met pubers naar Cambodja, of Vietnam?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
marie70
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2024 18:01

Bericht door marie70 » 29 jun 2024 18:16

Twee jaar geleden hebben we met ons gezin (2 pubers) vier weken met de rugzak door Thailand gereisd. Het smaakt naar meer dus deze zomer willen we vier weken naar Cambodja (en laatste 1,5 week Thailand), of vier weken naar Vietnam. We komen er niet uit ,want we lezen steeds weer voor- en nadelen. Wie heeft in beide landen gereisd en kan ons adviseren? We houden van natuur, niet al te toeristisch, lekker eten, vriendelijke sfeer, zelf regelen en op het laatst relaxen op een eiland.
Wat we lezen over Vietnam is dat er veel afwisseling in landschappen is, veel must-sees, leuke steden en heerlijk eten. Nadeel zijn de lange afstanden en het lijkt toeristischer te zijn
In Cambodja zijn we bang dat er naast Siem Raep best wel leuke plekken zijn (Kampot, Kep, Ko Rong Sanloem, Battambang), maar geen echte hoogtepunten. Of zien we dat verkeerd? En ondanks de kortere afstanden dan in Vietnam, kost het reizen toch veel tijd.
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 30 jun 2024 13:26

Ik ben drie keer geweest. Wel steeds vier weken in januari vanwege het koude seizoen in NL en het doorgaans goede seizoen daar.
2016 Vietnam: HCMC, Mekong Delta, Dalat, Hoi An, Ninh Bin, Cat Ba island, Hanoi, Sapa.
2018 midden- en noord Thailand: Bangkok, Kanchanaburi, Ayutthaya, Chiang Mai, Pai.
2019 midden- en zuid Thailand en Cambodja: Bangkok, Ko Chang, Siem Reap, Battambang, Phnom Penh, Phuket, Ko Phi Phi, Ao Nang, Khao Sok.

In 2016 (Vietnam) wel een paar binnenlandse vluchten gedaan en de nachttrein van Hanoi naar Sapa (Lao Cai) vanwege de afstanden. In 2018 de nachttrein van Ayutthaya naar Chiang Mai en (na Pai) vanaf Chiang Mai weer naar Bangkok. In 2019 een vlucht vanaf Phnom Penh naar Phuket. Zoals je ziet wel grotendeels de wat toeristische plekken, maar dat heeft ook vaak een reden.

Voor vier weken is Vietnam echt meer dan groot genoeg. Ik ben maar een goeie week in Cambodja geweest en niet zo goed op de hoogte wat daar verder nog het bezoeken waard is. Ongetwijfeld kun je je daar ook wel langer vermaken. Of je nog een keer (even) naar Thailand wilt gaan hangt er denk ik ook een beetje vanaf waar je al zoal wel/niet geweest bent. Vanaf Bangkok was het makkelijk om met de bus na een paar dagen tussenstop op Koh Chang naar Siem Reap in Cambodja te reizen (visum on arrival). En vanaf Phnom Penh was het makkelijk om kort van tevoren nog een betaalbare vlucht naar Phuket te vinden. Misschien is zoiets leuk om in de reis te integreren?

Ik vond het overal fantastisch maar Vietnam inderdaad het mooist qua natuur en afwisseling. Thailand wat meer toerisme dan in Vietnam. Goed eten kan overal, vond de verschillen tussen de landen daarin niet zo groot. Ik zou lekker naar Vietnam gaan aangezien je al in Thailand bent geweest. Noord Vietnam is het leukst. Een combinatie met Cambodja zou kunnen maar vier weken alleen Vietnam is echt niet teveel. Kijk wel even naar mogelijkheden voor een binnenlandse vlucht om de lange busreizen wat te beperken. Tip: Sla de partyboats in Halong-bay over en ga in plaats daarvan naar Cat Ba Island en laat je vanuit Ben Beo haven door een visser afzetten bij een leuke drijvende homestay.

Stel gerust meer vragen!
marie70
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2024 18:01

Bericht door marie70 » 30 jun 2024 16:03

Dank voor je uitgebreide reactie! We gaan inderdaad in de zomer en ik heb begrepen dat Ko Chang veel storm en regen kan krijgen in de regentijd, dus dat slaan we helaas over. Ik denk dat we dan naar Vietnam gaan. Vond jij Sapa ook de moeite waard? En dank voor de tip over Halong Bay.
Zijn er ook reizigers die Cambodja meer de moeite waard vonden, en waarom?
Laatst gewijzigd door marie70 op 30 jun 2024 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 30 jun 2024 16:49

Ik vond de omgeving van Sapa erg mooi en ook lekker rustig. Het kan daar in de bergen wel flink afkoelen 's avonds. Je kunt er heerlijk wandelen. Dan kom je wat meer weg uit het toeristische plaatsje zelf, dat je meer als een uitvalsbasis moet zien. We hebben ons een keer met de taxi ergens laten afzetten (bij een waterval volgens mij) en zijn toen gaan hiken. Uiteindelijk d.m.v. een lift van een vrachtwagenchauffeur weer teruggegaan naar Sapa. Ook hebben we een keer scooters gehuurd. Het kost wel even wat tijd om vanuit Hanoi in Sapa te komen, maar de nachttrein was ook een leuke ervaring. Dat had ik toen nog niet eerder gedaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten