Op vakantie naar Gambia

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
Jeannette
Reiziger
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2010 14:25
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jeannette » 29 mar 2010 19:26

Hallo allemaal,

Iemand ervaring met vakantie in Gambia? Ik ga waarschijnlijk in juli 16 dagen naar kotu.
En ik vroeg me af wat leuk is qua excursies en of dat makkelijk te verzorgen is.
We gaan met 3 meiden van rond de 24 en we willen een beetje een combi van natuur/cultuur en relaxen aan het strand.
Ik heb hier al wat sites gevonden met gidsen die excursies verzorgen naar vanalles en nog wat zoals ook bijvoorbeeld de markt ed. Is dat nodig of is dat iets waarbij we ons zelf ook wel mee zullen redden?
Een kennis had het er zelfs over dat er een gids mee zou moeten als we 's avond uit willen oid?
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
groetjes Jeannette
Jeannette
Reiziger
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2010 14:25
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jeannette » 06 apr 2010 15:28

niemand?
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 06 apr 2010 15:49

ik ken alleen maar een verhaal van een vriend van me en die vertelde dat het een prima strandvakantie bestemming is. Met name voor wat oudere vrouwen die een jonge vent zoeken en dat er zeer weinig te doen was buiten het strand liggen. Komt ook door de rare vorm van het land. Toerisme is ook alleen gericht op het strand
Gebruikersavatar
Nanneke
Reisexpert
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2007 19:44
Contacteer:

Bericht door Nanneke » 06 apr 2010 19:16

Ben zelf in Gambia geweest om een vriendin op te zoeken die daar vrijwilligerswerk deed. Er is geen wildlife zoals in Zuid-Afrika, Kenia etc. Verder dan een bushbok kom je niet. Het merendeel van de toeristen komt er voor de zon en het strand (en inderdaad 'oude' vrouwen voor een jong blaadje). Er is wel een park wat een bezoekje waard is en een bezoek aan de markt kan ook leuk zijn als je ervan houdt.
Jeannette
Reiziger
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2010 14:25
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jeannette » 07 apr 2010 21:48

Hm mannen zijn niet echt de reden dat ik naar Gambia ga haha.
Nou ja ik hoop maar dat er toch nog een en ander te doen/zien is. 2 week alleen maar strand is niks voor mij.
Markt ed vind ik wel leuk dus we zullen zien want had inmiddels al geboekt :)
Gebruikersavatar
Nanneke
Reisexpert
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2007 19:44
Contacteer:

Bericht door Nanneke » 08 apr 2010 19:37

Joh, dat gaat helemaal goed komen. Let alleen wel op voor de 'hustlers' en 'bumpsters'. Met name mannen die je met een smoes mee proberen te lokken om je te laten betalen. Bijvoorbeeld dat ze je naar een attractie willen brengen en je dan moet betalen voor hun diensten. Of dat je uitgenodigd wordt voor een huwelijksfeest of zo, maar dan komt er ergens ook een 'bijdrage' om de hoek. Ik zeg dit niet om de mensen zwart te maken, want de Gambianen die ik heb ontmoet, zijn erg aardig, maar wees gewaarschuwd en geloof niet meteen dat alles uit de goedheid van het hart gedaan wordt.
Jochem
Reiziger
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 mar 2010 11:13
Locatie: Bunschoten Spakenburg
Contacteer:

Bericht door Jochem » 12 apr 2010 15:02

toevallig is Gambia mijn enige ervaring met Afrika.
Hele tijd geleden (volgens mij was ik een jaar of 10) zijn we met de hele familie gegaan.
Markt was zeker leuk maar hadden we volgens mij wel een paar gidsen die er voor zorgde dat we er doorheen konden komen...en dat was volgens mij ook echt nodig omdat die *edit door modderator* mensen heel opdringerig kunnen zijn met het verkopen van spullen.
Ook leuk was een krokodillenpark waar je die beesten kunt aaien.
Daarnaast hebben we een stel scholen bezocht(en blij gemaakt met pennen enzo) en een dag langs afgelegen dorpjes gegaan met een gids. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat alles ter plekke is geregeld bij het park waar we zaten...en dat dat allemaal moeiteloos ging.
Voor de rest weet ik niet heel veel meer van die vakantie. Behalve dan een taxi waarvan er constant rook uit de motor kwam en een restaurant wat pas inkopen ging doen nadat we besteld hadden ( dus die gingen snel naar de supermarkt om saus enzo te halen). Wat voor mij in iedergeval wel een indrukwekkende vakantie met ook genoeg zon zee en strand.
Globetrot
Reisexpert
Berichten: 407
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:16

Bericht door Globetrot » 04 apr 2011 13:08

Ik ben rond nieuwjaar 2010 met m'n zoontje van toen 6 jaar in Gambia geweest. We verbleven in Kotu in Hotel Bakotu (reviews op tripadvisor). Iedere dag kwamen er 's ochtends vroeg een heleboel mensen naar het gebied rondom de ingang van het hotel, om hun diensten aan de toeristen aan te bieden. Meerdere gehandicapten, die daar de hele dag zaten om geld bij elkaar te verzamelen/bedelen om hun hele familie te kunnen onderhouden. De meeste mensen in het land zijn erg arm. Ze hebben geen geld om hun kinderen een goede opleiding te geven. Vandaar dat jongens, die geen werk hebben proberen als gids te fungeren. Soms loopt dat niet zo leuk af. In ons hotel waren meerdere mensen, die zich gedwongen voelde om zakken met 50 kg rijst te doneren. Velen eindigden hun vakantie met een sponsorafspraak in de zak en als je mooie schoenen gekocht hebt, die je graag nog een tijdje wilt gebruiken, dan is het een slecht idee om ze mee naar Gambia te nemen, als je gauw medelijden hebt met arme mensen. Tja, en die oudere dames met prachtige zwarte jonge mannen, die de volgende week gewoon weer met tranen in de ogen afscheid staan te nemen van nieuwe dames van middelbare leeftijd, daar ontkom je waarschijnlijk niet aan, als je in het toeristische gebied blijft.

Wij hebben echter fantastische dingen beleefd. Mensen die ons meenamen naar hun family-compound en uren met m'n zoontje en mij rondwandelden om van alles van hun land te laten zien. We werden meerdere malen uitgenodigd om de maaltijd met arme mensen te delen. We werden ook uitgenodigd om mee te gaan en Ashura te vieren op een Koranschool, waar zo'n 500 kinderen in hutjes en barakken woonden. Hier werd helemaal niet gevraagd om een bijdrage. Pennen hadden ze hier niet nodig, want papier was er niet en het enigste wat ze leerden, was het reciteren van de Koran en teksten op een klein schoolbordje neergriffelen. M'n zoontje speelde met alle kinderen, zonder speelgoed of wat dan ook. Toen hij naar het toilet moest, werd hem de weg gewezen naar een gat in de grond met een rieten schermpje er omheen. Dat was alles wat er was, voor 500 kinderen en de volwassenen die daar leefden.
Tijdens onze 16 dagen Gambia hebben wij nooit aan iemand geld hoeven betalen omdat ze als gids dienden. We aten op dezelfde plaatsen als de lokale bevolking en dat kostte bijna niets. Wij dronken water uit de kraan en zijn daar niet ziek van geworden. Wij hebben gebruik gemaakt van het openbaar vervoer (geen groengele taxi's) en veel gelopen. En toen we vertrokken kregen we meerdere cadeautjes van mensen waar we mee opgetrokken hadden.

Een belevenis om nooit te vergeten! Als jullie wel overwegen om een gids te nemen, dan heb ik waarschijnlijk nog wel een mailadres...
Globetrot
Reisexpert
Berichten: 407
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:16

Bericht door Globetrot » 04 apr 2011 13:18

Vergat nog even, dat je beslist malariamedicijnen moet innemen. De afgelopen jaren zijn er meerdere scandinavische chartertoeristen overleden aan malaria - zelfs in de droge periode - omdat ze dachten dat het in de toeristengebieden niet voorkwam. Jullie reizen in de regentijd, dus zorg ook voor voldoende DEET, want anders word je opgegeten door de muggen.

Heel veel plezier!
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 28 sep 2015 19:06

@Jeannette ben je uiteindelijk op vakantie geweest naar Gambia en hoe is dit bevallen? Nog antwoorden die je kunt geven op je eigen vragen?
Jeannette
Reiziger
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2010 14:25
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jeannette » 21 okt 2015 21:19

Jazeker, het is inmiddels al wel 5 jaar geleden natuurlijk dus weet alle details niet meer.
Het was voor ons in eerste instantie wel een cultuurshock, zodra we een stap buiten het hotel stapten liepen er allemaal mensen achter ons aan omdat ze onze gids wilden zijn of ons iets wilden verkopen.
We vonden uiteindelijk bij het hotel iemand die ons wel mee wilde nemen naar verschillende plaatsen, deze gaven we dan achteraf een fooi.
We zijn met hem onder andere naar een markt geweest, een park met apen, krodillenpark en een vissersdorpje.
We hadden na een wandelingetje een toeristenbureau gevonden en daar hebben we een tour naar Senegal geboekt naar een wildpark.
Verder zijn we met een boottochtje naar de mangroven geweest, ik weet niet meer hoe we dat geregeld hadden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast