Schoenen - Zuid Amerika
Schoenen - Zuid Amerika
Heren, dames,
Zo, ik ben bijna klaar voor mijn reis van 5 maanden door Zuid-Amerika die op 1 oktober zal beginnen. Praktisch alles heb ik binnen en de meeste dilemma's zijn verdwenen... except for one...
Wat voor schoenen moet ik kopen? Zullen lage wandelschoenen afdoende zijn, of heb ik echt hoge exemplaren nodig? Ik heb al luttele malen naar schoenenrekken bij outdoorzaken staan staren, mezelf verbazende over het feit dat die schoenen gewoon altijd lelijk zijn. Maar goed, dat zal erbij horen en daar zal ik overheen moeten stappen. Advies heb ik echter wel nodig.
Mijn reis zal een backpacktrip van Quito naar het zuidelijkste puntje van Patagonie worden, dus ik zal door heel wat verschillende landschappen reizen. Nu ben ik niet de grootste wandelfreak, maar zal ik toch soms wel de natuur intrekken en kleine trekkings doen. Wat zijn jullie ervaringen qua schoenen?
Thanks!!
Zo, ik ben bijna klaar voor mijn reis van 5 maanden door Zuid-Amerika die op 1 oktober zal beginnen. Praktisch alles heb ik binnen en de meeste dilemma's zijn verdwenen... except for one...
Wat voor schoenen moet ik kopen? Zullen lage wandelschoenen afdoende zijn, of heb ik echt hoge exemplaren nodig? Ik heb al luttele malen naar schoenenrekken bij outdoorzaken staan staren, mezelf verbazende over het feit dat die schoenen gewoon altijd lelijk zijn. Maar goed, dat zal erbij horen en daar zal ik overheen moeten stappen. Advies heb ik echter wel nodig.
Mijn reis zal een backpacktrip van Quito naar het zuidelijkste puntje van Patagonie worden, dus ik zal door heel wat verschillende landschappen reizen. Nu ben ik niet de grootste wandelfreak, maar zal ik toch soms wel de natuur intrekken en kleine trekkings doen. Wat zijn jullie ervaringen qua schoenen?
Thanks!!
Re: Schoenen - Zuid Amerika
Voor de reis die je gaat doen zou ik gewoon voor de echte (hoge) wandelschoenen gaan hoor.
De landen waar je naar toe gaat zijn ook niet zo warm, je krijgt vast ook te maken met regen, sneeuw en modder. En in de steden zijn er vaak van die leuke klinkertjes. Je hebt dus zeker goede lekkere dichte loopschoenen nodig naast een paar sandalen of slippers.
Als je dan toch voor goede loopschoenen gaat kan je net zo goed wandelschoenen kopen. Zelf vind ik de hoge een stuk fijner zitten (meer stevigheid om je enkels, en fijner in de modder) dan van de halve lage schoenen.
De landen waar je naar toe gaat zijn ook niet zo warm, je krijgt vast ook te maken met regen, sneeuw en modder. En in de steden zijn er vaak van die leuke klinkertjes. Je hebt dus zeker goede lekkere dichte loopschoenen nodig naast een paar sandalen of slippers.
Als je dan toch voor goede loopschoenen gaat kan je net zo goed wandelschoenen kopen. Zelf vind ik de hoge een stuk fijner zitten (meer stevigheid om je enkels, en fijner in de modder) dan van de halve lage schoenen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Facebook comment
Er zijn verschillende categorieën wat betreft wandelschoenen.
Zie http://www.anwb.nl/wandelen/uitrusting- ... oenen.html
De meesten zijn niet erg mooi, maar daar heb ik me maar bij neergelegd. Ik heb zelf lage schoenen die het midden houden tussen categorie A en B. Dat is voldoende voor kleine trekkings. Ik heb echter ook wel wat stevigere trekkings gedaan en dan waren half hoge schoenen wel fijner geweest. Ga naar een goede outdoorwinkel en heel belangrijk pas verschillende modellen en loop er echt even goed mee rond. Bij Beversport hebben ze vaak een parcourtje (bruggetje voor bergop en af lopen, verschillende soorten ondergrond) zodat je je schoenen echt goed kunt testen.
Zie http://www.anwb.nl/wandelen/uitrusting- ... oenen.html
De meesten zijn niet erg mooi, maar daar heb ik me maar bij neergelegd. Ik heb zelf lage schoenen die het midden houden tussen categorie A en B. Dat is voldoende voor kleine trekkings. Ik heb echter ook wel wat stevigere trekkings gedaan en dan waren half hoge schoenen wel fijner geweest. Ga naar een goede outdoorwinkel en heel belangrijk pas verschillende modellen en loop er echt even goed mee rond. Bij Beversport hebben ze vaak een parcourtje (bruggetje voor bergop en af lopen, verschillende soorten ondergrond) zodat je je schoenen echt goed kunt testen.
Facebook comment
Half hoog is zeker een aanrader voor de stevigheid rondom de enkels. Lelijkheid vind ik meevallen. Gewoon een uni kleur nemen die basic is, dan valt het echt mee. Goed passen en rondlopen inderdaad. Zeker weten dat niets in de schoen irriteert. En bedenk of je goretex of leer wil. Goretex heeft als voordeel dat ze waterdicht zijn, maar als consequentie dat ze niet ademen en je dus eerder warme of zweterige voeten krijgt. Leer heeft het voordeel dat ze beter ademen, het nadeel is weer dat ze slecht en langzaam drogen wanneer ze nat zijn. In de natuur zou ik je persoonlijk goretex aanraden, in de stad zou ik eerder kiezen voor leer.
Facebook comment
Oh en ik zou zeggen: beperk je niet in het aantal schoenen dat je meeneemt. Niet dat je drie paar hakken mee moet nemen, maar het is wel prettig om in 5 maanden tijd af en toe van schoenen te kunnen wisselen. Ook voor je voeten wel zo fijn. Dus denk aan slippers of sandalen, wandelschoenen en wellicht gympies of flatjes.
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik inderdaad voor halfhoge A/B-schoenen zal gaan. Gisteren nog bij een outdoorzaak aan het passen geweest, en halfhoog voelt al een stuk safer en dat extra gewicht valt nog redelijk mee. Daarnaast sleep ik voor in de stad ook m'n Allstars en slippers mee... dus dan zou ik een heel eind moeten komen.
Oe, en wat tof, Facebookreacties! Wist nieteens dat dat bestond

Perfect hoor! Ik heb zelf ook hoge A/B schoenen (Lowe Alpine Trekker) en neem daarnaast idd ook een paar gewone schoenen en slippers mee. En dat voor o.a. precies hetzelfde traject dat jij gaat doenSimba schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik inderdaad voor halfhoge A/B-schoenen zal gaan. Gisteren nog bij een outdoorzaak aan het passen geweest, en halfhoog voelt al een stuk safer en dat extra gewicht valt nog redelijk mee. Daarnaast sleep ik voor in de stad ook m'n Allstars en slippers mee... dus dan zou ik een heel eind moeten komen.

Ik heb zelf vorig jaar een stel Meindl schoenen gekocht (Categorie B).Perfect hoor! Ik heb zelf ook hoge A/B schoenen (Lowe Alpine Trekker) en neem daarnaast idd ook een paar gewone schoenen en slippers mee. En dat voor o.a. precies hetzelfde traject dat jij gaat doen![]()
Hiermee heb ik machi pichu gedaan en wat een perfecte schoenen waren dat. Ik heb ze daarna gebruikt als werkschoenen en dit jaar weer precies dezelfde gekocht

Ik ga ongeveer dezelfde reis maken dan jij (alleen van Lima naar Patagonië gezien ik vorig jaar van Quito naar Lima gereisd ben).
Voor mij was het zeer belangrijk om hoge schoenen te hebben (vooral voor meerdaagse treks) en geef liever een paar tientjes meer uit dan zuinig te zijn op belangrijke zaken als je schoenen. Het scheelt je blaren

Ps. koop ook een paar echte goede (berg) sokken.