Liftend van Zuid naar Noord

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
Pete
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:46

Bericht door Pete » 26 mei 2010 22:59

Dag allemaal,
Ik ga een reis maken van 3,5 maanden maken door Afrika, van Zuid naar Noord, ticket is al geboekt en in september begint de reis.
Mijn eerst plannen zijn om vanuit ZuidAfrika naar Mozambique te gaan en dan naar het Noorden, Malawi, Tanzania, waarschijnlijk Burundi, Rwanda, Uganda, Kenia, Ethiopie Sudan, Egypte, afhankelijk van hoe vlot het gaat zal ik uiteindelijk in Cairo aankomen. Het is niet min bedoeling om toeristische trekpleisters te bezoeken of bepaalde bezienswaardigheden, ik reis met een rugzak en een kleine tent en wil zoveel mogelijk mij "mengen" in de plaatselijke bevolking, campings zijn niet noodzakelijk, gewoon daar slapen wat op dat moment zich voordoet.
uiteraard zit ik ook met praktische vragen waar over nadenk en wil ik graag jullie suggesties en opmerkingen horen, uiteindelijk wordt dan voor mij het "plaatje"wel completer.
Een eerste praktisch ding waar ik mee zit is geld. Ik lees dat in de meeste landen die ik zal passeren Dollars het meest gebruikt betaal middel zijn, maar om nu een rugzak vol met dollars mee te nemen lijkt me niet echt wenselijk. Dollars in deze lande krijgen lijkt mij ook niet waarschijnlijk dus zal ik wel steeds moeten pinnen echter zal ik niet steeds bij een grens een pinautomaat vinden lijkt mij. Dus tja tja hoe dit kleine probleempje nu op te lossen ?
graag jullie advies.en uiteraard andere reacties
Gr, Pete
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 27 mei 2010 10:53

dit probleempje??
ik voorzie nog wel andere problemen ook!! Als ik je titel moet geloven denk je liftend deze reis te gaan maken??
En in 3,5 maand tijd is ook echt mega krap!
Ik wil je even een kleine realitie check geven. Ik ben pro afrika en ik ben 1 van de laatste om te zeggen dat het onveilig is....maar het is natuurlijk een feit dat het er niet heel erg veilig is. We hebben in zuid-afrika gewoont en we hebben er gelift, ook in lesotho en in Mozambique. Ik kan je vertellen dat we vaker liften maar onze vervelendste ervaringen daar hebben gehad.
In zuid-afrika is een goed systeem van kleine minibusjes. als je daar als blanke langs de weg gaat staan dan kijken ze echt heel raar naar je en de kans dat je langs de weg een lift krijgt is niet heel groot. Men wantrouwd een blanke die geen vervoer kan regelen/betalen. Je zult meer geluk hebben wanneer je een lift probeert te regelen op een camping.
Ga aub niet wild kamperen!!! ga ergens staan waar je toestemming hebt van de eigenaar. Er zijn gewoon echt te veel mensen zo arm dat het echt vragen is om problemen om zomaar ergens onbeschermd te gaan staan! Je wilt niet weten hoe erg je opvalt als je daar een tentje op zet in the middle of nowhere!
Verder verwachten de mensen die je een lift geven daar meestal een vergoeding voor. Let ook even op hoe dronken ze zijn of hoeveel ze drinken tijdens de rit. Zeker in Mozambique kan je soms uren en uren na elkaar niet echt uitstappen omdat er helemaal niets is, geen dorp, geen andere vervoer optie.
Dat betalen in Dollars voor landen zoals Kenia en Tanzania...iedereen roept het maar toch heb ik die ervaring niet. wij hebben overal alles met de locale valuta betaald. Ze zien wel liever de dollar maar als je die niet hebt dan is het ook geen ramp. geld=geld.

