Tips voor lang weekend weg zonder te vliegen
Tips voor lang weekend weg zonder te vliegen
Beste reizigers,
Ik wil dit jaar wat vaker met mijn vriendin gewoon even weg voor een (lang) weekend, aangezien we allebei op vrijdag vrij zijn. Voor zo'n korte duur vind ik het zonde om te vliegen, zowel qua prijs maar zeker ook vanwege het milieu. Daarom ben ik op zoek naar leuke tips voor een weekendje weg per auto / trein. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld naar Brugge, Terschelling en Eupen (B) geweest, en eerder ook al eens naar Brussel. Nu zat ik bijvoorbeeld aan Maastricht te denken. Maar het hoeven natuurlijk niet per se grote steden te zijn, juist een klein plaatsje kan heel leuk zijn als er maar wel iets te doen is in de buurt. Wie o wie kan ons helpen met een leuke tip? Het liefst iets wat ook zonder warm weer leuk is!
Ik wil dit jaar wat vaker met mijn vriendin gewoon even weg voor een (lang) weekend, aangezien we allebei op vrijdag vrij zijn. Voor zo'n korte duur vind ik het zonde om te vliegen, zowel qua prijs maar zeker ook vanwege het milieu. Daarom ben ik op zoek naar leuke tips voor een weekendje weg per auto / trein. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld naar Brugge, Terschelling en Eupen (B) geweest, en eerder ook al eens naar Brussel. Nu zat ik bijvoorbeeld aan Maastricht te denken. Maar het hoeven natuurlijk niet per se grote steden te zijn, juist een klein plaatsje kan heel leuk zijn als er maar wel iets te doen is in de buurt. Wie o wie kan ons helpen met een leuke tip? Het liefst iets wat ook zonder warm weer leuk is!
Re: Tips voor lang weekend weg zonder te vliegen
De Eifel is schitterend en ligt net achter Aachen. Geeft je gelijk het gevoel dat je een flink eind weg bent 

Waar woon je zelf? Houden jullie van wandelen, natuur, of juist het stadse? Wij zijn in november een weekend naar Bourtange geweest, dat kan ik jullie zeker aanraden. Ameland is ook erg mooi, een lang weekend is prima te doen. Verder: Middelburg, Zandvoort, Scheveningen, Amsterdam, Valkenburg, de Veluwe. In Duitse steden als Bremen, Düsseldorf, Essen kun je ook prima een lang weekend vertoeven, net als op het Duitse eiland Borkum.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ik vind Zierikzee ook erg leuk. Als je van fietsen houdt kun je daarvandaan naar bv Burghsluis en de Oosterscheldekering (er gaan ook bussen
) en naar Neeltje Jans.
Utrecht en Groningen zijn leuke steden voor een weekend.
Met de trein naar Luxemburg of Londen is ook te doen.

Utrecht en Groningen zijn leuke steden voor een weekend.
Met de trein naar Luxemburg of Londen is ook te doen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bedankt voor de reacties! De Eifel klinkt goed, volgens mij ben ik in de zomer al eens in die buurt geweest dat dat was erg mooi, veel groen en riviertjes, kleine dorpjes. Iemand een tip voor een specifieke plek in de Eifel?
Bourtange had ik nog nooit van gehoord, maar net over zitten lezen. Leuke plek, daar gaan we waarschijnlijk wel een keer heen! We komen zelf uit Amsterdam, dus een stad is goed maar een weekendje 'buiten' is dan juist ook erg fijn. Het enige lastige is dan dat er wel iets te doen moet zijn voor als het weer misschien wat minder is. Wandelen en fietsen houden we zeker van, vooral als er bos, heuvels, water in de buurt is. Wat minder dol op de vlakke polder
Middelburg en Zierikzee spreken me ook erg aan, ga binnenkort even kijken of ik daar iets voor kan vinden. Ben eigenlijk nog bijna niet in die regio geweest
Iemand nog een aanbeveling voor een leuk hotel / hostel / B&B daar?
Bourtange had ik nog nooit van gehoord, maar net over zitten lezen. Leuke plek, daar gaan we waarschijnlijk wel een keer heen! We komen zelf uit Amsterdam, dus een stad is goed maar een weekendje 'buiten' is dan juist ook erg fijn. Het enige lastige is dan dat er wel iets te doen moet zijn voor als het weer misschien wat minder is. Wandelen en fietsen houden we zeker van, vooral als er bos, heuvels, water in de buurt is. Wat minder dol op de vlakke polder

Middelburg en Zierikzee spreken me ook erg aan, ga binnenkort even kijken of ik daar iets voor kan vinden. Ben eigenlijk nog bijna niet in die regio geweest

Camping Zierikzee
Ligt aan het begin van de stad bij de rotonde, en in 10-15 minuten lopen ben je in het stadscentrum. Voor een paar euro per nacht kun je je tentje neer zetten. Sanitair is erg schoon.
Andere optie is Camping de Val bij Zierikzee. Deze ligt vlak bij de Zeelandbrug, en dus moet je iets verder lopen om in de stad te komen. Voordeel is wel dat er een grote schuur is: lekker als het regent.
Andere plekken in Zeeland:
In Scharendijke ligt een soort Centre Parcs achtig iets. Je kan ook overnachten bij de Kabbelaar. Je zit dan in de haven van Scharendijke. Niet luxe, met name gericht op duikers. Gezellig terras in de zomer en een goede en betaalbare menukaart. Hoofdgerechten van 7,50 - 15 euro.
Caming het Oefje (bij Brouweshaven/Zonnemare in de buurt) verhuurt stacaravans.
Aan de overkant ken ik alleen camping de Kleine Stelle in Wemeldingen. Veel Belgen, en niet echt met het OV te bereiken.

Andere optie is Camping de Val bij Zierikzee. Deze ligt vlak bij de Zeelandbrug, en dus moet je iets verder lopen om in de stad te komen. Voordeel is wel dat er een grote schuur is: lekker als het regent.
Andere plekken in Zeeland:
In Scharendijke ligt een soort Centre Parcs achtig iets. Je kan ook overnachten bij de Kabbelaar. Je zit dan in de haven van Scharendijke. Niet luxe, met name gericht op duikers. Gezellig terras in de zomer en een goede en betaalbare menukaart. Hoofdgerechten van 7,50 - 15 euro.
Caming het Oefje (bij Brouweshaven/Zonnemare in de buurt) verhuurt stacaravans.
Aan de overkant ken ik alleen camping de Kleine Stelle in Wemeldingen. Veel Belgen, en niet echt met het OV te bereiken.
Bourtange is echt leuk. Er is daar een vestingslogement (hotel vesting Bourtange), waar je prima kunt overnachten. Ik heb laatst een artikel geschreven voor ATG, als het goed is moet je dat hier wel ergens kunnen vinden.
Misschien is Friesland ook wel iets voor jullie (oké, nu misschien even niet ivm wateroverlast..). Dokkum is bijvoorbeeld een prachtig klein pittoresk stadje, met een mooi natuurgebied daar vlak boven (het Lauwersmeergebied). Leeuwarden is een half uurtje rijden, buslijn 50 brengt je rechtstreeks zonder in alle dorpjes te stoppen. Breng een bezoekje aan Wierum, het 'Fiskershúske' (museum) in Paesens Moddergat. In Oostmahorn heb je Esonstad, een Landal park. Ik ben daar nooit geweest, maar het schijnt erg goed te zijn.
Beetsterzwaag, en omstreken, is erg bosrijk, je kunt er prachtig wandelen. Wil je bos, heide en duinen waar je fantastisch kunt fietsen, dan moet je in Diever (onderduikershol), Appelscha (bezoekje brengen aan het Bosbad!!), Dwingeloo (Nationaal Park Dwingelderveld) en omstreken zijn. Hier zijn ook vele hunebedden te vinden. Vroeger stonden we altijd op de camping (camping Diever en RCN De Roggeberg), ik weet dat beide campings huisjes/trekkershutjes verhuren. Hoe ze zijn, weet ik niet.
We vergeten vaak dat Nederland ook zoveel moois heeft te bieden. Veel plezier met het zoeken van een leuke bestemming!
Misschien is Friesland ook wel iets voor jullie (oké, nu misschien even niet ivm wateroverlast..). Dokkum is bijvoorbeeld een prachtig klein pittoresk stadje, met een mooi natuurgebied daar vlak boven (het Lauwersmeergebied). Leeuwarden is een half uurtje rijden, buslijn 50 brengt je rechtstreeks zonder in alle dorpjes te stoppen. Breng een bezoekje aan Wierum, het 'Fiskershúske' (museum) in Paesens Moddergat. In Oostmahorn heb je Esonstad, een Landal park. Ik ben daar nooit geweest, maar het schijnt erg goed te zijn.
Beetsterzwaag, en omstreken, is erg bosrijk, je kunt er prachtig wandelen. Wil je bos, heide en duinen waar je fantastisch kunt fietsen, dan moet je in Diever (onderduikershol), Appelscha (bezoekje brengen aan het Bosbad!!), Dwingeloo (Nationaal Park Dwingelderveld) en omstreken zijn. Hier zijn ook vele hunebedden te vinden. Vroeger stonden we altijd op de camping (camping Diever en RCN De Roggeberg), ik weet dat beide campings huisjes/trekkershutjes verhuren. Hoe ze zijn, weet ik niet.
We vergeten vaak dat Nederland ook zoveel moois heeft te bieden. Veel plezier met het zoeken van een leuke bestemming!

De wateroverlast is toch met name in Groningen?
Daar zijn inderdaad heel veel mensen al geëvacueerd, er heerst zelfs een noodverordening las ik. Ik hoop dat alles mee blijkt te vallen en dat de mensen over niet al te lange tijd gewoon weer naar hun huizen kunnen. Ook voor het vee, dat daar nog in de stallen staat. Hier in Friesland staat het water ook vreselijk hoog, het waterschap laat hier ook polders vollopen en er zijn wegen afgesloten. Bij een eilandje bij Grou is de dijk al doorgebroken, ook daar zijn bewoners geëvacueerd (http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/35828/S ... abiel.html). In Friesland is een vaarverbod afgegeven, ik neem aan dat dat in Groningen ook zo is.
Een aantal fotoreportages van een lokale nieuwssite:
http://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/862 ... 2lden.html
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/35814/P ... rkeer.html
http://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/862 ... perkt.html
Inmiddels is er bij Lauwersoog 6 miljoen kuub water de Waddenzee ingespuid.
[Edit: Het spijt me, dit is wel een beetje topicvervuiling.. Stond er zo snel niet eens bij stil.. Marijn, als je wilt dat ik het weghaal.. Let me know, oké?]
Een aantal fotoreportages van een lokale nieuwssite:
http://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/862 ... 2lden.html
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/35814/P ... rkeer.html
http://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/862 ... perkt.html
Inmiddels is er bij Lauwersoog 6 miljoen kuub water de Waddenzee ingespuid.
[Edit: Het spijt me, dit is wel een beetje topicvervuiling.. Stond er zo snel niet eens bij stil.. Marijn, als je wilt dat ik het weghaal.. Let me know, oké?]
- bolletjeom
- Reisexpert
in belgie zijn gent en antwerpen ook leuk. Met een tentje in de achterbak naar de ardennen of de hoge venen is ook leuk.
Laatst met mijn moeder in oost voorne geweest ( zuid holland of zeeland?)
ook leuk. Strandwandelingen, natuurgebied en leuke kleine plaatsjes.
De veluwe vind ik ook leuk. Doe vooral een keer ons eigen nationaal park
en het krullermuller museum (hoe schrijf je dat?)
zelf wil ik nog eens een keer naar de bieschbosch en in drente schijnt een flamingokolonie te zitten. Dat wil ik ook nog eens met eigen ogen zien.
Oh, en in noordholland: bergen met bergen aan zee. Alkmaar om de hoek. Rondje Graft en de Rijp. De beemster.
Of fietsen boven amsterdam...ook prachtig!
Laatst met mijn moeder in oost voorne geweest ( zuid holland of zeeland?)
ook leuk. Strandwandelingen, natuurgebied en leuke kleine plaatsjes.
De veluwe vind ik ook leuk. Doe vooral een keer ons eigen nationaal park

en het krullermuller museum (hoe schrijf je dat?)
zelf wil ik nog eens een keer naar de bieschbosch en in drente schijnt een flamingokolonie te zitten. Dat wil ik ook nog eens met eigen ogen zien.
Oh, en in noordholland: bergen met bergen aan zee. Alkmaar om de hoek. Rondje Graft en de Rijp. De beemster.
Of fietsen boven amsterdam...ook prachtig!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
oostvoorne is zuid-holland (goeree overflakkee). je moet de n59 een stukje verder volgen om in zeeland te komen.
Leuk! Ik kan bijna niet wachten tot het lente / zomer is, lekker met de tent achter in de auto is toch wel ultieme vrijheid! Genoeg ideeën in ieder geval. En voor de koudere dagen heb ik nu Bourtange, Gent, Zierikzee, Beetsterzwaag, Ameland, Dokkum en Eifel gebied op mijn lijstje gezet!
Dan kun je eerst wel weer een tijdje vooruit
Mooi lijstje! Enne, als je in Dokkum bent en je staat voor het oude stadhuis.. Denk dan even aan mij, daar zijn wij getrouwd hihi 

Leuk, ik denk dat ik ook deze tips maar eens afga:-)
Als je toch in Friesland bent: vergeet dan ook Schiermonnikoog niet. Mocht je in Esonstad gaan zitten, dan gaat er een boot (Esonborg) rechtstreeks naar S'oog. Vrijwel het hele eiland is een Nationaal Park (zolang als het duurt met dit kabinet...) en het eiland heeft een paar jaar geleden de prijs 'mooiste plek van Nederland' gewonnen. Breedste strand van europa, grote duinpartijen, schilderachtig dorpje, in het voorjaar de mogelijkheid om een excursie te maken naar de meeuwenkolonies (inclusief kuikentjes) en in de zomer (vanaf half juli) een prachtige kwelder vol bloeiend lamsoor en zeealsem. Erg de moeite waard.
De achterhoek heeft ook best een leuke stukken. Mooi kasteeltje bij 's Heerenberg, boekenstadje Bredevoort...
De Weerribben/Wieden in de kop van Overijssel zijn ook erg mooi. Je kunt er leuk kamperen en mooie kanotochten maken. Je moet natuurlijk wel van water houden:-)
Je kunt leuk fietsen over de dijken bij Zwolle en Kampen (mooie oude Hanzestad).
Of ga een weekendje fossiele haaientanden zoeken aan de stranden bij Cadzand. Wel buiten het seizoen, want anders erg druk!
En verder inderdaad Drenthe (zoals Reismeis al schreef): da's prachtig.
Als je toch in Friesland bent: vergeet dan ook Schiermonnikoog niet. Mocht je in Esonstad gaan zitten, dan gaat er een boot (Esonborg) rechtstreeks naar S'oog. Vrijwel het hele eiland is een Nationaal Park (zolang als het duurt met dit kabinet...) en het eiland heeft een paar jaar geleden de prijs 'mooiste plek van Nederland' gewonnen. Breedste strand van europa, grote duinpartijen, schilderachtig dorpje, in het voorjaar de mogelijkheid om een excursie te maken naar de meeuwenkolonies (inclusief kuikentjes) en in de zomer (vanaf half juli) een prachtige kwelder vol bloeiend lamsoor en zeealsem. Erg de moeite waard.
De achterhoek heeft ook best een leuke stukken. Mooi kasteeltje bij 's Heerenberg, boekenstadje Bredevoort...
De Weerribben/Wieden in de kop van Overijssel zijn ook erg mooi. Je kunt er leuk kamperen en mooie kanotochten maken. Je moet natuurlijk wel van water houden:-)
Je kunt leuk fietsen over de dijken bij Zwolle en Kampen (mooie oude Hanzestad).
Of ga een weekendje fossiele haaientanden zoeken aan de stranden bij Cadzand. Wel buiten het seizoen, want anders erg druk!
En verder inderdaad Drenthe (zoals Reismeis al schreef): da's prachtig.