Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Ik wil deze zomer vanuit Cambodja over land naar Laos. Wat te doen met Visa? Beste in Phonm Phen regelen? Iemand tips.
Ook mogelijk om vanuit Siem Reap naar Laos te gaan?
Of beter om vanuit Laos naar Cambodja te gaan?
Ik twijfel wat te doen.... Ik start in Bangkok en dan.... richting Cambodja en dan Laos of andersom... Zit met dat Visa in mijn maag vanuit Cambodja...
Tips als iemand ze heeft WELKOM!
Kees
Dit is hoe wij het gaan doen. Mss zijn er betere mogelijkheden.
Er is vanuit Cambodja maar 1 grensovergang met Laos. (Dom Kralor–Voen Kham)
Deze grensovergang brengt je naar de regio "Si Pan Don" ofwel "4000 Islands".
Vanuit Phnom Penh: er is nu blijkbaar een rechtstreekse bus die je naar Pakse (Laos) brengt. je kan ook naar Stung Treng en daar verder reizen naar de grens overgang (Voen Kham).
Vanuit Siem Reap: eerst richting Stung Treng (eventueel gebruiken als overnachtingsplaats) en zo verder naar Voen Kham.
ivm de visa. je krijgt blijkbaar aan elke grensovergang van Laos een visa on arrival, behalve aan de grensovergang die jij wil nemen (cambodja-laos)
ik heb zelf geen idee hoe het nu echt in mekaar zit. en ik denk niet dat iemand met 100% zekerheid kan vertellen. dit omdat vele mensen op verschillende sites mekaar tegenspreken.
blijkbaar krijg je aan de grens van Laos wel een visa on arrival voor Cambodja, maar omgekeerd niet. Dus vanuit Cambodja zou je aan de grens geen visa on arrival voor Laos gn kunnen aankopen. Weet niet of dit nog steeds het geval is. Mss kan je de visa ook aanvragen in Phom Penh. Als je dan eventueel enkele dagen op je passpoort moet wachten is dit mss ook gn optie.
Als je zeker wil zijn kan je je visa al bij de ambassade van Laos in Brussel gaan halen ($30) en dan ben je zeker dat je het land binnenkan vanuit Cambodja. Zou zonde zijn om zo lang onderweg te zijn om dan geen visa te krijgen.
ik doe na bangkok eerst cambodja en daarna laos. via het noorden van laos ga ik dan naar chiang mai en zo terug naar het zuiden. velen doen het omgekeerd en komen via het noorden laos binnen. aan jou natuurlijk de keuze.
Laos ----> Cambodja : Gewoon aan de grens. (zorg voor losse dollars op zak, maakt het gemakkelijker)
Cambodja ----> Laos : Op voorhand regelen. (valt te regelen in Phnom Pehn, maar geen idee hoelang dit duurt. Veronderstel niet langer dan 1 a 2 werkdagen).
Ja het wordt even moeilijk om te beslissen wat te doen. Heb me nu bedacht dat ik de route misschien dan andersom ga doen (totdat ik las dat vanuit Laos naar Cambodja ook weer moeilijk is...) En inderdaad je hoort steeds verschillende dingen.
Ik wilde eigenlijk niet in PhonmPhen beginnen omdat ik iemand die vrijwilligerswerk daar gaat doen dan ook net begonnen is....
De reis die jij maakt heb ik een paar jaar geleden gedaan, via Chaing Mai met d eslowboat naar LP en dan met bussen verder. Leuk hoor!
In Phnom Penh kun je op veel verschillende plaatsen een visum voor Laos regelen. Je moet dan wel je paspoort inleveren, dus het is wel vertrouwen op de goedheid van de mens. Ik heb dit destijds gedaan in het guesthouse waar ik verbleef (Noura motel, aan plein tegenover national museum, aanrader) en was hier geloof ik 30 dollar aan kwijt. Dit duurde 2 dagen voor het geregeld was.