Verwaande Tuk-Tuk'rs

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Maf

Bericht door Maf » 31 mar 2010 12:16

Niet geheel mee eens.

Op Kah San Road heb ik vaak genoeg een taxi gepakt; om idd bij Siam Square te komen of het treinstation. Aan de kant van het politiegebouw en dan NOOIT een taxi die stilstaat; die zijn idd overpriced; maar eentje die langs komt rijden. Altijd meter, de enkele die weigert; taxi's genoeg. Voor rond de 60 baht zit je idd bij Siam of het treinstation. Geen tuktuk die je zo goedkoop kan vinden. Enkel bussen zijn goedkoper en idd, die zijn helemaal niet zo lastig :)

Om nog een mooi reisverhaal toe te voegen:

The Dutch Auction in de praktijk:
Ik zat mijn eerste keer in Bangkok in een hostel in Sukhumvit (vlakbij Sky train; erg handig, behalve s'nachts) en ging van Kah San Road terug. Natuurlijk flinke prijzen omdat het nacht was. Alle chauffeurs stonden aan het einde van de straat en welke je ook vroeg: 500. Op een gegeven moment ging ik temidden van die chauffeurs staan, klom op een verhoginkje, en riep: wie wil me daarheen brengen? Iedereen roepen: ja... Ik zei voor hoeveel? ja, 500 zeiden er een paar. En toen zei iemand 400... en de rest deed mee; ja, ik ook 400; mooie taxi; geen tuktuk; een ander riep: 300... etc.. uiteindelijk ben ik voor 200 gebracht... I love the Dutch Auction :)
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 31 mar 2010 12:31

ik weet niet of Maf dacht dat ik bussen "lastig" vond.... maar dat is dus niet zo.
Maar als ik een afspraak heb en dus op een specifiek tijdstip ergens moet zijn dan weet ik wel wat ik kies. Ik was verbaasd te ontdekken dat de taxi net zo goedkoop is als het openbaar vervoer terwijl het sneller is en airco heeft. Dat laatste is met name lekker als je niet bezweet wil aankomen op je afspraak.
openbaar vervoer vind ik zelf leuker. lekker met het bootje of die skytrain, dan zie je tenminste nog wat.

Maf heeft idd een punt. Een rijdende taxi zet over het algemeen de meter aan. En de mannetjes die staan te wachten niet.
Chauffeurs tegen elkaar uitspelen doen ik ook vaak. Wie wil me brengen? en wie heeft de laagste prijs. Werkt vrijwel altijd!
Maf

Bericht door Maf » 31 mar 2010 13:35

Nope, was niet tegen jou bedoeld... ging over het algemeen; toeristen pakken in Bangkok sneller een taxi of Tuktuk; je ziet ook maar weinig toeristen in bussen...
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 31 mar 2010 15:24

das waar. ik neem wel vaker de bus. Oa naar het treinstation en dan ben je idd de enige toerist.

Ik was met mijn moeder in Thailand en die ging ook heel stoer met de rugzak op...hahaha. Nou, het valt niet mee om met een rugzak op zo'n hoge bus in te klauteren maar ze kreeg gelijk hulp en heel veel respect. zo'n " oude" vrouw met rugzak op in de bus!! 0_0 De thai waren onder de indruk
Gebruikersavatar
Globeskater
Reisexpert
Berichten: 1857
Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
Contacteer:

Bericht door Globeskater » 31 mar 2010 15:44

Ik zat in Bangkok een eindje buiten het centrum en als ik taxi wilde nemen liep ik altijd een eindje weg van de attractie want dan willen ze wel op de meter, ik was wel blij dat ik de weg terug wist, want de taxi chauffeur kende echt de weg niet.. TukTuk vind ik minder vanwege alle uitlaatgassen..
mfl

Bericht door mfl » 31 mar 2010 19:47

20 jaar geleden waren wij voor het eerst in Thailand.
Toen kostte een tuk tuk bijna niks.
Maar die chauffeurs kregen een provisie als ze de klanten afzette bij een of andere juweliers zaak.
Hier kon je dan rond kijken en de tuk tuk wachtte netjes op je.
Daarna bracht hij je waar je wezen moest.
Wij namen toen al de bus en dergelijke.
Deze koste toen helemaal niks.
Taxi meter zag je nog niet zo veel in die tijd.
En een skytrain al helemaal niet.
Wij gaan in september weer na een tussenpozen van 15 jaar.
Ik denk dat we het niet meer terug herkennen.

gr. Marco
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 31 mar 2010 19:57

ik weet wel zeker dat je het niet terug gaat herkennen! Ik ben er sinds 2004 8 keer geweest en iedere keer lijkt het wel of de helft van alle winkeltjes plaats heeft gemaakt voor andere winkeltjes.
Restaurantjes worden duikwinkels, duikwinkels worden hotels. Steegjes worden hotels. Het gaat daar zo ongelooflijk rap allemaal
mfl

Bericht door mfl » 31 mar 2010 20:35

Ik heb laatst de foto's nog eens bekeken en zag dat de beroemde kaosan road toen nog maar een straatje was met een paar questhousjes,eetstalletjes en winkeltjes.
Ik zag de straat nu terug op u tube en is niet meer die straat van toen.
Over kho pi pi nog maar niet te spreken.
Toen waren wij de enigste toeristen in een hutje zonder water en electra.
De gibons slingerde toen nog door de bomen waar nu hotels staan.
Ik zal wel eens foto.s plaatsen van toen en nu.
Je weet niet wat je ziet.
mfl

Bericht door mfl » 01 apr 2010 17:19

Afbeelding
Afbeelding

Zoek de verschillen.
Ik heb de eerste (dia) foto zelf genomen in 1990 en de 2e gegoogeld

Afbeelding
Afbeelding

De eerste is van een ansichtkaart die we in 1990 gekocht hebben.
Zo zag het er toen nog uit.

gr. Marco
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 01 apr 2010 17:48

ehm, ik zie een paar wolkenkrabber extra...haha ;)
Die onderste 2 zijn idd wel heel typisch over hoe jammer het is wat ze in sommige landen doen met hun mooiste plekjes. Er is geen enkele vorm van controlle of regelgeving dus wil iedereen een graantje meepikken van de toeristendollar en bouwt dus alles vol.
Begrijpelijk (vanuit hun standpunt) maar jammer
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 06 apr 2010 15:48

Ik heb in Thailand niet veel problemen gehad met tuk-tuks en taxi's. De taxi's die ik aanhield deden allemaal de meter aan voor zover ik weet. En met de tuk-tuks na wat onderhandelen was het ook in orde de eerste keer dat ik er was. Ik probeer altijd vriendelijk te blijven en kon in het Thais tellen wat soms misschien ook hielp.
bangkoklover

Bericht door bangkoklover » 14 jul 2010 12:28

Bij het instappen direct zeggen dat de meter aanmoet, zo niet, weer uitstappen en naar de volgende, als je er een hebt die dat gewoon doet, en hij kan ook nog normaal rijden, kaartje of telefoonnummer vragen, en hem gewoon als
vaste taxi nemen, belletje vanuit je kamer en hij komt je halen, heb zelf al jaren dezelfde taxichauffeur bevalt uitstekend. Ook voor ritjes buiten Bangkok en halen brengen vliegveld, is altijd op tijd, en nooit gezeur over de prijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten