rupiah wisselen in Nederland of vliegveld Bangkok

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
reiziger1988
Vakantieganger

rupiah wisselen in Nederland of vliegveld Bangkok

Bericht door reiziger1988 »

We vliegen vanuit Bangkok (9u ochtend aankomst) door naar Indonesië (20.00 savonds vliegen). Op het vliegveld hebben we dus de hele dag de tijd.
Aangezien we 'snachts landen in Indonesië en direct met een taxi naar ons hotel gaan leek het ons wel prettig om alvast wat rupiah op zak te hebben.

Nu is mijn vraag; wat is verstandiger om alvast hier in Nederland bij een GWK euro's in Rupia te wisselen of op het vliegveld in Bangkok eerst te pinnen en dit vervolgens om te wisselen naar Rupia. Gezien je hier in Nederland nogal veel transactiekosten betaald.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet je wat het handigst is? dankje! :)
kohraya
Reisexpert

Re: rupiah wisselen in Nederland of vliegveld Bangkok

Bericht door kohraya »

Ik wist niet eens dat je in Nederland aan rupiahs kon geraken. Hier in België in ieder geval niet.
Maar waarom gewoon niet in Indonesië wisselen? Zijn die bureautjes op de luchthaven dan gesloten misschien? Erg voor de nachtreizigers. Ter plekke zal je in ieder geval een betere wisselkoers hebben dan hier of in BKK. Of gewoon pinnen daar, alhoewel wisselen voordeliger is.
En waarom blijf je de hele dag op die luchthaven? Ga gewoon even lekker citytrippen in Bangkok. Tijd zat joh!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

volgens mij moet je gewoon kunnen pinnen op de luchthaven daar...
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Op elk internationaal vliegveld in Indonesie kan je zowel pinnen als geld wisselen, 24 uur per dag.

Officieel mag je rupiahs niet exporteren en kun je ze in het buitenland niet krijgen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Mijn advies zou zijn zorg dat je US dollars bij je hebt zodat je je visa kan betalen mocht je die nog niet hebben dit kost 25 USD per persoon je kunt voor de douane namelijk niet aan geld komen. Je kunt met de euro betalen maar de wisselkoers is niet echt super dus kost je meer dan 25 USD.

gr van Moira
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Zou inderdaad ook gewoon eventjes naar Bangkok gaan. tijd genoeg.

pinnen mag geen probleem zijn op de luchthaven. Dat is ons gelukt in Jakarta en in Yogjakarta
reiziger1988
Vakantieganger

Bericht door reiziger1988 »

Maar USD kan ik dan ook gewoon pinnen op de luchthaven in Bangkok? Dan pin ik voldoende om het visa te betalen en vervolgens op de luchthaven in Jakarta kan ik ze wisselen voor Rupia,
dit is dus dan de meest handige manier, zo jullie verhalen te lezen...
dankjewel!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou geen euro''s naar USD naar rupiahs gaan wisselen, je betaalt dan twee keer een slechtere koers of transactiekosten. Zeker op vliegvliegvelden is de koers vaak slecht.

Neem geld mee om je visum te betalen, en desnoods een paar 100 euro reseverve. In Indonesie pin je dan gewoon rupiahs, dat is echt het voordeligste!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

zou lekker zijn als je US dollar zou kunnen pinnen op Bangkok Airport. Je kunt trouwens wel op het vliegveld in Nederland US dollars pinnen. Je kunt je visa ook met euro's betalen alleen de wisselkoers is dan ook slecht net wat je wilt. Ik ben eind mei in Bali geweest en heb toen van Australische dollars naar US dollars gewisseld ik kwam toen uit Australie.
Mijn advies zou ook zijn in ieder geval wat euro's meenemen en in Indonesie Rupiahs pinnen nadat je door de douane bent.

gr van Moira
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Dollars pinnen? Ook nog nooit gehoord. Ik moet dringend wat vaker op reis. Naar Nederland bvb :?
Ik zie er het nut trouwens niet van in. Gewoon een deel cash geld meenemen, net genoeg dollars voor het visum en de rest euro's.
Simpel toch?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De ABN dollar pin op Schiphol berekent tegenwoordig 4,50 transactiekosten!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

oh dat zou kunnen dat soort dingen weet ik niet want ik zag hem vorig jaar augustus voor het eerst. Maar goed wat je zelf prettig vind ik vond het wel prettig om US dollars te hebben voor mijn visum en heb dus gewisseld in Australie.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zou er niet op rekenen dat je dollars uit een pinautomaat kunt halen. Stel dat het je niet lukt, of je die ene automaat niet kunt vinden ofzo. Of je moet dat risico nemen en de slechte wisselkoers van de euro voor je visum voor lief nemen.
Dat is misschien nog goedkoper dan dollars kopen bij een bank of wisselkantoor of de transactie kosten voor het pinnen betalen......
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Die pinautomaat op Schiphol is er sowieso en dat kost dus 4,50 euro blijkbaar. Maar goed je kunt zelf de keuze maken inderdaad of je de slechte wisselkoers van euro naar US dollar wil nemen. Ik weet in ieder geval dat als ik naar Indonesie ga ik altijd 50 USD bij me zal hebben voor de 2 visa's voor mijn man en mij.
Ik had teveel slechte verhalen gelezen via google over oplichting met wisselkoers dat ik er al snel klaar mee was.

gr van Moira
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb verschillende keren met 25 euro betaalt bij binnenkomst, en altijd netje wisselgeld gekregen. Slechte wisselkoers? Misschien, maar dat heeft me nooit meer dan een halve euro gekost. Niet de moeite dus.... (Voor mij althans.)
Plaats reactie