Rondreis Namibië - Botswana

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
heidi01
Vakantieganger
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jan 2013 16:28

Bericht door heidi01 » 19 okt 2016 11:08

Wij plannen een rondreis van +-30 dagen doorheen Namibië – Botswana in de periode juni/juli 2017.

Een groepsreis zien we niet zitten. We hebben bij heel wat agentschappen prijs gevraagd voor een reis op individuele basis maar helaas valt de prijs toch wel wat tegen. Is het haalbaar om zelf een reis uit te stippelen en zelf boekingen voor accommodaties en campings te doen?

Het traject dat we voor ogen hebben: Windhoek, Kalahari Woestijn, Sossusvlei, Swakopmund, Damaraland, Etosha National Park, Kavango Regio, Caprivi, Chobe National Park, Victoria Watervallen, Makgadikgadi Pans, Maun / Moremi, Windhoek.

Is dit traject doenbaar met een gewone wagen of is een 4x4 aan te raden?
Indien een 4x4 noodzakelijk is overwegen we om te reizen met een kampeerjeep. We willen het kamperen afwisselen met overnachtingen in een lodge.
lucie21
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2013 15:30

Bericht door lucie21 » 20 okt 2016 17:36

In Namibië is een gewone wagen prima, in Botswana heb je veelal echt een 4x4 nodig.Zeker gezien jullie voorgenomen traject.
Tip; neem de auto niet mee naar Zimbabwe, dat is erg duur.
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 08 nov 2016 08:27

In Chobe heb je zeker een 4x4 nodig.
Een gewone wagen is te doen voor het traject in Namibië, maar sommige wegen zijn zo slecht, dat een 4x4 toch voor wat meer rijcomfort (en veiligheid) zorgen.
Voor Etosha en Sossus kan je best op voorhand reserveren.
Chobe river front vond ik persoonlijk interessanter dan Chobe NP. Meer dieren, minder begroeiing, mooi gelegen naast de rivier. Op één dag ben je er door, maar wij zijn er 2 dagen geweest.
Overweeg ook zeker een rafting op de Zambezi. Top!
Een logde ga je niet nodig hebben als je een daktent hebt. Gewoon de eerste en laatste dag iets boeken in Windhoek. Ngepi Camp in de Caprivi strip is echter wel een aanrader als je eens even wat luxe wil.
yasmin
Vakantieganger
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 14:44

Bericht door yasmin » 12 nov 2016 13:42

Ik ben twee weken geleden teruggekomen en de wegen zijn in Namibie soms echt beroerd. Uren achtereen door elkaar te worden geschud is niet echt comfortabel als een 4x4 meer rijcomfort geeft dan wist ik het wel.

Overigens had ik een groepsreis. OP de campsites zag je overigens heel erg weinig gewone auto's. Een Duitse vrouw die dit wel deed, vertelde dat ze meermaals haar auto met een bord aan het uitgraven was of het waar is kan ik niet beoordelen.

In Botswana zijn de lodges duur, heb ik me laten vertellen, maar ook hier kan ik niet over oordelen. Ik heb er alleen gekampeerd. Wat me wel is opgevallen is als je op een campsite staat dat je bijna van alle andere faciliteiten van de lodge gebruik kan maken dus gewoon de bar, zwembad enz. En een van mijn groepsgenoten had een upgrade, maar die was zo teleurgesteld.

Voor Chobe heb je inderdaad een 4x4 nodig.
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 14 nov 2016 15:19

Bedoel je dat een 4x4 niet meer rijcomfort geeft dan een gewone wagen?
Qua veiligheid zou ik een gewone wagen niet aanraden omdat de gravelwegen op sommige plaatsen een 'golfplaat-effect' hebben waarbij je op lage snelheid al de controle over je stuur kan verliezen. Zelfs met een 4x4 merk je dit effect reeds.
Als je ziet dat sommigen het land doorkruisen met een gehuurde VW Golf, dan is het echter duidelijk dat het 'te doen' is. Ik zeg dit ook omdat ik ergere wegen heb meegemaakt dan in Namibië.
Het wegennetwerk bestaat trouwens hoofdzakelijk uit gravel- en niet uit zandwegen.
yasmin
Vakantieganger
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 14:44

Bericht door yasmin » 15 nov 2016 20:02

kohraya schreef:Bedoel je dat een 4x4 niet meer rijcomfort geeft dan een gewone wagen?
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik heb geen ervaring met een 4x4. Ik heb geen eens een rijbewijs, maar als ik zal moeten kiezen en een 4x4 rijdt beteren biedt meer comfort dan een gewone auto dan koos ik toch echt een 4x4. Zeker omdat je toch beste afstanden moet afleggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten