Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 20 okt 2010 11:22

ik geef m maar weer eens een kick!

Heb toch nog een brandende vraag....

Als je met een camper rondreist door Australie en je wilt een stad in, hoe kun je dat beste doen?

Bijv. Wij willen van Darwin naar Melbourne via Adelaide, uiteraard willen we Adelaide ook bezoeken. is het dan het gebruikelijkst op een camping vlakbij Adelaide te overnachten en dan iedere dag met ov ofzo naar de stad te gaan?

zal vast allemaal heel simpel zijn enz. maar ik wil toch graag weten hoe jullie dat hebben gedaan.

bedankt!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 20 okt 2010 13:52

in het grote HEMA boek ( wegatlas) stonden grotere parkeerterreinen buiten de stad aangegeven die bijv een shuttle dienst hadden. Zo iets als park-n-go die we hier in nederland ook kennen.
Anders zorgde ik dat ik een goede studie had gemaakt van de kaart van een stad en wist waar een grote parkeerplaats was. Maar we hebben ook een keer een paar uur rond gereden in een stad omdat we geen plekje konden vinden
jessy04
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:43

Bericht door jessy04 » 20 okt 2010 15:46

op 20 december vertrekken wij met zijn tweetjes voor 4 weken naar Australie.
We landen op Cairns en daar staat een 4wd campertje klaar voor ons. We vertrekken weer vanaf Adelaide op 18 Januari.

Wij hadden het volgende bedacht;
Vanuit cairns stukje kust te pakken en dan via de outback naar beneden richting brisbane-sydney. Dit omdat wij de outbakck ook graag mee willen maken.
Dan vanuit Sydney - melbourne en dan via de oceanroad naar adelaide, en als het past graag ook nog naar kangeroeisland!!
Hoe vinden jullie dit reisplan?

Wat ik ook nog in mijn hooft heb is ;

vanuit cairns - naar Alice spring en dan naar beneden naar adelaide is dit een optie denken jullie???
We zijn rijden met de camper gewent en ook dan maken we veel km-ers.

wat is aan te raden??
thelklutsen
Vakantieganger
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:55

Bericht door thelklutsen » 20 okt 2010 19:11

Ik ga zelf 6 december naar Australie, dus heb nog geen ervaring, maar ik denk dat je eerste route toch echt te lang is voor 4 weken. De afstanden zijn enorm en In 4 weken kun je denk ik beter van Cairns naar Sydney. Dan kun je alle hoogtepunten van de oostkust meepakken en ook nog een stuk Outback zien. Daarna ook nog naar Melbourne en Adelaide lijkt me niet haalbaar.

Je andere route moet wel te doen zijn, omdat je in de outback toch meer kilometers kunt en zult maken zonder steeds te stoppen. Dus dan eerst een week Cairns en omstreken, dan een week Alice Springs en Uluru en dan nog een rondje Adelaide - Melbourne - Adelaide. Maar nogmaals, ik heb er zelf ook geen ervaring mee, dit is wat ik heb opgemaakt uit vele uren lezen (oa. hier).
funnyflower
Reiziger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 dec 2007 20:36

Bericht door funnyflower » 23 okt 2010 18:43

Cairns - Brissie - Sydney - Adelaide in 4 weken ga je niet leuk vinden, simpel omdat je geen tijd hebt om echt iets te zien.

Cairns - Alice- Adelaide is wel te doen in 4 weken. Interessante route en zou zekers mijn voorkeur hebben!
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Bericht door Janneke » 24 okt 2010 12:56

Hoi,

Cairns - Adelaide via oostkust/sydney in 4 weken zou ik niet doen. Dan zit je alleen maar in de auto. In Australië zijn geen 4 baans snelwegen waar je lekker door kunt rijden en 1000km op een dag kunt rijden. Wij zijn van Cairns via Brisbane, Sydney, Melbourne naar Adelaide gereden waarbij we ook wat meer het binnenland in zijn gegaan en niet alleen langs de kust zijn gereden en hadden daar 2 maanden voor. Zelfs dat vond ik nog krap omdat we zo'n 8000km gereden hebben in deze 2 maanden. Ik zou zeggen kies voor Cairns-Sydney of ga vanaf Cairns door de outback naar Adelaide zoals funnyflower zegt. Het is zonde wanneer je niks meer ziet dan je camper en alleen maar moet haasten om in Adelaide te komen. Ik weet niet of je ticket etc al vast ligt maar anders is misschien Sydney-Melbourne -Adelaide nog een optie en dan kun je vanuit Adelaide nog verder de outback in als je tijd over houdt. Ik vond dat stuk via de great ocean road erg mooi en je komt in 3 leuke steden en hebt een mooie afwisseling van ruige kustlijn en groene heuvels, bergen en wijngebied in het achterland. Mocht je dat doen kies er dan voor om vanaf Sydney helemaal langs de kust naar Melbourne te rijden en neem niet de rechtstreekse snelweg.
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 13 dec 2010 11:12

Kickerdekick!

Helaas gaat Australie niet door.

Heb een andere baan, intern, maar kan dan geen 5 weken weg helaas.

Nu gaan in we in maart, maar twijfelen tussen Maleisie / Indonesie. We willen in ieder geval Borneo gaan doen.

Toch bedankt voor alle Aussie info, hopelijk hebben anderen er nog wat aan.
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 13 dec 2010 15:01

Da klote voor jullie.
hmm,hoelang kan je dan wel na elkaar verlof nemen?
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 13 dec 2010 15:43

3 of 4 weken.

Hopelijk worden het er 4. heb nu vliegschema voor 3 weken in optie staan.

Amsterdam Jakarta via KuaLaLumpur . dan direct door naar Pangakalan Bun (kalimantan)
5 dagen later Jakarta Kuala Lumpur
en dan dag of 16 later terug naar Amsterdam.

dit is dus een 3weeks schema. Hopelijk kunnen we er 4 van maken. Ligt er aan of mijn vriendin contractverlenging ja of nee.
Kaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2011 15:45

Bericht door Kaar » 10 mar 2011 15:46

Dag mensen,

Vanwege een congres zit ik half juni in Melbourne. Na het congres heb ik 3 weken vakantie en wil ik in ieder geval Sydney en de oostkust zien. De één zegt: rijd naar Cairns, maar ik wil niet haasten. De ander zegt: neem een binnenlandse vlucht naar Cairns en dan afzakken naar Brisbane. Zoveel keuzes, wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt! G'day
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 14 mar 2011 08:57

in 3 weken naar cairns rijden lijkt me een behoorlijke afstand om af te leggen hoor. Ik denk dat de optie om naar Cairns te vliegen en af te zakken naar Brisbane nog het meest reeel is. Fraser Island en Whitsunday Island zijn dan wel mooie plekken om te bezoeken. (staan bij de australie reisinformatie beschreven)
aeacus
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2011 16:42

Bericht door aeacus » 14 mar 2011 16:46

Mijn vriendin en ik willen begin october voor 4 tot 5 weken naar Australie reizen. Aangezien we allebei geen strandtypes zijn, richten we ons voornamelijk op de cultuur- en natuurbezienswaardigheden. Onderstaand programma heb ik globaal gemaakt. Wellicht is dit programma enigszins druk, maar ik denk dat er nog genoeg rustdagen tussenzitten. Wat vinden jullie van dit programma?

6-Oct vliegtuig naar Singapore
7-Oct Singapore
8-Oct Singapore
9-Oct vliegtuig naar Sydney
10-Oct Sydney
11-Oct Sydney
12-Oct Blue Mountains
13-Oct Abercrombie Caves – Canberra (camper ophalen)
14-Oct Canberra
15-Oct Beechworth, Ovens Valley
16-Oct Melbourne
17-Oct Melbourne
18-Oct Twelve Apostles, Tower Hill State Game Reserve
19-Oct Barossa Valley, wijngebied
20-Oct Adelaide (camper terugbrengen)
21-Oct Adelaide
22-Oct rustdag
23-Oct vliegtuig naar Alice Springs
24-Oct Olga's
25-Oct Ayers Rock
26-Oct Kings Canyon
27-Oct Ghan trein naar Darwin
28-Oct Ghan trein naar Darwin
29-Oct Kakadu NP
30-Oct Kakadu NP
31-Oct Kakadu NP
1-Nov vliegtuig naar Cairns
2-Nov Great Barrier Reef
3-Nov Daintree NP
4-Nov Daintree NP
5-Nov vliegtuig naar Amsterdam
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 15 mar 2011 04:08

Hai,

Inderdaad een erg druk programma zonder ruimte om ergens langer te blijven, mocht je dat willen. Je hebt extreem veel gepland met heel veel reistijd door de afstanden en vluchten.

Realiseer je dat de Olga's en Uluru bijvoorbeeld wel 460 km vanaf Alice Springs liggen, toch zeker 5 uur rijden... En King's Canyon ligt daar weer een stuk vandaan. De afstand tussen Darwin en Kakadu is zeker 220 km en het park is enorm groot. De tropen in oktober zijn heet, plakkerig en soms zeer nat, hou ook daar rekening mee.

Persoonlijk zou ik liever minder beter willen zien, maar het ligt er net aan wat je wil.

Groetjes ^O^
Gebruikersavatar
Ron
Reisexpert
Berichten: 1120
Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
Locatie: cala d 'or, mallorca
Contacteer:

Bericht door Ron » 15 mar 2011 13:14

ik zou eens kijken wat je zelf graag zou willen zien en daar je route op af stemmen. want ja er is veel te zien aan de oost kunst en dat gaat je echt niet lukken in 3 wken als je ook een beetje wil relaxen.
aeacus
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2011 16:42

Bericht door aeacus » 16 mar 2011 14:31

Kims schreef:Hai,

Inderdaad een erg druk programma zonder ruimte om ergens langer te blijven, mocht je dat willen. Je hebt extreem veel gepland met heel veel reistijd door de afstanden en vluchten.

Realiseer je dat de Olga's en Uluru bijvoorbeeld wel 460 km vanaf Alice Springs liggen, toch zeker 5 uur rijden... En King's Canyon ligt daar weer een stuk vandaan. De afstand tussen Darwin en Kakadu is zeker 220 km en het park is enorm groot. De tropen in oktober zijn heet, plakkerig en soms zeer nat, hou ook daar rekening mee.

Persoonlijk zou ik liever minder beter willen zien, maar het ligt er net aan wat je wil.

Groetjes ^O^
Bedankt voor jouw feedback. Ik ben het met jou eens dat dit een druk programma is. Echter, onze insteek is dat we Australie niet zo snel een tweede keer zullen aandoen (toekomstige kinderen, andere interessante bestemmingen, etc) In Alice Springs en Kakadu NP zouden we excursies willen boeken. Aangezien we met het vliegtuig of trein naar deze gebieden trekken willen we geen rompslomp met overnachtingen zoeken, nieuwe huurauto boeken, etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast