Medische verzekering

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 28 jul 2015 19:14

Hallo allemaal!

Ik dacht dat ik dit helemaal uit had gevogeld in december, maar nu verneem ik van de instanties weer andere info met betrekking tot de ziektekostenverzekering. Ik ben van plan om 12-24 maanden in Australië te verblijven.

December

AnderZorg zegt: Bij een arbeidscontract of bewijs van uitschrijving kan de zorgverzekering opgezegd worden.

Juli

AnderZorg zegt: Klopt niet, bij een tijdelijk verblijf in het buitenland heeft u gewoon een plicht om de zorgverzekering aan te houden. Alleen als je gaat werken kan het stopgezet worden. Bij het verblijf in het buitenland hebben we je woonadres daar nodig.

Bij de gemeente kan ik me 5 dagen van te voren uitschrijven, en bij het SVB hebben ze verteld dat als ik dat doe, dat wat betreft verwerking in de systemen alles automatisch gaat en zij dus ook geen advies hoeven te geven.

Ik wilde een reisverzekering afsluiten bij Australian Backpackers (Allianz), inclusief medische dekking. Maar ik wil natuurlijk ook niet te lang met dubbele kosten rondlopen.

Wat raden jullie aan? SVB is ook eerlijk en zegt dat er geen echte regels voor zijn voor mijn geval.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 29 jul 2015 05:34

Hi,

Heb je al onder Budget en Verzekeringen gekeken?

Misschien heb je wat aan deze posts:
uitschrijven-niet-uitschrijven-t29830.html
zorgverzekering-working-holiday-nieuw-z ... 29565.html
zorgverzekering-aanhouden-gba-uitschrijven-t27779.html

Succes ermee!
Marriette
Vakantieganger
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2015 22:15

Bericht door Marriette » 29 jul 2015 07:51

Je kan je inderdaad pas 5 dagen voor vertrek uitschrijven bij de gemeente. Als je dat gedaan hebt, kan je je inderdaad pas uitschrijven bij je zorgverzekering. Dat doe je dan vanaf de datum van vertrek. Volgens mij kan je ook een postadres in Nederland opgeven bij de gemeente-uitschrijving, bijv een familielid, maar dit moet je even navragen. Als je je uitgeschreven hebt bij je zorgverzekering krijg je een paar weken na die uitschrijving de papieren daarvan op dat adres toegestuurd als ik het me goed herinner. Ik ben dan wel echt geënigreerd, maar het proces zou hetzelfde verlopen lijkt mij... Misschien dat het alleen anders zit als je nog wel (huur)huis en dergelijke aanhoudt in Nederland, maar dat weet ik niet. Als je niets achterlaat in Nederland in die zin, zou ik denk ik me gewoon uitschrijven bij gemeente en zorgverzekering en inderdaad zo'n reisverzekering aanschaffen...
Veel plezier op reis in ieder geval!!!
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 29 jul 2015 09:55

Nou, het was een erg gezellige chatsessie met Anderzorg deze morgen. Ik raad iedereen aan om vooral niet bij deze zorgverzekeraar een verzekering af te sluiten, aangezien zij zelfs bij een reis van 2 jaar zeggen dat je tijdelijk in het buitenland verblijft.

Wie weet een zorgverzekeraar die hier soepelere regels in heeft? Dan kan ik daar per 1 januari 2016 naar overstappen en gelijk opzeggen ;)
Geert: Hallo, ik ben Geert van Anderzorg. Waar kan ik je mee helpen?

U: Goedemorgen Geert, ik vertrek op 10 september voor minimaal 24 maanden naar Australië. Ik ga daar reizen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Daarom schrijf ik mij ook 5 dagen voor vertrek uit bij het GBA en ik zou willen weten hoe het dan werkt met het opzeggen van de zorgverzekering.

Geert: Je moet dan de verzekering bij ons opzeggen. Je kunt ons een e-mail sturen. je kunt de e-mail sturen naar: service@anderzorg.nl

U: Maar hoe gaat dit in z'n werk? Moet ik dan het bewijs van uitschrijving opsturen via de mail? Hoe snel wordt dit verwerkt?

Geert: Je hoeft geen bewijs te sturen. We kijken in het landelijk systeem van de gemeente. je wordt dan uitgeschreven per datum emigratie bij de gemeente

U: Het is wel heel gek, want op 3 december 2014 kreeg ik ook te horen dat ik het op kan zeggen, via uw collega Laura Bontekoe. En heb het laatst nog een keer nagevraagd, toen werd weer gezegd dat ik hem wél aan moet houden door uw collega Miriam. En u zegt nu weer dat ik de zorgverzekering wél op kan zeggen. U snapt dat dit erg verwarrend werkt allemaal.

Geert: Je laat je uitschrijven bij de gemeente en je blijft niet in dienst bij een nederlandse werkgever?

U: Klopt

Geert: En verder ook geen inkomen of uitkering vanuit Nederland?

U: Klopt ook
U: :)

Geert: ik heb niet de juiste informatie gegeven. Je gaat reizen door australie. Je blijft dan gewoon in nederland ingeschreven in een basisverzekering. Alleen als je aan het werk zou gaan in australie moet je uitgeschreven worden.

Geert: We moeten hiervan wel een aantekening maken in je dossier. Mag ik van jou je verzekerdennummer?

U: Ik ga daar op een gegeven moment ook werken, weet alleen niet zeker wanneer. En ik ga langer dan een jaar en een dag weg, vervalt dan niet de hele regel? Ik lees overal dat je officieel geëmigreerd bent als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft en dat je plicht op een zorgverzekering vervalt als je langer dan een jaar en een dag weg bent uit Nederland.

U: En vanuit Australië is het uiteraard wat moeizamer te regelen lijkt me.

U: Zelfs de SVB heeft mij geadviseerd mij in deze situatie uit te schrijven bij de zorgverzekering.

U: Aangezien het als een echte emigratie geldt waarbij ik niets meer aanhoudt in Nederland, geen huis, geen loon, geen uitkering.

Geert: nee de periode maakt niet uit. Je blijft in Nederland verzekerd. Alleen over de periode dat je aan het werk bent kunnen we je uitschrijven. je moet dan ons een arbeidscontract sturen over de periode dat je daar aan het werk bent
Geert: Het wordt niet gezien al emigratie.

U: Ik voel me wel heel erg getruct door jullie nu, ik heb in december deze vraag gesteld omdat ik mij aan het oriënteren was op een nieuwe zorgverzekering. Toen kreeg ik de boodschap dat het makkelijk zou gaan en mede daardoor heb ik mijn keuze voor jullie gemaakt.

U: Door de gemeente en SVB wel

Geert: Heel vervelend dat je tegenstijdige informatie hebt gekregen. Ik wil je adviseren om je situatie per e-mail te sturen naar: service@anderzorg.nl tav afdeling Buitenland. je krijgt dan van hun een schriftelijke reactie met uitleg

U: Wanneer zou ik wel permanent de zorgverzekering op kunnen zeggen?

U: En dat heel vervelend is natuurlijk een standaard reactie, door jullie tegenstrijdige informatie ben ik een verzekering aangegaan. Mede omdat jullie ook goedkoper waren, maar als ik dit had geweten had ik zeker bij een andere organisatie een verzekering genomen die hier wel soepelere regels in heeft, want dit gaat mij onnodig extra geld kosten

Geert: Permanent opzeggen kan als je je definitief gaat vestigen in het buitenland

U: Ik zal een mail sturen, maar ik ben nu echt ontzettend pissig op Anderzorg, dit is niet de manier waarop ik verwacht had dit te kunnen regelen.

U: Ik zal ook verschillende reisorganisatie inlichten dat Anderzorg een organisatie is die NIET makkelijk meewerkt aan dit. Ik ben uiteraard niet de enige persoon in NL met deze situatie. Ik heb straks geen enkele connectie meer met Nederland behalve een postadres en een paspoort.

Geert: Ja, maar je gaat reizen in australie voor twee jaar voor de zorgverzekering betekent dit dat de intentie er is om terug te komen naar Nederland. Er blijft dan een binding en blijft de zorgverzekering doorlopen. Alleen bij definitieve vestiging in het buitenalnd wordt je uigeschreven.

Geert: We zien je e-mail tegemoet.

Geert: heb je verder nog vragen?

U: Nee, ik zal een mail sturen en verwacht daarop een passende reactie die specifiek voor mijn situatie geldt, en niet het standaardverhaal wat jullie afsteken.
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 31 jul 2015 15:23

En na veel gedram, heb ik dit antwoord via de mail gekregen:
"Personen die binnen 3 jaar terug keren naar Nederland zijn verplicht om een zorgverzekering aan te houden.
Wij hebben de verzekering uit coulance stop gezet per 10 september2015. De eventueel teveel betaalde premie storten we terug."
ze spreken elkaar tegen in 2 zinnen, toch knap. Het is verplicht om een zorgverzekering te houden, maar uit coulance kunnen ze hem toch stopzetten. Als het verplicht is kunnen ze hem toch niet stopzetten? 8)7
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 31 jul 2015 15:47

Zijn er andere reizigers die recent dezelfde ervaring hebben?

Bij mijn weten is het zo dat je als ie langer dan 8 maanden weggaat uit NL, dat je je uit MOET schrijven uit de GBA en je niet verzekerd MAG zijn. Dat is wat jij ook aangaf.

Hoe kan een maatschappij iemand verplichten iets te doen wat niet mag !?!
Marriette
Vakantieganger
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2015 22:15

Bericht door Marriette » 04 aug 2015 13:41

Uhm... Stel dat... Je zegt dat je gaat emigreren, maar dat bevalt dan gewoon toch niet zo goed, dus kom je na verloop van tijd toch maar weer in Nederland wonen... Ben je dan niet van t hele gezeur af?
Misschien niet de bedoeling, maar ja, dan moeten ze maar niet zulke tegenstrijdige antwoorden geven, toch?
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 04 aug 2015 13:46

Ik denk als je echt gaat emigreren, dat ze een nieuw woonadres in dat land van je eisen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten