Malawi, Zambia en Mozambique? Help!

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
peanut014
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2015 20:57

Bericht door peanut014 » 02 feb 2015 21:07

Hallo allemaal,

Wij zijn twee meiden van 25 jaar en zijn van plan om van half maart tot half april (5 weken in totaal) te gaan reizen in Afrika.
Nu hebben we gekozen voor Malawi en Zambia, gezien we hier veel positieve verhalen over lezen. Ook op fora lezen we dat deze twee landen per openbaar vervoer prima te doen zijn voor 2 meiden. We hebben beide redelijke ervaring met backpacken (ZO-Azië en Australië).
Sowieso zijn we van plan om via Del Es Salaam (Tanzania) te vliegen en dan de bus naar Lilongwe (Malawi) te nemen. Iemand hier ervaring mee? We besparen hiermee ongeveer 400 euro. Ergens op deze site hadden we al gelezen dat iemand deze busreis ook had gemaakt.
Het idee is nog vers en we hebben dus nog niet helemaal uitgepluisd wat we willen zien. In ieder geval de lokale bevolking in Malawi trekt ons en het Malawimeer. Tevens in Zambia de South Luangwa NP en de Victoria Falls. Ook hebben we gehoord dat je prima met het openbaar vervoer de oversteek van Malawi naar Zambia kunt maken. Iemand hier ervaring mee?

Nu hebben we verschillende vragen:
- Wat is realistisch gezien onze tijd (5 weken)?
- Graag zouden we ook nog onze padi halen in Mozambique. Kan dit gezien de tijd? En iemand ervaring?
- Zijn er nog meer mooie plekken in de eerste 2 landen die jullie ons aanraden en haalbaar zijn met openbaar vervoer (evt. de kleine busjes)?
- Wat kunnen wij als dagelijks budget verwachten in Malawi en Zambia?
- Alle ervaringen zijn welkom! _O_

Alvast heel erg bedankt en we hopen graag iets te horen!!

Gr. Chantal en Siri
AlainDeco
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2012 20:20

Bericht door AlainDeco » 03 feb 2015 23:28

Hi Chantal en Siri!

Erg leuke plannen hebben jullie! Ik ben 2 jaar geleden 12 weken in Zambia geweest voor een stage en ben daarna 4 weken door Malawi heen gereisd. Bij deze mijn ervaringen. Beide landen zijn echt fantastisch en ook erg makkelijk om doorheen te reizen met een backpack en openbaar vervoer. Vooral in Malawi is de infrastructuur redelijk goed ontwikkeld. Zambia is wat dat betreft een stuk leger.
Jullie zijn dus van plan vanuit dar es salaam te komen... Er zijn dan 2 mogelijkheden: 1) met de Tazara rail naar Zambia. Deze rit duurt alleen 2 dagen en vertrekt maar 1x per week. 2) met de bus naar Malawi. Ik heb hier geen ervaring mee, maar andere backpackers deden er een dag over om in Lilongwe te komen.

Anyways, met de bus kom je in noord malawi binnen. Ik zou niet direct doorreizen naar Lilongwe. In het noorden ligt Livingstonia. Dit plaatsje ligt in de bergen, maar op de weg naar boven, liggen een paar fantastische campgrounds (met ook vaste hutjes en tentjes) waar je schitterend kan overnachten met uitzicht op lake Malawi. Mijn aanrader is the mushroom farm. Niet alleen heb je daar een fantastisch uitzicht, maar het wordt ook gerund door zeer vriendelijke amerikaanse broer en zus en het eten is fantastisch daar. In de omgeving kan je wat rondwandelen bv. naar een waterval met vlindertuin of door de Afrikaanse dorpjes daar en op zondag naar de kerk (aanrader!).

Besluiten jullie niet in Livingstonia te stoppen, stap dan uit in Mzuzu (4uur verderop) en neem daar een busje naar Nkhata bay (1-2uurtjes). Echt backpackers resort, waar een aantal hostels of goedkope nette hotelletjes zijn. Daarnaast is er elke avond wel gelegenheid een drankje te doen en kan je er ook je PADI halen destijds voor $250,--. Verder kan je in Nkhata bay een beetje op het strand liggen of een uitstapje maken naar het vipya plateau, maar bovenal is het een prima plaats om andere reizigers te ontmoeten. Er zijn namelijk veel mensen die over land afrika doorkruizen en vaak hebben ze nog wel een plekje in de auto :P .

Vanaf Nkhata bay ben ik met de boot naar Likoma island gevaren. Klein eilandje, met een grote Europese cathedraal en een gezellig marktje. Veel strand en een zeer relaxte sfeer. Prima om even bij te komen. Ook zou je door kunnen varen naar mozambique, al kom je wel in een vrij afgelegen deel van Mozambique aan. Wil je via het water Mozambique in komen, regel dan visa en een exit stamp in Nkhata bay. op Likoma island kan dit niet en spring je zonder stempel in mozambique van de boot, dan wacht je een flinke boete...

Van Nkhatay bay kan je ook verder naar het zuiden gaan. Bijvoorbeeld naar Lilongwe (6uur). Ik ben daar maar een dag of 2 geweest, maar er is wel genoeg te doen in de omgeving.

In zuid Malawi heb je vervolgens ook verschillende interessante plaatsjes. Bijvoorbeeld cape Maclear. Eventueel zou je hier ook kunnen komen met de boot vanuit likoma Island. Wederom is dit een backpackers-oord. Veel feestjes en een mooi uitgerekt strand en prima om een beetje rond te kayaken. Ook kan je het natuurpark daar in de buurt een bezoekje brengen...

Ietsje verder zuidwaarts ligt het Liwonde NP. Dit schijnt een prima park voor safari's te zijn in Malawi.

Weer iets verder zuidelijk liggen de steden Zomba (de oude hoofdstad) en Blantyre. Zomba is wat meer laidback dan het drukke Blantyre (beide 4-5uur vanaf Lilongwe) . In zomba is ook wel iets meer te zien aan historische gebouwen en je kan eventueel een wandeling maken over het Zomba-plateau.

Iets verder naar het oosten ligt het Mulanje massief. Dit is de plek bij uitstek als je meerdaagse trektochten wilt maken door de bergen. Voor 10e per dag huur je een gids die ook nog eens je spullen draagt. Voor 2e per nacht slaap je in een van de berghutten daar.

Goed, je leest dus al dat ik erg enthousiast ben over Malawi. Maar ook Zambia is fantastisch. Het is zeer eenvoudig om de grens over te steken. Vanuit Lilongwe kan je dagelijks met de bus in Lusaka komen. Ook kan je met de kleinere busjes tot de grens komen (duurt 2uurtjes), daar uitstappen, de grens over, en een shared taxi of wederom een klein busje pakken richting Chipata. In chipata kan je vervolgens weer een bus pakken richting Lusaka (7uur).

Op een uurtje van Chipata heb ik mijn stage gelopen in Katete. Nu is er hier in katete verder weinig te beleven, alleen heb je daar in de buurt het Tikondane community center. Mocht je wat meer met de community in aanraking willen komen, dan kunnen zij bijvoorbeeld een bezoekje aan een village regelen, waarbij ook de lokale dans gedemonstreerd wordt en je een fantastische lokale maaltijd krijgt.

South Luangwa NP mag je echter niet overslaan. Dit park heeft zo een hoge dichtheid van dieren, fantastisch. Vanuit Lilongwe kan je een georganiseerde trip regelen naar South Luangwa voor $400,00. Dit is misschien wel de beste optie, aangezien het openbaar vervoer destijds slecht was richting het park. Mocht je toch besluiten zelf wat te ondernemen, verblijf dan in Marula lodge. Toen 50e per dag inclusief 2 game drives en 3 maaltijden. Daarnaast overnacht je aan de rand van het NP. Kijk maar eens op youtube: crazy elephant experience marula lodge ^O^ .

Verder in Zambia zijn daarnaast ook nog Lower Zambezi NP en Kafue NP. Ook deze parken moeten erg mooi zijn en weer compleet anders dan South Luangwa. Zo kan je in Lower Zambezi een kano-safari maken waarbij je veel olifanten kan spotten. Deze parken zijn echter wel vrij prijzig en zijn het makkelijkst te bereiken vanuit Lusaka (tenzij je eigen vervoer hebt).

In Lusaka is verder niet heel veel te beleven. Beetje smerige stad, druk, maar prima om vanaf daar uitstapjes te regelen.

Vanuit Lusaka kan je verder doorreizen naar livingston, naar de vic falls (7uur). Dit plaatsje is waarschijnlijk de meest toeristische plek in zuidelijk afrika. De watervallen zijn echter wel prachtig en vanuit de hostels daar kan je verschillende excursies boeken. Bijvoorbeeld naar Chobe NP in botswana of een bungee jump boven de rivier daar. Er is daar in ieder geval genoeg te beleven voor een paar dagen.

Zo dit is mijn hele verhaal over Zambia en Malawi. Ik reis erg langzaam en had dan ook mijn 4 weken nodig in Malawi en heb nog lang niet alles gezien daar. In Zambia is ook nog zo veel meer te doen (bv. het noorden moet ook mooi zijn, maar moeilijk te bereizen). Echter vic falls en South luangwa kan wel een 1,5 week. Ook naar Mozambique lijkt me wel wat veel van het goede, zeker richting de zee. Dit zou ik alleen doen als je lange/meerdere reisdagen niet erg vindt. Wil je toch je PADI halen, dan kan dat ook prima in lake Malawi.

Qua prijs ben ik niet Low budget gegaan, maar voor 10e per nacht gemiddeld, kom je een heel eind als je in hostels slaapt. Eten en drinken kan voor 5-10 euro voor een goede maaltijd. Een biertje kostte mij 1-1,5 euro. De busreizen kostte mij gemiddeld 15-20 euro voor. Beide landen ontlopen elkaar niet veel...

Als jullie nog vragen hebben, dan beantwoord ik ze graag!

Fijne reis!

Alain
Cjc007
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013 21:12

Bericht door Cjc007 » 06 feb 2015 12:42

Hallo,

Ik kom net terug van 3 weken Zambia en Malawi en ben echt heel enthousiast. Om te beginnen kan ik zeggen dat Malawi ongeveer 5-10 keer goedkoper is qua overnachtingen dan Zambia, dus als je low budget wilt gaan kun je daar wel rekening mee houden. Daarnaast zijn de mensen in Malawi heel vriendelijk :)
Wij hebben in totaal 15 dagen echt rondgereisd: vanuit Lusaka naar Livingstone voor de Victoria Falls (let op, Vic falls ligt in Zimbabwe dus als je daar heen wilt ben je een hoop geld kwijt aan extra visa). Dat was echt heel mooi, maar het zal vast een enorm verschil zijn om daar te zijn in de droge periode ipv in de regentijd.
Vervolgens zijn we met de bus vanuit Livingstone helemaal naar Blantyre (Malawi) gegaan. Dit heeft 2,5 dagen gekost. Vanwege de regentijd waren de wildparken niet echt aan te raden, dus die hebben we geskipt. Maar in de droge periode is South Luangwa echt heel mooi. Bijna alsof je door een dierentuin loopt zoveel dieren!
Vanuit Blantyre zijn we met een minibus naar Mulanje (chitakale) gegaan voor een 4 daagse trektocht. Dat is echt een aanrader als je van de bergen houdt! Prijzen zijn alleen wel iets hoger geworden dan hiervoor genoemd. $25 voor een gids en $20 voor een drager per dag. Afdingen kan niet want ze hebben ondeling prijsafspraken gemaakt. Slapen kost nog steeds bijna niks. Afhankelijk wat voor route je wilt doen is een gids meer of minder van nut, maar als je naar de top wilt heb je er zeker een nodig en verder is het toch ook wel verstandig.
Daarna zijn we per bus naar Cape Mclear gegaan. Dat is echt super mooi, huur bijvoorbeeld een kajak en ga een dagje rondpeddelen.
Vanuit Cape Mclear gingen we weer terug naar Lilongwe en vanaf daar met de rechtstreekse bus naar Lusaka.

Wat bussen betreft:
Reis in Zambia als het kan met Mazhandu family bussen. Die zijn heel goed uitgerust en fijn om in te reizen.
Tussen Lusaka en Lilongwe gaat vanuit Zambia 2 keer per week een directe bus en de andere kant op bijna iedere dag. Onze ervaring is wel dat de niet rechtstreekse route (bus Lusaka - Chipata, taxi naar de grens, taxi naar Mchinji, minibus naar Lilongwe) sneller is dan de directe bus.
In Malawi kun je overal komen met minibussen en op veel plekken met gewone bussen. Houdt er wel rekening mee dat de bus pas gaat rijden als hij minstens vol zit (uitpuilen mag ook). Dus het komt soms voor dat je nog 3 uur in een bus zit te wachten voor hij daadwerkelijk vertrekt.
Daarmee kom ik bij het laatste punt. Reizen met name in Malawi gaat makkelijk maar duurt lang. Van de 15 dagen hebben wij totaal 7 in de bus doorgebracht. Houdt daar dus rekening mee bij je planning!

Heel veel plezier!
maryl
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2011 02:18

Bericht door maryl » 16 mar 2015 01:00

ook wij gaan naar Malawi en Zambia in mei/juni 4 weken
als tip heb ik: vliegen Dusseldorf-Lilongwe en Lusaka-Dusseldorf met KLM voor 760,- zowel heen als terug in ongeveer 15 uur, vinden wij een goede prijs.
Als vraag : leuke overnachtingsplekken/ hotels/hostels
Weet iemand een lokale chaufeur als alternatief voor de bus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten