Route en tips voor 6 weken China en Tibet, v/a april 2019

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
CinP

Route en tips voor 6 weken China en Tibet, v/a april 2019

Bericht door CinP »

Hallo reizigers,

Vanaf eind april – begin juni 2019 wil ik graag samen met mijn man een reis maken door China en Tibet (6 weken). Onderstaand een mogelijke route:

China
1. Seoul (Zuid-Korea) - Hong Kong
2. Hong Kong
3. Hong Kong
4. Hong Kong
5. Hong Kong
6. Hong Kong ?
7. Hong Kong – Macau
8. Macau
9. Macau – Yangshuo
10. Yangshuo
11. Yangshuo
12. Yangshuo
13. Guilin
14. Guilin ?
15. Yangshuo – Fenghuang
16. Fenghuang – Zhangjiajie
17. Zhangjiajie
18. Zhangjiajie – Shanghai
19. Shanghai
20. Shanghai
21. Shanghai – Beijing
22. Beijing
23. Beijing
24. Beijing (1 dag bezoek Chinese muur)
25. Beijing – Pingyao
26. Pingyao - Xi’an
27. Xi’an ?
28. Xi’an - Chengdu
29. Chengdu
30. Chengdu
31. Chengdu ?
32. Chengdu

Tibet
1. Chengdu (China) – Lhasa (Tibet): via de Qinghai-Lhasa spoorweg
2. Onderweg naar Lhasa
3. Lhasa (aankomst avond)
4. Lhasa
5. Lhasa
6. Lhasa – Gyantse (8 uur, 260 km)
7. Gyantse – Sakya (5 uur, 285 km)
8. Sakya – Rombuk (6 tot 7 uur, 250 km)
9. Hike naar Everest ?? – Shigatse (6 tot 7 uur, 350 km) – bezoek aan het Mount Everest basecamp (5200 m hoog). Via Shegar naar Shigatse (aankomst begin avond).
10. Shigatse – Lhasa
11. Lhasa - ? – Zuid-Amerika

Vragen:
1. Wat vinden jullie van deze route?
2. Als ik het goed heb gelezen is vanaf Chengdu de leukste en goedkoopste manier om naar Tibet te reizen (via trein)? Bij aankomst Chengdu kun je dan het beste z.s.m. de trip boeken naar Tibet via bijv. hotel/pension (duurt minimaal 5 dagen)?
3. Iemand hier tips voor een bezoek aan Tibet?
4. Is een track naar Everest basecamp voor mensen met een algemene conditie of moet je voor dit gedeelte ook getraind zijn? Kun je ook op een andere manier naar het basecamp en is dit überhaupt aan te raden?
5. Is het mogelijk om vanuit Lhasa te vliegen naar Zuid-Amerika of moeten we daarvoor terug naar China of anders?
6. Waar het beste de Chinese muur bezichtigen (vanuit Beijing oftewel onderweg)?
7. Info of tips over hoe het beste China te bereizen (nu gedacht aan bus, trein of eventueel vliegtuig).

Hopelijk kunnen jullie ons iets verder helpen met het plannen van deze reis!
Alvast bedankt voor de reacties! 😊

Groet, Cindy
Tibetlover
Reiziger

Re: Route en tips voor 6 weken China en Tibet, v/a april 2019

Bericht door Tibetlover »

Voor wat betreft het onderdeel Tibet van jullie in de planning zittende reis naar China, kan ik wel wat antwoorden geven. Ik reageer daarbij op jullie vragen.

2. Als ik het goed heb gelezen is vanaf Chengdu de leukste en goedkoopste manier om naar Tibet te reizen (via trein)? Bij aankomst Chengdu kun je dan het beste z.s.m. de trip boeken naar Tibet via bijv. hotel/pension (duurt minimaal 5 dagen)?
Reactie: veel mensen reizen vanuit Chengdu naar Tibet. Dat kan zijn vliegen of met de trein of een combinatie daarvan. Veel mensen vliegen ook eerst wel van Chengdu naar Xining om daar een paar dagen te verblijven en om hun lichaam alvast wat aan de hoogte te laten wennen. Ik zelf vlieg altijd van Chengdu naar Lhasa en ben nog nooit met de trein gegaan. Als je helemaal met de trein van Chengdu naar Lhasa gaat, bereid je dan wel voor op een lange treinreis.
Voor wat betreft het regelen van je reis naar Tibet, reken daar zeker een periode van 3 weken voor. Je hebt voor het reizen in Tibet een zogenaamde Tibet permit nodig. Die heb je nodig naast je Chinese visum. En je krijgt alleen een Tibet permit als je een vooraf geheel georganiseerde reis boekt met alle plaatsen die je bezoekt, een gids voor elke dag in Tibet en voor buiten Lhasa voor elke dag privé vervoer met chauffeur. Pas als je bij een reisagent je reis geboekt hebt en je deze agent een kopie van je paspoort en je Chinese visum hebt gezonden, kan hij in Lhasa de Tibet permit voor je aanvragen. En voor het behandelen van die aanvraag moet je dus zo'n 3 weken tijd rekenen. Je kunt daarom niet wachten tot dat je in Chengdu bent want het duurt dus langer dan minimaal 5 dagen. Er zijn in Chengdu hostels die reizen naar Tibet regelen maar die regelen het niet zelf. Ze regelen het via een reisagent in Lhasa. Alleen reisagenten in Lhasa kunnen Tibet reizen regelen omdat alleen zij de Tibet permit kunnen aanvragen. Als je googled kun je allerlei reisagenten in Lhasa vinden. Ze hebben tegenwoordig allemaal websites waarop ze rondreizen aanbieden. Je kunt bij de reisagenten een zogenaamde groepstour boeken of een zogenaamde "private tour". Een private tour kan een tour voor alleen jullie tweeën kunnen zijn. Dan kun je helemaal zelf je reisprogramma bepalen. Maar reizen in Tibet is duur door de verplichte gids en auto met chauffeur. Een voordeel van een groepsreis is dat je die kosten met anderen kunt delen.

3. Iemand hier tips voor een bezoek aan Tibet?
Reactie: Ik ben al vaak in Tibet geweest. Misschien dat je wat aan de info en de foto's over Tibet op mijn website hebt. Zie www.ellenebens.nl. En heb je verdere vragen, stel ze me.

4. Is een track naar Everest basecamp voor mensen met een algemene conditie of moet je voor dit gedeelte ook getraind zijn? Kun je ook op een andere manier naar het basecamp en is dit überhaupt aan te raden?
Reactie: Er gaat een bus van het tentenkamp waar de meeste mensen logeren tijdens hun bezoek aan Everest naar het Basecamp. Die kun je nemen. Het tentenkamp is iets verder richting Everest dan Rongbuk. En vanuit het Basecamp heb je dan uitzicht op Everest. Je kunt het traject ook lopen. Het is vanaf het tentenkamp zo'n 8 km volgens mijn herinnering. Maar je loopt natuurlijk wel omhoog en op zo'n ruim 5.000 meter hoogte. Of je dit wilt doen hangt van je zelf en je conditie af. Maar aan de Tibetaanse kant van Everest is er op zich geen sprake van een (echte) trekking. Daarvoor moet je aan de Nepalese kant van Everest zijn. Wel wil ik je voor het volgende waarschuwen. In jullie reisschema gaan jullie erg snel van Lhasa naar Everest. Op deze manier ga je veel te snel naar de 5.000/5.200 meter bij Everest. Dit is naar mijn mening niet echt verantwoord in verband met de kans op hoogteziekte. Je kunt dan heel erg ziek worden bij Everest. En bedenk wel dat hoogteziekte zelfs dodelijk kan zijn. Verder zie ik dat jullie direct na Gyantse door willen reizen naar Sakya en daarna verder naar Everest. Dus geen stop willen maken in Shigatse, dat jullie pas op de terugweg willen aandoen. Voor zover mij bekend stoppen alle groepsreizen in ieder geval in Shigatse, ook omdat de gidsen er een extra permit (naast de algemene Tibet permit) moeten regelen. In theorie zou je met een private tour wel direct door kunnen naar Sakya, maar dan blijft het punt van het regelen van de extra permit. En zoals ik al aangegeven heb, gaan je in jullie schema veel te snel naar Everest. Neem voor je reis naar Tibet in ieder geval het medicijn Diamox mee en slik deze al preventief 1 à 2 dagen voordat jullie in Lhasa aankomen.

5. Is het mogelijk om vanuit Lhasa te vliegen naar Zuid-Amerika of moeten we daarvoor terug naar China of anders?
Reactie: Vanuit Lhasa kun je naar diverse steden in China vliegen. Dit zijn natuurlijk binnenlandse vluchten. De enige vlucht vanuit Lhasa naar het buitenland is een vlucht naar Kathmandu. Vanuit Kathmandu kun je vervolgens naar Delhi vliegen en vervolgens verder.

Succes met het plannen van jullie reis!
CinP

Bericht door CinP »

Beste Ellen,

Allereerst excuses voor mijn late reactie.
Bedankt voor jouw uitgebreide bericht en informatie!! ^O^

De informatie van het reizen naar Tibet vanuit Chengdu heb ik in een blog gelezen, maar we moeten nog maar eens goed e.e.a. verder na kijken en uitzoeken voor de reis naar China en Tibet denk ik.
Dus dat gaan we eerst nog eens doen en ook jouw website bekijken.

Ben i.i.g. alweer wat wijzer geworden. ;)

Groet, Cindy
Tibetlover
Reiziger

Bericht door Tibetlover »

Prima Cindy. Als je nog vragen hebt, stel ze me gerust.
Plaats reactie