maestro-pinautomaten in Afrika

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
Juansen
Vakantieganger
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2009 13:22
Contacteer:

Bericht door Juansen » 27 mei 2011 15:05

Kun je met je nederlandse pinpas (rabobank) Afrika doorkruisen?
Wie weet of je in de volgende landen kunt pinnen met maestro:
Egypte (ik vermoed van wel)
Sudan (ik vermoed van niet)
Ethiopië
Kenia
Uganda
Rwanda
Tanzania
Malawi
Zo ja, kan het alleen in de grote steden of ook in kleinere? Ik wil liever niet met meer dan een bedrag twv een paar honderd euro tegelijk op zak lopen, tenzij er heel weinig gelegenheid is. Ik heb geen creditcard of dergelijks en ben ook niet van plan die aan te schaffen.
Merci.
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door eefje » 28 mei 2011 13:28

Egypte is geen probleem, de rest weet ik niet.
Maaike T

Bericht door Maaike T » 28 mei 2011 16:03

Egypte en Ethiopie was geen probleem met mijn maestro ING pas (Rabo weet ik niet).
Egypte geeft in toeristengebieden sowieso nergens problemen.
In Ethiopie kun je over het algemeen alleen in de grotere plaatsen pinnen.
Vraag anders even bij je Rabobank. Sowieso handig dat men weet dat je naar div. Afr. landen gaat, zodat ze je pas niet blokkeren.
Ik zou overgens verschillende bankpasjes meenemen en niet alles van 1 pas/bank laten afhangen.
Maaike T

Bericht door Maaike T » 28 mei 2011 16:08

Ga eens naar www.mastercard.com Klik daarna op ATM locator en je kunt bijna alle landen en plaatsen invoeren. Je krijgt vanzelf een lijst met pinautomaten, zodat je kunt zien of je ergens wel of niet kunt pinnen met je pinpas.
Globetrot
Reisexpert
Berichten: 407
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:16

Bericht door Globetrot » 28 mei 2011 16:16

Voor maestro pinmogelijkheden bij atm's in de verschillende landen kun je kijken op http://www.maestrocard.com/gateway/where/where_atm.html . Je kunt als je een stad intypt op het kaartje zien, waar de dichtstsbijzijnde atm zich bevindt.
Juansen
Vakantieganger
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2009 13:22
Contacteer:

Bericht door Juansen » 29 mei 2011 14:11

merci, ziet er niet best uit volgens die website.. Zal toch even bij de bank vragen, hoewel ze de vorige keer weinig wisten te vertellen. Maar aangezien ik bepaald niet de eerste ben die Afrika doorkruist zullen er toch wel mogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 29 mei 2011 18:06

egypte, kenia en Tanzania geen problemen gehad. Hoewel je lang niet overal kunt pinnen kan je daar wel rekening mee houden door tijdig een bank te zoeken.

ik heb wel eens problemen gehad met een pas dus sindsdien reis ik altijd met 2 passen van verschillende banken. Kan het apparaat dan met de ene bank geen verbinding leggen dan lukt het eigelijk altijd wel met de andere pas ( Rabo en ABN)

info gevonden over Oeganda:
Bij Stanbic pinautomaten is het mogelijk geld op te nemen met een Maestro bankpas. Bij een aantal van deze pinautomaten wordt zelfs de keuze geboden tussen shillings of dollars. Stanbic is de bank met het meest uitgebreide netwerk van kantoren.
info gevonden over Soedan:
De geldautomaten in Soedan zijn niet geschikt voor het gebruik van buitenlandse passen. Neem voldoende contanten mee! wisselen kan.

over malawi en rwanda kan ik zo snel even niets vinden
Maf

Bericht door Maf » 30 jun 2011 15:46

Uganda: zelden; de maestro pas werd vrijwel altijd niet geaccepteerd, ook niet bij de Stanbic bank. Maar met een creditcard de bank binnenlopen gaat wel (kost je wel extra transactiekosten)
Rwanda: Enkel in de hoofdstad kan je incidenteel met VISA aan de slag; verder kan je in geheel Rwanda niet pinnen met en buitenlandse pas maar enkel geld wisselen. Ook met de creditcard bij grote banken/hotels leverde bijna altijd 0 op.
Tanzania: geen enkel probleem gehad met Maestro; zeker in de grotere steden is het geen probleem.
Juansen
Vakantieganger
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2009 13:22
Contacteer:

Bericht door Juansen » 02 jul 2011 17:58

Maf schreef:Uganda: zelden; de maestro pas werd vrijwel altijd niet geaccepteerd, ook niet bij de Stanbic bank. Maar met een creditcard de bank binnenlopen gaat wel (kost je wel extra transactiekosten)
Rwanda: Enkel in de hoofdstad kan je incidenteel met VISA aan de slag; verder kan je in geheel Rwanda niet pinnen met en buitenlandse pas maar enkel geld wisselen. Ook met de creditcard bij grote banken/hotels leverde bijna altijd 0 op.
Tanzania: geen enkel probleem gehad met Maestro; zeker in de grotere steden is het geen probleem.
Dank! Toch maar een creditcard nemen dus...
Annemarieke1990
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2010 20:25

Bericht door Annemarieke1990 » 01 jul 2012 21:49

Net als anderen heb ik geen problemen gehad met Maestro in Kenia en Tanzania. Ik moet wel zeggen dat sommige ATMs moeilijk doen (tegenwoordig kan ik niet meer bij Barclays pinnen, maar bijvoorbeeld wel bij andere Afrikaanse banken). Visa kan volgens mij bij meer banken. Om bovenstaande redenen heb ik maar besloten ook een creditcard aan te vragen om zo toch altijd geld beschikbaar te hebben.
Ingritaaa
Reisexpert
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 okt 2010 16:57
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa » 02 jul 2012 20:49

Voor Kenia: De mastercard website is niet altijd even betrouwbaar. Er staat voor het plaatsje waar ik nu woon dat je er kunt pinnen, echter gaat dit echt niet. In alle wat grotere plaatsen kun je met maestro altijd bij de Barclays pinnen. Het is handig om genoeg te pinnen omdat je nooit weet wanneer je de volgende automaat tegen komt! Je kunt bij Barclays 40.000 shilling pinnen wat ongeveer 400 euro is. Succes!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 05 jul 2012 12:20

Tanzania is nu dus wel een probleem!!
De Tanzaniaanse overheid heeft besloten dat het voor buitenlanders niet meer mogelijk is om geld op te nemen (pinnen) bij de banken in Tanzania met alle buitenlandse bankpassen zoals Maestro en Visa cards. Het is dus belangrijk om voldoende cash geld mee te nemen voor Tanzania en Zanzibar!
Voor het geld wisselen ter plekke is er een betere koers voor de Amerikaanse Dollar dan voor de Euro maar beiden kunnen gewisseld worden.
(30 mei 2012)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten