Ik heb niet alles tot in detail gelezen maar aangezien ik ooit op de Perhentian Islands geweest ben kan ik misschien een paar tips geven die van pas kunnen komen.
Ik was half februari (voor de 2e keer) op de Perhentian Islands en het weer was toen goed. Het was wel wat bewolkt en als ik me niet vergis heeft het ook een keer geregend. Het was een periode waarin het nog niet druk is want het kan met het weer dan nog alle kanten op. Januari valt misschien nog net in het regenseizoen. Maar de natuur laat zich vaak (gelukkig) niet vangen in de abstractie van tijd die wij kennen. Dus met wat geluk is het prima weer.
Ik ben destijds vanuit Laos (hoe kan het ook anders

) naar KL gevlogen en ben vanuit daar verder gevlogen naar Kota Bharu. Een stadje niet ver van de plaats waar de boten vandaan vertrekken naar de paradijslijke eilanden die ze de Perhentians hebben genoemd. In Kota Bharu zou je ook een dag of 2 kunnen blijven. Het is een heel normaal stadje met een grote markt, wat moderne winkels en voor de rest niet heel veel speciaals. Maar wel een stadje waar je wat meer mee krijgt van de iets traditionelere Maleise cultuur dan die in KL en Penang (waar veel Chinese en Indiase Maleisiërs wonen).
Vanuit Kota Bharu kun je een taxi nemen (delen met iemand anders en en dan wordt de prijs voor deze leuke trip prima) naar de plaats waar de boten vertrekken. Ik verbleef in Kota Bharu in een Guesthouse waar ik volgens mij ook een beoordeling voor heb geschreven. Niks bijzonders maar niet duur, vriendelijk personeel en vrij zuiver. De mensen daar kunnen een taxi regelen die niet zo duur is en met een grappige chauffeur die graag praat en je zo ook wat over de streek vertelt. Bij terugkeer zagen we de man weer en zijn we weer meegereden als ik me niet vergis.
Ik vebleef op Perhentian Besar (Groot) (Perhentian Kecil betekend Perhentian Klein). Ik verbleef wederom bij 'd Ayumi (ook een beoordeling op deze site) en dat was prima. Een vriendelijke eigenaar en een plaats die niet zo duur is (alles is wel wat duurder op de eilanden vergeleken met het vasteland, maar overdag zul je veelal wat in zeer liggen, rondwandelen of relaxen en maak je toch weinig op denk ik).
Veel plezier!! Geniet ervan. En hopelijk is het droog.
Als je wat gaat wachten is er in Maleisië ook nog veel te zien. Het vervoer is prima, de prijzen niet hoog (zeker niet als je realiseerd dat grote delen van Maleisië wat welvarender zijn dan de omringende landen). Een mooie loop door het land om dan bij de Perhentian Islands uit te komen is ook een optie. Vliegen is ook niet zo duur als je dat wilt (Air Asia...).