2 maanden Vietnam, Laos en Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
LynnMeier

2 maanden Vietnam, Laos en Cambodja

Bericht door LynnMeier »

Hoi allemaal,

Ik ga, samen met mijn vriend, in de maanden juli en augustus 9 weken backpacken in Vietnam, Laos en Cambodja 8-) . Nu hebben we al een beetje gepland waar we heen willen gaan, om te kijken of we een beetje uitkomen met de tijd en niet tijd tekort komen op het eind (als we daar zijn dan zien we het vanzelf wel :P). We hebben trouwens al wat ervaring met backpacken (5 weken Thailand) en we zijn actieve reizigers/ondernemend, als we een hele ochtend in de bus hebben gezeten gaan we smiddags vaak nog wel iets bezoeken/doen :) Graag zouden we wat opmerkingen/tips ontvangen over ons reisschema tot nu toe *) of dingen die we zeker niet moeten missen.. of plaatsen die we juist beter kunnen over slaan!

Bedankt alvast!

Reisschema:

Vietnam
Ho Chi Minh City
o 4 juli aankomst ’s avonds
Dalat
o 5 juli reis naar Dalat (6/7 uur bus)
o 6 juli
Nha Trang
o 7 juli reis naar Nha Trang (4 uur bus)
o 8 juli stranden etc.
Hoi An
o 9 juli reis naar Hoi An (8 uur trein)
o 10 juli
o 11 juli
Ninh Binh
o 11 juli nachttrein naar Ninh Binh
o 12 juli
Hanoi
o 13 juli reis naar Hanoi (3 uur trein)
o 14 juli
Halong Bay
o 15 juli reis naar Halong (6 uur trein)
o 16 juli
Lang Son (route naar Cao Bang)
o 17 juli reis naar Lang Son ( 6 uur bus)
Cao Bang (Ban Gioc waterval)
o 18 juli reis naar Cao Bang (4 uur bus)
o 19 juli
Lao Cai (SaPa rijstvelden)
o 20 juli reis naar Lao Cai (1 hele dag reizen)
o 21 juli
o 22 juli
o 23 juli
Bien Dien Phu (grensovergang Laos)
o 24 juli Reis naar de grens van Laos (8 uur? bus)

Laos
Muang Khua
o 25 juli reis naar Muang Khua (6 uur bus)
Luang Prabang
o 26 juli reis naar Luang Prabang (8 uur bus)
o 27 juli
o 28 juli
Vang Vieng
o 29 juli reis naar Vang Vieng (7 uur bus)
o 28 juli
o 30 juli
o 31 juli
Vientiane (hoofdstad Laos)
o 31 juli reis naar Vientiane (boot/bus 4 uur)
o 1 augustus
Tha Khaek
o 2 augustus reis naar Tha Khaek (7 uur bus)
o The loop (3, 4, 5, 6 augustus)
Pakse
o 7 augustus reis naar Pakse (6 uur bus)
Si Phan Don (4000 islands, Don Det, Don Kong)
o 8 augustus reis naar Si Phan Don (7 uur? bus)
o 9 augustus
o 10 augustus
o 11 augustus

Cambodja
Siem Reap (Angkor Wat)
o 12/13 augustus reis naar Siem Reap (2 dagen reizen?)
o 14 augustus
o 15 augustus
o 16 augustus
Phnom Penh
o 16 augustus reis naar Phnom Penh (6 uur bus)
Sihanoukville (evt. een eiland bezoeken?)
o 17 augustus reis naar Sihanoukville (5 uur bus)
o 18 augustus
o 19 augustus
Kampot
o 20 augustus reis naar Kampot (3 uur bus)
o 21 augustus
o 22 augustus

Vietnam
Phu Quoc
o 23 augustus reis naar Phu Quoc (8 uur bus/boot)
o 24 augustus
o 25 augustus
o 26 augustus
Terug naar Ho Chi Minh City
o 27 augustus reis naar Ho Chi Minh City (reistijd??)
o 28 augustus
o 29 augustus

4 september terug naar Nederland!
Erik
Site Admin

Re: 2 maanden Vietnam, Laos en Cambodja

Bericht door Erik »

Een uitgebreid overzicht. Ik ga kijken of ik wat mensen naar dit topic kan krijgen zodat je wat antwoorden krijgt. Ik kan je helaas niet verder helpen.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Lijkt er goed uit te zien. Zal alleen als je daar bent niet teveel "precies" aan de planning vast proberen te houden. Maar verwacht niet dat je dat gaat doen aangezien je al 5 weken door thailand hebt gereisd. dagen per stad/land is iig goed.

Bij Sihanoukville schrijf je eilandje bezoekje, ga dan naar Koh Rong. is werkelijk een Paradijs.

Ps. ben zelf niet in Vientiane geweest, maar hoor van iedereen altijd dat die stad enorm tegen valt. vandaar heb ik hem laten vallen..
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
LynnMeier

Bericht door LynnMeier »

Hoi, bedankt voor de reacties :)
Ik zal mij nog eens verdiepen in Vientiane.. Maar ik dacht dat we er sowiezo langs kwamen als we richting het zuiden verder gaan, of kan dat rechtstreeks vanaf Vang Vieng?

De planning is indd niet iets waar we ons strikt aan gaan houden.. maar meer een indicatie omdat we het lastig vinden inschatten wat met 2 maanden mogelijk is
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

ik reisde van zuid naar noord, maar ben toen met een nachtbus van Tha Khaek naar Vientiane gegaan, en toen we daar in de ochtend aankwamen ben ik samen met een paar andere backpackers die ik van de loop heb leren kennen gelijk overgestapt in een mini bus die ons naar Vang Vieng heeft gereden.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Even wat snelle opmerkingen :D

Ik raad je sterk aan om vanuit Muang Khua niet gelijk door te gaan naar Luang Prabang, maar dit via Muang Ngoi Neua en Nong Khiaw te doen. Prachtige dorpen, mijn hoogtepunt van 6 maanden Azie!

Je tijd in Siem Reap en Phom Pehn vind ik vrij kort. Ik zou sowieso 2 volle dagen nemen voor Phnom Phen (eventueel met vertrek in de avond op dag 2). Hoeveel dagen wil je naar Angkor Wat? Wij hadden een 3-dagen kaart, 1 dag is sowieso geen doen. Het is immens groot! Ben uiteindelijk 5 dagen in Siem Reap gebleven, waarvan dus 3 dagen besteed aan de tempels.

Vientiane is zeker niet de moeite waard. Gewoon gelijk door reizen na een leukere bestemming lijkt me de beste optie :)

Veel plezier!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
LynnMeier

Bericht door LynnMeier »

Ok dankjewel! Die dorpjes in Laos gaan we ons zeker in verdiepen :) Voor Phnom Phen moeten we indd wat meer tijd nemen, omdat we ook de killing fields willen gaan bekijken. Ik dacht dat we voor Angkor Wat 1 a 2 dagen wel genoeg was :P maar goed om te weten!

Verder nog een vraagje, is Luang Namtha de moeite waard om naar toe te reizen? Voor een jungle trekking oid? Aangezien je dat ook op andere plekken wel kan doen
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Wij deden een 'ethnische' trekking met nadruk om diverse kledingstijl vanuit Phongsaly, noord laos
Nong Khiaw is super mooi of Mueng Ngoi. Het dorp waar je enkel per boot komt.
Wij hebben 5 dagen getempeld in Angkor. Zalig!!!
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Wij zijn in september/oktober in Cambodja geweest en vonden 1 dag voor Angkor Wat zeker genoeg.. Op een gegeven moment had ik wel genoeg tempels gezien.. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk..
Siem Reap zelf vond ik ook niet heel veel aan..
Killing fields was erg indrukwekkend
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

LynnMeier schreef:Ok dankjewel! Die dorpjes in Laos gaan we ons zeker in verdiepen :) Voor Phnom Phen moeten we indd wat meer tijd nemen, omdat we ook de killing fields willen gaan bekijken. Ik dacht dat we voor Angkor Wat 1 a 2 dagen wel genoeg was :P maar goed om te weten!

Verder nog een vraagje, is Luang Namtha de moeite waard om naar toe te reizen? Voor een jungle trekking oid? Aangezien je dat ook op andere plekken wel kan doen
Ik zelf vond 2 dagen Angkor Wat meer dan genoeg, uiteindelijk leek het naar mijn inziens allemaal op elkaar. Maar dit verschild per persoon, sommige mensen kunnen er een hele week doorbrengen en het elke dag geweldig vinden.

In phnom Phen kun je de Killing fields en S21 prison in 1 dag bezoeken. Neem de rest van de dag wel vrij, aangezien het in mijn ogen best heftig was. En je daarna alles rustig kunt doordenken onder het genot van een drankje op een terras.

Zelf mijn vetste jungle trekking gedaan in Luang Namtha van heel azie. Was tenminste niet zon standaard toeristen padje waarbij je heel de tijd over een pad loopt. Gidsen moeste serieus zichzelf weer een weg hakken door het oerwoud. Had deze trekking gedaan bij forest retreat: http://forestretreatlaos.com/jungle-adv ... viewpoint/ Is wel een pittige trekking, was ook helemaal kapot aan het eind van de derde dag.
JonasHansel
Contacteer:

Bericht door JonasHansel »

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je precies zoekt, maar ik was niet bepaald onder de indruk van Sihanoukville. Ik was er met Oud en Nieuw 2013, dus het was er nog drukker dan normaal, en daarnaast is het er lawaaiig, vrij vies en doet het geheel een beetje sleazy aan.
Tenzij je een vrij standaard zon/zee/feest-bestemming zoekt zou ik daarom Sihanoukville links laten liggen, en een bezoek brengen aan Kep-sur-Mer en Rabbit Island (Koh Tonsáy). Veel rustiger, veel authentieker, veel mooier (ook qua stranden). Bovendien valt het makkelijk te combineren met Kampot, wat er niet zover vandaan ligt. Ik zou dan zeker een nacht op Koh Tonsáy overnachten: een primitief maar paradijselijk eilandje voor de kust bij Kep-sur-Mer, maar persoonlijk vond ik het heerlijk om even weg te zijn van de alledaagse hektiek.

Mocht je toch besluiten naar Sihanoukville te gaan, dan zou ik kijken naar een slaapplek op Otres Beach: ligt weliswaar een stukje buiten de stad (15 minuten per tuk-tuk) en accomodatie is erg basic, maar het is er nog relatief onbedorven, de sfeer een stuk gemoedelijker dan in de stad, de prijzen zijn een stuk lager, en het eten erg goed.

Verder: mocht je tijd hebben, dan raad ik je zeker aan om een of meer provinciehoofdsteden aan te doen. Phnom Penh, Siem Reap en Sihanoukville zijn in zekere zin toeristische hotspots die weliswaar erg de moeite waard zijn, maar voor het meer authentieke leven (het leven dat de meerderheid van de Cambodjanen leeft) moet je er niet zijn.
Zelf was ik erg onder de indruk van Battambang en Kratie: op zichzelf al leuke plaatsen, maar je kunt je makkelijk een dag of twee (per stad) vermaken met het verkennen van het omliggende platteland (zowel wat betreft bezienswaardigheden zoals tempels en natuurschoon, als het ervaren van het eenvoudige plattelandsleven).

En tot slot: mocht je er puf voor hebben, verken dan Angkor op je eigen houtje per fiets, in plaats van per tuk-tuk of iets anders georganiseerds. Ik heb indertijd 2 dagen besteed aan de tempels, de eerste dag de korte route gedaan (komt langs de meeste bekende highlights), de tweede dag de lange route welke ook langs wat meer afgelegen locaties komt.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

JonasHansel schreef:Het hangt er natuurlijk vanaf wat je precies zoekt, maar ik was niet bepaald onder de indruk van Sihanoukville. Ik was er met Oud en Nieuw 2013, dus het was er nog drukker dan normaal, en daarnaast is het er lawaaiig, vrij vies en doet het geheel een beetje sleazy aan.
Tenzij je een vrij standaard zon/zee/feest-bestemming zoekt zou ik daarom Sihanoukville links laten liggen, en een bezoek brengen aan Kep-sur-Mer en Rabbit Island (Koh Tonsáy). Veel rustiger, veel authentieker, veel mooier (ook qua stranden). Bovendien valt het makkelijk te combineren met Kampot, wat er niet zover vandaan ligt. Ik zou dan zeker een nacht op Koh Tonsáy overnachten: een primitief maar paradijselijk eilandje voor de kust bij Kep-sur-Mer, maar persoonlijk vond ik het heerlijk om even weg te zijn van de alledaagse hektiek.
Sihanoukville is idd eigenlijk gewoon ruk (wel 1 avond prima feestje gebouwen) Koh rong wat daar voor de kust ligt is daarintegen wel echt een backpackers paradijsje, geen wegen, alleen in de avond stroom en parelwitte stranden. En in de avonden wordt er rustig wat biertjes gedronken in de barren. Geen "echte" feestjes met overdreven harde muziek te vinden. Daarom zou ik dus wel naar sihanoukville gaan :)
JonasHansel
Contacteer:

Bericht door JonasHansel »

Sandervh schreef:Sihanoukville is idd eigenlijk gewoon ruk (wel 1 avond prima feestje gebouwen) Koh rong wat daar voor de kust ligt is daarintegen wel echt een backpackers paradijsje, geen wegen, alleen in de avond stroom en parelwitte stranden. En in de avonden wordt er rustig wat biertjes gedronken in de barren. Geen "echte" feestjes met overdreven harde muziek te vinden. Daarom zou ik dus wel naar sihanoukville gaan :)
Oh, ik heb me prima vermaakt in Sihanoukville, maar dat werd zeker geholpen omdat het voor mij even een korte break was van het stadse leven in Phnom Penh (ik werkte op dat moment voor een basisschool in de hoofdstad), met een paar collega's en vrienden naar Sihanoukville voor Oud en Nieuw. Dus gewoon even lekker feesten en ontspannen.

Mocht je tijd in Cambodja echter beperkt zijn, en je wil vooral zoveel mogelijk van het 'echte' Cambodja zien, dan zou ik Sihanoukville laten lopen, omdat het eigenlijk een beetje zonde van je tijd is: het is in feite gewoon een Aziatisch badplaatsje zoals er zoveel zijn (vooral gericht op Sex-, Drugs- en Party-toeristen), en er is weinig typisch Cambodjaans aan die plek.
Maar zoals eerder gezegd, het hangt er uiteraard vanaf wat je precies zoekt en wilt.

Over de eilanden voor de kust kan ik weinig zeggen, ben er nog niet geweest. Maar de verhalen die ik heb gehoord zijn eigenlijk unaniem positief...
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik zit momenteel in Sihanoukville, en wel op Otres Beach II. Echt een aanrader! Geen feestjes, geen drukte, prachtig strand en een zeer ontspannen backpacker sfeertje. Er is verder niet zoveel te doen, maar voor een paar dagen relaxen is het heerlijk hier. Je kunt lopen of per tuktuk naar Otres Beach I of naar Sihanoukville als je wilt gaan stappen. Op zaterdagavond is er een markt met veel live-muziek en lekker eten uit alle hoeken van de wereld. Ik ga er vanavond voor het eerst naartoe, dus ik kan nog geen persoonlijke mening geven, maar het schijnt super leuk te zijn.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
LynnMeier

Bericht door LynnMeier »

Bedankt voor de uitgebreide reacties! :) Dan zien we het daar vanzelf wat we van Sihanoukville vinden, en anders direct door naar Koh Rong of een ander eiland aan de kust.

Hebben er nog mensen ervaring met Phu Quoc? Is het daar heel toeristisch of hangt daar ook een backpackers sfeertje zoals op Koh Rong?

En is er iemand ooit bij de Ban Gioc waterval geweest? Is het de moeite waard om daar naar toe te reizen?
Plaats reactie