Tips voor Marokko

Stel hier je vragen over Marokko
bolletjeom
Reisexpert

Natte voeten of bevroren tenen?

Bericht door bolletjeom »

Net een nieuws berichtje hier op https://www.aroundtheglobe.nl geplaatst over
overstroming in Marokko.

OVer een maandje gaan we die kant op. Iemand ervaring met Marokko in maart?!?!
ijsmuts mee? electrische deken? rubber bootje?
of valt het wel mee.?

@tenrec...laten die GPS kaarten van je ook zien of en waar er sneeuw ligt in bepaalde delen van het jaar??? en begaanbaarheid? sneeuwkettingen geregeld bij de huur van je 4x4 ? ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Re: Natte voeten of bevroren tenen?

Bericht door Jenny »

Geen ervaring met Marokko in maart, maar zoals je weet heb ik in december een hele hoop regen en ook vrieskoude gehad.

Dus JA, neem die ijsmuts maar mee. Ik heb hem regelmatig gedragen. En een regenjas en warme sokken. Die thermodeken kun je denk ik wel thuislaten, je hebt Jeroen toch om je voeten aan te warmen????
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
thomas
Reiziger

Bericht door thomas »

Hey,
Ik heb er gewoond dus ik weet er wel wat van. Over het algemeen zijn de temperaturen zo rond de 18°c aan de kust (Casa, Oualidia, Agadir,..) en rond de 23° in het binnenland ( Fes, Meknes , Marakech,..) het kan 'savonds wel redelijk afkoelen dus is een warme trui/jas niet overbodig. Aan de kust is het vaak bewolkt in de voormiddag maar in de namiddag klaart het meestal op wat niet wegneemt dat er af en toe een flinke bui kan vallen!! de zee zal ook nog veel te koud zijn om in te zwemmen... euh meer weet ik niet direct te zeggen. (Ik ga er trouwens volgende week naartoe voor een weekje om mijn vader te bezoeken!!)
Hopelijk ben je er wat mee..

Thomas
thomas
Reiziger

Bericht door thomas »

Kijk!! net is gegoogelt naar het weer in Marokko voor deze week en het is daar nu al tussen 18 en 25 graden dus met wat meeval is dat in maart dik inorde...

kijk maar eens: http://www.weeronline.nl/Marokko.htm

Thomas
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

bolletjeom schreef: @tenrec...laten die GPS kaarten van je ook zien of en waar er sneeuw ligt in bepaalde delen van het jaar??? en begaanbaarheid? sneeuwkettingen geregeld bij de huur van je 4x4 ? ;)
Nee, de GPS kaarten laten niet zien of er sneeuw ligt _O-
Begaanbaarheid is een groot begrip. Ik zie wel foto's van tracks waarbij staat dat iemand het een moeilijke route vond met de 4x4. Ik denk dan: dat had ik nog met mijn Mazda6 kunnen doen.
Ik denk dat het wel meevalt. Als het echt moeilijk wordt, gaan we gewoon de weg terug of nemen een alternatieve route.
In de reisboeken wordt ook altijd geadviseerd de lokale bevolking of een hoteleigenaar te vragen hoe begaanbaar de wegen op dat moment zijn. Dus dat ben ik wel van plan te gaan doen.
Als we het in de bergen te koud vinden gaan we meteen zuidelijker. Daar zal het zeker warmer zijn.
We blijven zowiezo aan de zuidkant van de Atlas. We willen ons echt beperken tot het woestijn gedeelte.
Dat trekt ons het meest. De GPS staat ondertussen vol met tracks die we willen gaan rijden. De tracks heb ik ook uitgeprint met daarbij de moeilijkheidsgraad/beoordeling door diegenen die de route hebben geupload.
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
ThierryDC

Voor 't eerst naar Marokko

Bericht door ThierryDC »

Hallo, wij zijn een gezin bestaande uit 2 volwassenen en 2 tieners (14 en 16 jaar). We hebben een beetje ervaring met backpacking in Egypte, Turkije en Indië. Wegens tijdsgebrek (slechts 14 dagen) willen we het dit jaar korter bij huis houden en willen we in Marokko rondtrekken. We zijn op zoek naar leuke, authentieke slaapplaatsen (geen grote hotels met all-inn formule). Normaal doen we 's morgens en in de voormiddag een beetje cultuur op, in de namiddag gaan we graag zwemmen, 's avonds willen we lekker eten en kuieren we rond in soukhs en/of markten. Grote luxe hebben we niet nodig, zolang het maar proper en veilig is. Wie kan wat eerlijke info geven ? Hartelijk dank alleszins. *O*
thomas
Reiziger

Re: Voor 't eerst naar Marokko

Bericht door thomas »

Hey,
mag ik weten hoe jullie planning er ongeveer uit ziet? want het hangt van plaats tot plaats af of je goedkoop en proper kan slapen of niet!! Ik veronderstel dat jullie dan slaapplaatsen willen met een zwembad of blijven jullie in de buurt van de zee??
Ik heb ginder gewoond en kan jullie mischien wat tips geven...

Thomas
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Authentieke slaapplaatsen (Riads) zijn vaak wat aan de duurdere kant. Wanneer dit geen probleem is een prima optie! Anders kun je kijken naar de budget hotels, daar hebben ze meestal geen zwembad o.i.d en heb dat ook weinig gezien in het algemeen. Wanneer je naar het strand gaat zie je ook weinig tot geen vrouwen in bikini of badpak lopen. Het is dus niet echt een zwem / zon bestemming. Mannen zie je wel zwemmen in de zee :)

Wij zijn tijdens onze reis een duits gezin tegen gekomen die een auto hadden gehuurt en daarmee aan het rondtrekken waren. Volgens mij zeer prima te doen. Een sahara tripje is zeker de moeite waard!

Heb je wat meer informatie over wat je precies nog meer zoekt?
ThierryDC

Bericht door ThierryDC »

Ik wou een privéberichtje sturen, maar dit lukte precies niet zo goed, vandaar dat ik mijn bericht hier maar herhaal.

We hebben nog niks van planning. We komen aan in Marrakesh op 1 juli en vertrekken terug op 15 juli.
Wat moeten we gezien hebben in Marokko, wat zijn de highlights ?
Gezien de beperkte tijd, willen we maar een 4-tal keer van (slaap)plaats wisselen.
Wij zijn met 4 en als budget stel ik +/- 250 Euro/dag, maar hier moet dan wel alles inbegrepen zijn : eten, drinken, slapen, bezoeken, transport, ...

Hartelijk dank voor je tips.
*O*
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

De koningssteden zijn redelijke hoogtepunten en natuurlijk de sahara en het altasgebergte.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

met twee weekjes zijn de koningssteden en een beetje atlas of sahara waarschijnlijk de beste optie, zoals erik zegt.
wil je toch wat anders, ga dan naar het diepe zuiden; ware schoonheid.

250 euri per dag is trouwens wel errug veel...
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

ik denk niet dat €250 per dag erg veel is voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Het zou natuurlijk mooi zijn als je er regelmatig onder blijft maar je hoeft dus niet heeeeel erg op je budget te letten tijdens het reizen
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

nou ja..ik gaf gemiddeld tussen de 20-25 pppd uit. ik snap dat je het met kids iets luxer/relaxter aan wilt pakken.
dan verdubbel ik de uitgaven pppd en dan kom ik nog op max 200 euro per dag.

voor 20,- pppd kun je heel ruim eten/drinken x 4 = 80,-
voor 30,- heb je een hele prima 2p kamer x 2 = 60,-
15,- pppd is errrug ruim voor entree/vervoer x 4 =60,-

met 200 euro per dag hoef je je geen moment zorgen te maken
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

goedkoopste huur auto's beginnen bij €40 per dag en dan zit er nog geen benzine in. ik kan me voorstellen dat je met 2 kinderen een huurauto neemt voor een deel van de reis...of misschien wel de hele reis.
ThierryDC

Wat kost een cola in Marokko ?

Bericht door ThierryDC »

Dit is voor mij meestal al een goede indicatie van hoe duur een vakantie wordt.
Plaats reactie