pillen tegen hoogteziekte

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
bolletjeom
Reisexpert

pillen tegen hoogteziekte

Bericht door bolletjeom »

heeft iemand ervaringen met het gebruik van pillen tegen hoogteziekte?
ik heb net een receptje gekregen van de GGD aangezien ik vorig jaar in Ecuador er behoorlijk last van had en ik zometeen direct na aankomt aan het werk moet. ik heb geen idee hoe ik met knallende koppijn en misselijkheid anders een citytoer kan geven.

werken ze goed? of moet ik er rekening mee houden dat ik een alternatief programa in elkaar moet draaien voor mijn groep? zijn er veel voorkomende bijwerkingen bij en heeft iemand er ervaringen mee? en weet iemand of ze plaatselijk ook te krijgen zijn (ecuador) voor het geval ik er langer moet blijven.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
boj
Contacteer:

Re: pillen tegen hoogteziekte

Bericht door boj »

Ik heb zelf nog nooit gehoord van pillen tegen hoogteziekte, ik kan wel vertellen dat ik erg ziek ben geweest in Bolivia en toen ik daar van hersteld was vervolgens in andere hooggebergten niet meer ziek ben geworden. Ik weet niet waarom, maar volgens mij kun je de ene keer ziek worden en de volgende keer nergens last van hebben. Dat had ik in ieder geval.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb er wel al van gehoord. Het zou de symptomen onderdrukken. Daarom ben ik er tegen.
Maar op een hoogte zoals Quito en omstreken, zal het niet veel kwaad kunnen.
Coca bladeren (kauwen of thee van maken) zou ook helpen, en dat is wel te vinden in Ecuador.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

In Nepal waren er best een aantal mensen die uit voorzorg Diamox slikten. Vooral amerikanen daar wordt het volgens mij echt als wonder middel aangeboden.

Ik heb er zelf 1 dag eentje van iemand gekregen toen ik een beetje hoofdpijn had. Maar toen heb ik ook gewoon een asprientje genomen. Allebei werken ze hetzelfde je hebt minder last van de vervelende bijwerkingen van de hoogte.

Ik zit nu te denken of ik ze mischien ook mee zou nemen op de kilimanjaro (omdat je daar zo snel stijgt), aan de andere kant ben ik eigenlijk tegen preventief slikken, want als je normaal omhoog gaat moet je lichaam het aankunnen.
Zoals Kohraya aangeeft kan het ook zijn dat je pas te laat door hebt dat je echt ziek bent. Van oorsprong is het een plaspil en 1 bijwerking is ook dat je veel vaker moet plassen waardoor je ook nog meer moet drinken (en je moet al zoveel drinken op hoogte). Een goede nachtrust en niet zo vaak de bosjes in moeten duiken is me ook wat waard.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik heb zelf nog nooit last van hoogteziekte gehad (nou ja, alleen soms wat kortademig en licht slapen). Ik weet wel dat je locaal vaak wel het een en ander kunt kopen. Heb er geen verstand van. Als het symptonen onderdrukt, zou ik zeker niet heel veel preventief gaan slikken.....lijkt me link. Maar misschien zou je er af en toe eens eentje kunnen nemen om goed te kunnen slapen ja. Overdag zou ik dan niks nemen. Bij stijgen overdag zou ik signalen toch echt liever voelen......

Oh wacht even....je hebt het over Quito? Dan ben je wel erg gevoelig voor hoogteziekte zeg :-). Tsja, ik zou eerder een ibuprofen ofzo nemen, maar echt link kan het in Quito nooit zijn. Tsjonge, jonge zeg: en dan ben je nog niet eens in Cusco of La Paz geweest :P
bolletjeom
Reisexpert

juist, dat bedoel ik1
Knallende en echt knallende koppijn in Quito..op maar 2800 meter. wat wel reemd is want in Frankrijk kan ik met gemak meer hebben.
Ik ben ook misselijk maar zonder overgeven en heel licht in mijn hoofd. als je de heuvel op loopt heb je lood in je schoenen en een belachelijke hartslag
ik ben verder wel in goede conditie (vind mijn sportschool)

Ik heb het probleem dat die enorme hartslag dus ook maanden later nog heb bij inspanning. Ik heb een 3 daagse trekking gedaan met bepakking bij het Quilotoa meer. toen moesten we tegen een ravijnrand omhoog klimmen op 3500 meter hoogte. Dat was letterlijk 10 stappen, het zwart zien worden voor je ogen, rusten en dan weer proberen. Uiteindelijk ben ik echt flauwgevallen....terwijl ik al 5 minuten lag (letterlijk) bij te komen...ging alsnog mijn licht uit.
Later bij lake Cuicocha ook. En de cotapaxi was ook een gevecht tegen de zwarte vlekken voor mijn ogen.
En zometeen moet ik dat dus allemaal weer gaan doen met mijn groep.
en zelfs een keer 's ochtends vertrekken uit de jungle (laag) en diezelfde dag de....sjit, hoe heet die vulkaan.... een vulkaan.....tot 5000 meter gaan bewandelen!!!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Vanuit de jungle naar de 5000m ??? 0_0
Lijkt me niet verantwoord. Niet alleen voor jou, maar ook niet voor de groep.
Nog nooit gehoord van 'acclimatiseren'? Voor zo'n hoogteverschil moet je zeker 3 dagen tellen indien je niet geacclimatiseerd bent. En zelfs dan zul je niet gevrijwaard zijn van de symptomen.
bolletjeom
Reisexpert

ben het helemaal met je eens
ik vind het ook onverantwoord. maar 2 dagen voor de jungle was men wel al bijna een week op hoogte
ik weet niet hoe zoiets telt.
maar ik zal mijn mensen ook echt wel vertellen waar ze op moeten letten en misschien hebben we wel heel slecht weer en dat gaat het sowieso niet door.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Het telt wel mee als acclimatisatie, indien het toch op z'n minst 3000m is geweest.
Bereid je er toch maar op voor dat niet iedereen zal slagen.
Wel spannende vooruitzichten zeg!
bolletjeom
Reisexpert

ja, das waar! Ik heb er ook wel zin in hoor!
Als die pillen werken en ik daarmee geen stomme risico's neem (omdat je de symptomen niet voelt) dan heb ik zelfs wel zin om die 5000 meter te beklimmen!!
Kan het me alleen niet veroorloven om van mijn stokje te gaan
bolletjeom
Reisexpert

Ik heb de pillen gehaald en de bijsluiter even gelezen. Het lijkt er op dat het alleen voorkomt dat je vochtophoping in de longen krijgt. Nu kan dit natuurlijk geen kwaad hoor maar het lijkt niet dat het ook meer enig andere klacht "onderdrukt".

Het middel heet Acetazolamide (sandoz) en word gebruikt bij vochtophoping in de ogen en bij de nieren en soms ter voorkoming van vochtophoping in de longen bij hoogteziekte. Ik vraag me dus af of het ook maar enigzins iets van de denderende hoofdpijn, misselijkheid en opholgeslagen hart gevoelens wegneemt.
Verder niemand die dit ooit gebruikt heeft? Ik dacht het ooit eens van 1 van jullie begrepen te hebben.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Toen ik bij de GGD erna vroeg moest ik persee naar mijn huisarts voor pillen tegen hoogteziekten. Dit omdat het best wel heftige pillen zouden zijn. Mijn huisarts raadde me deze dan ook af. Ik weet overigens niet over welke soort pillen het ging...
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Ja, ik heb ook Diamox gekregen tegen hoogteziekte, gewoon op recept via de huisarts.
Apothekersassistente wist zelf niet dat het ook voor hoogteziekte werd voorgeschreven. Het is nl een gangbaar middel voor glaucoom (oogziekte)
Maar goed, mijn man en ik hebben het beiden gebruikt in Ecuador op weg naar de Cotopaxi. Mijn man en ik hebben geen last gehad van hoogteziekte. Het enige wat ik had was prikkelende vingers. Nu blijk ik achteraf daar dus een intolerantie voor te hebben ontwikkeld voor Diamox. Op zich niet zo vreemd, want ik ben voor div. andere medicatie allergisch.
Verder had onze reisleidster (die zelf in Ecuador woont) coca thee voor ons allemaal gekocht. En ’s morgens bij het ontbijt hebben we bijna allemaal aan de cocathee gedronken.
Een paar bij ons in de groep hadden we last van de hoogteziekte (erg veel hoofdpijn) maar ik weet niet meer of zij wel of geen thee hadden gehad.
Verder kregen we terplekke het advies om te blijven drinken en we kregen chocola.

Hieronder wat technische info van de apotheek:
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=994

En hieronder nog een verhaal van de Reisdokter (www.dereisdokter.nl):
hoogteziekte
Als je op reis gaat dan bereid je je uiteraard voor. Je leest over je reisbestemming, je bedenkt wat er in je rugzak moet en als je verder weg gaat, tref je maatregelen om gezond te blijven. Puttend uit zijn uitgebreide praktijkervaring behandelt dokter Ronald Hulsebosch in deze digitale column de gezondheidsrisico’s op reis en schrijft wat je er tegen kunt doen. Deze keer: hoogteziekte.
Ieder jaar gaan er mensen dood aan hoogteziekte. Dat zijn niet alleen alpinisten op weg naar of terug van de top van een 8 duizender, maar ook wandelaars in de Andes, Himalaya, op de Kilimanjaro en zelfs in de Alpen. Deze sterfgevallen zijn te voorkomen. Onwetendheid, onderschatting en het niet naleven van de regels zijn hier verantwoordelijk voor.
Hoogteziekte (Acute Mountain Sickness) ontstaat als het lichaam niet de tijd krijgt zich aan te passen aan het gebrek aan zuurstof in de lucht. Op 5000 m hoogte bevat de lucht nog maar de helft van de hoeveelheid zuurstof die op zeeniveau aanwezig is. Dat geeft klachten van hoofdpijn, misselijkheid, slapeloosheid, vermoeidheid en kortademigheid bij inspanning. Bijna iedereen voelt dit in min of meerdere mate zelfs al op geringere hoogte in de Alpen. Als je niet verder stijgt, je niet al te veel inspant, veel drinkt en rust neemt, gaan deze verschijnselen na enige dagen over. Je lichaam acclimatiseert.
Als je echter de verschijnselen veronachtzaamt, dan kunnen in luttele uren ernstiger vormen van hoogteziekte ontstaan. Je wordt zelfs zonder inspanning zeer kortademig en gaat hoesten en slijm opgeven. Dit treedt vaak plotseling in de nacht op en wordt veroorzaakt door longoedeem. De behandeling bestaat uit afdalen, zuurstof en nifedipine. Als afdalen en zuurstof niet mogelijk is, kan longoedeem dodelijk verlopen. Van de sterfgevallen door hoogteziekte is longoedeem de belangrijkste. Longoedeem kan plotseling onaangekondigd optreden, maar wordt meestal voorafgegaan door enkele dagen van toenemende klachten door hoogteziekte, waar niet op is gereageerd. Ook kan hersenoedeem ontstaan. Dit uit zich in ernstige hoofdpijn, braken, sufheid, verwardheid en evenwichtsproblemen (dronkemansloop). Ook hier is de behandeling zo snel mogelijk afdalen en toedienen van dexamethason. Deze vorm van hoogteziekte is binnen 24 uur fataal als er niets gedaan wordt.

Is hoogteziekte te voorkomen?
Ja en nee. Jong of oud, dik of dun, sterk of zwak, getraind of niet getraind, man of vrouw, iedereen kan het krijgen. Het is vooral een kwestie van aanleg. Maar je kunt wel iets doen. Lezen over de ziekte zodat je op de hoogte bent van de verschijnselen en weet wanneer het mis is en je iets moet doen. De regels van acclimatiseren volgen en de wetten van de bergen respecteren. Een leestip is: ‘Hoe blijf ik gezond in de hoogte’ van Han Willems.

Zijn er pillen die hoogteziekte voorkomen?
Diamox (acetazolamide) versnelt het acclimatisatieproces en vermindert de kans op hoogteziekte. Ik raad preventief Diamox aan wanneer er sprake is van een gebleken gevoeligheid voor hoogteziekte en wanneer het reisschema een geleidelijke acclimatisatie niet toestaat. Overigens kan Diamox ook gebruikt worden ter behandeling van hoogteziekte, maar niet ter vervanging van afdalen.

Wat zijn de gouden regels?
1. Stijg langzaam en slaap lager dan het hoogste punt van de dag. Drink veel en voorkom uitputting.
2. Rust bij ernstige klachten en klim pas verder als de verschijnselen verminderen.
3. Daal af bij ernstige klachten, die niet met rust verdwijnen en zeker bij vermoeden van long- en hersenoedeem.

Als je je gewapend met deze kennis aan de adviezen houdt en naar je lichaam luistert, zul je zeker van de bergen kunnen genieten zonder hoogteziek te worden.
Voor meer informatie over reizen en gezondheid of voor een persoonlijk reizigersadvies kun je terecht bij de Reisdokter. De vestigingen en openingstijden vind je op de website: www.dereisdokter.nl .
bolletjeom
Reisexpert

Bedankt Maaike

Ik was bekend met de theorie achter hoogteziekte maar twijfelde een beetje of ik nu wel de juiste pilletjes voorgeschreven had gekregen. Ach, ik ga ze gewoon eens proberen.
ik zal Ria eens vragen waar ze die Coca thee vandaan had want ik heb het eigenlijk nooit ergens gezien.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Ria weet het wel.
Ze had een hele doos met theezakjes voor 1 kopje. c_/
Plaats reactie