Kirgizië/Oezbekistan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Angela82
Reisexpert
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 jul 2008 19:57

Bericht door Angela82 » 09 aug 2013 08:48

Het is inderdaad niet de goedkoopste manier van reizen, maar was wel gaaf!

Ik ben begonnen in Tashkent. Daar hebben we overnacht in een hotel.
Vanuit daar zijn we naar de grens gereden en hadden we nog 1 nacht in Oezbekistan.
In Kirgizië hebben we -ik geloof- twee keer geslapen in een homestay, overnacht in een yurt, hotel, maar ook veel kamperen.
In de truck is alles aanwezig. Wanneer we bushcamps hadden, kocht de kookgroep de dag (of twee dagen) ervoor eten op een lokale markt voor lunch, ontbijt en avondeten. We hadden vier kookgroepen.
Aangekomen bij de bush camp, begon de kookgroep te koken nadat de tenten waren opgezet.
We hadden een truck met roofseats, dus op gravelwegen, gingen de luiken open en kon je op het dak zitten.

We hebben een eagle hunt gezien en geit polo. Beide wel bewust georganiseerd voor ons, omdat je die dingen normaal gesproken niet echt meer ziet. We hadden een paar keer de mogelijkheid om te paardrijden.

Naast de kookgroep had iedereen een taak m.b.t. de truck (schoonmaken, safety, water halen).
De truck stopte wanneer de wilden. Voor lunch stopten we of in een stadje of op een mooie plek in de natuur en bereidden we onze eigen lunch.

Ik vond het een mooie manier om door Kirgizië te reizen. Mijn eerste georganiseerde trip tot nu toe en het is goed bevallen. Leuke groep, gezellig en kamperen op de meest mooie locaties!
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 09 aug 2013 15:03

Angela, bedankt voor de info.
Ergens een plekje om foto's te zien?? :-)
Angela82
Reisexpert
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 jul 2008 19:57

Bericht door Angela82 » 27 aug 2013 11:45

Excuses voor de late reactie, ik was het land al weer uit :)
Ik heb geen link voor je, maar kan je er wel een paar mailen?
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 27 aug 2013 12:04

Je mag je mooiste ook uploaden in de foto sectie! Dan kan iedereen er van genieten :)
Angela82
Reisexpert
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 jul 2008 19:57

Bericht door Angela82 » 27 aug 2013 14:55

Ik heb de foto sectie gevonden, maar hoe plaats ik ze daar?
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 28 aug 2013 13:20

Vanuit Bangkok is er tegenwoordig een optie (als ik me niet vergis) om naar Kirgizie te vliegen. Dat ga ik zeker nog eens overwegen als ik richting Nederland ga. Vanuit Kirgizie over land verder of met een vlucht naar Estland en dan over land...
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 21 dec 2014 13:11

Ben ondertussen alvast beetje aan het lezen voor m'n reis over paar maanden door deze landen :)
Ik begreep dat in Oezbekistan de dollars het beste zijn om geld te wisselen. Geldt dat ook voor Kirgizië?
Jervig
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:35

Bericht door Jervig » 21 dec 2014 18:59

Pinautomaten geen probleem en ook Euro's wisselen ze overal tegenwoordig.

Groetjes,

Jeroen
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 24 dec 2014 09:53

Ik lees juist overal dat ATM's vrij zeldzaam zijn (buiten Bishkek om dan) en als ze er zijn, je pas niet altijd geaccepteerd wordt. Welke pas heb jij gebruikt?
Jervig
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:35

Bericht door Jervig » 24 dec 2014 12:01

Neem een bankpas, om het even welke zolang aangesloten bij maestro, en een creditcard, bij voorkeur van Visa, mee en je komt echt overal terecht. Niet vergeten op je bankpas de regio te activeren maar neem aan dat je dat wel weet. In kleinere plaatsen zal je soms even moeten vragen naar een ATM , ze zijn soms ergens waar je ze niet verwacht maar ze zijn in iedere behoorlijk plaats.

Groetjes,

Jeroen
Angela82
Reisexpert
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 jul 2008 19:57

Bericht door Angela82 » 24 dec 2014 12:19

Hoe is de wisselkoers bij het pinnen, weet je dat Jeroen?

Ik weet dat vorig jaar de koers in Oezbekistan "op straat" een stuk beter was dan wisselen bij banken of zo.
Ik heb niet gelet op ATM's, althans niet in Oezbekistan, omdat ook mij gezegd was dat pinnen moeilijk was.
Bij de grens heb ik mijn Oezbeeks geld en nog een aantal dollars gewisseld voor Kirgizisch geld. Ik weet dat we in Kirgizië wel een paar keer een stop hadden in een plaats waar je geld kon pinnen.

Mooie reis in het vooruitzicht in ieder geval ^O^

Ik zal trouwens es ff zien of het mij nu (alsnog, beetje laat) lukt om wat foto's te uploaden... Vorige keren lukte het me niet.
* Het lukt nu wel, maar een volgend probleem, hoe ga ik kiezen uit aaaallllleeeee foto's?! :?
Jervig
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:35

Bericht door Jervig » 24 dec 2014 13:58

Op straat kan iets beter zijn maar het scheelt niet echt heel veel. Wat wel scheelt is het aantal pintransacties beperken vanwege de vaste kosten. Daarnaast kan het geen kwaad wat dollars in grotere coupures mee te nemen. Denk er om, in tegenstelling tot wat veel mensen zeggen/denken, kleine coupures worden niet!!! geaccepteerd.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 24 dec 2014 15:08

Werken de ATMs in Oezbekistan inmiddels? Vorig jaar werden Nederlandse bankpassen en creditcards niet geaccepteerd.
Jervig
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:35

Bericht door Jervig » 24 dec 2014 15:22

Nooit last van gehad, ook in voorgaande jaren niet.

Groetjes,

Jeroen
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 24 dec 2014 20:54

Ik zorg wel voor voldoende contanten ;) Lijkt me het beste. Moet sowieso dollars hebben om Turkmenistan in te komen dus kan net zo goed wat meer meenemen.

Mooie foto's Angela!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten