Maart tot mei: Nieuw-Zeeland/Australië/Fiji

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Mette88
Reiziger

Maart tot mei: Nieuw-Zeeland/Australië/Fiji

Bericht door Mette88 »

Hallo allemaal,

Ik ben een onervaren, toekomstige backpacker en heb tot september geen studie, dus ik dacht het is tijd om te reizen! Ik wilde graag naar Nieuw-Zeeland en/of Australië, dus ik ging maar op de bonnefooi naar KILROY travels vandaag. Ik zei dat ik ongeveer 2 maanden weg wilde en half maart wilde vertrekken. Al binnen een uurtje lag er een mooie offerte voor me klaar die er zo uitziet:

10 maart t/m 12 maart: vanaf Amsterdam vliegen naar Auckland.
12 maart t/m 15 april: KIWI EXPERIENCE Rangi (bijna heel Nieuw-Zeeland rondreizen -> http://www.kiwiexperience.com/nz-bus-pa ... i.aspx#map)
15 april: vanaf Auckland vliegen naar Nadi.
16 april t/m 22 april: AWESOME FIJI (in 7 dagen 4 eilanden zien -> http://www.awesomefiji.com/)
23 april: vliegen vanaf Naid naar Melbourne,
23 april t/m 20 mei: Greyhound Buspass 10000 KM (+ 1500 KM gratis erbij) -> Melbourne - Cairns
20 mei t/m 21 mei: vanaf Cairns vliegen naar Amsterdam.
kosten: 3880 euro

Nou, ik heb echt nog ontzettend veel vragen.
Ten eerste: wat vinden jullie van deze trip? :) Is het duur/goedkoop/goed gepland qua tijdsbestek per land?
Ik ben iemand die erg van natuur houdt maar ook van steden/uitgaan. Ik heb totaal geen idee van zowel Australië als Nieuw-Zeeland als Fiji, en welke stukken dus het mooist zijn voor mij. In principe staat West-Australië mij wel aan omdat ik begrepen dat het landschap daar ruig is. Ben een beetje bang dat die oostkust mij straks een beetje gaat 'vervelen' in de zin dat je alsmaar zon, zee, strans hebt. Maar misschien heb ik wel ongelijk hoor!

Ten tweede: is het wel slim om aan tours/buspassen vast te zitten? Ik ga in ieder geen auto of camper huren. En neem aan dat buspassen en tours in principe wel goedkoper zijn dan het ter plekke uitzoeken? Heb begrepen dat de oostkust van Australië 4000 km is, en dan hou ik van die Greyhound buspas nog 7500 km over om in te wisselen voor bepaalde hostelovernachtingen en excursies. Maar dacht net ineens: straks kom ik andere backpackers tegen die een auto hebben ofzoiets. Dan zit je met al je tours en passen. En het klinkt allemaal wel erg vast, is het wel leuk om vast te zitten aan dingen?
Wat denken jullie?

Dan een algemeen probleem: ik kom met deze offerte uit op ruim 3800 euro. Hier zit bovenstaand programma in, en toeristenvisum Australïe, studentkortingskaart, annulerings- en reisverzekering en administratiekosten.
Tijdens het gesprek op het reisbureau vanmiddag vroeg ze op een gegeven moment of ik ook nog langs Fiji wilde. Uiteindelijk bleek ik voor nog geen 300 euro naar Fiji kon vliegen vanaf Auckland en dan terug naar Australië. Geen geld natuurlijk, en het lijkt me prachtig. Maarrrr: ik heb 4000 euro op een spaarrekening, en dan ben ik er dus nog lang niet als ik deze reis zoals die nu staat zou boeken. Ik moet nog een backpack kopen, eventueel wandelschoenen, intentingen, en natuurlijk: geld hebben voor alle resterende overnachtingen die buiten de tours etc vallen, en het eten. Ik gok hiervoor op dik 1000 eurp p/m. Is dat reëel?
Dan zou ik nu nog 3000 euro missen. Of ik sla een land over natuurlijk..

Over een backpack: hoeveel moet zoiets kosten?
Over wandelschoenen: volstaan Nike's (basketbalschoen-model)? Ik ben niet van plan de outback te gaan zien.
Over telefoneren: koop je gewoon daar een SIM-kaart en beltegoeden?
Over alleen reizen: eng? :)

Nou, ik hoor graag van alles en nog wat! Tips zijn enorm welkom.
Oja, allerlaatste vraag: ik heb me nog maar weinig in alle landen verdiept, is het wel goed om binnen 1,5 maand te vertrekken?

Dankjulliewel alvast!

Groetjes,

Mette
onedollar

Re: Maart tot mei: Nieuw-Zeeland/Australië/Fiji

Bericht door onedollar »

Hallo Mette,

Zal proberen een aantal vragen van je te beantwoorden zoals ik het zie...

1. Ik vind het een geweldige trip.
2. Tsja, wat is goedkoop/duur, voor wat er allemaal gepland is zal het wel een redelijke prijs zijn, maar is wel een flink bedrag voor 2 maanden... naast alle kosten die je verder nog maakt
3. Tijdsbestek per land, te kort naar mijn mening...

Wat mijn advies is:

Boek alleen een ticket met aankomst en vertrek op verschillende plaatsen, bijvoorbeeld eerst naar nieuw zeeland (auckland) vliegen en weer vertrekken uit Cairns. Zijn vele sites waar je dit kunt plannen (worldticketcenter, travelmap, kilroy enz.) Het grote voordeel van zon ticket is dat je helemaal vrij bent om te doen wat je wilt, en volgens mij is dat net de bedoeling als je 2 maanden weg gaat... (bij een vakantie van 3 weken is het makkelijk dat alles geregeld is, maar als je 2 maanden de tijd hebt...)

Wat betreft vervoer:

Vliegen kun je van nieuw zeeland naar sydney heel gemakkelijk, niet van te voren boeken maar ter plekke. Als je zin hebt om weg te gaan uit nieuw zeeland een of enkele dag(en) vantevoren een ticket boeken en dag later ben je in australie!! Op deze manier heb je alle vrijheid en kun je doen wat je wilt (slecht weer, enz.)

Geen buspass, Vaak kun je met andere backpackers meerijden( om de kosten te drukken),hostels hangen vol met aanbiedingen mocht dit een keertje niet lukken dan pak je gewoon de bus...Is veel gezelliger en je ontmoet nog eens wat mensen, bevalt het niet stap je uit en op zoek naar een ander...

Vliegen naar Fiji kun je ook vanuit brisbane last minute, mocht je hier zijn en nog tijd over hebben dan is dit zeker de moeite waard... 2 maanden is wel kort voor Australie, Nieuw zeeland en Fiji.

Oostkust is wel het makkelijkst te bereizen en mocht het je vervelen (denk het niet) dan trek je een stuk het binnenland in, hier zitten langs de oostkust ook een aantal national parks...

Persoonlijk zou ik nooit vantevoren van alles boeken (misschien alleen als ik een week weg zou gaan), alles wat je vantevoren boekt kun je ook ter plekke allemaal regelen (en vaak nog goedkoper ook).

Wat wel makkelijk is om je te verdiepen in alles wat er te beleven is onderweg en dit ergens op te schrijven, zodat wanneer je ter plekke bent snel weet wat er waar te doen is...

Verder staat dit forum en andere vol met reisverhalen en reistips, vooral over uitrusting, inentingen, visums en dergelijke is heel veel te vinden, lees het door, levert ook al heel veel voorpret op!!!
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Hartstikke bedankt voor je bericht!

Ik twijfel er inderdaad aan of ik nu niet teveel in een te korte tijd prop. Ook omdat ik juist wil ontspannen natuurlijk!
Zou dit beter zijn?

6 ipv 5 weken NZ
1,5/2 ipv 1 weken Fiji
6 ipv 5 weken AUS
dus dik 3 maanden dan in totaal
Ik vind het echt zo moeilijk om in te schatten of ik nu teveel landen aandoe of niet; want in principe keer je niet zomaar weer terug naar Oceanië!

De dame bij KILROY travels vertelde me dat 5 weken NZ precies genoeg was als ik het hele land een beetje zou rondreizen met zo'n KIWI experience. En zo vertelde ze me ook dat 5 weken lang zat zou zijn voor enkel de oostkust van Australië.
Ik heb er zelf natuurlijk geen idee van, maar ik weet wel dat ik als ik weer te lang ga, misschien toch eerder naar huis zou willen..

Heb nu zoals je aanraadde via Cathay Pacific (schijnt goede maatschappij te zijn?) twee enkeltjes opgezocht:

10 mrt CX270 Cathay Pacific AMS 13:05 HKG 07:10 +1 0 30:25 744 Lowest Economy (V)
11 mrt CX117 Cathay Pacific HKG 15:25 AKL 07:30 +1 0 343 Lowest Economy (V)
27 mei CX102 Cathay Pacific CNS 10:00 HKG 20:15 1 28:35 330 Lowest Economy (V)
28 mei CX271 Cathay Pacific HKG 00:15 AMS 06:35 0 744 Lowest Economy (V)
Totaal bedrag EUR 1.325,70
(vertrek naar NL op 10 juni is precies even duur)

Valt mee toch, die prijs? Bijna alle sites geven een prijs van rond de 1300 euro.

Even over vluchten en passen/tours van tevoren boeken of niet:
Weet je 100% zeker dat vluchten en tours ter plaatse regelen goedkoper is?? Op het reisbureau hadden ze bijvoorbeeld korting op zo'n KIWI experience tot morgen (jaja) en ik geloof dat KILROY travels wel speciale prijzen aanbied voor studenten die zulke trips gaan maken. Ben beetje bang dat ik straks met dure of (vooral) uitverkochte vluchten zit!
Maar je vind die 3880 euro dus niet duur, alleen veel geld? (wat het ook is..)
Ik vraag me nu af of ik wel goedkoper uit ga zijn als ik toch naar Fiji wil en ineens daar een vet dure vlucht voor m'n neus krijg (kon via KILROY voor 300 euro een retourtje krijgen, das toch geen geld denk ik).
En is het niet duurder om ter plekke een busrit te kopen ipv kilometers oid?
Ik neem aan dat je uit ervaring spreekt hoor, dus vertel het vooral als ik onterechte twijfels heb over deze zaken!

Neem aan dat je zelf ook in je eentje bent gegaan? En heb je dan toevallig ook vooral de oostkust gedaan? En hoe lang deed je erover?

Was vandaag nog even langs Joho, en daar zei een meisje dat ze in 3 weken de oostkust wel had gezien.

Zo zie je maar, het is natuurlijk heel persoonlijk allemaal dat reizen! Denk dat dat misschien wel de belangrijkste reden is om niet aan vluchten en tours vast te zitten. :) Het kwartje valt, haha.

Hee maar nog even die Fiji experience: is niet slim om toch van tevoren Fiji in z'n geheel te boeken? Of dit anders: http://www.awesomefiji.com/ Klinkt wel goed op zich?
Ik weet niet zo goed hoe ik het voor me moet zien als je niks van tevoren regelt (klinkt zo eng om dan maar op het hoofdeiland te zijn aangekomen en verder niks in de planning hebt aan boottrips en overnachtingen vooral ook).

En wat denk je van mijn budget? Is 4000 a 5000 echt te weinig voor alles? Ja he?

Ja ik ga zeker nog doorlezen/surfen! Heb vandaag de lonely planet van NZ en Oostkust AUS gekocht iig. :) En al een eVisitor visum aangevraag die is goedgekeurd.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zie dat je al goede tips hebt gekregen en al een goede beslissing hebt genomen door alleen een vlucht te boeken.
Kilroy wil geld verdienen en zal je altijd zoveel mogelijk proberen te verkopen. Dat kan je ze niet kwalijk nemen want ze zijn gewoon een commercieel bedrijf. Wat ze je aanbieden is ook niet slecht en ook niet voor een slechte prijs maar absoluut niet nodig.

De vlucht die je nu hebt is voor een redelijke prijs. Echt diehards kunnen vluchten vinden voor minder maar daar moet je je niet gek door laten maken
STAtravel is een reisburo dat in Australië ( en andere landen ) zit die je heel goed kunnen helpen aan goedkope vluchten voor het geval je naar Nieuw-Zeeland en/of Fiji wilt. ik heb goede ervaringen met ze. Ze zitten overal en richten zich op backpackers en studenten.
Vaak is het wel zo dat je vluchten goedkoper zijn als je op tijd boekt en niet last minute.

Ik vind die rondreisbussen niets. Wij hebben toendertijd een camper gehuurd en veel wild gekampeerd. We hadden uitgerekend dat dit goedkoper was dan 2 buspassen en alle dagen een stapelbed in een hostel. Wie weet kom je in de eerste dagen wel een gezellig meisje tegen met wie je een tijdje op kunt trekken en dit ook kunt doen (heb je een rijbewijs)
Meerijden met mensen die een auto hebben is ook te doen. Of ter plekke toch zo'n pas kopen maar dan voor een kleiner deel van de route ofzo.

of tours ter plekke goedkoper zijn dan hier boeken??? het lijkt me haast van wel. Kilroy moet ook ergens op verdienen, toch? hoe minder tussenpersonen, hoe goedkoper. Ga eens op de sites kijken van die busorganisaties en kijk eens wat het kost als je zelf boekt. het voordeel van niet vastliggen is dat je nog van gedachte kunt veranderen en met mensen mee kunt rijden.

Reken inderdaad op zeker 1000 per maand ter plekke

Fiji. mocht het in je budget passen dan zou ik het doen maar als het niet zo is sla het dan maar lekker over. Ik heb gemengde gevoelens. Ik was alleen en heb me lichtelijk te pletter verveeld op de eilanden. Dit ligt ook een beetje aan mijn persoontje want ik kan niet zo goed tegen niets doen en "opgesloten" zitten op een eiland waar niets anders is dan de gasten in je "resort" (resorts in Fiji zijn voor backpackesrprijzen gammele hutjes).
Controleer ook even of het hurricane seizoen is. Ik heb 5 dagen vast gezeten. Geeft niets maar wel heel vervelend als je daardoor een vlucht naar huis mist bijv.

als je wilt weten hoe je ter plekke je vervoer regelt moet je even de tekst over Boten in Fiji lezen. (en de rest van het hoofdstuk Fiji)

Met maar 2 maanden de tijd zou ik het eerder eerlijk verdelen over 2 landen. N-Z kan ook prima in 4 weken. Australië en de goudkust....tja, dat deel vond ik ook niet het boeiendste. Zeker niet de plaatsen die de bus aandoet. Aan de andere kant is er daar wel het makkelijkste een rondje te maken in de korte tijd die je hebt.
Zelf hebben we de goldcoast links laten liggen en hebben daar een route genomen die een paar honderd kilometer van de kust af liep en die was erg mooi en gevarieerd.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

We zijn nog maar twee weken verder maar ik ben maandag mijn reis al gaan booken. Ik doe nu zelfs 4 landen aan, omdat ik ook nog op aanraden een paar dagen naar Hong Kong ga (kwam er toch langs :)).

Ik vlieg nu 10 maart naar Fiji, waar ik 12 maart aankom. Dan ga ik even twee dagen bijkomen en dan begint 14 maart zo'n Awesome Fiji tour, die een week duurt (ik zag het niet zitten om alles zelf te regelen met die boten en accomodatie). Dan vlieg ik 21 maart naar Auckland, en staat alles helemaal open tot ik 20 juni terug moet vliegen van Cairns via Hong Kong naar Amsterdam. Dus heb 3 maanden voor NZ en AUS.
Dit ticket kostte nu 1581 euro, best netjes vind ik!
Ben dus helemaal gelukkig nu, haha. De echte voorpret kan beginnen, nu ik ook de inentingen heb gehad en ik al over een maand vertrek!

Heb van de week een backpack gekocht, of nee een travel pack eigenlijk. Wel een stuk handiger dan een backpack als ik toch niet van plan ben de Alpen te beklimmen. Zo'n travel pack kun je ook heel handig helemaal open ritsen, als een soort koffer.

Heb ook bij Bever wandelschoenen van Wanhag (klasse B) gekocht, maar ik twijfel nog heel erg of ik ze wel nodig heb. Ik was 160 euro kwijt, inclusief merinowol-sokken en een spuitbus, en eigenlijk vind ik het veel geld om te moeten missen voor de reis. Kan iemand me wat tips geven wat betreft wandelschoenen? Ik heb zelf van die hoge Nike schoenen, die heerlijk lopen, maar veel grip heb ik er natuurlijk niet op vergeleken met wandelschoenen.
Misschien moet ik me anders eerst nog maar wat meer verdiepen in met name Nieuw-Zeeland, qua activiteiten en trektochten die ik zou willen doen.

Over campers/auto's huren: ik ben in m'n eentje dus ik ga zeker niet iets huren of kopen in m'n eentje. Wel hoop ik mee te kunnen rijden met andere backpackers. Omdat ik meerdere malen heb begrepen dat de Kiwi bus een feestbus is, heb ik maar besloten alles open te laten en ter plaatse wel te zien wat ik wil doen met het vervoer. Ik zorg gewoon dat ik wat nachten in Auckland book van tevoren en dan kom ik vast mensen tegen die ook rondreizen, hopelijk met eigen auto oid. Of ik doe zo'n dagtour met alle verschillende bussen en misschien bevalt er eentje me toch.

Ik ga toch wel voor de oostkust van Australië en de Great Ocean Road. Lijkt me toch het makkelijkste eerlijk gezegd. Westkust lijkt me ook mooi, maar misschien iets minder 'makkelijk'. En de outback is niks voor mij.
Ik book denk ik dus gewoon als ik het gezien heb in Nieuw-Zeeland een enkeltje naar Adelaide ofwel Melbourne. Kost volgens mij maar 100-150 euro als je geluk hebt.

Heeft iemand hier misschien tips voor 1) leuke hostels in Hong Kong en 2) tips voor bezienswaardigheden die ik MOET zien in Hong Kong als ik er bijna 3 volle dagen kan zijn?
Mimi

Bericht door Mimi »

Hey mette... dus zit je nu in de vlucht van 11 maart naar Hong Kong???
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Nee ik vlieg 10 maart naar Hong Kong en stap er 11 maart over naar Nadi (Fiji).
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Ik ga toch wel voor de oostkust van Australië en de Great Ocean Road. Lijkt me toch het makkelijkste eerlijk gezegd. Westkust lijkt me ook mooi, maar misschien iets minder 'makkelijk'. En de outback is niks voor mij.
Ik book denk ik dus gewoon als ik het gezien heb in Nieuw-Zeeland een enkeltje naar Adelaide ofwel Melbourne. Kost volgens mij maar 100-150 euro als je geluk hebt.
Wij zijn met een eigen camper van Cairns naar Adelaide gereden. Let wel op dit is ruim 7000km die je af moet leggen en in Australië kennen ze geen 4 baans snelweg waar je lekker 130km per uur kunt rijden. Wij hadden hiervoor 2 maanden en dat was krap. Je kan dus niet alles zien en bent veel onderweg. Wanneer je met een eigen auto/camper reist is dit niet zo erg omdat je kunt stoppen waar en wanneer je maar wilt. Maar met zo'n bus (waar ik geen fan van ben) kan dat dus niet!
Denk dus goed na wat je perse wilt doen/zien en wat je over gaat slaan.

Great Ocean Road is super mooi, probeer eigen vervoer te regelen want anders sta je met nog tig andere toeristen daar die ook allemaal met een bus gedropt worden, 10min mogen kijken en hup weer naar de volgende plek. Toch een beetje jammer wanneer je dan eindelijk in Australië bent en dan als een kudde schapen van toeristische plek naar toeristische plek moet...
Coby2000

Bericht door Coby2000 »

ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt en wat je achteraf gezien anders had willen doen.

Ik wil voorjaar 2015 hetzelfde doen in maart/april. zou daarom graag je ervaringen vernemen.
Plaats reactie