je geld.... tja. pinnen in de grotere steden. en ja... je loopt dus idd met vlagen met veel geld op je. Dit zullen mensen met slechte bedoelingen ook weten dus wederom een reden om dan niet zomaar ergens je tentje op te gooien.
Er zijn ook heel wat landen waar je bankpas niet gaat werken. Neem sowieso 2 bankpassen mee van verschillende banken (even een extra rekening openen). Storingen komen regelmatig voor en kunnen dagen duren. Dan is het wel zo fijn als je een bankpas van een andere bank achter de hand hebt.
Verder kan je in sommige landen alleen pinnen met een creditcard en dit is in een aantal gevallen alleen maar een VISA card. Die zul je dus ook zeker bij je moeten hebben.
Hoewel travellercheques een beetje uit zijn en je redelijk wat geld verliest aan commissie zijn ze wel verzekerd tegen diefstal en kan je ze bij veel banken inwisselen (wel uren de tijd voor uittrekken en je paspoort niet vergeten)
De grenzen zijn simpel. Een paar dagen van te voren ga je rondkijken of er al banken of wisselkantoortjes zijn waar je wat geld kunt wisselen voor het volgende land. Lukt dit niet dan zorg je dat je nog wat geld van het vorige land over hebt om te wisselen bij de grens (leer je van onderhandelen ;-) ). zorg dat het genoeg is om bij het eerst volgende stadje te komen waar een bank is. Dit laatste moet je écht van te voren uitzoeken. Er zijn een aantal grensovergangen die niet ind e buurt zijn van stadjes met banken. Toen wij van Kenia naar Tanzania gingen wisten we dat we de eerste 9 dagen geen stadje tegen zouden komen...dan loop je idd met een flink pak geld op je.
Pete
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:46

Bericht door Pete » 27 mei 2010 20:01

He bedankt voor je reactie, van alle punten die je benoemd ben ik mij bewust en daar zit voor mij ook de uitdaging, ik heb er wel vetrouwen in en gebruik mijn gezonde verstand wel in situaties die lastig zijn. Uiteraard zal ik mij ook richten tot de mogelijk andere vervoersmiddelen zoals bussen etc als het niet anders kan, ik moet toch wel een beetje opschieten, 3,5 maand is krap maar te doen denk ik en dit is ook de uitdaging.
Bedankt voor je praktische geld tips. het zal wel lastig worden om dit allemaal ter plekke te regelen en ik heb zo'n vermoeden dat hier ook de meeste tijd in gaat zitten + waarschijnlijk de visa's regelen. Ik heb ervoor gekozen dit ter plekke te doen en niet vanuit NL omdat dit ook een onderdeel van de reis is wat mij betreft.
Mocht je nog meer tips hebben dan graag. !
p.s staat dit topic eigenlijk wel op de goede plek in het forum ?
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 28 mei 2010 10:38

het topic staat nu op de juiste plek in het forum :)

Ik ben het met je eens dat visa regelen bij het reizen hoort. maar ik hoop héél erg dat je een pot geld achter de hand hebt om naar huis te vliegen als je het allemaal niet haalt in 3,5 maand. Ik ben er namelijk behoorlijk zeker van dat je dit niet gaat halen.
Ik weet niet waar je in Zuid-Afrika begint maar stel dat je in kaapstad begint dan ben je minimaal 3 weken zoet om in Swaziland te komen. Als je tenminste iets wilt zien van het land. Vergeet niet dat er maar erg weinig mensen zijn die lange afstanden afleggen in Afrika dus liften gaat je een hele hoop tijd kosten.
Of het gaat je puur en alleen om zo snel mogelijk je einddoel halen. Dan zal je moeten liften met vrachtwagenchauffeurs (als die het al willen) en zou je in bijv. zuidAfrika de minst interessante route nemen van kaapstad naar jo-burg via bloemfontein. en met minst interessant bedoel ik dan niet : Leuk, off the beaten track en zonder toeristen maar echt gewoon zo'n beetje het lelijkste en saaiste stuk van het land.
Wij hebben 2 dagen gezocht en gewacht in Maputo (mozambique) voordat we iemand hadden gevonden die naar Tofo reed. Werkelijk de meest vreselijke lift ooit (zoek mijn reisverslag maar op). Er waren toen nog geen bussen die dat stuk deden. Ik weet niet hoe de situatie daar nu is.
Liften in afrika is vaak los achterin een pickuptruck. in de laadbak dus. Dat klinkt heel avontuurlijk maar is eigenlijk alleen te doen voor korte stukken én als de bestuurder er rekening mee houdt dat hij levende haven achterin heeft liggen. Meestal doen ze dit niet. En dan vlieg je dus lettelijk bijna uit het bakkie bij iedere kuil. En dat zijn er veel! Wij hebben beide 2 keer meegemaakt dat we er letterlijk bijna uitvlogen en het alleen maar na kunnen vertellen omdat iemand ons beet greep. Enig idee hoe bont en blauw je dan uit zo'n wagen komt?? Serieuze rugklachten van gehad.
Wanneer je gaat liften moet je in iedergeval zorgen dat je meer dan voldoende water bij je hebt want ze stoppen niet gezellig voor plaspauzes ofzo, zorg dat je iets hebt voor op je hoofd tegen de moordende zon dat niet afwaait en een doek voor je mond zodat je niet de hele stofweg inademt. En iets zachts om op de zitten.
Wij hebben dus een rit van meer dan 10 uur gehad op deze manier...en dan weet je van de pijn echt niet meer hoe je moet zitten.

ik vind het leuk voor je dat het juist de uitdaging voor je is en dat je je gezonde verstand gaat gebruiken! maar zorg er dan ook voor dat je het niet erg vind om al je zooi kwijt te raken of dat je met fysiek geweld beroofd wordt! Ik ben van mening dat je je gezonde verstand pas gebruikt als je af en toe lift en met name het normale openbaar vervoer gebruikt, het in een iets langere periode doet en écht alleen maar je tent opzet bij iemand in de tuin ofzo en niet zomaar ergens in een berm of bos.

Over de visa. Een aantal landen zijn vrij simpel omdat het gewoon aan de grens te krijgen is maar er zijn ook landen waar je rustig een week moet wachten tot de ambassade het voor je in orde heeft gemaakt. Zorg dat je dit van te voren goed weet. Zoek uit op welke dagen ze werken en op welke tijdstippen ze open zijn voor welke actie. Ga zeer netjes gekleed erheen als je wilt dat ze wat voor je doen, hou er rekening mee dat het weekend er tussen kan zitten én zoek uit wat de feestdagen van een land zijn!
Een paar maanden geleden met een man gereisd die 2 weken heeft zitten wachten op zijn visum voor Sudan.
Jetterhalle
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2012 13:59

Bericht door Jetterhalle » 02 sep 2012 14:15

Hoi Pete en Bolletjeom,

Ik heb dit stuk gelezen en ben erg benieuwd Pete of het je gelukt is!? Ik begrijp je volkomen dat je voor avontuur staat en wilt gaan. Ik wil ook erg graag gaan liften in Afrikaanse landen, echter realiseer ik me dat dit ook erg gevaarlijk kan zijn zeker voor een meisje. Mijn vraag is hoe je het ervaren hebt?

Bolletjeom, heb je enig idee of er ervaringen zijn of je zelf ervaring hebt met liften in Algerije, Sudan, Afrikaans Republic, Tjaad, Niger? Omdat ik geen idee heb wanneer ik waar aan kom, kan ik pas visum aanvragen bij aankomst. Dit is mogelijk of zitten er landen bij waar het sowieso niet kan? Of nog tips, smeergeld e.d.?

Groetjes,
Jet
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 04 sep 2012 08:31

Een vraag is ook waarom je het liftend wilt doen? Misschien zijn er namelijk ook andere opties, die over het algemeen wat veiliger zijn.
Jetterhalle
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2012 13:59

Bericht door Jetterhalle » 08 sep 2012 09:52

Ja, het is wel onveilig maar dat lijkt me zo'n geweldig avontuur!
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Bericht door Travelator » 08 sep 2012 09:59

Ik heb in Egypte als meisje alleen al een paar keer problemen gehad met handtastelijke betaalde taxichauffeurs... (die -ondanks hun slechte gedrag toch tot mijn spijt- daarna dan ook hun baan zijn kwijtgeraakt)

Liften als meisje alleen in de door jou genoemde landen zou niet eens in mijn hoofd opkomen.
Dat lijkt mij vragen om problemen, maar misschien ben ik te sceptisch (of te schijterig)...
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 08 sep 2012 10:33

Travelator schreef: Liften als meisje alleen in de door jou genoemde landen zou niet eens in mijn hoofd opkomen.
Dat lijkt mij vragen om problemen, maar misschien ben ik te sceptisch (of te schijterig)...
Ik heb regelmatig gelift, ook als vrouw alleen. In Egypte heb ik een keer vreselijk op mijn donder gehad omdat ik met iemand meereed, veel en veel te gevaarlijk volgens die man.

Vergeet niet dat je een aantal moslimlanden passeert. Daar hóór je niet alleen te reizen, laat staan liffend. Alleen reizende vrouwen worden soms echt als ontrouw/onbetrouwbaar en soms zelfs als hoer gezien. Dat is 'prima' in een bus met veel mensen (de kans dat er wat gebeurt is klein), maar niet als je alleen bent in een auto.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast