Overland tour Afrika

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

Bericht door jitsketje » 06 mei 2013 18:35

Vanaf september ga ik zeker voor een halfjaar naar Zuid Afrika.
Voornamelijk vrijwilligerswerk maar uiteraard moet ik ook reizen en meer zien.
In Zuid Afrika zelf wil ik graag alleen reizen met de bazbus of ander openbaar vervoer.
Enkel wil ik graag meer zien van Afrika en omdat ik niet al te veel tijd heb en het in Afrika toch wel wat lastig reizen is als meisje alleen zonder rijbewijs wou ik misschien een overland tour boeken.
Het liefste wil ik Mozambique in deze tour erbij hebben zitten en dan blijven er in ene niet heel erg veel tours meer over.
Volgens mij heb ik wel echt een hele vette tour gevonden die mooie plekjes bezoekt die ik ook graag wil zien.
Het is van African budget safaris - http://www.africanbudgetsafaris.com/...frican-safari/

Nu was mijn vraag of iemand ervaring heeft met Overland tours in Afrika?
Hoe was dat? Beviel het en is het aan te raden?
Ingritaaa
Reisexpert
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 okt 2010 16:57
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa » 06 mei 2013 19:18

Ik heb geen ervaring met overland tours en heb ook geen idee of deze reply je gaat helpen. Ik ben zelf in Tanzania, Oeganda, Rwanda en Kenia geweest en vond het alleen rondreizen daar erg makkelijk. Er rijden over minibusjes, want ook de Afrikanen hebben niet allemaal een auto en een rijbewijs en willen zich soms verplaatsen.

Af en toe kwamen er in de hostels grote bussen/vrachtwagens waar backpackers een georganiseerde tour mee maken. Handig, maar je hebt niet de mogelijkheid langer op een plek te blijven mocht je dat willen. Dat stukje vrijheid zou ik niet graag willen missen.

Ik heb dus geen idee hoe het in Zuid Afrika en Mozambique is, daar zullen andere mensen wel vast wat van weten. Ik wil alleen zeggen dat ik lekker zou gaan en ter plekke kijken hoe het is en dan pas beslissen of je met zo'n tour mee wil of niet.
Duncan
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2013 16:50

Bericht door Duncan » 08 mei 2013 16:51

Hoi,

Ikzelf heb ervaring met overland tours in Afrika en ook met zelfstandig rondreizen.
Hoewel het zelfstandig reizen te doen is vond ik de grensovergangen altijd erg heftig. Bij een overland tour is er in ieder geval een reisleider aanwezig die je hierbij assisteert. Daarbij heb je verschillende soorten van overland tours. De ene organisatie neemt je echt bij de hand terwijl de ander alleen de reis organiseert en je verder helemaal vrij laat op de plek van bestemming.

Een vriend van mij is z'n eigen overland reisorganisatie gestart, African Travels. Volgens mij kunnen zij je ook van vrijblijvend van informatie voorzien, vinden ze erg leuk om te doen.

Groetjes,
Duncan
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 27 mei 2013 14:35

overland trips zijn fijn.
Alles is geregeld. Je hebt de veiligheid van de groep en ook het gezelfschap. Vaak is het ook een stuk goedkoper.
Entrees voor nationale parken zijn vaak lager voor reizigers die met meer dan 4 mensen een "vehicle" delen.
En je komt makkelijker op plekken waar je met de huurauto niet naar toe gaan. simpelweg omdat je niet weet dat je er kunt komen of wat er te zien is. Openbaar vervoer brengt je op nog minder plaatsen

In landen met weinig infrastructuur vind ik de overlandtrips een uitkomst!
Mozabique is daar een goed voorbeeld van
Titbird
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:51

Bericht door Titbird » 01 jun 2013 19:23

Hey Jitsketje,
Ik ben die overland trucks vaak tegengekomen en heb er toch wat gemengde gevoelens bij, het is allemaal goed geregeld maar je verliest natuurlijk veel vrijheid. Ik was zelf met de motor en iedere keer er weer zo'n buslading toeristen verscheen vol zuipende Australiers en Amerikanen was het gedaan met de rust. Maar als je weinig tijd hebt en veel wil zien lijkt het wel ideaal. Mijn advies is, ga eerst rustig naar Zuid Afrika en kijk dan of je zo'n tour boekt na met andere toeristen te hebben gesproken, er vertrekken wekelijks van die overland tours, zeker vanuit Capetown of Johannesburg. En de bazzbus is redelijk prijzig heb ik me laten vertellen, de gewone busdiensten zijn super goedkoop. Voor grensovergangen in Oost en zuidelijk Afrika moet je ook niet bang zijn, die zijn allemaal efficient geregeld.
En ik zou kiezen voor Malawi ipv Mozambique, maar da's een persoonlijke keuze. Veel plezier daar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten