Rondreis door Peru Bolivia en Chili

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
dannydekoning
Reiziger
Contacteer:

Rondreis door Peru Bolivia en Chili

Bericht door dannydekoning »

Mijn vriendin en ik hebben twee retourtickets geboekt voor Amsterdam - Peru (prijs: 1260 euro pp). De bedoeling is rond te reizen voor 30 dagen door zuid peru > bolivia > noorden van Chili. We hebben een route uitgestippeld (zie onder). Ik denk dat deze route iets te veel van het goede is. Te gehaast en te weinig rustmomenten ten opzichte van de hoogte. Daarnaast heb ik ook zitten rekenen wat ongeveer de kosten zijn. Ik schok toch wel een beetje.
Voor de vluchten tussen de landen kwamen ik uit op zo'n 1000 euro. Voor de tripjes ook rond de 1000 euro. Dan overige kosten zoals slaapverblijf, eten, souveniertjes etc. rond de 2000 euro = 66 euro per dag. Ik vind dit toch wel behoorlijke bedragen. We zitten nu te twijfelen om niet naar Rurrenabaque en Sucre te gaan. Dit scheelt veel dagen en vluchten.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die tips voor ons hebben ten opzichte van onze route.
Is het misschien beter (ten opzichte van hoogteziekte) om de route andersom te doen?

Groetjes,

Danny

Vluchten zijn met bold aangegeven

1 AMST - LIMA
2 lIMA
3 lIMA - CUSCO 138 euro 2personen
4 CUSCO
5 CUSCO - MP
6 CUSCO - PUNO
7 PUNO - COPACABANA
8 COPACABANA
9 COPACABANA - LAPAZ
10 LAPAZ
11 LAPAZ -DEATHROAD
12 LAPAZ - RURRENABAQUE 172 euro 2personen
13 RURRENABAQUE
14 RURRENABAQUE
15 RURRENABAQUE
16 RURRENBAQUE -LAPAZ 166 euro 2personen
17 LAPAZ - SUCRE 104 euro 2 personen

18 SCURE
19 SCURE - POTOSI
20 POTOSI
21 POTOSI - UYUNI
22 UYUNI
23 UYUNI
24 UYUNI
25 SANPEDRO
26 SANPEDRO - VALLE DE LA LUNA
27 SAN PRDRO - ARICA
28 ARICA - TACNA - LIMA 440 euro 2 personen
29 LIMA
30 LIMA -AMSTERDAM
Jenny
Reisexpert

Re: Hulp bij route voor 1 maand Zuid Peru > Bolivia > N Chil

Bericht door Jenny »

Ik vind dat je kiest voor vrij veel vluchten. Dat drijft de prijs op. Ik ben afgelopen zomer door Peru en Bolivia gereisd, en heb alleen van Cusco naar Lima gevlogen en van La Paz naar Uyuni. Dat laatste kun je overigens vrij gemakkelijk per (nacht)bus doen, maar omdat ik dezelfde route terug nam heb ik gekozen voor een bus.

Van La Paz naar Sucre of Potosi is op zich ook te doen per bus. Ik heb zelf niet in Sucre geweest, dat vond ik teveel gehaast. Ook Rurrenabaque heb ik om die reden overgeslagen.

Ik ben iemand die niet goed tegen hoogteverschillen kan, jullie route zou niet echt iets voor mij zijn. Ik zou meer tijd in Cusco nemen om te acclimatiseren voor je naar MP gaat. Dat is aardig wat geklim! Ik raad je trouwens aan en gids te huren bij MP, je ervaart dan veel meer van de oude stad.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou je route echt niet zien zitten. Je hebt maar een vrije dag in cusco, dat is echt veel te weinig. Rondom cusco liggen op korte afstand een aantal mooie inca ruines en ook de stad zelf heeft veel te bieden. Minimale tijd zou 3 dagen zijn, meer kan ook prima. Kan je ook naar pisac etc.

Je gaat daarna ook nog door naar la paz, met deze route krijg je hoofdpijn door te weinig tijd om rustig te acclimatiseren.

Je laatste vlucht is vooral heel duur. Je kunt ook met de bus maar wel heel lang. Als je echter dingen laat vallen zou je kunnen stoppen in arequipa en bijvoorbeeld ica onderweg.

dus iets van cusco-puno-lapaz-uyuni-san pedro-areuipa-ica-lima.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik heb in 2007 in 30 dagen het volgende rondje gedaan, maar dat is best veel in korte tijd. Wat jij wilt, daarover kan jij alleen beslissen. De één is een snelle reiziger en de ander een langzamere reiziger. Je hebt iig een beeld van wat mogelijk is. We hebben veel nachtbussen genomen.

Lima-Huacacina/Ica-Nazca-Arequipa-Colca Canyon-Arequipa-vlucht naar Tacna-Arica-San Pedro de Atacama-Uyuni-Potosi-Copacabana-Puno-Cuzco (MP per trein)-vlucht naar Lima.

Op deze manier bouw je het hoogteverschil telkens op. Lima-Cuzco heb ik geen ervaring mee, maar mij werd verteld dat dat heftig zou zijn qua hoogte. Niet gekozen voor Sucre en Rurrenabaque. Naar het laatste had ik wel gewild, maar echt geen tijd voor gehad en geen zin om malaria tabletten te slikken.

Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Als je Macchu Pichu vanuit Cusco doet ben je er laat (ca 10.00) als je er vroeg wilt zijn moet je een dag eerder al in Aguas Calientes zijn dus bedenk wat je wilt en reken evt een extra dag. Rond Cusco is inderdaad veel te doen plus je hebt echt tijd nodig aan de hoogte te wennen, ik zou een dag langer in Cusco blijven voor je richting MP gaat.
Cusco-Puno is een lange reis dus je zou een nachtbus kunnen nemen, maar je hebt weinig tijd in Puno zo te zien. Copacabana is veel minder toeristisch en ik vond Isla de la Luna interessanter dan de eilandjes bij Puno. Misschien kun je hier een van beide kiezen om wat tijd te besparen?
La Paz - Rurre zou ik niet van tevoren boeken maar bij een reisbureau in La Paz waar je een deal kan sluiten voor verblijf en vluchten in een, volgens mij moet dat je lukken voor de prijzen die jij hier alleen voor de vluchten noemt.
La Paz - Sucre zou ik ook vliegen, van veel andere reizigers heb ik gehoord dat ze alleen de hele nacht hebben liggen spugen door de vele bochten. Sucre heeft eigenlijk te veel te zien om maar twee nachtjes te blijven, en maak als je en in het weekend bent ook zeker tijd om naar de markt van Tarabuco te gaan.
San Pedro - Arica kan alleen per nachtbus. Ik zou je nog aanraden goed uit te zoeken of het goedkoper is om vanuit Arica of Tacna naar Lima te vliegen. LAN Peru heeft namelijk voor buitenlanders veel hogere tarieven dan voor Peruvianen, dus binnenlandse vluchten zijn daar prijzig.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Wij deden Sucre naar La Paz met een nachtbus en los van de kou - gelukkig een fleece dekentje - hebben wij niets van last ondervonden.
dannydekoning
Reiziger
Contacteer:

Bericht door dannydekoning »

Bedankt allemaal voor de goede tips! Wij gaan nog even puzzelen.
frisovandrunen

Peru, Chili en Bolivia in 3 maanden

Bericht door frisovandrunen »

Dag Reizigers,

Ik heb mijn ticket geboekt en vlieg 30 april na Lima om daar voor het eerst alleen op reis te gaan. Ik heb 3 maanden de tijd om daar Peru, Bolivia en (grotendeels) Chili te bereizen, 2 augustus is namelijk mijn vlucht terug vanuit Santa Cruz ( Bolivia )
Ik heb in grote lijnen mijn reis al uitgestippeld en alle plekken die ik wil zien of ervaringen die ik wil meemaken op papier staan. Ik heb me voorgenomen om gewoon m`n route af te werken en me niet bezig houden met het tijdsbestek, omdat ik denk dat ik in 3 maanden tijd wel rustig kan reizen ( Waar / niet waar?)

Peru
Eenmaal geland kan ik hier bij een bekende van mn zus slapen die me ook oppikt van het vliegveld dus dat is al mooi geregeld.
Route
-Ik wil een dag of 2 in Lima blijven even wennen etc en de stad bekijken.
-Huarez hier wil ik zoiezo na laguna 69 hiken
-El chaco hier een van de vele mooie tours doen
-Pisco Isla Ballestas
-Ica Sandboarden en de buggy`s *O*
-Cusco Machu Pichu, inca ruines etc.
-Arequipa Cole canyon, condors spotten eventuele trekkings
-Tacna vanuit hier de grens over na Chili

Chili
-Arica hier zou ik graag een week willen blijven en surflessen nemen( gaat het goed nog een weekje eraan ^O^
-Nationaal park Lauca bezoeken
-Spookstad Humberstone
-Inuiqeu
-San Pedro de Atacama
Vanuit daar verder na boven reizen en de grens oversteken na bolivia doormiddel van de Salar de Uyuni tour(is dit mogelijk?)

Bolivia
-Salar de uyuni
-Sucre
-La paz
-Cordillera real
-Samaipata
-Santa cruz back to holland

Ik hou ook wel van een feestje en lekker niks doen het is tenslotte wel een vakantie dus er zullen overal wel een paar dagen tussenvallen.

Een ding wat voor mij nog een grote vraag is hoe jullie excursies, trekkings, tours en hostels boeken.
Ik wil graag niet zo tijdsgebonden zijn en dus niet ergens een een tour boeken om daar dan precies die dag te moeten zijn. Ik regel het liever op de plek zelf of als ik er aan kom.
Hetzelfde voor een hostel, kom je snachts gebroken uit een lange busrit moet je nog een hostel gaan zoeken dit is dus iets wat je van te voren moet reserveren lijkt me. Is dit altijd vooruit betalen of kan je vaak ook reserveren en ter plekke betalen.

Ik hoop hier nog wat antwoorden te vinden op mijn vragen en hopelijk wat tips qua wat wel / wat niet doen.

Friso :)
ubiytsa
Reisexpert

Re: Peru, Chili en Bolivia in 3 maanden

Bericht door ubiytsa »

Voor wat jij wil doen is 3 maanden een prima tijd, je hoeft je dus niet te haasten en kunt er wel wat rustdagen/feestdagen tussen gooien.
Wat betreft Bolivia: sla Potosí niet over ;)

Je hoeft bijna nergens een tour te boeken, maar voor een aantal kun je gewoon regelen op de plaats van bestemming. Heel simpel en vooral heeel veel aanbod. En je kunt van alles natuurlijk een tour boeken als je het niet allemaal zelf wil regelen/ondernemen.

Aantal voorbeelden:
In La Paz regel je Death Road mountainbiken. Dat kan gewoon een dag van tevoren. In Peru regel je een trekking naar Machu Picchu in Cusco, m.u.v. de officiële Inka trail kun je alles gewoon ter plekke een dag van tevoren regelen. Sandboarding/buggies ook allemaal gewoon in Huacachina/Ica. Uyuni kun je gewoon in San Pedro de Atacama regelen, een dag van tevoren. Oftewel: maak je daar maar geen zorgen over.

Wat betreft hostels:
Je boekt ze op bijvoorbeeld hostelworld.com. Dit kun je een dag van tevoren, of in theorie zelfs een minuut van tevoren. Je kunt ook kijken of een hostel nog plaats heeft en daar dan gewoon heen gaan en direct daar boeken, in de meeste gevallen geen enkel probleem. Wil je het safe spelen? Boek een nacht van tevoren. Je betaalt dan 12% van het bedrag en de rest betaal je bij het inchecken of uitchecken, afhankelijk van het hostel.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
frisovandrunen

Bericht door frisovandrunen »

ubiytsa,

Bedankt voor je bericht even geleden dat ik hier weer heb gekeken hier heb ik wel wat aan dankjewel!
liefehhmii
Reiziger

Bericht door liefehhmii »

hoi!
Leuk plan!
Je heb ook nog wel tijd om van huaraz naar Trujillo te gaan om Chanchan te zien. Kost niet veel tijd en erg vet (nog ouder dan de inca dorpen).

Arica is niet echt super geweldig maar inderdaad wel leuk om surflessen te doen (heb ik daar ook gedaan), ik was er met carnaval dat maakt het wel net wat leuker. Smeer je goed in, ook al is het daar vaak bewolkt, je verbrandt levend (ervaringsdeskundige).

Vanuit san pedro kun je inderdaad een tour doen naar uyuni en daar eindigen (world white tours was goedkoper en erg goed!). Vanuit uyuni zou ik dan naar potosi gaan. Met koala tours kun je in de mijnen, echt de moeite waard. 1 van de meest indrukwekkende dingen die ik heb gedaan in ZA.

Als je in Sucre bent en je denkt, ik heb nog veel tijd over. Kun je nog overwegen een stop de maken in cochabamba. Voor het grote christus beeld.

Santa Cruz zou ik alleen gebruiken als terugvlieg basis. Er is daar echt niks te doen.

veel plezier!
rebeccafs
Reiziger

Bericht door rebeccafs »

Hee Friso,

Zo te zien ben je inmiddels terug in Nederland. Zelf ga ik over een week ongeveer dezelfde reis maken: Peru, Bolivia en Argentinië ipv Chili. Ik vroeg me af hoe het je bevallen is en wat je uiteindelijk allemaal gedaan hebt. Heb je alles van je lijstje gedaan of nog meer? En wat raad je aan en wat kun je beter laten?
En had je uiteindelijk ook genoeg tijd om rustig te reizen? Ik zal ongeveer even veel tijd hebben. Ik heb 4 maanden en 1 week, waarvan ik 6 weken op 1 plaats verblijf.
Ik hoop dat je dit op tijd leest en nog de moeite wil nemen om het te vertellen.

Groetjes,
Rebecca
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@frisovandrunen ik ben ook erg benieuwd naar je tips!
Siem1990

Peru, Bolivia en Noord Chili

Bericht door Siem1990 »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier :) Ik ben Siem, vrouw, 27 en heb de afgelopen 10 jaar redelijk wat verre reizen gemaakt (Thailand, Cambodja, Vietnam, Maleisië, Indonesië (Flores, Komodo en omgeving Yogyakarta), Sri Lanka, USA (New York), Canada (westkust), Uganda en Gambia). Eind juni staat er weer een reis naar Indonesië (noorden en midden van Sumatra) met een citytrip Singapore op het programma!

Maar... Dit bericht gaat vooral over de nieuwste plannen, manlief en ik hebben het plan opgevat om volgend jaar voorjaar (we denken nu aan half april - begin/half juni) 6-8 weken (even afhankelijk van ons budget en hoe lang we vrij kunnen krijgen) naar Peru en Bolivia te gaan. We willen ook naar San Pedro de Atacama in Noord Chili. Nu zijn we benieuwd naar jullie ideeën over ons plan, we zijn beiden nog nooit in Zuid Amerika geweest, dus nieuw terrein. Aantal vragen:

- We spreken beiden geen woord Spaans op het moment, maar willen in Nederland al wat Spaanse lessen gaan nemen (waarschijnlijk van iemand uit Zuid Amerika, dat is toch weer anders dan uit Spanje begreep ik?). Daarnaast willen we in Arequipa of Cuzco (we neigen naar Arequipa aangezien dit makkelijker in de route ligt en in verband met de hoogte) een week Spaanse les nemen. Denken jullie dat we ons voldoende zullen kunnen redden om vervoer, accommodatie en eten te regelen? Kunnen praten met de locals zou leuk zijn, maar ik heb niet de illusie dat we na een week een gesprek zullen kunnen voeren...
- Ons idee van de route is nu als volgt: Lima (3d), Paracas (1d), Huacachina (2d), Arequipa (8/9d; Spaanse les en trekking Colca Canyon), Arica (1d), San Pedro de Atamaca (2d), tour San Pedro de Atamaca - Uyuni (3d), Potosi (1d), Sucre (3d), Rurrenebaque (4/5d), La Paz (2d), Puno (1d), Cuzco (7/8d, incl trekking Machu Picchu), Lima (1d).
- Met bovenstaande route zouden we goed uit moeten komen in 6 weken, is het aantal dagen dat ik noem haalbaar? Of gaan we te snel? We zijn denk ik een beetje gemiddelde reizigers qua snelheid, ik hoef niet overal een dag extra te zijn om te relaxen, maar vind het ook irritant als we weg moeten uit een plek terwijl we er nog van alles zouden willen doen.
- Als we 8 weken weg kunnen, willen we naar het noorden van Peru (tenzij bovenstaande reistempo niet haalbaar is), tips daarvoor? Ik kan er niet zoveel over vinden.
- We willen een budget uittrekken van € 35 pppd, exclusief internationale vluchten, Machu Picchu en de jungle bij Rurrenebaque. In Azië (Indonesië, Sri Lanka) reizen we met een budget van 25 - 30 pppd. Is dan 35 haalbaar voor deze regio? Of kunnen we beter meer rekenen? We reizen graag met de bus, lange stukken (12 uur +) misschien het vliegtuig, slapen het liefst in een eigen kamer met eventueel gedeelde badkamer, een keer een dorm is geen probleem, eten redelijk budget, maar vinden het fijn om wel te kunnen zitten en we nemen graag een drankje op z'n tijd, maar zijn geen enorme feestbeesten.
- Vanaf Cuzco willen we een trekking doen naar Machu Picchu, dit hoeft niet de Inca Trail te zijn. Wanneer we twee/drie dagen voordat we de trekking willen gaan doen in Cuzco aankomen, is dit dan nog goed te regelen? Of moet het toch een aantal weken van te voren gereserveerd worden?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Siem
ketting
Reisexpert

Re: Peru, Bolivia en Noord Chili

Bericht door ketting »

Welkom op het forum en wat een leuke vooruitzichten hebben jullie! Je zult echt niet de enige zijn die (vrijwel) zonder een woord Spaans in Peru begint. De route die je gaat doen, doen heel veel mensen en ik denk dat je met deels handen en voeten en af en toe een paar woorden best een heel eind komt. Toen ik daar was, was ik ook nog een behoorlijke beginner qua Spaans en heb me goed kunnen redden. Het gaat om een paar (reis)dagen en je hebt als best wat reiservaring. Het is wel slim en leuk om in Nederland al een klein beetje te leren (online met duolingo app?) maar het meeste leer je natuurlijk als je in het land zelf bent (en met lessen).

Jullie planning ziet er vrij goed uit, er zijn veel reizigers die ongeveer dat tempo aanhouden. Gaan jullie grotendeels op de bonnefooi of wil je veel (lang) van tevoren vastleggen? Ik zou aanraden het flexibel te houden, al zal je Spaanse les misschien al wel willen vastleggen. Je zou verder kunnen overwegen om vanaf Cusco naar Lima te vliegen (of gelijk verder noord). Dat stuk duurt met de bus ongeveer 22 á 24 uur omdat het veel door de bergen is. Ik heb het gevlogen voor ca. 100 euro. Vanaf Lima is het 8 uur met de bus naar Huaraz. Vanuit Huaraz kun je mooie (meerdaagse) trekkings doen. Een daghike naar Laguna 69 of Laguna Churup of de meerdaagse Santa Cruz trek. Verder noord dan Huaraz ben ik niet geweest.

Budget van 35 pppd zou goed moeten kunnen. Volgens mij heb ik met vergelijkbare manier van reizen in Peru ook zoiets uitgegeven, al houd ik dat nooit zo goed bij, zou ook best iets meer of minder geweest kunnen zijn. Heb geen taalles gevolgd en weet niet of dat veel in je budget hakt. Bolivia is iets goedkoper dan Peru en Chili weer wat duurder dus dat zou mooi gemiddeld uitkomen.

Als je de incatrail zou willen doen moet je echt maanden van tevoren reserveren. Ik heb in het voorseizoen (Mei) de 4 daagse Inca jungletrail gedaan en die kon ik twee dagen van tevoren nog ter plaatse in Cusco bij meerdere aanbieders boeken. Deze was erg leuk en bestond o.a. uit mountainbiken, hiken, zip-linen en raften. Dit is allemaal in de buurt van en gedeeltelijk op de route van de "echte" Incatrail. De derde dag kom je 's middags aan in Aguas Calientes en dan bezoek je de laatste dag vanaf de vroege ochtend Machu Picchu en ga je eind van de middag met de trein terug naar Cusco. Ik heb destijds van anderen gehoord dat de Salkantay- en de Lares trek ook nog relatief kort van tevoren te boeken zijn.
Plaats reactie