrepen maar voor +/- 50 NZD ben je aan de overkant, ikzelf had de Bluebridge ferry omdat die beter aansloot met de vertrektijd van de Stray bus) via Abel Tasman NP, langs de westkust naar beneden tot aan Queenstown. Ik ben daar een weekje blijven hangen, hadden prachtig weer de hele reis en Queenstown is een erg leuk plaatsje. Na Queenstown via Mt Cook en Rangitata. Daar beide 1 dag gebleven, dus 's ochtends vroeg (7u!) de bus in en dan smiddags de plaats verkennen en eten etc. Eindpunt van deze pas was Christchurch.

Op het Noorder eiland heb ik 1x met intercity gereisd. Dit was van Napier naar Wellington. Het was een rit van ongeveer 5 uur en we zijn 3x gestopt (plas pauze of lunchen). De bus zelf is prima. Je kan de intercity het beste vergelijken met normaal openbaar vervoer. Dus het is logisch dat je daar de 'locals' tegenkomt want die gaan natuurlijk never nooit niet in een Kiwi of Stray bus zitten *) Deze bus brengt je van A naar B en verder niks extra's. Ze hebben af en toe goede aanbiedingen dus dat is zeker de moeite waard om in de gaten te houden als je onderweg bent. Het kan dus zijn dat de ene dag de busrit je 50 dollar kost en een dag later maar 25!

Verder heeft mij oom (die in NZ woont) een paar maanden geleden een Naked bus aangeduwd zien worden door een paar passagiers, dus in hoeverre dat een goede optie is? :9
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

De opmerking die je maakt van Naked Bus, dat kan met elke bus gebeuren. Ik heb vaak rondgereisd met Naked Bus en nog nooit problemen gehad. Ik woon zelf ook in Nieuw Zeeland. Veel locals reizen ook met naked bus althans vanaf Auckland. Intercity is vaak de wat duurdere optie kwa busreizen.

gr van Moira
Fie2

Magic Bus of Intercity?

Bericht door Fie2 »

Hallo!

Ik vertrek volgende week voor een maandje naar Nieuw-Zeeland (Zuidereiland). Ik vroeg me af of het beter is een ticket te nemen voor zo'n hop-on-hop-off systeem (à la Magic Bus) of gewoon de Intercity-bussen?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Groetjes!

Sofie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Magic Bus of Intercity?

Bericht door Moira »

Ik woon zelf in Nieuw Zeeland. Ik heb zelf een paar keer met Naked bus gereisd en dat was ook goed te doen.
Je kunt met onwijs veel verschillende maatschappijen reizen en ze zijn eigenlijk allemaal goed te doen. Je zou ook eens kunnen kijken of je iets met de trein zou kunnen doen is ook zeer de moeite waard.
Stray heb ik ook goeie verhalen over gehoord, heb ik zelf nooit mee gereisd.

gr van Moira
Fie2

Bericht door Fie2 »

Dag Moira,

Wat leuk dat jij naar Nieuw-Zeeland geëmigreerd bent!

Mijn huidig idee is om een Intercity-pass van bijvoorbeeld 45 uur te kopen (om te beginnen alvast). Ik ga maar een maandje en heb niet echt een uitgestippeld programma voor ogen. Wil me ook een beetje laten leiden door de plaatsen en mensen die ik tegenkom. Er zijn natuurlijk wel een aantal plaatsen die ik zeker wil doen. Lijkt het je in dat opzicht dan niet beter om geen hop-on-hop-off-systeem te nemen,maar gewoon 'uren' te kopen?

Groetjes, en bedankt voor je reactie!

Sofie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ja wat je zelf prettig vind ik zou niet teveel willen weten waar ik terecht zou komen. Dus ik zou voor een systeem kiezen waarbij ik zelf bepaal waar ik er weer af ga en dat ik bel en dat ze me weer oppikken.
Wij hebben zelf altijd veel gereisd met de auto die we huurde.
Als je nog goedkoop prepay wilt 2degrees is zeer goed te doen en ook niet heel duur.

gr van Moira
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Ik heb zelf alleen met 'gewone' bussen gereisd (paar keer Naked, maar vooral Intercity). Ik had geen behoefte aan een van te voren bepaalde route. Ook had ik erg wisselende reacties gelezen over bussen als magic en kiwi experience en zag ik dat dus niet zo zitten. Maar er wordt hierover veel gesproken op verschillende fora, zoals bijvoorbeeld hier op Around the Globe: hop-hop-off-bus-t2661.html
Judithje94

Bericht door Judithje94 »

Hoi!
Ik kom net uit nieuw zeeland en ik heb daar met stray rondgereisd. Ik vond het erg handig aangezien stray hostels voor je regelt als je het zelf niet wilt boeken en stray heeft allerlei deals voor activiteiten, bijv. Skydiven of kayakken, noem het maar op, die je chauffeur dan ook voor je boekt.

Aan de andere kant is het niet super flexibel, omdat je 24 uur van tevoren moet aangeven met welke bus je meegaat en op de meeste plaatsen blijf je standaard maar één dag, dus dan heb je geen tijd om ter plekke te bedenken dat je langer wilt blijven.
Ze rijden ook niet elke dag, dus het is een beetje puzzelen wanneer je waarheen wilt. Ik vermoed dat elke tours bus een beetje inflexibel is. Als je liever hebt dat alles voor je geregeld wordt zou ik een tourbus kiezen, en als je liever op de bonnefooi reist zou ik met het ov gaan.

Verder zit er ook nog verschil tussen de bussen, stray is meer een activiteiten bus, maar als je meer van het feesten houdt zijn magic of kiwi beter.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Groetjes Judith
Morningwood

Bericht door Morningwood »

Het ligt er inderdaad maar net aan waar je van houdt. Ik heb met magic bus gereisd en is prima bevallen. Het is overigens geen feestbus zoals hierboven omschreven. Ik kwam reizigers van veel verschillende leeftijden tegen in de bussen die ik genomen heb. Overigens biedt Magic ook meer mogelijkheden om uit andere hostels te kiezen.
daretodream
Reiziger

Stray of Magic?

Bericht door daretodream »

Ik vertrek over iets van 2 maanden naar NZ en wil hier gaan rondreizen met de Stray of de Magic. Ik ben er nog niet helemaal over uit welke ik wil gaan doen. Zijn er hier mensen met ervaringen met een van de 2 diensten?

Of zijn er nog andere manieren om rond te reizen? Ik heb iets van een maand en moet van Auckland naar Christchurch! :)
Marije
Reisexpert

Re: Stray of Magic?

Bericht door Marije »

Hoi!

Ik heb zelf met beide geen ervaring, maar kan je wel wijzen op een paar andere topics hierover.
Deze gaat over Magic Bus of Intercity? magic-bus-intercity-t24383.html
En deze over hop on hop off bus hop-hop-off-bus-t2661.html

Er wordt volgens mij veel op fora gediscusieerd over dit onderwerp omdat er best veel te kiezen valt, dus je zou ook eens kunnen googlen.

Ik heb zelf met Intercity gewoon losse stukken gereisd. Ik heb me vantevoren wel verdiept in de hop on/hop off bussen, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat ik niet vast wilde zitten aan een bepaalde route en ik wil liever gewoon zelf mijn overnachtingen en activiteiten boeken. Dus daarom wilde ik niet met zo'n hop on, hop off bus. Voor mij zit een deel van de lol hem juist ook in gewoon alles regelen en bedenken wat wil ik en wat niet.

Misschien heb je hier iets aan!
MarcB
Reiziger

Bericht door MarcB »

Volgens mij bieden ze beide ongeveer hetzelfde, alleen is volgens mij Stray meer een partybus en Magic wat rustiger. Ik heb met Magic gereisd en dat is heel goed bevallen.
daretodream
Reiziger

Bericht door daretodream »

Ik heb Stray inmiddels geboekt, iedereen op andere fora was hier heel enthousiast over. Meisje die ik hier heb leren kennen raade me ook Stray aan. Dus ben benieuwt :). Was een gigantische korting op de Max tour. (Helemaal rond op beide eilanden). Ipv 1250 dollar iets van 750 dollar! :D
Plaats reactie