Pinnen in China

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Maaike T

Pinnen in China

Bericht door Maaike T »

Wij zijn bezig met de voorbereidingen voor een reis naar China. Ik begreep dat er genoeg pinautomaten zijn, maar nu hoor ik her en der dat een ING pas vaak problemen geeft. Wie kan mij hier recente info over geven?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Pinnen in China

Bericht door WizardOfOss »

Ik heb zelf een ING-pas, maar heb daar nooit problemen mee gehad. Wel is het zo dat je niet bij alle banken terecht kan om te pinnen, maar volgens mij geldt dat voor alle Nederlandse passen. Bank of China zou altijd moeten werken, en dat is sowieso de meest voorkomende bank. Bij andere banken lukt het soms wel, soms niet.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Bedankt Wizard Of Oss. Dat klinkt beter. Ik heb het Maestro-logo er op staan en dat heeft zelfs in Ethiopie geen moeilijkheden gegeven. Het leek me al bijna onwaarschijnlijk dat het in China wel problemen zou geven. Wordt er overigens al veel aan skimmen gedaan? Zijn de meeste pinautomaten bij een bank binnen of buiten? En staat er zoals in sommige landen een bewaker bij als hij buiten staat?
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Wat is skimmen??
Wat je nu wel moet doen sinds er een nieuwe wetgeving is gekomen (in belgie is dit zo, weet niet voor Nederland) ...is bij je bank aanvragen om in het buitenland (buiten europese unie) geld te kunnen opvragen. Je moet dan papieren tekenen die gelden voor 3 maanden.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Skimmen
Bedankt voor de tip. Ik zal het navragen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Zover ik weet is skimmen daar nog niet echt een probleem, maar wees uiteraard altijd alert. Je kan de pinautomaten echt overal aantreffen, uiteraard bij de bank zelf, maar bijvoorbeeld ook in de metrostations van Beijing. Bewakers heb ik nooit gezien, wel soms camera's. Maar meestal staan ze wel op drukke punten, ik heb me in ieder geval nooit onveilig gevoeld.

Iets om meer op te letten zijn de biljetten van RMB 100, daarvan zijn veel vervalsingen in omloop. Soms komen die zelfs uit een ATM, maar er zijn ook wel wat wisseltrucs. Dan heeft een verkoper nadat jij hem geld hebt gegeven bijvoorbeeld zogenaamd geen wisselgeld, maar ondertussen geeft ie jou dan een vervalsing terug om zelf jouw echte biljet te houden. Het is echt niet zo dat dit aan de lopende band gebeurt, maar wees er wel alert op.

Wat Zaratoestra beschrijft geldt zover ik weet alleen voor Belgische pasjes, ik heb er zelf in ieder geval nog nooit iets van gemerkt.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Bedankt Wizard.
Ik heb net een mail naar ING gestuurd en daarin een lading vragen op ze afgevuurd. o.a. of mijn pas eventueel wordt geblokkeerd bij gebruik in China. En of we van tevoren moeten melden dat we daar naar toe gaan en welke periode. Ik kan binnen 2 dagen antwoord verwachten.
Gelukkig dat skimmen nog niet zovaak voorkomt.
Tja hoe het geld er uit ziet...... moeilijk te beoordelen als je nog nooit in China bent geweest. Ik zal straks eens op het www kijken of er ergens goede afbeeldingen staan vermeld. En dan nog...........
Je hebt het over RMB 100. Is dit hetzelfde als Yuan 100?
In jouw blog van 2010 staat dat je je telefoon weer terug kreeg. Maar ik heb ergens gemist waar en waarom je hem moest afstaan.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

RMB (Renminbi, "volksgeld") is inderdaad hetzelfde als yuan, RMB is de schrijfwijze (vergelijkbaar met € of $), en yuan de spreektaal.

Wat betreft valse biljetten, als je op het vliegveld pint heb je (tenzij er hele rare dingen gebeuren) direct een aantal echte biljetten, de neppers herken je meestal aan de papiersoort. Maar het zijn sowieso de grootste biljetten die ze hebben, dus in principe krijg je ze alleen uit de automaat, nooit als wisselgeld.

Over de telefoon, dat zal mijn trip naar Noord-Korea zijn geweest (vanuit Beijing), daar moet je hem afstaan en krijg je hem bij vertrek weer terug. In China is een telefoon geen enkel probleem.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Bedankt dan is dat ook weer duidelijk ben een geruststelling.
O was dat Korea, want die telefoon is voor ons toch wel heel erg handig om bereikbaar te zijn voor nood en voor sms, aangezien ik (nog) niet weet of ik gewoon mijn hotmail wordt geblokkeerd. Ik heb begrepen dat Facebook in ieder geval niet werkt.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Met Hotmail heb ik in ieder geval nog nooit problemen gehad. Facebook heb ik niet geprobeerd, ik moet nog eens uitzoeken hoe ik mijn account kan laten verwijderen...
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

De afgelopen 2,5 jaar heb ik met (kleine) regelmatig mijn ING-pas gebruikt en nog nooit problemen gehad. Ik krijg ook nooit bericht van mijn bank wanneer ik mijn pas gebruik.
Alleen als ik mijn creditcard gebruik worden mijn ouders gealarmeerd met de vraag of hij niet gekraakt is (wordt nooit gebruikt, en mijn ouders staan garant voor de kaart).

Pinnen kan op heel veel plaatsen en eigenlijk altijd wel bij de Bank of China zoals Wizard zegt. Je krijgt alleen maar 100rmb uit de automaat. Sommige automaten zijn buiten, anderen in de bank zelf en daardoor misschien wat veiliger. Wordt een automaat gevuld, blijf dan uit de buurt. De automaat is dan namelijk omsingeld door beveiligers en die dragen allemaal een groot geweer en een knuppel.

Het geld heeft, net als in Nederland een watermerk. Op het briefje van 100rmb is dit Mao. Daarnaast loopt er tussen de 2 nullen een zilveren lijn. Deze zie je op de achterkant als een onderbroken streep. Let op bij de briefjes van 100 en 50. Aan de rest zul je je geen buil vallen als je daar een valse van krijgt. Je verliest dan hooguit 3 euro. Als je je briefjes van 100 uit de automaat haalt hoef je geen problemen te verwachten.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Maaike T schreef:want die telefoon is voor ons toch wel heel erg handig om bereikbaar te zijn voor nood en voor sms, aangezien ik (nog) niet weet of ik gewoon mijn hotmail wordt geblokkeerd. Ik heb begrepen dat Facebook in ieder geval niet werkt.
Je kunt hier gemakkelijk een simkaartje kopen. Past vaak ook in de Nederlandse telefoon.
Ik gebruik hotmail en dat werkt gewoon hier.
Gmail is een stuk lastiger en Facebook, YouTube, blogspot, Twitter en vele andere sites zijn geblokkeerd. Met een vpn kun je de 'Great FireWall of China' echter omzeilen en kun je deze sites 'gewoon' bezoeken.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Bedankt voor jullie zeer uitgebreide antwoorden. Daar heb ik wat aan. Mijn man heeft dit jaar een hartinfarct gehad. Heeft nu goede medicatie en hoeft pas over een jaar terug voor controle, maar ik wil nu toch een aantal zekerheden inbouwen zoals telefonische bereikbaarheid en hotmail. Dat is nu dus in orde. Wat mij betreft kunnen we over een aantal maanden vertrekken. Achter de geraniums blijven zitten kan altijd nog als we 80 zijn. ;)
In Zuid-Afrika werd een boeking van een hotelreservering via credit-card niet geaccepteerd door de bank. En wat Namibie betreft werd ons ook gevraagd door ING of het klopte dat een paar vooraf geboekte kampeerplaatsen in een park wel door ons waren gedaan. Het kan dus wel............ vandaar.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Ik kreeg vanmorgen antwoord op de vragen die ik bij ING had neergelegd. Hier een deel van het antwoord:

Met uw Betaalpas kunt u geld opnemen bij geldautomaten die zijn voorzien van het logo van Eurocard/MasterCard of Maestro. In sommige landen staat het oude Cirrus-logo op automaten. Ook dan kunt u er terecht.
Vrijwel overal ter wereld zijn deze geldautomaten te vinden. Wilt u weten of u geld kunt opnemen in het land van bestemming? Gebruik dan deze link: http://www.mastercard.com/global/atmloc ... index.html Op ING.nl vindt u meer informatie over het gebruik van de Betaalpas binnen en buiten de Eurozone. Volg daarvoor deze link: http://www.ing.nl/particulier/betalen/b ... index.aspx
Blokkade buitenland
We vinden veiligheid voor onze klanten het allerbelangrijkst. Daarom hebben we besloten om in de eerste helft van 2013 net als ABN Amro en Rabobank de betaalpassen van het gros van onze klanten standaard ‘uit ‘te zetten voor gebruik buiten Europa. Op dit moment houdt de ING alle transacties nauwlettend in de gaten zodat verdachte zaken snel kunnen worden ontdekt. Daar blijven we natuurlijk gewoon mee door gaan.
Natuurlijk kunt u zelf wijzigen, zo kunt u uw Betaalpas altijd ‘aan’ zetten voor gebruik buiten Europa indien u bijvoorbeeld op vakantie gaat. Dit kunt u dan doen in Mijn ING of bij onze klantenservice. Natuurlijk zullen wij u t.z.t. uitgebreid informeren over hoe dit precies in zijn werk gaat.

Wij wensen u alvast een fijne vakantie in China.

Dus niet alleen Rabo, maar ook ABN Amro en ING gaan de betaalpassen uitzetten die buiten Europa worden gebruikt.
norb

Bericht door norb »

pinnen in China. zit zelf met ing pinpas en credit card al 7 maanden zonder de mogelijkheid om te pinnen. dus voor China werkt de pinpas en credit card van de ing niet
Plaats reactie