St.Lucia/Drakensbergen/Lesotho

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
floeder
Vakantieganger

St.Lucia/Drakensbergen/Lesotho

Bericht door floeder »

Hoi,
Ik ben onze reis naar Zuid-Afrika aan het plannen, voor eind oktober. De eerste aantal dagen doen we panoramaroute en gebied Krugerpark, daarna rijden we via Swaziland richting St. Lucia. Dit is in principe al geregeld. Nu zitten we te twijfelen. In eerste instantie dachten we 1 nacht in het Mpila camp te gaan zitten (want midden in het park lijkt ons super) en dan daarna 2 nachten in St. Lucia zelf (naar de wetlands, maar ook tijd om keer lekker restaurantje te pakken). Leuke accomodatie in St. Lucia??
Maar misschien is het toch fijner om 3 nachten op 1 plek te zitten en van daar uit alles te doen, zodat je niet met je tas hoeft te slepen? Iemand ideetjes hierover?
Hierna willen we via Drakensbergen (2 nachten) naar Lesotho (2 nachten gaan). Ik heb gehoord dat als je geen 4x4 auto hebt, je via noord Drakensbergen Lesotho in moet. Klopt dit? Weet iemand leuke/betaalbare accomodatie in Noord-Drakensbergen. Hoe ver kan je komen in 1 dag vanuit St.Lucia?
En tips voor overnachting in Lesotho? We zaten zelf aan Malealea te denken.

De rest van de reis zal zo'n beetje via Graaf-reinett/Cradock, addo, Oudsthoorn/Wilderness, Hermanus, Kaapstad gaan, maar dit ligt nog beetje open. Wil even stap voor stap alles bekijken, dus eerst rond St.Lucia...
Is het trouwens nodig alle accomodatie vast te leggen. Het leek ons handig om in ieder geval in de parken (als Kruger/Hluhluwe/Addo) alvast te boeken.
bolletjeom
Reisexpert

Re: St.Lucia/Drakensbergen/Lesotho

Bericht door bolletjeom »

hoi
goed plan!!!
ik heb heel veel tips voor je. ken het gebied op mijn duimpje! maar....wat voor type reizigers zijn jullie? zoeken jullie hostels met slaapzalen of luxe hotels? hebben jullie een huurauto tot je beschikking of gaan jullie alles doen met het openbaar vervoer????

als je alvast voorpret wilt moet je maar eens kijken op mijn site. www.bolletjeom.nl
Wij hebben vrijwilligerswerk gedaan in Lesotho...bij Malealea :Y
En in Zuid-Afrika oa een backpackershostel gerund in het gebied tussen St. Lucia en Durban in

nog 1 vraag
In eerste instantie dachten we 1 nacht in het Mpila camp te gaan zitten (want midden in het park lijkt ons super)
welk park is dit???
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
floeder
Vakantieganger

Bericht door floeder »

Mpila camp is in het Imfolozi game reserve. Staat ook in Lonely planet.
Heb wel je site gezien, maar nog niet echt de tijd voor genomen om alles te lezen.
Ik ga samen met mn vriend op reis, 3 weken, zijn ongeveer half weg 30. We hoeven niet echt in luxe hotels te zitten (misschien een keer relaxen is wel lekker, maar vind het vaak zonde van mn geld omdat je vaak iets veel leukers/kleinschaligers hebt op mooiere lokaties voor minder geld.) Maar we willen ook niet echt in backpackerszalen zitten met 20 mensen per kamer of zo. Gewoon kamer voor onszelf, liefst ook met eigen badkamer, maar eenvoudig en schoon is goed. Lokatie is belangrijker, bv makkelijk op route, mooi uitzicht of makkelijk uitgangspunt voor excursies etc.
We gaan inderdaad met huurauto, zodat we ons eigen plan kunnen trekken. Daarom zitten we ook nog te twijfelen of we alles vast willen leggen of alleen het nodige..
bolletjeom
Reisexpert

check met accommodatie in parken of je er met een huurauto kunt komen! Veel liggen aan onverharde wegen. Wat niet wil zeggen dat je er niet heen kunt. Vaak doen ze wel een pick-up en hebben ze ook wel parkeergelegenheid een dorp verder op voor je auto.
Mpila ken ik niet hoewel ik, voor zover ik weet, alle acco in die omgeving ken. Heb het even opgezocht en ik zie dat je hutten hebben met 5 bedden. en dat die hutten $70 kosten.
Ik heb goede ervaringen met Isinkwe backpackerslodge vlakbij hluhluwe umfolozi. naast dormbeds hebben die ook kleine hutjes. Het is een stuk goedkoper omdat het niet in het park ligt hoewel het wel in de bush ligt. Wat ik een bonus vond waren de nachtaapjes die ze voederen op een plankje. Die krijg je anders echt nooit te zien!
Hun safari's zijn ook erg goed. Een hele lange dag met een lekkere hamburger/bbq lunch voor een heel schappelijk bedrag. Ik wil je adviseren om in Hluhluwe/umfolozi met een safari te gaan. Te veel wegen zijn echt niet begaanbaar met een huur auto. (zeker niet umfolozi proberen uit te rijden aan de westkant!! wij hebben daar op onze as vast gezeten!). Daarnaast is het gras en andere begroeing zo hoog dat je vanuit je raampje echt erg weinig ziet. Dit is een ander park dan kruger waarbij je meer verharde wegen hebt en meer vlaktes.

Ikzelf zou voor een nachtje of twee gaan bij isinkwe. met name 2 omdat je de dag ervoor aan komt en als je om 20.00 thuis komt van je safari je niet gelijk door wilt. St. Lucia is leuk maar heeft juist geen 2 nachten nodig.
ik zou dus van swaziland rijden naar Hluhluwe en dan laat in de middag aankomen en daar overnachten. Een safari doen (boeken!), nog een nachtje slapen. Rijden naar St. Lucia. rond kijken en daar slapen en dan kun je de volgende dag weer verder. Of vroeg vertrekken of eerst nog wat rond kijken.

wanneer je tijdig vertrekt kom je op 1 dag toch niet heel veel verder dan de zuiderlijke drakensbergen. ik denk dat je niet heel veel verder komt dan rond Pietermaritzburg. Wij reden van Eshowe (in kwazulunatal) in 1 flinke dag maar Inkosana Lodge. Prachtplek! en daarna door naar Lesotho. We waren dus met 1 overnachting klaar. Hoewel St. Lucia niet heel veel verder ligt is het toch krap om het in 2 dagen te doen. jullie plan van 2 nachten klinkt dus goed maar dan wel op 2 verschillende plekken.. Bij Winterton schijnt ook leuke acco te zijn.

Als je vanuit de drakenbergen gaat kun je de grens met Lesotho over bij Ficksburg of fouriesburg. Persoonlijk zou ik zo lang mogelijk aan de Zuid-Afrikaanse kant van de grens blijven rijden omdat de wegen echt een heel stuk slechter zijn in Lesotho (met name dat deel) en omdat er heel soms rare dingen gebeuren met aanhoudingen van huurauto's en geld dat je dan moet betalen onder bedreiging. Ik zou dus kiezen voor Ficksburg of zelfs Maseru bridge.
Malealea is the place to be!!! kan niets anders aanbevelen dan daar heen gaan!
floeder
Vakantieganger

Bericht door floeder »

Een vriendin van mij is ook al verschillende keren in Zuid-Afrika geweest en die vertelde dat je vanuit Swaziland best rond de middag aan kan komen in Hluhluwe en dan smiddags nog op safari kan gaan (zelf of begeleid). Zij stelde ook oa Mpila kamp (of Hiltop kamp, maar daar komen volgens mij meer de toeistenbussen??) voor, te vinden via kznwildlife.com. De chalets/tenten zijn 350 rand pp (weet niet hoeveel de dollar is op dit moment). Er staat bij dat ze een gamedrive doen voor 250 pp. En je zit dus midden in het park zelf, dat lijkt me wel erg leuk.
Zij waren wel zelf rondgereden in de parken, misschien is in de winter de begroeiing veel lager (zij waren rond juli)?
In St. Lucia hadden de 2 nachten gepland, ook om beetje te relaxen, omdat we dan de eerste week al continue op pad zijn, vanuit vliegtuig meteen naar Graskop, volgende dag panoramaroute en dan enkele dagen in/rond Krugerpark en Swaziland. We hebben tenslotte wel vakantie!

We gaan dan vroeg vertrekken vanuit St. Lucia naar Drakensbergen.Voor mijn idee was Inkosan lodge al redelijk noordelijk, maar dat is dus een misvatting van mij. Maar toch niet zo ver van Winterton? Maar bv Royal Natal park ga je dan niet halen op 1 dag. Ken je Injisuthi ook? En we willen 2 overnachtingen doen, niet alleen om niet 2 lange reisdagen achter elkaar te hebben, maar ook om daar nog lekker een dag te wandelen en genieten van de omgeving.
En dan dus 2 nachten Malealea. Denk wel verstandig om deze vooraf te boeken of niet?

Het vervolg van onze reis staat nog beetje open. Al in een eerder bericht beetje aangegeven wat de richting gaat worden. Misschien heb je hier ook nog tips voor.
Trouwens alle tips zijn welkom!
bolletjeom
Reisexpert

wanneer je tijdig vertrekt kom je op 1 dag toch niet heel veel verder dan de zuiderlijke drakensbergen. ik denk dat je niet heel veel verder komt dan rond Pietermaritzburg. Wij reden van Eshowe (in kwazulunatal) in 1 flinke dag maar Inkosana Lodge. Prachtplek!
misschien niet helemaal duidelijk...ik denk dat jullie niet veel verder komen dan de zuidelijke drakensbergen. Dat is dus niet waar inkosane ligt. Ik gaf aan van waar wij naar inkosane zijn gereden zodat je eventueel op een kaart kunt kijken of je het de moeite waard vind om een lange reis dag te maken en daar te geraken of dat je dat hele traject in 2 dagen doet met 2 overnachtingen op verschillende plekken
Tijd om te wandelen heb je dan niet echt. Dat is als je op dag 1 vertrekt uit St. Lucia, op dag 1 overnacht in zuidelijke drakensbergen, dag 2 rijd richting Winterton en op dag 2 wil aankomen in malealea.
Wil je een dag wandelen dan moet je een dag extra inplannen of die eerste dag lang maken en 2 nachten inkosane doen. (reseveren! de rondavles zijn prachtig)
Een vriendin van mij is ook al verschillende keren in Zuid-Afrika geweest en die vertelde dat je vanuit Swaziland best rond de middag aan kan komen in Hluhluwe en dan smiddags nog op safari kan gaan (zelf of begeleid). Zij stelde ook oa Mpila kamp (of Hiltop kamp, maar daar komen volgens mij meer de toeistenbussen??) voor, te vinden via kznwildlife.com. De chalets/tenten zijn 350 rand pp (weet niet hoeveel de dollar is op dit moment). Er staat bij dat ze een gamedrive doen voor 250 pp. En je zit dus midden in het park zelf, dat lijkt me wel erg leuk.
Zij waren wel zelf rondgereden in de parken, misschien is in de winter de begroeiing veel lager (zij waren rond juli)?
Wanneer jij in het park wilt slapen moet je dat vooral doen en ook als je tevreden bent met een halve dag safari moet je dat ook zeker doen. En wanneer je dat met je eigen auto wilt doen moet je dat ook zeker doen.

ik ben tientallen keren in dat park geweest. ik heb een backpackershostel daar in de buurt gerund en wij deden ook safari's naar hluhluwe. Ik weet dus waar ik over praat als ik zeg dat je veel minder ziet in een eigen auto dan wanneer je in een safaritruck zit. Maar ja, je weet natuurlijk niet wat je mist als je geen vergelijkings materiaal hebt. Verder is een gids bij een safari, in mijn ogen, zijn geld altijd meer dan waard. Zij weten op welke plek ze moeten zoeken naar een neushoorn omdat ze hem de vorige dag nog hebben zien lopen in dat gebied. Zij gaan op de rem omdat ze uien ruiken en dan zie je dus wilde honden. Dat zijn allemaal dingen die je mist als je alleen gaat.
Wij zijn er 3 keer geweest met een safarijeep en gids en reden zelf in een minibusje met gids. Prive zijn we een keer met een huurauto geweest. We merkten toend at we zo ongelooflijk veel niet zagen en ongelooflijk beperkt waren in de wegen die we konden nemen.

350 rand is €38. Wat ik las op de site is dat er 5 slaapplekken zijn per chalet en dat je een compleet chalet moet huren voor een minimaal prijs bij 2 personen van $70
de safari tenten zijn 700 rand dus dat is ongeveer €74 per nacht

relaxen in St. lucia is prima. Als je voldoende dagen hebt moet je het zeker doen! Er is heel veel mogelijk qua accommodatie in St. Lucia maar ik ken eigenlijk alleen de backpackersplekken en die voldoen misschien niet aan jullie eisen voor leuke accommodatie. BiBs is het populairst en het leukste op backpackers gebied maar ook behoorlijk druk. Stokkiesdraai heeft misschien nog wel appartementjes aan het water maar heel nieuw zijn die niet.

Malealea is behoorlijk populair maar het hangt ook af van het seizoen en wat je wilt. Wil je zeker weten dat je een leuke rondavel hebt dan moet je zeker reserveren!
floeder
Vakantieganger

Bericht door floeder »

Ja naar Drakensbergen was de bedoeling om 1 hele lange reisdag te maken om dan de volgende dag een keer niet in de auto te hoeven zitten. Inkosane zag er wel goed uit!
Tja en wat betreft Hluhluwe moeten we dan nog maar eens goed over nadenken! Wel grappig dat verschillende personen het zo anders beleven. Mijn vriendin vond de safaris van Isinkwe te duur? Weet niet waar ze heeft gekeken, maar volgens mij vallen de complete pakketten met overnachting etc. wel mee.
We hebben daar in de omgeving 3 nachten gepland en moeten moeten nog maar eens goed bedenken hoe we die willen invullen. Ik neem je advies zeker mee!
In St Lucia had ik een paar mooie accomodaties gezien (Afrikhaya en elephant coast guesthouse), alleen vind ze eigenlijk net te prijzig, ca 375 pp (ik vraag me dan altijd af of een mooie kamer/lodge voor meer geld echt meerwaarde geeft aan je verblijf??). En wat ik al zei, ik hoef niet met 20 studenten op een kamer te liggen, die tijd hebben we gehad, maar om 's avonds wat gezellig te kunnen bbq-en en babbelen is wel leuk.
bolletjeom
Reisexpert

kánonnen!!!! die prijzen zijn omhoog geschoten!!! 0_0
in 2005 betaalde je 450 rand voor een 13 uur safari en nu 950!! dat is van €46 naar €98
maar goed een volle dag Kruger kost €170 pp.
floeder
Vakantieganger

Bericht door floeder »

Ja dat vond ik ook best veel! Icm met overnachting wordt het dan wel weer voordeliger, maar dan nog...
In het park gaven ze dus aan dat een gamedrive 250 rand is, maar weet niet of dit met jeep/gids is (ga ik wel vanuit).
bolletjeom
Reisexpert

je moet natuurlijk niet vergeten dat de insinkwe prijs inclusief entree van het NP is!
A daily conservation levy of R120.00 per adult per day and R45.00 per child <12 years) per day is payable.
Daarnaast zijn die gamedrives in het park zelf vaak maar 2 uur. Ik kan er in dit geval alleen niets over terug vinden. hoelang je op pad gaat voor dit bedrag.
(tien minuten later...) lees ook eens de reviews op tripadvisor voor mpila. altijd leuk en interssant. Wat ik daar uithaalde is dat een safari 3 uur duurde.
floeder
Vakantieganger

Bericht door floeder »

Heb idd ook wel bij tripadvisor gekeken, maar kan nog steeds geen keuze maken wat we nu het beste kunnen gaan doen... Ook op zoover.nl kan je soms wel reacties vinden.
bolletjeom
Reisexpert

tja. kiezen is moeilijk. hoeveel wild wil je zien? hoe veel intresse heb je in de natuur? en hoeveel geld en tijd?
In zuid-Afrika struikel je niet over de wildparken. Sommige mensen denken dat een reis naar zuid-afrika een reeks van ontmoetingen met wilde dieren is. Maar dat is helemaal niet zo. Je moet het hebben van de nationale parken en daar zijn er niet heel veel van.
Wanneer jij een afwisselende vakantie wilt met 1 of 2 momenten waarop je beesten ziet dan is Z-A een goede keus.
Je hebt Kruger al op je programma staan. Is dat voldoende voor je dan is het niet vreemd om daarna te kiezen voor een 3 uur safari in Umfolozi. Wil je véél zien dan doe je het beste daar een volle dag. Want erna ga je niet meer echt langs nationale parken komen.
floeder
Vakantieganger

Bericht door floeder »

Waarschijnlijk gaan we later nog naar Addo park. Maar wat je zegt tis keuzes maken..alleen dit is zo moeilijk. Want wil eigenlijk alles zien. Ikzelf ga met name voor de afwisseling dieren, natuur, cultuur. Ben een keer in Kenia/Tanzania en daar heel veel dieren gezien. Maar mn vriend is nog nooit in Afrika geweest, dus die wil graag dieren zien. Denk dat ik hem maar de keuze laat maken haha.
Omdat je beperkte tijd hebt (3 weken) wil je er het beste uithalen natuurlijk!
bolletjeom
Reisexpert

Addo is niet zo veel. Wel vrij veel olifanten maar dat is het zo'n beetje. Is ook een klein park en je ziet regelmatig het hekwerk. Geeft toch een ander gevoel dan een groter park.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet moet gaan natuurlijk!! maar het voelt niet aan als een groot national park.
Verder zijn er ook nog andere opties om aan je dierentax te komen. Hyppo's in St. Lucia. Bij oudshoorn het cheetahpark bezoeken. Daar ook een struisvogelfarm van dichtbij bekijken.Als je in het juiste seizoen zit walvissen spotten en bij kaapstad natuurlijk de pinguins en eventueel een zeldzame zebra soort.
floeder
Vakantieganger

Bericht door floeder »

De walvissen en pinguins staan idd ook nog op ons programma! Waar kan je het beste walvissen zien, bij St Lucia of bij Hermanus? Of nog ergens anders?
Heb ook nog snel iets gelezen van tsisikamma. Is dat een NP of niet?
Plaats reactie