Rondreis Vietnam; reisroutes, periodes en andere vragen

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Silvi

Rondreis Vietnam; reisroutes, periodes en andere vragen

Bericht door Silvi »

Beste allemaal,

Wij gaan 21 September voor 4 weken naar Vietnam.

Nu heb ik al veel op dit forum gelezen en ook verschillende blogs, maar zou heel graag jullie advies willen hebben. Ook alle tips, suggesties etcetera zijn van harte welkom. :-)

Ons schema tot nu toe

21-9: Vertrek vanaf Amsterdam naar Hanoi
22-9: Aankomst in Hanoi 10.40 uur plaatselijke tijd
23-9: Hanoi in de avond de sleeperbus naar Ha Giang
24-9: Motortocht Loop Ha Giang (Achterop de motor}
25-9: Motortocht Loop Ha Giang
26-9: 's Morgens, 4 uur met bus naar Tho Homestay gelegen in een klein Thai Dorp Khuong Lung Village, Xin Man District, Bắc Hà,
27-9: Hike in de omgeving van Tho Homestay
28-9: Hike in de omgeving van Tho Homestay of naar Hanoi
29-9: Bus naar Hanoi
30-9: Zelf met de bus naar Cat Ba {Overnachten}
01-10 Dagtrip Halong Bay - Overnachten Cat Ba.
02-10 Bus naar Ninh Binh
03-10 Ninh Binh
04-10 Ninh Binh avond met trein of bus naar Hue
05-10 Hue
06-10 Met de EasyRiders naar Hoi An
07-10 Hoi An
08-10 Hoi An
09-10 Hoi An
10-10 ???
11-10 ???
12-10 Mekong Delta
13-10 Mekong Delta
14-10 Phue Quec
15-10 Phue Quec
16-10 Phu Quec
17-10 Ho Chi Minh
18-10 Ho Chi Minh
19-10 Ho Chi Minh City vlucht 02.25 uur naar Amsterdam

We twijfelen om Halong Bay zelfstandig te ondernemen. Waarbij we dan 1 dag op Cat Ba verblijven en een dagtour met een boot maken. Of een dagtour in Hanoi regelen, hierbij hebben we 1 dag over om ergens anders te besteden (dit in de plaats van Cat Ba)

Graag zouden wij jullie advies willen of dit een goed planning is of dat we het één en ander moeten verschuiven of iets moeten toevoegen.

Alvast hartelijk dank!!
Silvi
Liekeik

Re: Graag jullie advies over dit reisschema voor 4 weken Vietnam

Bericht door Liekeik »

Hoi Silvi,

Zelf heb ik in de Halong Bay overnacht op een boot, dat was heel bijzonder. Ik ben ook op Cat Ba geweest, mooi eiland waar ik een leuke scootertocht gemaakt heb, maar niet heel bijzonder en niet zo'n leuk dorpje waar je overnacht vond ik. Ik zou denk ik kiezen voor een tweedaagse Halong tocht vanuit Hanoi.

Tussen Hoi An en het zuiden raad ik aan om naar Mui Ne te gaan. Vond ik heel mooi met zandduinen, maar vooral de Fairy Stream (Zie Google afbeeldingen!).

Heel gaaf om naar het Noordoosten te gaan, zou ik zelf ook nog graag een keer willen :)

Veel plezier in elk geval!
Kijk ook eens op mijn (nieuwe) reisblog www.eigenreis.ga.
suzanhenrich

Bericht door suzanhenrich »

Hoii,

Ik ben afgelopen zomer iets meer dan 5 weken geweest. Ik zou Phong nha zeker niet over slaan, je hebt daar echt prachtige grotten. Phu quoc zou ik het weer goed in de gaten houden, toen ik er was regende het alleen maar en was er niks te doen. Voordeel van mui ne ipv phu quoc dat je daar met regen je ook nog kan vermaken

Heel veel plezier!
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Wij verbleven een paar dagen op Cat Ba en vanuit het dorpje kun je naar Ben Beo harbour gaan. Daar wachten vissers die je met hun bootje naar hun drijvende dorpje/ huisjes brengen op circa een uur varen noordelijk. Daar kun je van hun voor een paar dollar kayaks huren en bij hun thuis eten in een prachtige omgeving. We hebben zo een heerlijke dag gehad. In overleg met hun is er vast nog veel meer mogelijk om de omgeving te verkennen. Tevens komt zo je geld direct bij de lokale bevolking terecht. Houd er wel rekening mee dat ze nauwelijks Engels spreken.
Quinty15

Rondreis door Vietnam; welke reisroute, periode en andere vragen

Bericht door Quinty15 »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen eind augustus t/m ongeveer 12 september naar Vietnam, maar graag zou ik wat meer informatie krijgen over het klimaat.. Ik lees overal dat het regenseizoen is, maar ik weet niet zo goed wat ik me hierbij voor moet stellen. Regent het 3 uur per dag heel hard of hele dagen een beetje? Hebben jullie dit als storend ervaren?

We willen van noord naar zuid reizen, omdat het dan is het zuiden lekkerder weer blijkt te zijn? Waar hebben we volgens jullie het meest kans op lekker weer (om een aantal dagen te relaxen)?

Alvast bedankt :)
KR1275
Reiziger

Re: Vietnam eind augustus-begin september

Bericht door KR1275 »

Kan alle kanten op.

Vaak regent het op een vast moment even heel hard en daarna weer droog tot de volgende dag (wel erg klam daarna).

Ik heb zelden meegemaakt dat het een hele dag regent. Het noorden heeft overigens een ander klimaat dan het zuiden.
tjunk77

Vietnam in April of Bali in Augustus

Bericht door tjunk77 »

Wij zijn van plan om volgend jaar naar Azië te vliegen maar we zitten te twijfelen tussen Vietnam en Bali/Nusa Lembongan. We willen in April naar Vietnam (wat zijn hier de tips voor, qua weer en wat te doen. We willen eigenlijk geen regen) of in Augustus naar Bali/Nusa Lembongan (wat zijn hier de tips voor, qua weer en wat te doen). Waarom liever naar Vietnam of liever naar Bali. Graag jullie reacties.
tjunk77

Re: Vietnam in April of Bali in Augustus

Bericht door tjunk77 »

Nee eigenlijk niet. Kom zelf uit de reiswereld en boek alles zelf.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik ben naar beiden geweest en kan beiden aanbevelen. Qua droog weer heb je in genoemde maanden statistisch gezien minder kans op regen op Bali. Vietnam is natuurlijk veel groter dan Bali en meer divers qua landschap en bezienswaardigheden. Vietnam leent zich meer voor een rondreis en Bali is wat meer gericht op relaxen en strand, al is er ook voldoende te zien/doen om je een paar weken te vermaken. Het eten is op beide plaatsen fantastisch maar geen wereld van verschil, veel rijst, kip/vis en wokgerechten. Prijzen zullen elkaar ook niet veel ontlopen.

Aanraders Vietnam: Hanoi, Sapa, Cat ba Island, Ha long bay, Hoi an, Ninh bin, Phu Quoc, Hue, Da lat.
Aanraders Bali: Ubud, Jatiluwih, Tanah lot, Tirtagangga, de Agung, Goa Gajah.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het kan altijd meevallen of tegenvallen met het weree. Ik ben in april/mei in Vietnam geweest en heb toen behoorlijk wat regen gehad. Op Bali ben ik iedere maand wel eens geweest - daar kom ik gewoon best vaak :) Augustus zou de droge maand moeten zijn, maar het is dan best druk op Bali door de zomervakantie in Europa en de wintervakantie in Australië. Dat heeft effect op de prijzen.

Waarom niet in april naar Bali? Het regenseizoen is dan net voorbij, alles is mooi groen en rustiger en goedkoper.

In Vietnam ben ik van zuid naar noord gereisd. Ik vond vooral het noorden erf mooi.

Mijn toppers op Bali zijn Tabanan/Jatiluwi en Amed.

Op mijn site heb ik veel over beide bestemmingen geschreven, zie de link onder dit bericht. Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het wel.

Veel plezier in ieder geval! Ik ga over een paar weekje weer naar Bali en ben best een beetje af aan het tellen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Charlotte87

Vietnam - route rondom Hanoi-Sapa-Halong Bay

Bericht door Charlotte87 »

Hoi!

In november ga ik voor 2,5 week naar Vietnam. Ik vlieg op Hanoi en wil alleen het noorden/midden doen.

Nu wil ik de eerste dagen naar Hanoi, dan een hike in Sapa en Cruise naar Halong Bay (max 1nacht). Alleen alle geboekte trips vertrekken vanaf Hanoi. Dus mijn planning ziet er dan uit: Hanoi - Sapa- Hanoi- Halong Bay - Hanoi -> verder naar het zuiden.

Aangezien die trips ook vermoeiend zijn; (naar Sapa heen en terug met nachttrein, doorreizen denk ik ook weer met nachttrein) moet ik dus ik elke keer weer een overnachting in Hanoi moet, en dat kost best veel tijd en is ook niet handig omdat je dan steeds pas weer laat kan inchecken, zit je met je spullen enzo en loop je vermoeid door de stad. Hebben jullie misschien betere ideeën? Hoe doen de meeste dit eerste rondje?

Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom ;-)

Bedankt alvast!!!
Liekeik

Re: Vietnam - route rondom Hanoi-Sapa-Halong Bay

Bericht door Liekeik »

Hoi Charlotte,

Ik ben zelf ook in één reis in Midden en Noord Vietnam geweest. Alleen had ik wel 4 weken de tijd. In 2,5 week zal je dus keuzes moeten maken, maar ik zou inderdaad zeker naar deze plaatsen gaan!
Het is inderdaad niet handig dat je steeds terug moet naar Hanoi, maar van Sapa naar de Halong baai is geen optie (dat duurt dagen). Ik vond het zelf eigenlijk wel leuk om steeds even in Hanoi te komen. Niet te lang om gek te worden van de drukte, maar wel genoeg tijd om alles te zien en je krijgt hierdoor echt een thuis gevoel.
Als je een fijn hotel zoekt en daar steeds terugkomt kan je een deel van je bagage achterlaten, dan loop je niet zo te slepen.

Mijn route:
Hanoi - Hoi An (vlucht via Danang)
Hoi An
Hue
Dong Hoi
Hanoi
Cat Ba eiland
Hanoi
Sapa/Bac Ha
Hanoi
Halong baai
Hanoi - vertrek

Ik heb een blog geschreven over mijn favoriete plekken in Vietnam. Misschien heb je daar wat aan :)
[verwijderd]
Liekeik

Bericht door Liekeik »

Hoi,

Ik ben twee keer in Vietnam geweest en vind dit een super mooi land. Ik was in het regenseizoen (zat vast aan de zomervakantie). In het zuiden wel last van gehad soms, maar in het midden/noorden nauwelijks. Het weer is dus ook een beetje geluk.

Hoe lang heb je de tijd? Als je minder dan 4 weken heb zou ik kiezen voor het noorden of zuiden, zelf vind ik het noorden het mooist. Heel afwisselend. Hanoi is een hele leuke sfeervolle en drukke stad. De Halong Baai is prachtig en in het uiterste noorden heb je bergen met rijstvelden en heel veel volken die nog hun prachtige traditionele kleding dragen.

Ik ben begonnen met een reisblog en heb daar mijn top 8 van mooiste plekken in Vietnam beschreven, met veel foto's. Misschien geeft dat een beeld van wat je kunt doen/zien. [verwijderd]

Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest!
Plaats reactie