Rondreizen als vrouw alleen in Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Ikkes
Reiziger

Rondreizen als vrouw alleen in Sri Lanka

Bericht door Ikkes »

Hoi allemaal
Ik heb een vraagje. In december vlieg ik naar SL, maar ik lees toch wel behoorlijk wat berichten van vrouwen die worden lastig gevallen. Er schijnt een wereld van verschil te zijn tussen alleen of met meer reizen.
zijn er hier vrouwen die alleen hebben gereisd door SL en hun ervaringen willen delen??
Ik heb al gelezen dat ook alleen reizende SLvrouwen worden lastig gevallen, dus eigenlijk wil ik graag weten hoe erg het is. Zijn het incidenten of is het een dagelijks terugkerende irritatie......

Bedankt alvast voor de reacties.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Rondreizen als vrouw alleen in Sri Lanka

Bericht door Tikva »

Helaas kan ik je niet helpen aangezien ik zelf nooit in Sri Lanka ben geweest. Maar ik moet zeggen dat dit wel het eerste is dat ik daar over hoor, zou het echt erger zijn dan in landen zoals India of Egypte waar het wel irritant is maar je met gezond verstand wel goed komt. Ik zal je vraag ook nog op onze facebook pagina plaatsen, hopelijk krijg je dan nog meer reacties.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

Hi Tikva,
Bedankt voor je reactie en het plaatsen van mijn vraag op Facebook. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het wel mee zou vallen, maar krijg nu toch de indruk dat het nog erger is als India en dat men ook echt handtastelijk wordt..... Nu ben ik gelukkig een veertiger en geen fotomodel, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het je niet compleet vrijwaart van vervelende kerels.....
Misschien dat anderen nog reageren hier.... Dus ik houd het draadje in de gaten.
En anders weet ik eind van het jaar te vertellen hoe erg het is of dat het meevalt.
Groet Ikkes
Janneke
Reisexpert

Qreply

Bericht door Janneke »

Hoi,
ik ben nu in SL en alhoewel ik noet alleen reis kan ik je toch wel wat info geven. We zijn nu bijna 4 weken hier en wat wellicht handig is om te weten dat juist veel vrouwen voor de mannen naar SL komen. Aan de kust heb je de zgn beachboys die juist op zoek zijn naar 'rijkere' vrouwen, vaak wat ouder ( boven de 30). Die palmen ze dan helemasl in zodat die vrouwen zich bijzonder voelen en natuurlijk alles voor ze betalen. En dan blijkt er ineens een zieke moeder/vader/zus/kind etc te zijn en of je dan ook niet wat geld voir de operatie kunt betalen... Je vraagt je af hoe die vrouwen er toch intrappen. Bovendien vind ik de meeste nou niet woest aantrekkelijk...
. Maar weet dat wanneer je alleen reist je met name aan de kust (unawatuna bv) last van ze kunt hebben. Wanneer je je niet te bloot kleed en zelfverzekerd bent heb je van de mannen weinig last. Ze zullen je heus wel aanstaren of aanspreken maar een duidelijke 'nee geen interesse' is vaak genoeg.
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

Potverdorie, ben ik toch de doelgroep haha. Nou, ik ben benieuwd..... Ik hoop hier nog wat te lezen van ervaringsdeskundigen (Lees alleenreizende vrouwen) maar je hebt me wel wat gerust gesteld Janneke. Zelfverzekerd en duidelijk nee zeggen, dat komt wel goed :-)
bedankt voor je reactie
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

Ondertussen alweer geruime tijd terug uit Sri Lanka en wilde hier toch nog even mijn ervaring plaatsen.
Eerlijk gezegd zou ik Sri Lanka niet aanraden voor alleen reizende vrouwen. Hoewel het voornamelijk Hindu en Boedhistisch is, lopen er toch behoorlijk wat kerels rond met een kronkel in hun hersens.
Beachboys zijn inderdaad met een duidelijk nee eenvoudig te ontmoedigen.
Maar in het zuiden heb ik toch regelmatig on een onbehaaglijk gevoel gehad en dat is me behalve eens in Egpte nooit overkomen. Ook niet in Nepal (India ben ik nog niet geweest).
In de buurt van Yala NP ben ik twee keer "tegen" een kerel aangelopen die het nodig vond om met zijn geslachtsdeel naar me te zwaaien. Nu ben ik niet angstig aangelegd, maar in een afgelegen omgeving, tegen donker aan in een vreemd land, dan raak je toch de zin kwijt om alleen iets te ondernemen.

Steden geen enkel probleem, ik vond Colombo echt wel de moeite waard, zeker als de locals genieten van het weekend,

Maar ik vind het echt een schitterend land, ik ben niet van de ruines, maar het binnenland is echt geweldig mooi. Openbaar vervoer is prima te regelen, alleen een beetje vol. Dus best aan het begin van een trip instappen anders heb je kans op een staplaats voor enkele uren.
Angela82
Reisexpert

Sri Lanka alleen reizen als vrouw

Bericht door Angela82 »

HoiHoi!

Mijn Patagonië plan gaat even in de ijskast. Vanmiddag schoot Sri Lanka mij door het hoofd, zomaar. Je moet toch een bestemming hebben :)
Ik hoor verschillende verhalen over het reizen daar en de mannen die vrouwen lastigvallen. Ik wil er alleen naar toe, als vrouw en vraag me af of iemand ervaring heeft met daar alleen reizen als vrouw?
GinoT
Wereldreiziger

Re: Sri Lanka alleen reizen als vrouw

Bericht door GinoT »

Hi Angela,

Leuk dat je naar SL wilt gaan. Ik zelf vond het een prachtig (ei)land! Zelf ben ik een man en ik daar deels alleen rondgereisd, maar ik hoop je te kunnen helpen met je antwoord. Mijn filosofie is dat je in elk land als tourist gevaar kunt lopen en dat je dus altijd voorzichtig moet zijn. Sri Lankanen zijn zeer respectvol en vriendelijk tegenover anderen.

In mijn ervaring en opinie moet je als vrouw alleen kunnen rondreizen in SL. Tijdens mijn reis in SL ben ik meerdere malen vrouwen tegengekomen die alleen aan het reizen waren. Zij reisden alleen met de lokale bus en/of met een chauffeur. Zij zelf waren niet lastig gevallen. Toch wil ik je erop wijzen dat je voorzichtig moet zijn. Dit geldt zowel voor mannen en vrouwen. Helaas lopen vrouwen wel een groter risico. Ik liep nooit 's avonds laat in het donker alleen, vooral niet op plaatsen waar weinig toeristen kwamen en liep ook niet te koop met mijn waardevolle bezittingen. Houdt het tot een minimum.

Zelf ben 4 weken in SL geweest en mijn plan om alleen rond te gaan reizen. Maar op dag 2 ben ik al samen gaan reizen met een vrouwelijke reiziger. Zij vroeg ik mee wou gaan naar een tempel, omdat ze in de LP had gelezen dat vrouwen daar beter niet alleen heen konden gaan. Zelf was ik een beetje sceptisch, want ik had mijn huiswerk gedaan en het was een heilige plaats. Het bleek dat deze LP uit '06 kwam en dat er in de jaren daarna veel was veranderd c.q. verbeterd. Vanaf dag 2 tot dag 16 (haar vertrek) zijn we samen blijven reizen, omdat onze reisplannen, op een enkele aanpassing na, puur met elkaar overeen kwamen.

Sri Lankanen zijn zeer respectvol en zeer vriendelijk jegens anderen, maar ook conservatief. Hoewel ze tegenover toeristen meer begrip tonen, kunnen ze zeer strikt zijn. Heb je bijvoorbeeld een tatoeage van Buddha, zorg dan dat deze ten alle tijde bedekt is.

- http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/na ... sh-3460061

Houdt je aan de regels en gebruiken. Tijdens het behalen van de top van de Sri Pada (heilige berg), besloten een groep toeristen wodka te drinken. Toen de bewakers dit in de gaten kregen werden ze zonder pardon verzocht te vertrekken. Persoonlijk vond ik het gedrag van deze toeristen respectloos. Bovendien was vooraf het betreden van het heiligdom aangegeven wat wel en niet was toegestaan.
Wat ik respecteerde aan de bewakers en de locals is dat zij geen enkele wroeging, woede of haat namens de andere toeristen toonden of afreageerden. Zowel de bewakers als de locals bleven kalm, respectvol en behulpzaam tegenover iedereen!

Enkele tips zijn (zowel mannen als vrouwen):
- verwijder je schoenen/flipflops wanneer je een heiligdom/tempel betreed;
- bij het betreden van een tempel loop je van rechts naar links;
- gebruik je rechterhand tijdens het eten en bij het voorstellen;
- zorg dat je schouders en knieen bedekt zijn. Dit geldt m.n. bij het betreden van tempels/heiligdommen;
- keer niet je rug toe bij een buddhabeeld;
- geen overmatig alcoholgebruik. Vooral vrouwen kunnen hierop benadeelt en bevooroordeelt op worden.

Bij locaties waar vooral toeristen zijn, i.e. het strand, resorts, etc zullen de regels/tips minder van toepassing zijn.

In mijn ervaring wordt SL vaak vergeleken met India, maar SL is geen India! Hoewel er veelal overeenkomsten zijn in religie, cultuur, geschiedenis en normen en waarden zijn er ook grote verschillen tussen deze 5. India is de laatste jaren vaak negatief in het nieuws gekomen m.b.t. de behandeling van vrouwen. Zowel local als toeristen. Dit zal niet snel in SL gebeuren.

Mijn reisgenoot had vaak een shirtje aan waarbij je haar schouders kon zien, maar zij reisde altijd met een dunne niet transparante sjaal(s), zodat zij haar schouders kon bedekken als we een tempel betraden of met de lokale bus aan het reizen waren. Ik moest enkele keren mijn knieën bedekken met een van haar sjaals bij het betreden van een heiligdom.

Mijn reisgenoot heeft enkele keren dit leugentje voor haar bestwil toepast en het hielp haar wel:
Mocht er iemand toch naar je toekomen, dan zijn ze vaak nieuwsgierig en hebben ze een algemene interesse. Mocht het voorkomen dat ze teveel doorvragen zegt dan dat je man in het resort is en/of dat hij er zo aankomt. Vaak verdwijnen ze dan snel.

Heel veel succes met het plannen en alvast veel plezier! :)
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Klopt wat je zegt, overal moet je uitkijken en overal is wel wat. Het is maar net hoe je er zelf in staat en ermee om gaat.
Goed om te horen dat het prima kan in Sri Lanka, met bedachtzaamheid.
In welke periode ben jij er geweest? Ging je op de bonnefooi of had je accommodatie al geboekt?
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

No worries! :)

Ik ben verleden jaar de gehele maand mei geweest. Ik reisde op de bonnefooi, maar ik had zelf altijd wel een hostel/B&B in gedachte en bereidde me daar ook op voor. Vooral na een lange dag vind ik het fijn om te weten waar ik heen word gebracht en waar ik ga slapen.

Veel tuktuk drivers proberen eerlijk hun kost te verdienen en het is logisch dat ze soms een extraatje proberen te verdienen. Zo hebben meerdere mij gratis ritjes aangeboden en gaf ik ze daarna een donatie. Meer dan nodig was. Gewoon uit vriendelijkheid. Ook bieden veel hun kennis aan en bieden ze een tour aan. Dit kan ik je zeker aanraden. Zo verdienen zij een extraatje en verken je de SL op een andere manier. :)

Toch heb ik enkele tips voor je m.b.t. de tuktuk drivers. Eerlijk gezegd was dit mijn bijna dagelijkse irriterende kost.

Enkele tips:
- Stap nooit in voordat je een prijsafspraak hebt gemaakt;
- vaak zullen ze vragen of je vooraf geboekt hebt als ze je naar de desbetreffende locatie moeten brengen. Zeg nooit nee! Ze zullen dan andere, zgn. betere voorstellen doen, eerst meerdere malen hun aanbod laten tonen, voordat ze je erheen brengen. Ze doen dit omdat ze dan commissie kunnen krijgen/opeisen. Dit is begrijpelijk, maar het is heel vervelend op een gegeven moment als ze dit gedrag blijven forceren. Ik heb zelfs meegemaakt dat een tuktuk driver mij weigerde naar een bepaalde locatie te brengen, omdat hij dan geen commisie kreeg. Hij vertelde dat hij de straat niet kende. Bijzonder was dat wij juist in die straat reden;
- soms vragen tuktuk drivers een telefoonnummer. Vaak krijg je dan de impressie dat ze de weg willen weten, maar dat is niet zo. Na het telefoontje zeggen ze dan keihard dat waar je heen wilt gaan vol is geboekt. Dit is niet zo! Ik heb dit meerdere malen gehad en telkens was mijn reactie legde ik uit dat het niks uitmaakte. Immers ik had er een booking;
- vaak kun je je B&B vragen om een tuktuk driver. Je kunt ze tevens vragen wat een normale prijs.
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Hi Angela,

Wat een heerlijk vooruitzicht! Sri Lanka is een van de landen die ik samen met mijn vriend bezocht tijdens onze reis van bijna zes maanden door Azie. Nergens in Azie heb ik me onveilig gevoeld en dus ook niet in Sri Lanka. Nu was ik natuurlijk niet alleen, maar wel een vrouw ;)
Ik moet er wel bij zeggen dat ik me in Sri Lanka vaker ongemakkelijk heb gevoeld dan in bijvoorbeeld Thailand of Cambodja. Er werd vaak naar me gestaard (vaak uren lang in een bus/trein) en mensen zitten sneller aan je. Dit is allemaal natuurlijk helemaal niet vervelend bedoelt, maar zo kan het af en toe wel overkomen.

Alleen reizen in Sri Lanka als vrouw is naar mijn idee prima te doen.. Mits je (net als in andere landen) je hoofd erbij houdt :)
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Ninke
Reiziger

Vrouw alleen Sri Lanka

Bericht door Ninke »

Hoi!

Ik lees online veel verhalen over dat je als vrouw alleen in Sri Lanka uit moet kijken.
Ook bij reisadvies geven zie hier een waarschuwing voor af. Is dit iets waar iemand mij wat over kan vertellen?
Ik twijfel heel erg namelijk, maar is het iets wat meevalt en waar je je gezonde verstand bij kan gebruiken of word je echt vaak lastig gevallen? Een relaxte vakantie is wel zo fijn ;-)

Ninke
Kims
Reisexpert

Re: Vrouw alleen Sri Lanka

Bericht door Kims »

Hi,

Persoonlijk heb ik totaal geen negatieve ervaringen gehad als vrouw in Sri Lanka. Wij reisden met 2 vrouwen, maar zijn ook een aantal vrouwen tegengekomen die solo reisden zonder problemen. Zorg inderdaad dat je je gezond verstand gebruikt vooral in het openbaar vervoer. Als alternatief kun je ook af en toe een "driver" of taxi regelen. Dat is wat duurder maar soms erg makkelijk, vooral rond steden etc. Wij gebruikten Uber in de grotere steden en dat was erg goedkoop en makkelijk.

Veel plezier
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Shereha

Re: Vrouw alleen Sri Lanka

Bericht door Shereha »

Hai ik zit dus met dezelfde vraag.
Ik wil in december nog een paar weken naar het buitenland. Dacht aan Thailand of Sri lanka, maar ja is sri lanka wel veilig als vrouw alleen.
Heb gekeken naar groepsreizen, daar betaal je al gauw 2000 euro voor.
Aan een reisgenoot gedacht?

Groetjes sheila
Plaats reactie