Openbaar vervoer Ethiopie

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
Moffel

Bericht door Moffel » 06 aug 2012 19:35

Hallo,

Wij willen begin december naar het Noorden van Ethiopie (t/m Axum). Het Ministerie van Buitenlandse zaken adviseert alert te blijven voor de persoonlijke veiligheid en geen gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Is het wel veilig om met het openbaar vervoer te reizen op deze toeristische route?

Alvast hartelijk bedankt.

Marian
Gino_santi
Reiziger
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:23

Bericht door Gino_santi » 05 nov 2012 20:35

Hallo Marian,

Ik mijn informatie komt uit 2009 en is dus wat verouderd maar misschien heb je er wat aan.
Toen ik in Ethiopië zat konden we probleemloos het land rond en dat deden de meeste met wie ik was met het openbaar vervoer en niemand heeft daar problemen gehad. Ik weet niet welke reden MinBuza opgeeft om niet op deze wijze te reizen. De enige reden die ik kan bedenken waarom ik niet met het openbaar vervoer zou gaan is dat ze rijden als krankzinnigen, maar volgens is er geen land zuidelijker dan Zwitserland waar ze dat niet doen.
Moffel

Bericht door Moffel » 05 nov 2012 21:25

Dank voor je geruststellende bericht. Wegpiraten zijn we wel gewend. Kwestie van niet voorin de bus gaan zitten dan hoef je het niet aan te zien.....
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 29 nov 2012 23:01

Hi marian,

Ik ben ook in 2009 in ethiopie geweest en heb alles met openbaar vervoer gedaan. Ze rijden er als gekken maar behalve de bussen is het overige verkeer voornamelijk niet gemotoriseerd.... We hebben een klein ongeluk met de bud in addis abbaba gehad, maar verder geen problemen. Zorg op het busstation van addis wel dat je goed je spullen in de gaten houd. Daar waarschuwde onze taxi chauffeur ons 10x voor!
Moffel

Bericht door Moffel » 30 nov 2012 14:30

Hoi Robin,

Dank voor je bericht. We gaan gewapend met binnenzakken in onze broek en zelfs een bh tasje waar we geld kunnen verstoppen, dan moet er toch altijd nog wat overblijven.... Maar we zullen de waarschuwing van je taxichauffeur ter harte nemen hoor.
Ik heb al wat reisverslagen gelezen in boeken en op internet. Een beetje "assertieve verkoop" en gestalkt worden zijn we op vakantie wel gewend. Maar het lijkt in Ethiopie wel heel ernstige vormen aan te nemen (waarschijnlijk niet geheel onbegrijpelijk overigens). Heb je toevallig ook nog een tip om niet chronisch vast te kleven aan een kudde zogenaamde gidsen en bedelende kinderen.

Alvast bedankt,
Groet,
Marian
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 30 nov 2012 23:28

Hi marian,

Ik heb de haasle in ethiopie niet als heel extreem ervaren, muv het zuiden van ethiopie waar we met stenen door kinderen bekogeld werden omdat we ze niets gaven, ook niet onze lege waterfles. Dat is wel mijn eerste tip, deel niet iets zomaar uit (deed iedereen dat maar). Ik vond het vooral op de busstations erg, daar willen veel mensen ongevraagd hulp bieden en daar natuurlijk geld voor hebben, maar in restaurants, hotels etc hebben we er geen last van gehad. En je kan ook gewoon op straat lopen zonder dat er allerlei opdringerige verkopers op je af komen.

Ik denk niet dat je echt iets kan doen om het te voorkomen. Het helpt meestal wel om eruit te zien als een beetje ranzige backpacker ( zonder splinternieuw rugzak etc), maar ethiopie is zo stoffig dat alles er al snel gebruikt uitziet. Overigens is dat nog wel een tip. Zorg dat je een travelbag oid voor je rugzak hebt, want of je tas nou bovenop of onderin de bus gaat, hij wordt gegarandeerd hel vies van alle stof, olie etc.
Moffel

Bericht door Moffel » 30 nov 2012 23:53

Hoi Robin,
Fijn te horen dat het je is meegevallen. Ik hoop dat we hetzelfde gaan ervaren. De tip van de rugzak vind ik fijn. Ik ben mijn knalrode beschermhoes helaas kwijtgeraakt tijdens een grote windhoos bij een wandeltocht in Chili. Dus die ligt daar nu ergens lelijk te zijn in de mooie natuur. Ik ga dan toch nog maar even op zoek naar een nieuwe hoes....
Groet,
Marian
Stefanie1978
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2017 17:41

Bericht door Stefanie1978 » 25 aug 2017 14:15

Ik ben zelf in Tanzania geweest.Mijn ervaring is dat de busjes niet op tijd rijden en vol zitten.Waar zou ik informatie kunnen opvragen waar de haltes zijn en hoe lang zo n reis ongeveer duurt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten