Tips voor Ameland

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
LadyHeather
Reisexpert

Tips voor Ameland

Bericht door LadyHeather »

Ik ga in januari een weekend naar Ameland, één van de waddeneilanden waar ik nog nooit ben geweest. Nou is mijn idee om vooral lekker te gaan wandelen en misschien fietsen.. maar iemand nog tips wat ik echt wel of niet moet doen?
Selalu mencari...
extraordinary
Reiziger

Re: Tips voor Ameland

Bericht door extraordinary »

Wat een leuk idee om weekend naar Ameland! Persoonlijk vind ik Ameland een erg mooi waddeneiland, waar zeker voldoende is te wandelen en te fietsen. Ga zelf vaak een rondje over het waddeneiland waar je langs de waddenzee fietst maar ook grote stukken door het bos, langs de vuurtoren, de duinen en het natuurpark aan de oostkant. Heb een link bijgevoegd met een fietskaart voor Ameland. Maar je kunt natuurlijk ook grote stukken van deze route te voet afleggen, veel plezier!

http://www.fietsenopameland.nl/fietskaart.pdf
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

Ameland is echt geweldig, ben er als kind vaak geweest.

Ik ging altijd de vuurtoren in, een paardrij-tocht maken over het strand, naar leuke marktjes in bijvoorbeeld Nes of Buren. Ik weet niet precies wat voor activiteiten er in januari zijn, maar wandelen kan altijd erg goed wanneer je er ook bent.

Ga zeker ook kijken naar de demonstratie van de paardenreddingsboot als ze die in jan. doen. Echt een spektakel!

Verder kun je gaan wadlopen, naar het natuurcentrum of juttersmuseum gaan, enz. Kijk maar eens op de vvv site van Ameland: http://www.vvvameland.nl/
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ameland is prachtig! Ik heb zo'n 5 jaar op het eiland gewerkt, het heeft een speciaal plekje in mijn hart! Als je zelf fietsen meeneemt, laat dan de auto in Holwerd staan en fiets het laatste stuk. Je kunt in Holwerd eventueel ook de bus pakken, lijn 66. Je kunt zo enorm veel parkeerkosten besparen, zeker als je voor langere tijd gaat (ik dacht dat het 4 euro per dag was). TIP: Mocht er slecht weer op komst zijn, zet voor de zekerheid de auto op de bovenste laag van de parkeergarage. Bij extreem hoog water wil het water nog wel eens over de pier slaan.
Wil je daar fietsen huren, dan zit er een fietsverhuur vlakbij de boot. Als je het eiland op loopt, kom je het vanzelf tegen. Veel bezienswaardigheden zijn inderdaad al genoemd: de vuurtoren, paardendemonstratie etc. Het natuurcentrum is compleet vernieuwd en ook zeker de moeite waard. Breng ook een bezoekje aan de rest van de musea en doe een tochtje op de robbenboot, wandeling door de Vleijen of het Nesser/Hollumer bos. Als het weer mee zit, pak de fiets en breng een bezoekje aan het Oerd. Hier hoort het verhaal 'Sjoerd van het Oerd' bij, een lokale legende. Ook wel 'Ritskemooi' genoemd. Sluit de dag af met een strandwandeling, er zijn over het hele eiland strandopgangen. In Nes kun je leuk winkelen, er zijn niet heel veel winkels, maar je kunt er wel leuk sneupen: Juf Olga, de Rentmeester etc. Lekker eten kan bij de Heksenketel in Nes (normaal geprijsd), bij Hotel De Jong (iets duurder), Paal 13, en nog veel meer. Uiteraard onder het genot van een NOBELTJE! ^O^
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie