Great Barrier Reef Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
poezi

Great Barrier Reef Australië

Bericht door poezi »

Hoi iedereen,

Ik ben een tripje naar Australie aan het voorbereiden en zit met een vraagje. :-)
Afstanden in Australie zijn groot ;-). Op land zijn die nog enigzins in te schatten, maar wat met de afstanden op het water?

We zouden graag ergens rond Whitesunday een paar dagen willen blijven om te kunnen snorkelen op het Great Barrier Reef. De vraag is, wat is een goeie uitvalsbasis om dit te doen? Hoe ver ligt het rif van de kust of hoe ver moet je varen om de mooiste stukje te kunnen zien? M.a.w. is een 1 dag excursie nuttig en haalbaar of is het aan te raden om minstens 2 dagen te rekenen met een overnachting op het water?

We zijn aan het kijken welke van de drie, Townsville, Airlie Beach of Mackay het interessantste is. Welke lijkt het interessantse als je even enkel naar het snorkel mogelijkheden kijkt?
Als iemand wat ervaring hierover wil delen dan zou dat heeeeel fijn zijn. :-)

Alvast bedankt!!
groetjes
Gert
bolletjeom
Reisexpert

Re: Great Barrier Reef

Bericht door bolletjeom »

wij zijn vanuit Airly Beach op een dagtrip geweest. Wij vonden het Greatbarrier reef niet echt heeeel spectaculair. erg he???
maar we kwamen dan ook net uit indonesie en daar is het onder water heel veel mooier. Je kunt ook 2 en 3 daagse trips boeken daar.
Moet wel zeggen dat ik het water erg koud vond (sept) en blij was dat we maar een dagje zijn gegaan
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jmksprangers
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door jmksprangers »

Heee ik vond het Great Barrier Reef wel super :). Ik heb een dagtrip naar de White Sunday's gedaan vanuit Airlie Beach, waar het snorkelen en het Reef nog niet echt super was.

Verder heb ik vanuit Port Douglas een dagtrip geboekt naar het Great Barrier Reef. Check http://www.quicksilver-cruises.com/. Dit was echt super gaaf! Een echte aanrader die je naar mijn mening zeker niet mag missen!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij vonden het great barrier reef wel echt heel erg mooi. Vanuit Townsville kun je een duik maken op het Yongala scheepswrak, mocht je ook willen gaan duiken. Wij waren destijds beginners dus het was wel een wat moeilijkere duik dan die we eerder gehad hadden, maar zeker de moeite waard. Ook waren de curssussen vanuit Townsville een stuk goedkoper en kleinschaliger.

Wat snorkelen betreft vond ik Fritzroy island erg mooi, veel schildpadden en verschillende vissen en wat koraal. Wanneer je met een trip meegaat voor de Whitesunday islands valt het snorkelen en duiken wat tegen (dit hebben wij ook gedaan als soort van proef om te kijken of we wel konden duiken/klaren).

Conclusie is dus een beetje dat er heel veel plaatsen zijn waar je kunt snorken maar dat je niet gegarandeerd op de beste plekken zit als je een tourtje boekt. Aangezien het al een tijdje geleden is zou ik ook proberen te informeren bij andere backpackers wat zij er van vonden en wat zij aanraden. Maar zou daarbij in ieder geval wel afwijken van de massa :)
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Whitsunday trip kanje best vanaf Airlie beach doen. De meesten doen de driedaagse wij hebben de tweedaagse gedaan. Erg prachtige omgeving, maar op de duur voel ik me een beetje opgesloten op zijn zeilboot. Ik weet niet hoe jij tov kleine ruimtes staat?

Duiken hebben wij niet gedaan. Wij hebben een snorkeltrip vanuit Cairns naar het Great Barrier Reef geboekt. Heel erg mooi, maar wij vonden het Ningaloo Reef in het Westen een pak relaxter. Veel minder toeristisch en zo en even kleurrijke vissen.

Sowieso, veel plezier, ben jaloers dat het jou nog allemaal te wachten staat en bij ons reeds een herrinering is ..
sanneschaafsma1

Great Barrier Reef zien! Vanaf Brisbane ook mogelijk?

Bericht door sanneschaafsma1 »

Hoi,

Ik ben Sanne en wil midden september naar Australië tot en met eind december. Ik wil aanvliegen op Cairns, om het Great Barrier Reef te zien.Alleen is het probleem dat vanaf Cairns bijna tot geen (betaalbare) vliegtickets beschikbaar zijn. Vanaf Brisbane zijn de tickets (prijzen en beschikbaarheid) wel veel beter.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Great Barrier Reef, ik had ergens gelezen dat dit ook goed te bereizen was vanaf Brisbane.
Klopt dit? Of zal ik echt helemaal naar Cairns moeten reizen voor het Great Barrier Reef, wanneer ik het gewoon gezien wil hebben en niet een volledige duikcursus wil gaan doen?
en in wat voor tijdsbestek praten we dan wanneer ik dit met het openbaar vervoer doe?
Ik denk erover één reis (van brisbane naar cairns of juist andersom) met een binnenlandse vlucht te doen. Iemand ervaring mee en die mij kan informeren of adviseren?

Groetjes, Sanne
Reismeis
Reisexpert

Re: Great Barrier Reef zien! Vanaf Brisbane ook mogelijk?

Bericht door Reismeis »

Het is mogelijk om vanuit Brisbane het Great Barrier Reef te bezoeken. De meest zuidelijke stukken rif zijn Lady Elliot Island and Lady Musgrave Island, deze liggen het dichtst bij Brisbane en zijn ook van daar uit te bezoeken. Je kunt ook vanaf de Gold Coast of de Sunshine coast met een tour mee. Echter zijn veel mensen van mening dat je vanuit Cairns/Townsville de mooiste stukken rif kunt bezoeken. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, aangezien ik alleen vanuit Cairns/Townsville het rif heb bezocht.

Wij zijn vorig jaar met Virgin van Brisbane naar Cairns v.v. gevlogen. Is ons uitstekend bevallen en het heeft ons maar iets van 100 AUD per persoon (enkele reis) gekost. Let wel op dat, als je een binnenlandse vlucht gaat boeken, je goed kijkt naar het maximale bagagegewicht. Op een internationale vlucht mag je vaak meer meenemen dan op een domestic flight.

Mocht je nog een ticket naar Australië zoeken, dan zou je eens kunnen informeren bij Tunafish. Zij hadden vorig jaar veruit de beste deal voor ons en de service was uitstekend. We hadden een lange tussenstop in Taipei en aangezien je zonder visum het vliegveld mag verlaten, hebben we daar uiteraard gebruik van gemaakt.

Vanaf okt/nov begint het stinger season. Deze stingers - box jellyfish, een kwallensoort - komen voor in de tropische wateren van bijvoorbeeld Cairns en daar wil je niet door gestoken worden! Let goed op aanwijzingen op borden en van de lifeguards. Aan het eind van het jaar begint ook het regenseizoen -broeierig, plakkerig, hoge temperaturen- in tropical North Queensland (Cairns en omstreken). Ook iets om rekening mee te houden.

Hopelijk kun je hier wat mee! :)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Francine
Reisexpert

Re: Great Barrier Reef zien! Vanaf Brisbane ook mogelijk?

Bericht door Francine »

Van september tot en met december heb je ruim de tijd om over de weg naar Cairns te reizen en onderweg op verschillende plekken het Great Barrier Reef te bezoeken. Je hoeft dus niet aan te vliegen op Cairns al is het, gezien het weer en de stingers, wel aan te raden om daar te beginnen.
Aanvliegen op Cairns vanuit Nederland is inderdaad wat minder makkelijk, maar kijk eens naar lokale vluchten. Mogelijk kun je redelijk makkelijk aanvliegen op Darwin (heb ik vorig jaar gedaan via Quantas) en dan een goedkope vlucht nemen naar Cairns en dan naar het zuiden afdalen.

En wat wil je verder doen? Je hebt zo'n drie maanden, begrijp ik?
Plaats reactie