Ervaringen met georganiseerde reizen

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Ervaringen met georganiseerde reizen

Bericht door menasil »

Misschien is het vloeken in de kerk ;) De meesten van ons zijn zelfstandig en reizen dan ook zelfstandig, gewoon omdat je dan lekker je eigen ding kan doen. Maar ik weet ook dat er mensen zijn die georganiseerde reizen hebben gemaakt en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen met diverse reisorganisaties?
Jenny
Reisexpert

Re: Ervaringen met georganiseerde reizen

Bericht door Jenny »

Meestal geef ik de voorkeur aan zelfstandig reizen. Maar ik ben ook een paar keer georganiseerd gegaan.

De eerste georganisereerde reis was naar Jordanie met Shoestring in 2003. Ik wilde op reis met kerst, en georganiseerd was toen heel veel goedkoper dan zelf. Je had aardig wat vrijheid, maar toch miste ik de absolute vrijheid van het zelf rondtrekken. Bovendien werd ik een beetje moe van mensen die beweerde 'wij komen zo vaak in contact met de lokale mensen', terwijl die mensen alleen in een touringcar zaten en achter een gids aan hobbelde. Voor contact met mensen kun je beter zelfstandig reizen! Op verschillende plekken had ik eigenlijk wel langer willen blijven, maar die keus heb je niet als je met een groep gaat.

In 2009 wilde ik naar Z-Afrika en Mozambique. Ik heb toen een landarrangement met Compass Travel geboekt. Voor die omgeving ergens wel ideaal, want ik hoefde geen dure excursie naar Kruger te boeken maar kon daar met onze safaribus heen. Ook scheelde het me een hoop gedoe in Mozambique, waar het OV schaars is. Zeker naar duikstekken toe ;)

Officieel was mijn reis naar Tibet met Asian Heritage Treks ook een groepsreis. (Al was het maar voor de permit.) Maar aangezien ik met zijn tweeën reisde voelt dat niet zo. :?

Vorig jaar ging ik met Sawadee naar IJsland. Het was winter, en veel dingen zijn in de winter dicht voor individuele reizigers. De reis was fantastisch! De groep was leuk, niemand viel buiten de boot. En ik ben helemaal fan van onze gids die veel wist over flora en fauna, IJslandse literatuur, geologie, geschiedenis, enz. Net een wandelende encyclopedie! Wanneer we in een hotel aankwamen kon je lekker niksen, maar Trausti had ook altijd wel een wandelen of een extra tour in petto voor de echte die-hards. Zo zijn we met een groepje van 4 onder zijn leiding een berg opgeklommen in de stromende regen. Dingen die je zonder gids niet zou kunnen. Het precieze programma van dag-tot-dag werd in overleg met de groep samengesteld. En dat werkte gewoon heel goed. Ik heb enorm veel gezien in een week, maar heb nooit het idee gehad dat ik moet haasten.

In de toekomst wil ik nog een keer een winterreis naar Finland maken. Beslist weer met Sawadee.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Bedoel je met georganiseerd met een groep of ook gewoon acco en vervoer van te voren regelen?

Ik reis ook wel eens met een groepsreis of (deels) georganiseerd.

In 2003 ging voor de allereerste keer in mijn leven buiten Europa. We gingen naar Zuid-Afrika met Summum. We hadden eigenlijk nog nooit nagedacht over reizen en vrienden van ons gingen op groepsreizen dus leek het ons logisch.

Het jaar erna gingen we op wereldreis 8-) Die trip in Zuid-Afrika heeft heel wat los gemaakt

In 2007 ging ik naar Jordanië met Shoestring. Zoals Jenny al zei. Voor dat geld kan je het simpelweg niet zelf doen. Ik had me een tijd verdiept in het zelf regelen en kwam gewoon veel duurder uit en had veel meer dagen nodig voor dezelfde route. Ik zou alleen gaan reizen en sommige excursies zijn dan gewoon niet eens te regelen zoals de woestijn in gaan. Daarnaast was het een nogal lastminute beslissing omdat ik in 1 keer tijd had om weg te gaan.
Het is me prima bevallen. Gewoon je een keer overgeven aan de flow en veel zien zonder tijd kwijt te zijn aan het zoeken naar acco bijvoorbeeld. Daarnaast is een week met vreemden prima te doen en hadden we genoeg mogelijkheden om dingen los van de groep te doen. ik ben een dag eerder dan de groep terug gegaan naar amman omdat ik daar wat wilde zien en een paar keer alleen op pad geweest.
Deze trip was onderdeel van een periode van 1,5 jaar zelfstandig reizen. Alleen dit stukje heb ik georganiseerd gedaan.

In 2008 ben ik begonnen met het begeleiden van reizen. Hierdoor is mijn aversie wel minder geworden. Ik heb gezien hoe gezellig het kan zijn om met anderen samen te reizen en dat je toch vaak ook op plekken kunt komen waar je met het openbaarvervoer niet makkelijk komt. Andersom kan je natuurlijk als je zelfstandig reist vaak weer langer blijven.

In 2009 hebben we voor Marokko de eerste week laten regelen Qua vervoer en acco. We konden zelf onze route samenstellen en ook wel aangeven welke acco we wilde. Het was ons met name te doen om de huurauto zodat we vrijer waren in de Atlas. Na die week zijn we met rugzak en openbaar vervoer verder getrokken.

In 2010 hebben we na lang wikken en wegen gekozen voor een groepsreis naar Kenia en Tanzania met Djoser. Vrienden van ons gingen het zelfstandig doen en voor het bedrag waarvoor zij een 4x4 konden huren hadden wij al praktisch de hele trip. Het scheelt qua kosten echt heel erg veel als je veel nationale parken wilt zien in die regio. Daarnaast had J. beperkt tijd en wilde we graag beide landen zien. Wel hebben we heel bewust gekozen voor een kampeerreis omdat dit een zelfde soort mensen trekt :-) We hadden een kleine en erg leuke groep.

Sinds eind 2010 werk ik bij een groepsreis organisatie en mag/moet ik 1 keer per jaar mee met een groepsreis (studiereis). Vorig jaar naar Namibië, Botswana, Zimbabwe en Zuid-Afrika geweest. Weer kamperen en dat bevalt me heel goed.

Afgelopen maart zijn we naar Sri Lanka geweest. We hadden een auto en chauffeur geregeld via http://srilanka2go.nl/. Ik wilde, voor mijn werk, graag precies 1 van onze routes volgen en de hotels zien. Het was een pracht reis en het was een hele ervaring om een chauffeur tot je beschikking te hebben. Het heeft absoluut voordelen. Toch hebben we besloten dat onze volgende reis weer 100% vrijheid moet zijn :-) (al ben ik bang dat dit niet helemaal gaat lukken want ik moet van mezelf een deel van "onze" reisroutes doen zodat mijn presentaties er beter van worden)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Georganiseerd bedoel ik een geheel georganiseerde reis, dus met een groep of zo'n reis die je op maat kan laten organiseren vind ik ook wel leuk om te weten hoe zoiets bevalt (weet dat ze in Azië soms reizen hebben waarbij je uit aantal blokken kan kiezen en zelf samenstelt maar dan wel dat alles echt geregeld wordt).

Dank voor jullie uitgebreide ervaringen :) Ik zit zelf te denken misschien volgend jaar een groepreis te doen. Ligt wel beetje aan wat ik nog meer voor vakantieplannen heb en of het dan financieel haalbaar is..Redenen voor mij zijn onder meer: ik wil nog niet alleen naar een "ver weg" land, dat durf ik nog niet...en heb zelf ook beperkt tijd. Ik weet alleen niet zo goed waar je allemaal kan kijken. Sawadee had ik bijv nog niet bekeken :) Zag dat ze daar ook maximumgroepen aanhouden. Tot nu toe heb ik Djoser en On a Shoestring bekeken. Kras niet, daar schijnen ze zulke grote groepen te hebben....

Weet ook nog niet of ik het echt ga doen maar vind het gewoon leuk beetje te orienteren op wat allemaal mogelijk is! Ging aanvankelijk voor Cuba kijken maar inmiddels ben ik zoveel mooie reizen tegengekomen :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik heb een, in mijn ogen, eerlijke mening over alle partijen die groepsreizen aanbieden. Dus als je die wilt moet je me even een PB sturen. Ga het niet in het openbaar doen want dan kan ik natuurlijk niets negatiefs zeggen over mijn eigen merken of iets positiefs over de andere merken ;-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Ik ben drie keer met Shoestring weggeweest, twee keer naar China en één keer naar Japan. Persoonlijk bevalt me hun manier van reizen wel, in feite boek je transport en accommodatie, daarnaast is er een aanbod aan optionele excursies, maar je hebt hoe dan ook veel vrije tijd. Shoestring gebruikt ook lokale reisbegeleiders, die zijn vaak wat afstandelijker, maar kennen uiteraard hun land als geen ander. Vergeleken met andere organisaties heeft Shoestring gemiddeld veruit de jongste groepen.

Vorig jaar ben ik met Summum naar IJsland geweest, dat was meer een stedentrip met excursies, alles vanuit Reykjavik. Op mij kwam de reis over als een samenraapsel van onderdelen, ook geen vaste reisbegeleider maar alleen twee verschillende begeleiders bij de meeste van de (grotendeels optionele) excursies mee gingen. De hele reis had ik net zo makkelijk zelf zo kunnen regelen, de toegevoegde waarde van de reis was de geweldige groep, ook erg gevarieerd qua leeftijden. Bij andere reizen van Summum waar ik naar heb zitten kijken was dat echter toch minder het geval, daar lag het gemiddelde ver boven de 60. Afgaand op de reacties van Jenny was Sawadee voor deze bestemming toch een betere (en eerlijk is eerlijk, ook iets duurdere) optie geweest.

Ook ben ik nog met Fox naar Israël geweest, dat was de meest stereotype groepsreis. Overvol programma, en praktisch geen vrije tijd. Bus in, stukje rijden, bus uit, snel foto's maken, bus in, stukje rijden, enzovoort. Lunch is niet inbegrepen, maar door de excursies kan je ook dan niet anders dan de groep volgen. Diner is wel inbegrepen (buffet in het hotel), maar eenmaal in Jeruzalem zijn we desondanks toch met een klein groepje gewoon de stad ingegaan. Een hele week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met de hele groep opgescheept zitten is gewoon teveel van het goede, dat zou mij er toch ook van weerhouden een langere reis met hun te maken.

Daarnaast ben ik pas nog met Koning Aap naar Noord-Korea geweest, maar door die specifieke bestemming lijkt me dat weinig representatief voor hun reizen, eenmaal in Pyongyang aangekomen is het toch de KITC (oftewel de Koreaanse overheid) die de gang van zaken bepaalt.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Mijn allereerste reis buiten Europa was 10 jaar geleden met My Way, Ik geloof alleen dat zij niet meer bestaan.. zij boden groepsreizen aan voor mensen tot 35 jaar.. en waren dacht ik onderdeel van Kras.. Ik ben met hun naar Thailand geweest, super leuke groep alleen programma wel redelijk vol met altijd alle maaltijden er bij inbegrepen.. het is soms handig andere keren is het ook wel leuk om zelf een leuk restaurantje te zoeken.. voor mijn eerste buiten europa reis was deze reis echter perfect!

Daarna ben ik nog met Shoestring naar India en Nepal geweest.. wederom een leuke tijd gehad met een leuke groep.. alleen had toen al een stuk meer reiservaring en ook al wordt je heel vrij gelaten en heb ik veel dingen zelf ondernomen zoals zelf steden bekijken of een bus nemen naar een ander stadje toch miste ik de vrijheid om zelf te bepalen hoe lang ik ergens wilde blijven.. Ik had op sommige plekken langer willen blijven en op andere plekken korter.. maar goed dat weet je als je een georganiseerde groepsreis gaat doen.. Shoestring is mij echter verder wel goed bevallen!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

De enige georganiseerde reis waar ik mee weggeweest ben, was de zogenaamde AFS Safari Trip in Australië. AFS is de organisatie waarmee ik op uitwisseling ben geweest en AFS Australia organiseerde ieder jaar de Safari Trip (geen georganiseerde reis via een reisorganisatie dus). Met een bus vol internationale uitwisselingsstudenten zijn we vanuit Sydney de outback ingedoken om vervolgens te eindigen bij Rockhampton. Volgens mij zijn we bijna 30 dagen weggeweest.

Iedere avond werd er eten gekookt op de aanhangwagen-keuken van de bus. Het ontbijt stond uitgestald op lange tafels, de lunch moest je 's ochtends zelf klaarmaken of onderweg kopen. We hebben op de meest prachtige locaties geslapen: onder de grond in Coober Pedy, in leuke cabins, afgelegen campsites tussen de dingo's of met alle 40+ studenten op een luchtbedje in de buitenlucht. 's Avonds een kampvuur met gitaarmuziek en als er geen kampvuur gemaakt kon worden, zaten we allemaal gezellig bijelkaar bij de bus, in een veld, of ergens anders. Mét gitaarmuziek. Geen kampliedjes á la 'Mijn tante in Marokko', maar gewoon fijne achtergrondmuziek. Heel relaxed!

Overdag lekker actief bezig zijn, véél cultuur en natuur opsnuiven, socializen, plezier maken en nóg meer plezier maken. Ohja, en er moest af en toe natuurlijk ook een stukje gereden worden ;) Sommige activiteiten ondernamen we met de hele club, maar we kregen ook ontzettend veel vrijheid. Over het algemeen kregen we een tijd mee, dus dat we op een bepaald tijdstip weer bij de bus of accommodatie moesten zijn. Alles was keurig georganiseerd, we hebben overal eigenlijk genoeg tijd doorgebracht en ondanks dat we met weet ik hoeveel verschillende nationaliteiten in de bus zaten, hebben we denk ik eigenlijk allemaal de tijd van ons leven gehad!

Het was ook nog eens spotgoedkoop. Ik heb toen volgens mij iets van 750 AUD betaald en ik meen te herinneren dat AUD 1 destijds 1,30 gulden was. *even rekenen*: 975 gulden, 438 euro in 2001. Alle entreegelden, accommodatie, het eten, de brandstof, een reef trip ter afsluiting en noem maar op, alles was inbegrepen! Geen geld voor all inclusive!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Ik ben ook eens aan het rondkijken gegaan bij al die reisorganisaties, en dat zijn er nogal wat!
Kan gewoon echt geen keuze maken. Ik blijf twijfelen tussen interrailen of gewoon eens 'gemakkelijk' met een georganiseerde reis weggaan.

Weet iemand of er veel extra kosten bijkomen als je een georganiseerde reis boekt, vaak staat op de site een aantrekkelijke prijs, maar als je dan het hele boekingsformulier invult kom je vaak veel duurder uit, en dat is dan nog excl. eten, souvenirs en optionele excursies... -O-
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Evelien1983 schreef:Weet iemand of er veel extra kosten bijkomen als je een georganiseerde reis boekt, vaak staat op de site een aantrekkelijke prijs, maar als je dan het hele boekingsformulier invult kom je vaak veel duurder uit, en dat is dan nog excl. eten, souvenirs en optionele excursies... -O-
Dat verschilt sterk per reisorganisatie. Bij Shoestring bijvoorbeeld zijn zelden excursies of maaltijden inbegrepen, dus dan komt er nog het nodige bij, mijn ervaring is dat het genoemde zakgeld vrij aardig klopt. Bij Fox is veel meer inbegrepen, dus zijn die bijkomende kosten veel lager (al zit je bij hun wel weer vast aan een verplichte éénpersoonskamertoeslag). Per saldo zal het verschil niet zo groot zijn.

Het is dan ook vooral de vraag of je van plan bent alle excursies te doen, en of je altijd met de groep wilt eten. Is dat allemaal inbegrepen, dan heb je daar ook al voor betaald, en zit je dus wanneer je een keer je eigen weg gaat met dubbele kosten. Persoonlijk prefereer ik dan ook een in basis goedkopere reis waarbij zo min mogelijk is inbegrepen, dan ben je toch flexibeler. Om m'n eerder genoemde reis naar Israël als voorbeeld te nemen, dat de maaltijden op de kibboets inbegrepen waren is wat mij betreft prima, je kan daar nu eenmaal toch niet even een restaurantje opzoeken. Maar in Jeruzalem was het gewoon zonde, waarom zou je drie dagen hetzelfde buffet in het hotel eten als je in een stad met volop (veel betere) restaurants zit?
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Dat is inderdaad waar. Ik probeer nu een beetje een beeld te krijgen van de mogelijkheden en wat er inbegrepen zit. Die 1-persoons toeslag vind je bij meerdere organisaties, maar dat zetten ze er natuurlijk pas bij als je wilt boeken :{ Prijzen verschillen nogal per organisatie en reis merk ik.

Ach, nog even rustig doorzoeken, voors en tegens tegen elkaar afwegen, uiteindelijk zal ik toch een keuze moeten maken.......of helemaal niet weggaan... :X
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je een kamer deelt, dan hoef je vaak geen eenpersoonstoeslag te betalen. Bij mijn Sawadeereis naar IJsland waren er 3 alleen reizende vrouwen, en we hadden een schema gemaakt waardoor we alledrie een aantal nachten alleen lagen, en een aantal nachten met een van de anderen. Dat werkte perfect.

Meestal hoef je alleen boekingkosten te betalen, maar als je laat boekt kan er een toeslag voor het vliegticket bijkomen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Jenny schreef:Als je een kamer deelt, dan hoef je vaak geen eenpersoonstoeslag te betalen.
Helaas bieden lang niet alle reisorganisaties die mogelijkheid aan, dus tenzij je zelf een reisgenoot weet op te trommelen zit je aan een toeslag van vele honderden euro's vast. Bij Shoestring, Koning Aap, Djoser, Sawadee, Baobab en Summum, kan je dan inderdaad op indeling boeken, maar bij bijvoorbeeld Fox, SRC, of de meeste "traditionele" reisorganisaties is dat niet het geval.

Bij m'n tweede trip naar China was die toeslag maar €100, dat had ik er wel voor over. Maar naar Japan ging het ineens om ik meen €350, dat is toch een ander verhaal, dan deel ik graag met iemand een kamer. Het zou ook niet voor het eerst zijn dat een op zich interessante reis afvalt vanwege een belachelijk hoge maar verplichte toeslag.
Jenny schreef:Meestal hoef je alleen boekingkosten te betalen, maar als je laat boekt kan er een toeslag voor het vliegticket bijkomen.
Dat heb ik vorig jaar naar IJsland helaas inderdaad ook gemerkt, daardoor heb ik nog even overwogen alsnog met Sawadee in plaats van met Summum te gaan. Even bellen maakte snel een einde aan die overweging, de toeslag op hun reisdata bleek nog een tikje hoger...

Naast de boekingskosten komt er ook nog een knaak bij voor het calamiteitenfonds, maar dat is niet per persoon maar per boeking. En afhankelijk van de reis moet je uiteraard nog rekening houden met eventuele visumkosten, deze zijn ook nooit inbegrepen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Evelien1983 schreef:.......of helemaal niet weggaan... :X
Dat is uiteraard de slechtste optie, dat begrijp je zelf toch ook wel ;)
Plaats reactie