Tips voor de Filipijnen

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 22 jan 2011 12:51

We gaan in Mei 2 weken naar de Filipijnen, Vliegen in op Clark of Manila en weer weg van Manila, nou kan je binnen het land redelijk goedkoop vliegen ben ik al achter.

In twee weken kan je echt maar een heel klein deeltje zien, dus ben benieuwd wat volgens jullie de must zijn. Het liefst ongeveer 1 week cultuur/natuur en 1 week duiken/relaxen.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 27 jan 2011 11:46

Helemaal geen reacties.. :?
Inmiddels weten we dat we zeker naar Donsol willen voor snorkelen met walvishaaien. Daarna waarschijnlijk de eilanden Samar en Leyte.
Gebruikersavatar
elinehoenderdos
Reiziger
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 aug 2009 13:30
Locatie: den haag
Contacteer:

Bericht door elinehoenderdos » 28 jan 2011 19:44

Hoi Tikva,
ik zag toevallig dat het februarinummer van Reizen & magazine een heel artikel heel over de Filipijnen.. Het staat op de cover. Ik heb t nog niet gelezen, ga morgen t tijdschrift kopen ( staat ook een artikel over Malta in) dus ik weet niet of je er wat aan hebt!
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 28 jan 2011 21:02

elinehoenderdos schreef:Hoi Tikva,
ik zag toevallig dat het februarinummer van Reizen & magazine een heel artikel heel over de Filipijnen.. Het staat op de cover. Ik heb t nog niet gelezen, ga morgen t tijdschrift kopen ( staat ook een artikel over Malta in) dus ik weet niet of je er wat aan hebt!
Bedankt voor het meedenken. Heb die editie toevallig al gekocht, helaas gaan ze niet naar een eiland waar wij heen willen. Maar ff wachten tot mijn bestelde LP aankomt.
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 29 jan 2011 01:45

op www.duikforum.nl is (uiteraard) een hoop info over duiken in de Filipijnen te vinden. Een paar leden zitten er meerdere maanden per jaar. ^O^
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 29 jan 2011 08:59

@ tikva: ik stuur je even een link naar een weblog van iemand die al redelijk lang in de filipijnen gereisd heeft en er momenteel terug zit. Misschien heb je iets aan zijn blog en/of kan je eventueel een mail naar hem sturen.
ik stuur je de link via pb omdat ik niet echt zin heb om reclame te maken voor een andere weblog
gosternokke
Reiziger
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:55

Bericht door gosternokke » 04 feb 2011 19:52

@ Tikva, grote kans dat jullie in mei te laat zijn voor de whalesharks, het seizoen loopt van februari tot eind april. In mei zijn er nog wel wat exemplaren aanwezig, maar zijn de meesten al terug naar de oceaan. Dus probeer zeker de eerste week van mei te gaan.
Ik weet niet wat jullie in Samar en Leyte willen gaan doen,maardie eilanden zijn niet zo interessant, toeristen komen hier al helemaal niet.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 09 feb 2011 08:22

Bedankt voor de tip!.. we zijn daar 2 of 3 mei dus hopelijk zijn ze er dan nog. We willen in iedergeval ook gaan duiken bij de manta bowl. (thx jenny voor de duikforum tip)

Samar gaan we waarschijnlijk gewoon snel langs, er is wel veel te doen alleen allemaal nogal lastig te organiseren las ik. Maar de kustroute schijnt mooi te zijn en te doen in 1 dag. Leyte denken we aan Tacloban waarvan je wel wat dagtrips kunt maken, duiken in padre burgos. We hebben dan denken we nog een paar dagen over te hebben voor Bohol en dan van Tagbilaran terugvliegen naar Manilla.

Andere optie zou zijn na de whalesharks weer terug te vliegen naar manilla of cebu en dan doorvliegen naar een heel ander eiland. We zouden dan denken aan Palawan. Wat zou je aanraden?
gosternokke
Reiziger
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:55

Bericht door gosternokke » 10 feb 2011 17:27

Tis ook wel een kwestie van geluk hebben of je whalesharks gaat ontmoeten of niet. Ik hoorde van iemand die er 3 dagen in het seizoen was geweest en toch geen whaleshark had gezien. Belangrijk is dat je een boot met een goede spotter heb. Dus probeer als je in Donsol aankomt even aan andere toeristen te vragen naar hun ervaringen met de spotter. Palawan is echt een must see bestemming in Filippijnen, zeker de omgeving van EL Nido en de bacuitbay,met zijn vele eilandjes en verborgen strandjes. Echt een plek om te eilandhoppen,snorkelen en een BBQ op een van de verlaten strandjes. El Nido is niet echt makkelijk te berijken, er is maar 1 maatschappij die rechtstreekse vluchten van Manila naar Elnido heeft Dat is ITI islandtransvoyager.com Cebu Pacific vliegt ook naar Palawan maar dan naar de stad Puerto Princesa,en vandaar is het 7 uur met de bus over een hobbelweg naar Elnido Ik weet niet of er momenteel ook vanuit Cebu naar Puerto P. gevlogen word, want het veranderd echt iedere maand.
Gebruikersavatar
Smartties
Wereldreiziger
Berichten: 126
Lid geworden op: 24 sep 2010 11:01
Locatie: Koh Tao, Thailand
Contacteer:

Bericht door Smartties » 26 feb 2011 01:04

Hoi Tikva,

Excuses voor de late reactie! Was al een tijdje neit op het forum geweest en heb je berichtje niet gezien.

Wij zijn het afgelopen jaar 6 maanden in de Filipijnen geweest en kunnen er wel wat over vertellen.
2 weken is uiteraard maar heel miniem voor dit prachtige land.

Als ik jou was zou ik naar Bohol gaan. Hier kan je prachtig duiken bij Balicasac en Panglau island. Verder heb je mooie stranden en kan je erg goedkoop een bungalow huren waar je vaak ook ngo een gratis brommertje bijkrijgt. Verder kan je als je het duiken beu bent (kan ik me niet voorstellen ; )) een excursie doen naar de Choclate Hills en heb je vlakbij het tarsier conservation center. Perfect dus voor 2 weekjes vermaak.

De Filipijnen zijn supergroot en reizen is niet altijd makkelijk. Ik zou dus lekker naar Bohol gaan (Panglau island/Alona Beach) en mezelf niet helemaal suf reizen.

Heb je hier wat aan? Laat ff weten want we kunnen vast nog wel meer ideetjes geven als je dit niets vind.

Groetjes,

Ties
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 26 feb 2011 12:00

Hoi Ties,
Bedankt voor de tips.. we hebben inmiddels echter al weer wat anders bedacht en ook al een binnenlandse vlucht geboekt. We vliegen eerst naar Legazpi city en dan naar Donsol. We willen toch wel heel graag de whalesharks zien en duiken bij de manta bowl.

Daarna gaan we naar Legazpi wat in de omgeving kijken met een scootertje. We hebben dan nog Caramoan schiereiland erbij bedacht voor 2 dagen eilandhoppen omdat dat zelf en de rit ernaar toe super mooi moet zijn. We gaan dan weer richting Manilla met de bus en dan vanaf Batangas de ferry pakken naar Mindoro maar niet de drukke kant maar de kant naar Sablayan. Vanaf daar gaan we een paar dagen duiken o.a. bij El Apo reef.
Daarna gaan we weer richting Manilla en dan 2 of 3 dagen wat doen in de omgeving zoals lake taal.

Mocht je over die plaatsen tips hebben dan hoor ik het graag!,
Is bijvoorbeeld lake taal iets dat je echt niet moet missen of meer als er tijd over is. We kunnen er namelijk ook naar toe gaan voor mindoro dan zijn we er niet in het weekend wat wel het geval is als we het als laatste doen.
Cachoutje
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2011 21:34

Bericht door Cachoutje » 26 mar 2011 10:08

Hallo *O*

Wij komen naar de Filipijnen, vanaf mei-juni.
Welke streek bezoek je het best in mei?
In juni? In Juli? In augustus? In september? In Oktober?
In verband met het regenseizoen/thyfoons enzo ???
We hebben alle tijd...niks moet, alles mag!

Dàààg *)
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 27 mar 2011 09:31

Ik ga zelf ook in mei naar de Filipijnen, helaas niet zo lang als jij.

Als je alle tijd hebt zou je dan niet beter andere maanden kunnen gaan, juni-sept zijn de minst goede maanden. Met de meeste regen en kans op orkanen.
Mocht je toch alleen dan kunnen noord-oost Luzon, Leyte en Bohol schijnen een wat meer gematigde klimaat te hebben (ook in het droge seizoen regen en in het regen seizoen droger). Verder investeer in een poncho en het nieuws ter plekke in de gaten houden. Ben wel in andere aziatische landen geweest tijdens het regenseizoen en daar had je vaak ook dat het alleen 's middags en 's nachts regende, in een typhoon terecht komen lijkt me echter geen fijn idee.
Roy
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2011 10:37

Bericht door Roy » 13 okt 2011 23:51

Eeey allemaal, ik ga 28 nov tm 28 dec naar de filipijenen komen aan in manila en willen dan naar de visayas om te gaan duiken, genieten van de kleine eilanden en maybe naar een vulkaankrater. Aangezien de meeste vliegmaatschapijen op de zwarte lijst staan wilde we veelal met boot en bus reizen. Van manila via mindorra, borracay zo omlaag naar cebu en bohol. Om vandaar uit weer naar manila te gaan. Heb wel iets gevonden van superferries die cebu naar manila gaat in 14 uur maar de rest is een beetje vaag. Iemand al eens zo iets gedaan of andere tips..?! Alvast bedankt Gr. Roy
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 14 okt 2011 00:27

Ik ga volgend jaar voor het eerst naar de Filippijnen, en kan je dus niks uit eigen ervaring vertellen. Maar... De gemiddelde Aziatische veerboot is gevaarlijker dan een vliegtuig! Te weinig onderhoud, te veel passagiers en veel te weinig reddingsvesten. Ook bussen zijn niet veilig, wegen zijn nl slecht een chauffeurs nemen te weinig rust.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast